Alter Ego - Transphormed

Alter Ego - Transphormed
18 december 2005
ArtiestAlter Ego
Remixen is een sport in de hedendaagse housescene. Zonder een remix van een gerenommeerde producer hoor je er niet bij. Natuurlijk komen deze dan terecht op verschillende b-sides van vinyl en singles. De ongeschreven waarheid dat cover nooit zo goed is als het origineel, gaat voor remixes niet op. Vaak is de schoonheid van een hogere kwaliteit dan de artiest van het origineel zelf kon maken. Maar soms is een remix ook puur opvulling, 'een beetje veel van Maggi en maar heel weinig van mezelf'. Alter Ego, de Duitsers Roman Flugel en Jorn Elling-Wuttke, valt in de eerste categorie. Deze heren weten van een track telkens weer een juweeltje te maken. Reden genoeg om een cd uit te brengen met op de eerste cd remixes door Alter Ego zelf, en op de tweede cd tracks van de remixers zelf geremixed.

Flugel was een jazz drummer voordat hij Wuttke tegenkwam. Maar toen het paar elkaar gevonden had ging men al snel de studio in, en hadden ze meteen een hit als Acid Jesus met Move My Body. In 1993 tekenden de heren op het trancegeoriënteerde Harthouse label van Sven Vath, nadat ze opvielen door een buitengewone release. Roman en Jorn werden bekender in Engeland dan in de eigen heimat. Misschien omdat het experimentele beter gedijd in bijvoorbeeld Engeland en andere Europese landen dan in het land van Marusha en Mayday. Maar de zomer van 2005 bracht verandering in deze bekendheid, want als een DJ nu de eerste klanken van het nummer 'Rocker' inmixt, weet iedereen welke plaat er komen gaat. Rocker was dé electronische zomerhit van 2005.

De eerste cd bevat tien 'transformaties' (vandaar de titel Transphormed waarschijnlijk) die Flugel en Wuttke hebben gemaakt van tracks van andere artiesten. De cd begint met The Human Leauge – All I Ever Wanted, waarin een aanstekelijke electrobeat gecombineerd wordt met goede vocalen. Gelukkig maar dat de vocalen in stand zijn gehouden in deze remix, want zoals eerder gezegd; remixen lijken soms in de verste verte niet op het origineel. De vocalen in de tweede track, Octave One feat. Ann Saunderson – Blackwater hadden net zo goed weggelaten kunnen worden. Het nummer valt eerder onder de noemer 'cd-opvulling' dan dat het kwaliteit is. De overspannen synths klinken niet goed in combinatie met de betreffende vrouwenstem. Gelukkig is de redding nabij in de vorm van (natuurlijk wederom de Alter Ego Remix van) Spektrum – Freakbox. Spektrum (oftewel Gabriel Olegavich en Isaac Tucker) is natuurlijk bekend van het nummer 'Kinda New', waarvan de Tiefschwarz remix een dancefloorfiller was het afgelopen jaar. Freakbox stamt al uit 2002, maar is nog steeds een heerlijk nummer met een constante flow erin, een echte dansplaat.

De Duitse invloed is wel te zien op de eerste cd, al was het maar door titels als Autobahn van Primal Screamn (geen topper) of Spiel Mit van 2raumwohnung (electroclash meets DDR-sound meets house). Alle nummers op de eerste cd hebben wel onmiskenbaar de Alter Ego-sound over zich heen, maar dat is ook niet verwonderlijk gezien het feit dat het allemaal remixes zijn van de beide heren. Men neme een track, gooit er een getrapte electrobeat in en een zeer herkenbaar electro-synthesizer. Dodelijk effectief. De duitse sound gaat nog even verder in Chicks on Speed's – Fashion Rules!. Geen hoogstaande productie, maar wel 'anders'. Maar wie de Chicks on Speed kent, zal dat ook niet verbazen; eigenzinnig, rebels en niet-voor-de-poes. De vrouwelijke kruising tussen de Petshop Boys en Atari Teenage Riot. Dat ze het nummer Fashion Rules noemen mag waarschijnlijk met een korrel zout genomen worden, want de creaties waarin de dames af en toe op het podium verschijnen (neem bijvoorbeeld een Mayday, hét Duitse technofeest waar de dames wel eens te vinden zijn), zijn alles behalve mode. Misschien 30 jaar geleden in de DDR…maar niet in onze huidige tijd. Tussen twee experimentele nummers van Reinhard Voigt en Riton vinden we nog Solvent met Think Like Us. Solvent is een in 1972 geboren Zimbadwiaan die tegenwoordig in Canada woont in een huis vol met computers en andere electronische apparatuur. Robot- en synthesizer-fan, wat goed af te horen is van zijn muziek. Solvent is van de moderne generatie producers die de scheidslijn tussen moderne techno en vintage techno-pop laat vervagen. Experimenteel, maar dansbaar. Als laatste nummer op de eerste cd vinden we de sterke productie Wait and See van Tiefschwarz. Tiefschwarz, de gebroeders Alexander & Sebastian Schwarz, hoort zelf ook bij de toppers der remixianen. Vele artiesten zijn door de mangel gehaald door de gebroerders. Deze Alter Ego remix van Wait and See mag er zijn. Een drumband is in een mixer gestopt met het origineel, een dosis raspende electro en de Alter Ego-sound, en een knappe productie is eruit gekomen. Een goede afsluiter van een sterke cd.

