Markus Schulz - Watch the World

Markus Schulz - Watch the World
26 april 2016
ArtiestMarkus Schulz Site
WinactieMarkus Schulz - Watch the World actiegesloten
Genre: trance
Markus Schulz brengt zo om de paar jaar een artiestenalbum uit. Zijn laatst album was Scream 2 uit 2014 en twee jaar daarvoor bracht hij Scream uit. Uiteraard hebben we voldoende van de sympathieke Duitser vernomen, onder andere als Dakota en als begenadigd (re)mixer. Op 29 april komt zijn zesde studio-album uit: 'Watch the World'. Met dit album wil Schulz niet alleen zijn eigen verhaal vertellen, maar eigenlijk dat van ons allemaal. Als je naar de wereld kijkt, heeft iedereen een verhaal te vertellen en er zijn een boel verhalen die iedereen gemeen heeft en die mensen met elkaar verbinden. Het album is, in tegenstelling tot beide Screams, geen clubfiller. Markus is na 2014 goed gaan nadenken over de toekomst en besloot toen hij eenmaal lyrics aan het schrijven was dat hij naar een ander soort album wilde werken.

'Destiny' is al een poosje uit, maar was toch echt de eerste single van het album. Het is echt een instant classic gebleken. Wat een perfecte track! Het nummer gaat over de relatie van Schulz en liefde is natuurlijk een universeel begrip, maar het is meer dan alleen een gezongen tekst die raakt. Opbouw, melodie, de prachtige vocaal van Delacey. Trance zoals trance bedoeld is en volledig tijdloos. Het is dit nummer dat Schulz de moed en inspiratie gaf om door te gaan in de richting die hij door deze track gekozen had.

Watch The World
Het voelt veel meer luisteralbum dan een plaat waarmee clubs en festivals plat gespeeld wordt. 'Let It Rain' (featuring Helen) is bijvoorbeeld meeslepend en dramatisch en ik zie er zelf eerder een mooie moderne dans choreografie op uitgevoerd dan dat ik een zaal clubgangers erop zie dansen. Overigens wordt natuurlijk ook al duidelijk dat het geen standaard 'dance-album' is door de toevoeging van de tweede cd met akoestische versies van de nummers. Ook die klinken verre van vervelend. Zelf vind ik de muzikale toevoegingen die het tot trance maken een waardevolle toevoeging en sommige nummers zijn wat minder geschikt om puur akoestisch te maken, maar het is wel een testament van de muzikaliteit van de artiest. Wellicht had ik eerst kennis moeten nemen van de tweede schijf om daarna pas de dance-versies te luisteren. Toegegeven: het refrein van een 'I hear you calling' zou het prachtig doen op een podium in een zaal met goede akoestiek.

Het album is geen mix, maar losse nummers die allemaal een verhaal vertellen en als singles uitgebracht kunnen worden. Wat dat betreft bevat het voldoende variatie. 'Facedown' met Soundland zou het als radio edit prima kunnen doen in de reguliere hitlijsten en een track als 'Summer Dream' (feat Mia Koo) is een prima zomers geluid voor een festival.

Ik vind Markus Schulz een topgast. Bescheiden, aardig en betrokken bij de scene en de wereld. Je zou me daardoor als bevoordeeld kunnen bestempelen. Objectief gezien moet je dit album echter ook een hoog cijfer geven.

CD 1
  1. Code 10-66
  2. In The Night (Featuring Brooke Tomlinson)