John Digweed, Nick Muir & John Twelve Hawks – The Traveler

18 december 2014
OrganisatieBedrock Records Site
ArtiestJohn Digweed
LabelsAstral Music
Bedrock Records
Het interessante verhaal van dit muzikaal project begon zo'n tien jaar geleden met de Amerikaanse schrijver John Twelve Hawks (JTH; een pseudoniem dat tot stand kwam tijdens een boswandeling met een confrontatie met 12 haviken) en zijn succesroman 'The Traveler', uitgebracht 2005. JTH is een auteur die permanent onder de radar leeft, niemand kent zijn identiteit en dit wil de man graag zo houden. JTH is een fel tegenstander van inboeten van onze privacy door de overheid, zeker in het licht van de gebeurtenissen na '11 september'. Big Brother is watching you, overal waar wij mensen ook naartoe gaan en zijn. En zijn opvatting hierover is dat mensen hierdoor vaak gedwongen zijn een parallel (digitaal) leven te leven om zo hun privacy te kunnen beschermen. Dit gegeven is de rode draad door zijn geschreven werk. Het boek in kwestie heb ik zelf nooit gelezen (eerst moet ik nog twee 'Song Of Ice And Fire' pillen van George RR Martin zien te verorberen), maar dankzij wikipedia en de uitgebreide uitleg in het cd-boekje heb ik een goed beeld gekregen van hoe en waarom dit project levenslicht heeft mogen zien. Hoe de legendarische muziekveteraan John Digweed en zijn trouwe muziekpartner Nick Muir hier bij betrokken zijn geraakt, lees je hieronder.

'Off the grid'
Tijdens het schrijven van 'The Traveler' (en de hierop volgende boeken) was het de muziek van John Digweed die speelde op de achtergrond. John Twelve Hawks is een trouwe volger van Digweed en dat was ook de reden dat hij Digweed een kopie van zijn boek cadeau deed. JTH prijst Digweed als dj voor zijn gave momentum, gemoedstoestand en klimax te kunnen creëren. Zijn idee om zijn verhaal en Digweed's muziek te mixen was dan ook snel gevonden. Een samenwerking tussen de drie mannen was dan ook, nadat Digweed toevallig zijn 'junk email' doorspitte, na enige vertraging een feit. Een geheime meeting met JTH op een afgelegen locatie leverde gesproken passages uit 'The Traveler' op, welke softwarematig door de mangel gehaald werden om geen greintje van JTH's identiteit te onthullen.

Het donkere en mysterieuze van JTH en zijn 'The Traveler' zijn op een mooie manier muzikaal tot leven gebracht door Digweed en Muir. Luisterend naar de fascinerende soundscapes van Nick Muir en de muzikale structuur van John Digweed geven je echt het gevoel dat het boek tot leven is gekomen, ook ken je de precieze inhoud niet van begin tot eind. Het gevoel slaat duidelijk over (mits je natuurlijk een fantasierijke en inbeeldende geest hebt) en dat heeft alles te maken met het luisterkarakter van de cd. De muziek is aangrijpend, fantasie- en sfeervol en daarmee ook typisch dat wat je mag verwachten van het zeer bekwame Britse duo. Van stadse ambient tot drukkende en chaotische progressive ('3B3' is de enige echt dansbare plaat in het geheel) aangesterkt door vocale passages van de auteur in kwestie en vele extra geluiden en effecten maken dit een bijzonder en uniek 'audioboek'. Op zichzelf staand druipt het verhalende er al af, moet je nagaan hoe deze toonkunstige ondersteuning het doet tijdens het lezen van het boek zelf.

Audio – Boek
Het is uiteindelijk even wennen maar als jij je letterlijk inleest in de artistieke en maatschappijkritische achtergrond van dit 'boek meets muziek' project dan snap je de volle muzikale context die deze cd je biedt je veel beter. Deze cd is dan ook niet voor de luie muziekliefhebber die zin heeft in beats van Digweed (en Muir). Deze luisterervaring gaat dieper en verder dan alleen een (luister)album. 'The Traveler' is een interessante muzikale ondersteuning bij het boek, als ware de passende soundtrack voor op de achtergrond. Van ambiente soundscapes tot sinistere, mysterieuze en donkere tonen en hypnotiserende progressive, 'The Traveler' met persoonlijke inbreng van de mysterieuze auteur in kwestie is hiermee dan ook een gewaagd en geslaagd initiatief. Nu ben ik alleen nog benieuwd naar de ervaringen van mensen die het boek én deze soundtrack tot zich hebben genomen. Meldt u alstublieft in de panelen hieronder met uw mening!

1. First Line
  2. Live Off The Grid
  3. Am I Awake