Op de tweede cd worden zoals gezegd de remixers geremixed. Er is hierbij wel veel kruisbestuiving; zagen we op de eerste cd remixen van nummers van Solvent, Tiefschwarz en Riton, op de tweede cd hebben de producers achter deze namen werk van Alter Ego onder handen genomen. Blijkbaar hebben de heren Flugel en Wuttke zelf niet genoeg producties op hun naam staan, want er staan maar 6 'originele' nummers op de tweede cd: sommige producties zijn twee maal geremixed door verschillende artiesten. Zo vinden we zowel de Tiefschwarz remix als de Ewan Persons's Slow NRG edit van Beat the Bush. In de eerste is het goede origineel nog enigszins herkenbaar, in de tweede eigenlijk bijna niet. Dit wil niet zeggen dat de Ewan Person's Slow NRG edit niet klinkt, het is juist de topper van de tweede cd. Er zit, zoals de titel al zegt, inderdaad een heerlijke dosis langzame energie in. Zo'n nummer welke het best tot zijn recht komt aan het eind van de avond, als een dj net even wat gas terug neemt om daarna vol op te bouwen naar een flinke climax. Daktari vinden we op de tweede cd in zowel de Robag Wruhme's Hadkas mit Musikk Remix als de Villalobos remix. Beide remixen zijn erg minimaal, het toverwoord van de afgelopen zomer in de technowereld. De producties zijn echter erg kaal geworden, waardoor Daktari is uitgekleed tot enkel een aantal bliepjes en tiks. Robag Wruhme's versie steekt echter ver boven die van troetelkind Villalobos uit. Eigenlijk vraag ik mezelf af of je ook een andere track aan Villalobos had kunnen geven, aangezien hij waarschijnlijk tot hetzelfde resultaat was gekomen. Oftewel: weinig herkenbare sounds uit het origineel.

Vincent van Dance vinden we in de Rework Remote en de Solvent remix. De eerste is rustig en relaxed, de tweede heeft de onmiskenbare Solvent-sound die ook al op de eerste cd te horen was. Wel is het zeer herkenbare Vincent van Dance-deuntje goed bewaard gebleven, wat de originele productie zo uniek maakt. Het laatste nummer wat dubbel geremixed is, is Tubeaction. We vinden op de cd hiervan de Riton Re-Rub en de Losoul's "Serial Biller on Rocky Beech" Remix. Daar waar LoSoul's versie tegen het krakerige minimale aanligt (en daardoor een beetje afsteekt van de rest van de cd), is de Riton Re-Rub meer geslaagd. Riton, oftewel Henry Smithson, is ook een producer die redelijk veel gevraagd wordt om platen onder handen te nemen. Zo is hij recentelijk gevraagd om een nummer van Kylie Minogue onder handen te nemen. Een grote eer die niet veel namen ten deel valt. Alhoewel Riton's versie van Tubeaction een beetje plat is, is het toch een nummer wat blijft boeien als je hem meer dan 10x hebt gehoord. De tweede cd sluit af met de hit van Alter Ego: Rocker. Maar dan wél in de Eric Prydz remix. Misschien stiekem wel net zo goed als het origineel. Maar dat is vloeken in de kerk, want dat doe je niet bij dé hit van diegenen waar je door bent uitgenodigd. Of toch?

Op Innercity hebben ze de mainstage onveilig gemaakt, maar wanneer we Alter Ego weer in Nederland mogen verwelkomen is nog onduidelijk. Tot die tijd kunnen we het met deze cd doen, die vol staat met heerlijke remixen van én door Alter Ego. Moderne techno met een electro-jasje, die tegelijkertijd experimenteel maar toch ook heel ouderwets genoemd mag worden. But who cares, het danst lekker!

Cijfer: [77/100]

Ps. Voor een goed interview met Alter Ego kijk HIER

Disc 1
  • The Human League – All i Ever Wanted (Alter Ego Remix)
  • Octave One feat. Ann Saunderson – Blackwater (Alter Ego vocal mix)
  • Spektrum – Freakbox (Alter Ego Remix)
  • Primal Scream – Autobahn 66 (Alter Ego Remix)
    2Raumwohnung – Spiel Mit (Alter Ego Remix)
  • Chicks on Speed – Fashion Rules! (Alter Ego Remix)
  • Reinhard Voigt – Robson Ponte (Alter Ego Remix)
  • Solvent – Think Like Us (Alter Ego Remix)
  • Riton – Angerman (Alter Ego Remix)
Disc 2
  • Alter Ego – Beat the Bush (Tiefschwarz Remix)
  • Alter Ego – Daktari (Robag Wruhme's Hadkas mit Musikk Remixx)
  • Alter Ego – Vincent van Dance (Solvent Remix)
  • Alter Ego – Gate 23..Lost on Arrival (Isolee Remix)
  • Alter Ego – Tubeaction (Losoul's "Serial Biller on Rocky Beech" Remix)
  • Alter Ego – Daktari (Villalobos Remix)
  • Alter Ego – Vincent Van Dance (Rework Remote)
  • Alter Ego – Beat the Bush (Ewan Persons's Slow NRG Edit)
  • Alter Ego – Tubeaction (Riton Re-Rub)
  • Alter Ego – Rocker (Eric Prydz Remix)

