Anja Schneider - Beyond The Valley

Anja Schneider - Beyond The Valley
23 mei 2008
Het Duitse label Mobilee is inmiddels het derde levensjaar ingeslagen. Na de start in 2005 met de release van Sebo K’s “Too Hot” zijn we 37 releases, 3 mixalbums en het album “Pan-Pot - Pan-O-Rama” verder. In die periode heeft labelbaas Anja Schneider ons getrakteerd op het kenmerkende duistere, seksuele, zwaarmoedige en opzwepende Mobilee geluid. Met de release van “Beyond The Valley” bereikt Anja Schneider een nieuw mijlpaal in haar carriere. Dit eerste studioalbum van haar hand is tot stand gekomen in samenwerking met Paul Brtschitsch waarmee ze al “Loop de Mer”/ “Belize” (Mobilee026) produceerde. Het van oorsprong minimalistische label Mobilee heeft zich in de loop der jaren ontwikkelt in de breedte door aanverwante stijlen zoals house en tech-house de ruimte te geven. Dit is ook terug te horen op “Beyond The Valley”. Kijken of ze zich ook in de diepte hebben ontwikkelt?

De openingstrack “Safari” (1) valt gelijk goed in de smaak vanwege de Caribische steeldrum geluiden. Het klinkt lekker fris en organisch aan. De softe kicks en filter-effecten zorgen voor een uplifting karakter. “Mole” (2) kwam al eerder uit als 12” release en kenmerkt zich vanwege zijn typische Mobilee geluid. Dat betekent een warme basslijn, een stevige beat en vage geluiden, heerlijk! De titeltrack “Beyond The Valley” (4) voldoet ook zeker aan deze kwalificaties en voegt daar nog een duistere sfeer aan toe. Het behelst de sfeer die Anja Schneider probeert uit te dragen met het gehele album, zoals je die ook terugziet bij de gebroeders Grimm, Pan’s Labyrinth of Roodkapje.

Anja Schneider:
“It’s the place where your parents told you not to go play as a child. Why? Because anything could happen. It’s dangerous and anarchic. All the creatures that have been chased out of the village have gone there to hide.”

Aan Roodkapje heeft ze zelfs een nummer opgedragen. “Little Red Riding Hood” (9) bevat knetterende geluidseffecten en prachtige sferische synths. Deze twee elementen samen zorgen ervoor dat de track uptempo en afwisseld is. Ook de eerdere samenwerking met Paul Brtschitsch, “Belize” (7) ontbreekt niet op dit album. Dit nummer bouwt op vanwege zijn warme klanken en hypnotische geluiden naar een waar hoogtepunt. In haar slottrack gooit Anja Schneider het geheel over een andere boeg. “Fish At Night” (10) is een duistere breakbeat track met hier een daar een lekkere oldschool-bass.

Anja Schneider is er zeker in geslaagd de gehoopte sfeer uit te dragen. De duistere en mysterieuze klanken voeren in het merendeel van de tracks de boventoon, enkele uitzonderingen daargelaten. Productioneel zit het album goed in elkaar en Anja Schneider weet vooral aan het begin en het eind te verassen met originele tracks. De nummers variëren voldoende van elkaar om boeiend te blijven maar zijn af en toe wel iets te langdradig. Dit kan veroorzaakt zijn omdat de cd niet gemixt is en de tracks een gemiddelde lengte van rond de 6:30 minuten hebben. Maar hierdoor is de cd wel interessant voor DJ gebruik. Al met al een sterk album zoals we dat van Mobilee in het algemeen, en Anja Schneider in het bijzonder kunnen verwachten.

Score: 77/100

1. Safari
  2. Mole