Zurich Session - Mixed by DJ Miguel

door , gepubliceerd op , waardering: 73/100
Zurich Session - Mixed by DJ Miguel
3 oktober 2009
LabelPlastic City
Plastic City komt met een nieuwe compilatie serie die een overzicht geeft van de Europese deep- en techhouse cultuur. Elk deel in de serie zal een andere stad vertegenwoordigen. Voor het eerste deel uit de serie is Plastic City naar Zwitserland gegaan en is DJ Miguel gevraagd de beste tracks uit zijn platentas aan elkaar te mixen. DJ Miguel is een van Zwitserland’s grootste deep en techhouse namen. Hij is eigenaar van East2Zurich recordings, onderdeel van de Smalltown Collective en heeft een eigen boekings kantoor.

Dit eerste deel uit de nieuwe ‘…Session’ reeks opent met ‘Deep Breath’ van Nick Curly. Deze mooie warme ingetogen deephouse plaat is een uitstekend begin van deze CD. Miguel zet deze sound de hele mix door maar geeft met elke track net even iets meer funk en dansbaarheid. De zesde track op deze CD is ‘Sesam’, die Miguel samen met Alan Brljafa & Remo Mueller als Smalltown Collective maakte. Door de subtiele opbouw valt deze plaat er uitstekend in en werkt de groove perfect. Jammer dat de hierop volgende plaat iets minder is door een overvloed aan shakertjes en andere geluiden. Zonde dat ‘Estefania’ zo midden in de mix valt want de daarop volgende plaat ‘Mombossa’ van Gorge is wel weer heerlijk. Halverwege de mix komen er steeds meer techhouse invloeden terug in de tracks. Zo is er het diepe en zeer funky ‘Ayomide’, de tweede track van Gorge op Zurich Session en ‘17 kisses’ van Nicole Moudaber. Een sterke zeer dansbare techhouse plaat. Vanaf hier kan de hangmat verruild worden voor de dansvloer want hoewel de tracks ingetogen blijven is het zeer dansbaar en wiebel ik al schrijvend met de funky grooves mee, benieuwd naar wat Miguel verder nog voorschotelt. Sterk geproduceerde tracks met een goede groove en degelijke funk maken het slotstuk van de compilatie meer dan de moeite waard. Als afsluiter is er het sfeervolle Sternflotte77, wederom van Smalltown Collective.

DJ Miguel bouwt Zurich Session uitstekend op en heeft enkele juweeltjes van deep- en techhouse platen geselecteerd. Het vrijwel geheel ontbreken van vocalen maakt sommige tracks ietwat langdradig maar de echte liefhebber zal hier geen enkel probleem mee hebben. Al met al is dit een prima release die voorlopig nog wel even mee kan door de kwaliteit van de tracks en de mix van Miguel. Laat deel twee uit deze serie maar komen!

Score: 73/100

1. Nick Curly - Deep Breath
  2. Greg Parker - Free