Ken Ishii - Jelly Tones

door verwijderd, , gepubliceerd op , waardering: 80/100
Na een periode van stilte is er nieuw leven in R&S records geblazen. Dit label heeft klassiekers van voormaat op zijn naam staan zoals “Energy Flash” van Joey Beltram, Jaydee’s “Plastik dreams” en “Dominator” van Human Recource. Dit is echter het puntje van de ijsberg want ook artiesten als Fingers Inc., Hardcore (Dave Clarke), CJ Bolland, Jam & Spoon, Silent Phase (Stacey Pullen), R-Tyme (Derrick May) en Kenny Larkin brachten legendarische platen uit onder de vleugels van R&S records. De heropleving van R&S records gaat gepaard met enkele re-issues van misschien wel de belangrijkste releases van het label, namelijk: ‘Selected Ambient Works ’85 - ‘92’ van Aphex Twin, Model 500 (Juan Atkins) met ‘Classics’ en Dave Angel met ‘Classics’. Tevens werd ‘Jelly Tones’ van Ken Ishii opnieuw uitgebracht.

Ken Ishii - Jelly Tones

De Japanse technoproducer Ken Ishii debuteerde met zijn 12” ‘Garden on the Palm’ in 1993 bij R&S records. In dat zelfde jaar verzorgde hij zijn eerste liveset op Hellraiser in Nederland. De videoclip van zijn single ‘Extra’ was geregisseerd door Koji Morimoto, bekend van de manga-film ‘Akira’, en werd door MTV verkozen tot ‘Dance Music Video of the Year 1995’. Het album ‘Jelly Tones’ waar ‘Extra’ van afkomstig is, werd een grote hit. Dit baanbrekende album staat jaren na dato nog steeds als een huis. Ken Ishii mengt invloeden uit ambient, Detroit techno en additionele kruiden in zijn muziek. Zo nu en dan is zijn insteek ook van een experimenteel karakter. Bij het beluisteren van “Ethos 9” (04) wordt je bijvoorbeeld op experimentele breakbeats (met ambient invloeden) getrakteerd. “Moved By Air” (05) mag je gerust ambient downtempo noemen! In "Cocoa Mousse" (02) combineert Ishii sfeervolle geluiden met een lopende bass die alles weg heeft van een paard in galop. "Endless season" (08) is een bijna 10 minuten durende trip die, wanneer je hem op het juiste moment gedraait, voor een ware brok in de keel kan zorgen. 'Jelly Tones' bevat in totaal slechts acht bijdragen wat een klein uur speelduur oplevert. Het moge duidelijk zijn, geen Japanse Nintendo-techno maar een prachtig album dat zeker de moeite waard is. Gedateerd, maar ‘oh zo mooi’. Ken Ishii is en blijft een kwaliteitsproducer die deze nieuwe aandacht zeer zeker verdient.

Let op: volgens betrouwbare bronnen zullen via R&S de komende maanden nog een aantal essentiële techno albums verschijnen van namen als (wederom) Aphex Twin, Joey Beltram en Derrick May. Ten slotte: van Model 500 zal het uit 1995 stammende “Deep Space” album opnieuw uitgegeven worden. Dit is dus je kans om R&S titels die je al jaren zocht alsnog te kunnen scoren.

Overige R&S records re-isue recensies:
Dave Angel - Classics
Model 500 - Classics