Party Animals - Greatest Hits & Underground Anthems

1 december 2014
OrganisatieCloud 9 Music Site
ArtiestParty Animals Site
LabelCloud 9 Dance
Het begon allemaal in 1995 na een gastoptreden in de clip van Technohead's "I Want To Be A Hippy". Ze besloten een groepje te vormen en hun visie op de (happy) hardcore in tracks om te zetten. Dit resulteerde in onmiddellijk succes. De tracks die ze uitbrachten wierpen zeer hoge ogen en ze scoorden drie nummer 1-hits na elkaar. De ene succestrack na de andere (vaak happy hardcore-covers van bekendere popnummers) rolde van hun handen. Tot het rijk in 1998 plots over bleek te zijn. Niet alleen happy hardcore, maar de hele hardcore scene viel een beetje op zijn gat en het was voor velen zoeken naar nieuwe paden om te bewandelen.

In 2003 maakten ze een grote comeback en sindsdien maken ze op regelmatige tijdstippen weer hun opwachting op enkele feesten en komt er af en toe nog een nieuwe track uit van Flamman en Abraxas. Maar de grote successen van de jaren negentig werden niet meer gehaald. We noteren nu 2014, de grote vooravond van hun 20-jarig bestaan. En dat moet gevierd worden. Vreemd genoeg werd er nog nooit eerder een verzamelalbum van hun hits uitgebracht. In de jaren negentig kwamen er wel drie studioalbums uit, maar verder dan dit en een rits singles kwamen ze niet. Het ideale moment dus om een greatest hits uit te brengen en het jubileum extra te vieren. De mannen van Party Animals kozen ervoor hun tracks op te splitsen tussen de beste (radio)hits op een schijfje en de hardste underground tracks op een ander schijfje. De greatest hits omvatten heel wat tracks die niet zo heel erg gekend of bekend zijn bij het grote publiek. "This Moment", "Scream For More", "Life Is Short" en "Electricity" zullen bijvoorbeeld niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Maar daartegenover staan dan wel weer absolute krakers zoals "Xanadu", "Hava Naquila", "We Like To Party", "Aquarius" en natuurlijk, hoe kan het ook anders, "Have You Ever Been Mellow".

Het brengt ons allemaal terug naar de magische en gouden periode, waarin er net wat meer kon en mocht dan nu. Zelfs in de hitparades zo blijkt. Stiekem zal iedereen uitkijken naar de grootste hits, maar ook andere tracks roepen een "ohjaa"-gevoel op. Er zitten tracks tussen die ons brein al helemaal vergeten was. En we komen zelfs tracks tegen die we zelfs helemaal niet kenden. Jammer genoeg halen ze niet allemaal het niveau van de allergrootste hits. Het is dan ook een beetje een te uitgemolken concept; een bekend popnummertje met een versnelde kick, een opgepitcht stemmetje en een leuk happy hardcore deuntje eronder. Enkele leuke extraatjes zijn tracks als "Dom, Lomp & Mellow", de Dj Danjgo remix samen met The Opposites. Een van de betere tracks is uiteindelijk nog "Total Confusion", een mooi overzicht van alle grote kleppers in een mashup.

Hetzelfde laken en pak vinden we op het tweede schijfje. Alleen gaat het er daar een beetje harder aan toe. Niet alle tracks zijn door en door hardcore. Zo is de allergrootste hit, "Used & Abused" uiteindelijk net iets meer happy hardcore. Maar er is een duidelijke shift naar de dark side. In die hardere tracks werden net iets meer statements gemaakt die soms duidelijk en soms wat meer verscholen zitten. Waar ze bij de echte happy hardcore vasthouden aan een vast stramien van produceren, gaan de twee breinen achter Party Animals losser te werk. "Used & Abused" valt op geen enkele manier te vergelijken met "Hou Op!", "Buddha Shop" of "Die Nazi Scum". Overigens heeft Rob Gee best nog een leuke versie gemaakt van "Have You Ever Been Mellow". Dit is een van die tracks die eigenlijk al veel langer bestaan, maar die we dankzij deze release eindelijk leren kennen. Alles bij elkaar staat alles erop dat er zeker op moet staan en zelfs meer.

Het is bijna verbazend te noemen dat er nog niet eerder een verzamelalbum is uitgekomen met deze tracks. Deze release is een mooi overzicht van alle grootste tracks en het is best leuk al dit spul nog eens onder loep te mogen nemen. We maken onszelf echter een bedenking. Is dit niet een beetje vijgen na Pasen of mosterd na de maaltijd? Hadden ze dit niet beter uit kunnen brengen bij het tienjarig bestaan of zelfs het vijftienjarig jubileum? Want wie zit er nu nog te wachten op Party Animals? Afgezien daarvan, geen slechte release.

Greatest Hits
  1. This Moment (Flamman & Abraxas Radio Mix)
  2. Have You Ever Been Mellow (Flamman & Abraxas Radio Mix)