Rüdiger Lorenz - Invisible Voices

Rüdiger Lorenz - Invisible Voices
1 februari 2015
Vandaag gaan we een behoorlijk eind terug in de tijd, naar 1983 om precies te zijn. De Duitse apotheker Rüdiger Lorenz staat overdag in zijn zaak in Ingelheim medicijnen te verkopen. Daarnaast heeft hij nog een interessante hobby: synthesizers verzamelen. In zijn Lorenz-Park studio zit hij dagen te experimenteren op de analoge systemen. De medicijnman heeft dan al drie albums uitgebracht op cassette recorders. "Invisible Voices" is het eerste album dat op vinyl wordt gedrukt. Nu, ruim dertig jaar later, krijgt de eerste langspeler van de inmiddels overleden Duitser een re-release.

Synthesizertovenaar Rüdiger Lorenz
Rüdiger Lorenz werd geboren in 1941 en overleed in januari 2000. Op zijn vijfde begon de muzikale reis met piano- en gitaarlessen. Later, toen de "Do It Yourself" beweging op gang kwam, begon de Duitser zich te interesseren in synthesizers. Hij bouwde zijn eigen modulaire apparaten en begon zich te verdiepen in elektronische muziek. Uiteindelijk stokte de verzameling op maarliefst 38 synthesizers, waaronder drie zelfgebouwde machines. Om het DIY principe nog meer kracht bij te zetten bracht Lorenz zijn muziek zelf uit, op zijn eigen label Syncord Records. In de tijd dat Dolly Parton, Michael Jackson en Nena de Nederlandse hitlijsten domineerden, liet Lorenz een compleet ander geluid horen. Tijdens " The Sun Of Shangrila" horen we uiterst kalme synths, die op mooie wijze worden samengesmolten. Richting het einde is er nog een hoge, bijna sireneachtige toon te horen. Het is zijn eigenwijze kijk op new age muziek, maar tegenwoordig zou de term ambient de lading het beste dekken. De composities die volgen, "New Atlantis", "Out Of The Past" en titeltrack "Invisble Voices" zijn stuk voor stuk rustige synthesizer experimenten van verschillende lengtes. De ene keer een intrigerend luisteravontuur van zo'n acht minuten, maar soms zijn het bescheiden ambienttripjes van ongeveer tweeënhalve minuut.

Tijdens het luisteren valt bovendien op hoe goed het werk van Lorenz de tand des tijds heeft doorstaan. Nergens klinkt het nog alsof een album uit 1983 wordt beluisterd. Zo begint "Summer With Sonja" als een sterke ambient productie, die ondanks de minimale wijzigingen toch boeiend blijft om te luisteren. Het doet zelfs een beetje denken aan de soundtrack van een adembenemende natuurfilm. Zo ook bij "Flight Over Greenland", al verklapt de naam ook het gevoel in deze productie. Dit nummer heeft vooral een heerlijke melodie om bij weg te dromen. "After I Met You" is vervolgens nog zo een heerlijke zweeftrack. Lang uitgesponnen klanken komen op behaaglijke wijze uit de speakers. Het afsluitende nummer, "Lost Day", klinkt als enige op dit album een tikkeltje gedateerd. Dit komt doordat er een sample wordt gebruikt met vocalen, maar ook de synths klinken voor het eerst een tikkeltje verouderd. Het zorgt voor wat afwisseling tussen al het synthesizer getover, maar het valt wat uit de toon in vergelijking met al het voorgaande materiaal. Al met al een ietwat aparte manier om rustgevende luistertrip als deze te beëindigen.

Relevante luistertrip
Voor een album dat al ruim dertig jaar geleden is uitgebracht, klinkt "Invisible Voices" nog verrassend relevant. De Duitse apotheker bleek tot veel meer in staat dan alleen recepten uitschrijven. Een ware synthesizertovenaar, dat is hoe Rüdiger Lorenz wordt gememoreerd in de heruitgave van dit album. Daar is eigenlijk geen woord van gelogen. Het is alleen eeuwig zonde dat de creatieveling dit predicaat een jaar of dertig te laat krijgt.

1. The Sun Of Shangrila
  2. New Atlantis
  3. Between The Times