41 opmerkingen

:)

hebben op vinyl!! Beat the bush!!!!! Wat een Plaat is dat dan!!! Fucking heerlijk

damn, klinkt goed, zal hem maar eens halen dan :P
Uitspraak van [MOH-Radio] Mercenary op zondag 18 december 2005 om 20:47:
Jullie weten hoe oud deze cd inmiddels is?

Een aantal maanden ja, maar doet dat ertoe als het kwaliteit is?? Dat de recensie er nu pas is, ligt aan het feit dat we 1) de cd laat hadden 2) ik ook een normale baan heb en 3) en meerdere cd's (en interviews) eerst aan de beurt waren...

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Artiest {SHOWLIST artist 4437, 24087, 37624}
heb hem al een tijdje lekker hoor
Jullie weten hoe oud deze cd inmiddels is? :)

Soms moet je gewoon eventjes op een cd gewezen worden.

Ik weet ook echt niet wanneer en van wie een cd uitkomt.
Oud of niet, Alter Ego blijft goed :woop:

Alter Ego, t blijft genieten als je ze Live bezig hoort, Immer Gut
Ik mis een remix van Matt John! :/

De Daktari-remix van Villalobos vind ik overigens veel beter dan die van Robag Whrume. Veel subtieler en gecompliceerder.

Verder een top remix-cd natuurlijk. :)
meesterlijk :D
Uitspraak van teknomist op maandag 19 december 2005 om 13:37:
Ik mis een remix van Matt John!

Die mis ik ook ja...

Maar verder: smaken verschillen...!
Artiest Epox
Uitspraak van verwijderd op zondag 18 december 2005 om 20:23:

heb ik :9
Werkzaam bij Kørknapen
Artiest {SHOWLIST artist 61786, 14781}
goede review... en het slaat idd nergens op dat matt john remix er niet op staat

lijkt me een geweldige cd ik moet hem eind van de week maar ff kopen
Snuggle thanx voor de zeer interessante recentie echt toppie!!!!

heb em al 2 weekjes in de speler staan...lekkaa!
In principe kan ik "Rocker" niet meer aanhoren maar bewaar er zeer fijne herinneringen aan! (L)

Alter Ego – Daktari (Villalobos Remix)

Naar mijn idee het beste nummer v/d cd! (Y)
leuke cd... alter ego is gewoon goed!!
Vind rocker nog steeds vet, beat the bush ook cool, tering wat was Alter Ego goed op Innercity

Wat is nou vet aan zo'n muziek?
Val je bij in slaap!
Ik prefereer zeker jumpstyle boven deze softiemuziek.
prefereer??? niet zulke moeilijke worden gebruiken johhhh %)

maar ik vin deze shit duidelijk ook tegen vallen :nee:
Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 december 2005 om 11:30:
Wat is nou vet aan zo'n muziek?
Val je bij in slaap!

Dan denk ik dat je beter hier niet kan reageren of ligt het aan mij.

Alter Ego blijven helden dat is zeker. De CD is alle sinds nice (Y)
Artiest {SHOWLIST artist 33439, 63304}
Uitspraak van Kluit op vrijdag 23 december 2005 om 20:17:
Alter Ego blijven heldeb dat zeker

;)
Wat is nou vet aan zo'n muziek?
Val je bij in slaap!

niet soft, eerder geniaal.

blijf jij maar bij je jump/hardcore enshit.

Uitspraak van D.Electro op zondag 25 december 2005 om 17:58:
Uitspraak van Snader16 op donderdag 22 december 2005 om 11:30:
Wat is nou vet aan zo'n muziek?
Val je bij in slaap!

en jumpstyle is wel hard? :no:
maar ff on topic :yes:
wel leuk cd''tjuh voor de stijl maar ti niet echt mijn ding zeg maar

Wat is nou vet aan zo'n muziek?
Val je bij in slaap!

ach je bent nog 16, je begrijpt dit soort muziek vast niet, ga jij maar lekker jumpen op je "vooruistrevende" jump en hardstyle cdtjes
k mis een remix van Matt John! :/

in beide gevallen zeker gelijk!! wat is die Matt John remix van Daktari vet!! beter nog dan die van ricardo of robag!!
ik ben heel benieuwd!

Hehe, denk ik de CD Transphormed te hebben gekocht van Alter Ego, had de recensie hier gelezen. Blijkt dat ik Transphormer heb gekocht, gewoon hun artiesten album. Ook vet relaxt daar niet van, maar moeten we toch later maaar weer Transphormed halen :D
Alter Ego; levend bewijs van de evolutie...jesus .wat vet

Dikste nummer