Egbert - Warm

door , gepubliceerd op , waardering: 86/100
Egbert - Warm
21 november 2013
ArtiestEgbert Site
Genre: ambient, techno
Opeens was hij daar, Egbert van der Gugten, beter bekend als Egbert. In 2008 bracht hij de technowereld zijn eerste release en voor hij het wist werd zijn muziek al gedraaid door grootheden zoals Sven Vath, Secret Cinema en Michel de Hey. Vele releases en remixes voor onder andere Phil Kieran, Guy J en Mauro Picotto volgden en een studioalbum kon niet uitblijven. Dit album getiteld 'Warm' is uitgebracht op Gem Records van Secret Cinema.

Over het ontstaan van het album zegt Egbert:

"Taking my first steps in electronic dance Music production at a very Young age has been my dream for almost as long as I can remember! Some of the tracks were created in concept on a 386 PC at my parents place, moved house three times and finally ended up on this cd. My music has evolved though feedback from the crowd during my live performances around the globe. Therefore a big thank you to all the promoters who booked me and everyone who came to see my shows! 'Warm' was mastered on a number of systems and I guarantee that it will sound perfect on them. So for the best listening experience I recommend:

Genelec 8040A
Sennheiser HD25
Bose QuietCompfort® 15
BMW Audio Professional."

Het album is een luistertrip wat betreft de visie op melodieuze techno van Egbert. Goed geproduceerd en euforisch, maar zonder geijkte paden te betreden.
Hierover zegt Egbert:
"One Thing I often miss at techno parties is warmth. I would like to bring that back into techno. "

Het album wordt afgetrapt met het vanaf de eerste seconde bijzonder pakkende "Fonkel", waarmee Egbert direct laat horen wat hij precies bedoelt met de warmte die hij mist in vele techno producties. Het hierop volgende "Magik Night" heeft een iets minder melodieus karakter en lijkt meer voor de dansvloer geproduceerd te zijn. Een echte technorammer is "Shulgin". Na dit technogeweld wordt met het bijzonder fraaie "Hemelpoort" direct weer het warme melodieuze technogeluid opgezocht wat Egbert vooral presenteert op dit album. Met "Gevoel (Interlude)" wordt een rustpunt ingebouwd. Deze track doet overigens heel erg denken aan zijn (nooit uitgebrachte?) remix van Guy J's "Heliscope" uit zijn Yoshitoshi Radio Saturday van 17-12-2010, te vinden op Soundcloud.

Met "Naar De Ruimte En Terug" wordt de mix weer op gang gebracht. Deze prettige track is een mooie opbouw naar "Ondergronds", een behoorlijk duistere voortstuwende plaat. Ook "Tegno" valt binnen deze categorie, maar dat mag uiteraard geen verrassing genoemd worden. Met "Leven" en "Machtig komen achtereenvolgens één van de fraaiste producties van dit album voorbij. Beide tracks zullen je thuis laten wegdromen, maar op de dansvloer zonder twijfel flink in beweging zetten. Het album wordt solide afgesloten met "Trip", een binnen het ambient genre vallende track, waarmee Egbert het album geruisloos afsluit.

Een ieder die dit album op koopt, heeft ook de mogelijkheid om alle tracks, behalve "Gevoel" in volledige lengte gratis te downloaden waarbij een mix en bonustrack toegevoegd zijn. De bonustrack getiteld "Tranentrekker" die doet denken aan Gui Boratto's "The Drill". Een ieder die de plaat kent, zal begrijpen dat "Tranentrekker" ook een buitengewoon puike productie is.

Egbert levert met 'Warm' een bijzonder fraai album af. Het is een typisch voorbeeld van een album dat met elke luisterbeurt blijft groeien. Hij laat horen dat techno zowel voortstuwend als warm kan zijn. Zonder twijfel zal dit album Egbert nog hoger op de ladder zetten binnen de technoscene, waardoor hij nog mooiere gigs zal scoren.

Score: 86/100

soundcloud.com/egbert

1. Fonkel