Moonbeam - Atom

door , gepubliceerd op , waardering: 63/100
Moonbeam - Atom
28 augustus 2015
ArtiestMoonbeam
De discografie van Moonbeam neemt met de jaren grotere proporties aan en we kunnen zeggen dat het Russische duo één van de voornaamste acts is op het gebied van elektronische (dance) muziek. Na 'Around The World (2009)', 'The Secret (2011)' en hun soundtrack en film genaamd 'The Random' komen ze nu op de proppen met hun nieuwe album genaamd 'Atom', hun vierde internationale studioalbum. 'Atom' bestaat uit een tiental tracks die de grenzen van de elektronische muziek opzoeken en het album bevat vocale bijdrages van onder andere Avis Vox, Eva Pavlova en Aelyn. Oftewel: 'Sit back, relax and enjoy the ride'

Atom
Bij de sound van Moonbeam rijst soms de vraag hoe we het eigenlijk moeten noemen: 'Mood house, deep progressive, dark-trance'? Ik weet het eigenlijk niet (zelfs Poetin kan er geen touw aan vast knopen). We openen het album met de titeltrack, een vijf minuten diepe zoektocht naar de sound van Rusland. Op de tweede track horen we de vocale bijdrage van (een voor mij onbekende vocalist) Irina Makosh. Maar ik moet zeggen, haar stem is goed passend bij de plaat ('Still Believe'). Een aparte combinatie is het Russisch Oekraïense onderonsje met zangeres Aelyn. 'Shades Of Black' heeft ook een erg donker karakter, maar weet toch de juiste snaar te raken.

Met meer dan tien tracks op de CV (gemaakt met Moonbeam), mag je gerust zeggen dat Avis Vox een vaste waarde is voor de Russische broertjes Khvaleev. Echter '13th World' is niet van een hoogstaand kaliber en valt eigenlijk in het niets bij de vorige platen. En om eerlijk te zijn, heb ik wel betere platen met Avis Vox gehoord. Russische zangeres Ange (bekend van releases op labels als Get Physical, Tiger en Baroque) zorgt voor een iets (te) zoetsappige vocaal op de plaat 'Atmospheric', waaronder de overtuiging een beetje mist. Instrumentaal was beter geweest. Het filmische 'Follow Me' heeft weer wat weg van een soundtrack van een film. Wat minder dansbaar, maar wel doeltreffend (zeker met de toevoeging van de stem van Eva Pavlova). We gaan meer de deephouse kant op met 'Soulstring' en 'Black Skies', wat zorgt voor een zeer aangename luisterervaring en -afwisseling. We sluiten af met 'Heaven' en 'Memories', twee overwegend downtempo platen, die beiden (helaas) overtuiging missen.

Neergestorte komeet?
Het nieuwe album van Moonbeam is als een slecht gebakken hamburger met een goede garnituur. Soms heb je van die vreugde momentjes, tracks die je weten te raken en soms staat het huilen je nader dan het lachen. Het is jammer dat 'Atom' niet de overtuiging brengt, terwijl we weten dat dit Russische duo veel beter kan.

Score: 63/100

blackholerecordings.com | moonbeamonline.net | [presence element=artist id=47474]{aanwezigheid niet begrepen}

1. Atom