Benjamin Bates - Recyclomania

anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
Benjamin Bates - Recyclomania
23 juni 2007
Stijlen: House/(Synth)Pop/Experimental

Benjamin Kuyten a.k.a. Benjamin Bates heeft sinds 8 juni zijn tweede album in de (digitale) winkelschappen liggen. In 2004 verraste hij vriend en vijand met het album ”N.E.V.E.R.L.E.T.A.N.Y.T.H.I.N.G.K.I.L.L.T.H.E.P.L.E.A.S.U.R.E.”, dat sublieme en veelgedraaide tracks als “Whole” (filterhouse a la Eric Prydz), “Locked Up” (een kleine knipoog naar Underworld), “Thin Time”, “No Angel” en niet te vergeten “Morning Glory (Get Busy Time)” opleverde.

In de periode daarna kwamen drie topsingles (op 12”) uit via Big & Dirty, waarvan geen van de in totaal zes tracks op dit nieuwe album terecht zijn gekomen. Van die singles is vooral de krachtige electro-tech track “Backtracking” bij een breed publiek goed gevallen en werd/wordt door veel jocks gesupport. De elf tracks op “Recyclomania” gaan qua sound echter een totaal andere kant op. De werktitel “Recyclomania” verwijst naar het hergebruiken van muziek. Bates legt uit: “veel danshits tegenwoordig zijn gebaseerd op samples van oude hits. Als je lang genoeg wacht met een plaat weet niemand meer wat het origineel is en kun je er een nieuwe hit van maken”. Bates kiest ervoor daar niet aan mee te doen, maar acht zichzelf niet geheel gevrijwaard van hergebruik. “Ik creëer wel nieuwe muziek en teksten, maar ook dat komt voort uit wat ik geconsumeerd heb toen ik jong was. Eigenlijk is die filter waardoor die invloeden er bij mij in gaan en weer uit komen het enige verschil”. Benjamin Bates (en studiopartner Marco V) kiezen dan ook (kort door de bocht) voor een house meets (synth)pop aanpak, maar deze categorisatie doet het album eigenlijk te kort. Het album heeft namelijk vele gezichten binnen het hiervoor geschetste ‘hokje’. “Recyclomania” is naar eigen zeggen een persoonlijk en dansbaar document geworden, dat er in slaagt zoveel mogelijk verschillende gemoedstoestanden op te roepen.

De single ”On My Feet” is al uitgeroepen tot het nieuwe Dance4Life thema en mag met recht een voltreffer genoemd worden, ondanks het toegankelijke karakter. Zelfs als doorgewinterde houseliefhebber zul je sympathie krijgen voor “On My Feet”, dat de subtitel ‘This World Needs More People Like You’ draagt. Opmerkelijk is dat Bates op “Recyclomania” ook alle vocalen voor zijn rekening neemt, iets dat hij (als ik me niet vergis) ook al regelmatig op zijn voorgaande album deed (denk aan “Locked Up”). Hij doet dit niet onverdienstelijk en klinkt soms als een jaren '80 icoon en op andere momenten weer als Underworld! Zijn vocale kwaliteiten zullen je na de eerste single al opvallen, maar na beluistering van zijn stemgebruik op “Two Flies” (de tweede single van het album) begrijp je onze verwijzing naar de jaren '80.

Naast de housetracks op het album laat Benjamin ook experimentele downtempo breaks met electro invloeden horen (eveneens aangekleed met vocalen). We doelen dan op titeltrack ”Recyclomania”. Opvallend zijn de vele lekkere deuntjes die Benjamin Bates weet af te leveren. Bijna iedere track bevat een thema dat je zal aanspreken en da’s een knap resultaat. Voor de liefhebbers van het wat diepere werk bevat het album ”Equal”, dat weliswaar een vocaal wapenfeit is, maar toch zo in je DJ set opgenomen kan worden. ”Given Up The Try” is een erg experimenteel, melancholisch tussendoortje met een dikke knipoog naar de soundtrack muziek van AIR. ”Taking Me High” bevat een tech-house achtige ritmiek a la Mr. C, maar dan radioklaar gemaakt.

Er staat geen één uitglijder op het album, wat een compliment verdiend! Zoals de persinfo ons ook al voorschotelde: “Recyclomania” heeft alle ingrediënten in zich om een uiterst breed en gemêleerd pop- en danspubliek aan te spreken: sfeer, diepgang, afwisseling en vooral goede muziek. Ik sluit me hier volledig bij aan!

1. Note To Self #1
  2. On My Feet (This World Needs More People Like You)
  3. Divine