Explosive Cartuning 32

door , gepubliceerd op , waardering: 60/100
Explosive Cartuning 32
15 oktober 2013
ArtiestMarcky
Explosive Cartuning zag eind jaren 90 al het daglicht, toen nog onder het mom van de harddance en jump/tek avant la lettre. Dj Marcky was er toen ook al bij en de compilatiereeks kende ongelooflijke successen. De jumpstyle van weleer paste perfect in het plaatje van de cartuning. Maar op een gegeven moment raakte het een beetje in verval. Hardstyle werd populairder en dus was de keuze voor Dj Marcky ook snel gemaakt om de overstap naar hardstyle te maken voor deze ooit succesvolle reeks. Dat kon echter niet tegenhouden dat de belangstelling daalde en dat het niveau van weleer niet meer gehaald werd. Intussen lijkt het alsof ze maar wat aanmodderen met intussen alweer het 32ste deel van deze reeks.

Als we de tracklist bekijken staan er best wel leuke tracks op. Daar kan absoluut geen commentaar op gegeven worden. De twee mix-cd's vormen een mooi overzicht van de populairste hardstyle tracks van de afgelopen zomer; een overzicht van de echte festivaltracks in 2013. Er staan ook een groot aantal anthems tussen (Decibel, Frequence, Qapital, DefQon1 en Sunrise Festival). Dj Marcky legt vooral de nadruk op het mainstream gebeuren en raakt van de raw hardstyle enkel de grootste namen en grootste hits aan. Toch kan deze release niet echt boeien. Maar waarom?

Alle tracks zijn al tientallen keren terug te vinden op talloze andere releases. Deze vorm van hardstyle wordt al zo wijd verspreid dat niemand echt zit te wachten op nòg een release met min of meer een zelfde formule. De mixen zelf zijn ook ongelooflijk braaf en voorzichtig. Nergens is er een uitspatting of een kunstig stukje te horen dat deze mixen mogelijk speciaal zouden kunnen maken. Daarbij komt nog dat er slechts dertig tracks staan op twee volledige mixen. Dat is bijzonder weinig. En waar het uiteindelijk om draait; Explosive Cartuning heeft zijn eigenheid een beetje verloren met de overstap naar hardstyle. Het achterwege blijven van jump/tek is een enorm groot gemis op een compilatiereeks als deze.

Wat kan deze compilatiereeks dan weer wel interessant maken? 'Ermee ophouden' zullen de meesten schreeuwen. Maar dat hoeft niet, wat ons betreft. Explosive Cartuning had indertijd een zeker charme dat wel aansprak. En er bestaat een manier om die charme terug te vinden en de hele reeks weer een stuk interessanter te maken. Freestyle is de laatste tijd steeds meer aanwezig op de markt en Pussy Lounge lijkt zowat de enige te zijn die dit op cd vorm aandurft. Nochtans is dit een enorm interessant concept en mag het gerust wat meer aangepakt worden. Waarom zou dit niet passen bij Explosive Cartuning? De terugkeer van jump/tek zou de eigenheid van de serie goed doen. Cartuning betekent uit je bol gaan met je wagen en als daar een freestyle aan gekoppeld kan worden, is dat mogelijk een goeie zaak. Iets om over na te denken...

Score: 60/100

1. - Craving For The Beat - Alpha² & Noisecontrollers - Official Decibel 2013 anthem
  2. - Musical Journey - Sound Freakerz - Radio Edit
  3. - R.E.V.O.L.U.T.I.O.N - Code Black
  4. - The Same Frequence - Bass Modulators - Official Frequence 2013 anthem
  5. - Break Down Low - Crypsis
  6. - Came To This - Hard Driver
  7. - Takin' Off! - D Block & S Te Fan
  8. - You Make The Change - Zatox
  9. - My Angel - Titan
  10. - Kaboom - Kronos
  11. - Rockstar - Frequencerz
  12. - The Million Gods - Donkey Rollers
  13. - Second Nightmare - E Force & Luna
  14. - The 4th Kind - B Front & High Voltage
  15. - God's Child - Radical Redemption
  1. - Breaking Free - Hard Driver & Substance One, - Sunrise Festival Anthem
  2. - Elements - Nagoom - Rebourne Remix
  3. - The bright Side - Omegatypez
  4. - Clear - Atom feat Sedutchion
  5. - From the Hard - D Block & S Te Fan
  6. - Weekend Warriors - Frontliner - Official Defqon.1 2013 Anthem
  7. - The Movement - Re Volt
  8. - Destroyer of Worlds - Noisecontrollers
  9. - Run & Gun - The R3belz
  10. - G.T.F.O. - Jack Of Sound & Frequencerz
  11. - Fight Or Escape - Raxtor
  12. - Fatality - B Front & Frequencerz
  13. - I Need You - Ran D
  14. - We Get Raw - Artic
  15. - Worth Fighting For - B-Front & Adaro - Official Qapital Anthem

13 opmerkingen

Deze cd's hadden inderdaad vroeger veel betere tracks erop staan. Mijn eerst cartuning die ik luisterde was nummer 16 of 18 ofzo. Was anders dan het tegenwoordig is. Zou hem ook niet halen puur ondat de tracks inmiddels al 'oud' zijn.

tot deel 12 was het nog mooi
Niks meer aan toe te voegen.
"Wat kan deze compilatiereeks dan weer wel interessant maken? 'Ermee ophouden' zullen de meesten schreeuwen. Maar dat hoeft niet, wat ons betreft. Explosive Cartuning had indertijd een zeker charme dat wel aansprak. En er bestaat een manier om die charme terug te vinden en de hele reeks weer een stuk interessanter te maken. Freestyle is de laatste tijd steeds meer aanwezig op de markt en Pussy Lounge lijkt zowat de enige te zijn die dit op cd vorm aandurft. Nochtans is dit een enorm interessant concept en mag het gerust wat meer aangepakt worden. Waarom zou dit niet passen bij Explosive Cartuning? De terugkeer van jump/tek zou de eigenheid van de serie goed doen. Cartuning betekent uit je bol gaan met je wagen en als daar een freestyle aan gekoppeld kan worden, is dat mogelijk een goeie zaak. Iets om over na te denken..."

We houden de moed erin :)
Cartuning is zooooo broek in je sokken.....

Aangezien de cd markt steeds meer naar een dieptepunt gaat,en vooral cds zoals deze, lekker stoppen!! Kan me niet voorstellen dat er nog veel mensen deze schijfjes kopen.
Artiest {SHOWLIST artist 78760, 89725, 91648}
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 18 oktober 2013 om 16:57:

Idd. koopt er iemand uberhaupt nog wel cd's?
Explosive Car Tuning 2 is nog wel de beste!

bewijst nog maar is waar veel centen te rieken zijn dat en dj snel van zijn stijl stapt :p afvoeren die handel bho
Vroeger regelmatig in de muziekwinkel aan de koptelefoon gehangen voor deze schijfjes zeg:P Een van de favorieten was compilatie nummer 7, met tracks als Immeasurable, S.E.X., Type Face en natuurlijk Our Power van Zany en Duro.

Blijft een gruwelijke rammer zeg (L)

Uitspraak van TWSTD - Rohan op zaterdag 19 oktober 2013 om 15:21:

Ja ik :P Blijf van mening dat je goede muziek gewoon moet kopen en dan heb ik liever een CD in mijn handen dan een betaalde download op mijn computer.