Dash Berlin - We Are (Part 1)

anoniem gepubliceerd op , waardering: 78/100
Dash Berlin - We Are (Part 1)
13 november 2014
ArtiestDash Berlin Site
Met plek 14 op de DJ Mag top 100 lijst van dit jaar staat Dash Berlin fier bij de populairste twintig dance artiesten van de wereld. En dat is terecht, want de Dash sound is internationaal al jaren een succes. Voor het derde album werd besloten deze in twee delen uit te brengen. Dash Berlin frontman Jeffrey Sutorius noemt het derde album zelf Dash Berlin 2.0. en daar zijn we eigenlijk best wel benieuwd naar. Ook Dash heeft namelijk een evolutie meegemaakt en ziet mede trancers als Ummet Ozcan en W&W langzaam bij de hardere EDM deuren aankloppen. Of Dash zijn roots trouw blijft beluisteren we op het eerste deel van het tweeluik We Are.

We Are (Part 1)
De aftrap is er gelijk één die spijkers met koppen slaat. 'Here Tonight' bleek al een hit op de festivals waar Dash ruim vertegenwoordigd was deze zomer, maar door er mee te openen is de toon van het album direct gezet. Sterke vocalen van Collin McLoughlin en een verslavende melodie maken dit tot één van de beste tracks op We Are. 'Underneath The Sky' lijkt de opvolger te gaan worden van Till The Sky Falls Down door de vergelijkbare melodie. Was het niet dat de zang van Christon Rigby voor een Coldplay achtige feel zorgt. 'Never Let You Go' met de talentvolle John Dahlbäck is wat meer richting de progressive house die we van de EDM DJ's gewend zijn. Een slimme move want ook buiten de trance wereld zal deze hoge ogen gaan gooien. Verder bordurend (positief) op de nieuwe sound doen we in 'People Of The Night'. Relaxte vocalen van Chris Arnott slepen ons mee in de catchy melodie.
De jonge Amerikaan 3LAU werd door Dash gestrikt om samen te werken in 'Somehow'. De oude sound doet hier een beetje herleven en is lekker uptempo, toch weet de track iets minder te pakken. 'Earth Meets Water' ging al langer als bootleg in diverse stijlen over de wereld. Dash wist de rechten van het origineel te strikken en werkte ook daadwerkelijk samen met Rigby voor een prima versie inclusief karakteristieke Dash Berlin drop. De misschien wel coolste melodie op het album vinden we in 'Leave It All Behind'. Deze leent zich eigenlijk net als de voorgaande tracks voor op de grote podia, kippenvel gegarandeerd! Het ballad achtige eind 'Shelter' (met zang van Gareth Emery's zus Roxanne) is wat ons betreft overbodig. Niet dat het een slecht nummer is maar we twijfelen of de fans thuis dit willen horen. Wellicht dat we deze ooit nog in een dansbare versie te horen krijgen? De tijd zal het leren.

To Be Continued
Zoals we al aan de tracklist zagen en opmerken aan de speelduur is We Are is een kort album geworden. Gelukkig is er voor de Dashers onder ons wél veel te genieten want het eerste deel van het album is geslaagd. Vergeet niet dat de nieuwe Dash koers is ingezet dus verwacht niet de oude sound maar een frisse nieuwe weg die we zoals gebruikelijk wel aan het trio over kunnen laten.

Score: 78/100

1. Here Tonight (with Jay Cosmic feat. Collin Mcloughlin)
  2. Underneath The Sky (feat. Christon Rigby)