Dave Angel - Classics

door verwijderd, , gepubliceerd op , waardering: 80/100
Na een periode van stilte is er nieuw leven in R&S records geblazen. Dit label heeft klassiekers van voormaat op zijn naam staan zoals “Energy Flash” van Joey Beltram, Jaydee’s “Plastik dreams” en “Dominator” van Human Recource. Dit is echter het puntje van de ijsberg want ook artiesten als Fingers Inc., Hardcore (Dave Clarke), CJ Bolland, Jam & Spoon, Silent Phase (Stacey Pullen), R-Tyme (Derrick May) en Kenny Larkin brachten legendarische platen uit onder de vleugels van R&S records. De heropleving van R&S records gaat gepaard met enkele re-issues van misschien wel de belangrijkste releases van het label, namelijk: ‘Selected Ambient Works ’85 - ‘92’ van Aphex Twin, Model 500 (Juan Atkins) met ‘Classics’ en Ken Ishii met ‘Jelly Tones’. Tevens werd ‘Classics’ van Dave Angel opnieuw uitgebracht.

Dave Angel - Classics

Dave Angel is een sleutelfiguur uit de techno scene van de jaren 90. Met zijn label Rotation Records schiep hij een toneel voor producers zoals Vince Watson, Samuel L. Session en Steve Rachmad. Tevens staat Angel bekend om zijn alom geprezen klassieker “Airborne” uit 1995. Dave heeft altijd aangegeven jazz invloeden in zijn muziek terug te laten komen. Eerlijk gezegd hebben we dat nooit kunnen ontdekken. Het zijn eerder Detroit en ambient invloeden waar Dave Angel bekend mee is geworden. Sfeerrijke geluidswolken en mooi geprogrammeerde basslines, dat is Dave Angel! Neem bijvoorbeeld "Fallen Destiny" (06) of Great Daine (12) en je weet waar we over praten. Op ‘Classics’ vinden we twaalf van Dave Angel’s betere tracks. Naast de prominent aanwezige Detroit tinten is het vooral opvallend dat de opnamen nogal gedateerd klinken. Zie dit product dus puur als een kans om je collectie van techno classics uit te breiden. Helaas staat “Airborne” niet op deze ‘Classics’ CD, wat een gemiste kans is. Conclusie: een prima, semi-krachtig album met veel sfeertinten en een gedateerde sound.

Let op: volgens betrouwbare bronnen zullen via R&S de komende maanden nog een aantal essentiële techno albums verschijnen van namen als (wederom) Aphex Twin, Joey Beltram en Derrick May. Ten slotte: van Model 500 zal het uit 1995 stammende “Deep Space” album opnieuw uitgegeven worden. Dit is dus je kans om R&S titels die je al jaren zocht alsnog te kunnen scoren.

Overige R&S records re-isue recensies:
Dave Angel - Classics
Ken Ishii – Jelly Tones
Aphex Twin – Selected Ambient Works ’85 - ‘92

1. Bounce Back (5:09)
  2. Sighting (5:37)
  3. Jungle Love (5:47)
  4. Trip To Darkness (4:52)
  5. Free Flow (5:35)
  6. Fallen Destiny (6:15)
  7. Endless Motions (6:39)
  8. Brother From Jazz (6:22)
  9. Down Deep (5:55)
  10. Lust (5:33)
  11. Dimension Of Drums (4:50)
  12. Great Daine (4:48)

5 opmerkingen

dave angel:respect:

zijn ouwe shit blijft vette shit(y)

Beetje simpel cdtje..
Niet echt uitspringende nummers ofzo.

k vind um Slecht ! :(
Uitspraak van actief op maandag 5 mei 2008 om 12:33:
Beetje simpel cdtje..
Niet echt uitspringende nummers ofzo.

k vind um Slecht ! :(

Ik vind hem geweldig !!!! Maar je moet het wel ff in het goede tijdvak stoppen. Veel van deze tracks komen uit 1991 92 en 93. Toen klonk het allemaal veel anders. Maar als je in 1991 Bounce Back hoorde, nou, dan ging het dak er echt wel af.

Ik heb deze cd overigens al een aantal jaartjes, evenals een aantal 12" van deze man ! Erg goede producer !

Werkzaam bij Creative Elements
Ik heb Dave Angel: Original Man en 1/4 Pounder op plaat iemand interesse ? nooit gedraaid, nieuw in hoes..