Paul White - Shaker Notes

Paul White - Shaker Notes
25 november 2014
ArtiestPaul White Site
Paul White zal bij weinig mensen een belletje doen rinkelen. Toch zit de man al jarenlang in de muziekwereld. Hij produceerde in het verleden vaak voor artiesten als Homeboy Sandman, Guilty Simpson en Danny Brown. Maar daarnaast bracht hij ook zelf al andere studioalbums uit in verschillende stijlen. Paul besloot om zijn inspiratie op een andere manier te tonen dan hij tot nog toe al gedaan had. R&S gaf hem die kans.

Na zijn laatste album kreeg hij ongewild de stempel van hiphop/rapartiest. Met 'Shaker Notes' wilde hij onder andere dat stempel van zich afwerpen en bewijzen dat hij veel meer is dan dat. Hij grijpt met zijn nieuwe album naar het eclectische en dat is ook duidelijk hoorbaar in de intro en in het eerste echt nummer, "All We Know". Paul wist zelf al mee te geven dat hij vooral het gevoelige en het liefdevolle wilde benadrukken en we moeten het hem nageven. De eerste noten bewijzen dat hij daar op een vreemde en eclectische manier in geslaagd is. Zo bevat "All We Know" zeker een gevoelig kantje naast de eclectische samples. "Where You Gonna Go" dweept met de sound van Aphex Twin, overgoten met een eclectisch hiphoprandje en Noord-Afrikaanse invloeden. Het gaat wat meer uptempo, maar de basis blijft dezelfde; aparte samples die samen een bizar geheel vormen.

"Honey Cats", vaak omschreven als de echte song waarmee uit te pakken valt op dit album, is het bluesnummer bij uitstek. New Orleans op een feestelijke maar duistere vrijdagavond spat er helemaal van af. Anderen werpen dit op als een van de betere tracks, en dat kunnen we alleen maar beamen. De sfeer in dit nummer, die niet alleen heel erg bluesy is, maar ook een vette jazzy hap heeft genomen, is van het sublieme af. Dat is dan weer een funky gevoel dat we missen bij wat meer dubgerichte tracks als "Wait And See" en "Running On A Rainy Day".

"Fighting To Dance" is weer een stap in de juiste richting. De Noord-Afrikaanse sfeer komt weer meer bovendrijven en wordt zeer mooi verweven met de jazzy sounds van de van oorsprong Belgische saxofoon. Vooral het instrumentale benadrukt de kracht van het nummer, waar in andere tracks wat meer excentrieke teksten werden toegevoegd. Die zouden hier volledig misplaatst zijn, dus goed gedaan van Paul White. Het zijn allemaal enorme zijsprongetjes in het duister voor Paul. Soms wordt er net iets teveel Leftfield gevoel in gelegd (denk maar aan "Is It Up To Us"), maar over het algemeen gezien is hij best goed geslaagd in zijn eclectische opzet.

Vooral "Honey Cats" en "Fighting To Dance" blijven hangen en misschien is dat wat te weinig om het echt een sterk album te noemen. Dit experiment van Paul White wordt gesmaakt, maar valt wat buiten het verwachtingspatroon. Laat zijn talenten in deze ongekende werelden wat rijpen en ongetwijfeld komen er dan meer topnummertjes uit dan nu het geval is. 'Shaker Notes' daarentegen is een goed album, maar geen blijvertje.

paulwhite.bandcamp.com

1. Intro
  2. All We Know