door , gepubliceerd op , waardering: 84/100
Watergate 14 - Mathias Kaden
1 oktober 2013
ArtiestMathias Kaden Site
LocatieWatergate Site
Genre: garage, techno
Nummer veertien, een voetballiefhebber denkt dan al snel aan Johan Cruijff. Nummer veertien is ook de etage die in vele hotels na de twaalfde verdieping komt. Voor de Berlijnse club Watergate staat veertien komende tijd voor het nummer van de nieuwste Watergate mixcompilatie. Deze keer samengesteld en gemixt door houseliefhebber Mathias Kaden. Deze Duitser gaat al heel wat jaren mee in de dancescene. Zo heeft hij flink wat platen geproduceerd met Marek Hemmann. Voor het nieuwste deel van de befaamde Watergate mixcompilatie serie heeft Mathias Kaden tweeëntwintig tracks geselecteerd en de totale speelduur van deze mix is ongeveer achtenzestig minuten.

Het album wordt op een ingetogen wijze aangevangen met "Nymphean" van Merveille & Crosson waarna de mix soepel overloopt in het bijzonder soepel wegluisterende "Nices Wölkchen" van DJ Koze in samenwerking met Apparat. Mathias Kaden bouwt de spanning in de mix vervolgens op met de eveneens uitstekende tracks "BDRK" van Alix Alvarez en "Ever" van Audio Werner. Via het speelse "Kids At Play" van Ron Trent wordt nog wat meer energie toegevoegd waarna "Nausicâa" geldt als één van de eerste muzikale hoogtepunten van deze mixcompilatie. Via het groovy "Troija" van Mathias Kaden himself komt met Marco Resmann's "D. Teacher" een absolute floorfiller voorbij.

Vervolgens krijgt Mathias Kaden het voor elkaar om nog wat meer energie in de mix te krijgen en komt met het swingende "Move" van Emanuel Satie weer een muzikale topproductie voorbij gevolgd door het eveneens flink swingende "El House" van Alejandro Paz. Alsof het nog niet genoeg is weet Mathias Kaden ook nog uit te pakken met het stampende "SP 11" van Motorcity Drum Ensemble. Met "Under The Wheel" van Christian Burkhardt wordt vervolgens wat gas teruggenomen, maar al snel is het weer swingen geblazen doordat "This Is" van Tapesh en Maximiljan uit de hoge hoed wordt getoverd.

Hierna komt Mathias Kaden met "More More More" van good old Roman Flügel voor de draad. Dit is misschien wel één van de beste tracks van dit album. De melodie is simpel, maar bijzonder aanstekelijk. Na deze track wordt het tempo voorzichtig uit de mix gehaald en tegen het einde van de mix komt het speelse "Fin" voorbij, een productie met een pakkende piano melodie, waarna de cd op degelijke wijze afgesloten wordt met "Distillery" van Daniel Stefanik.

Mathias Kaden levert met het veertiende deel van de Watergate mixcompilatie reeks een voortreffelijk album af. Deze hoofdzakelijk uit UK garage gestoelde house bestaande mix mag absoluut tot één van de betere Watergate compilaties uit deze reeks gerekend worden. Mathias Kaden heeft deze mix op een bijzonder fraaie wijze opgebouwd waardoor de individuele tracks elkaar versterken.

Score: 84/100

soundcloud.com/watergaterecords
soundcloud.com/watergate-club