Rinse:22 - Kode9

door , gepubliceerd op , waardering: 87/100
Rinse:22 - Kode9
21 juli 2013
ArtiestKode9
Genre: breakbeat, breaks, dub, eclectic, jungle, trap
Rinse is, als je de reeks een beetje volgt, min of meer het neefje van de Fabric reeks. Veel minder gespitst op house en aanverwanten, maar veel eerder op dub, dubstep, breakbeat, jungle, ragga en meer van dat soort vagere zaken. Kode9 kreeg de eer het 22ste deel aan elkaar te rijgen en hij heeft er een persoonlijk doel in gestoken. De mix is een reflectie geworden van zijn huidige sets en muzikale selecties voor radioshows; gaande van op trap geïnspireerde hiphop tot andere Chicago gerelateerde invloeden.

Kode9 begint heel erg rustig aan zijn mix gevuld met maar liefst 37 (!!) tracks. "Truant" vormt een heel erg warme en zomerse opener, alsof je zo aan het zwembad of het strand ligt te relaxen. Zeer sterk nummer en een pracht van een opener. Na deze opener switcht de mix meer naar het alternatievere en gaat de mix ook sneller over van het ene nummer in het ander. Het is nutteloos om alle tracks te gaan bespreken. Vaak gaan de tracks te snel voorbij, maar zijn wel net de ideale stukjes eruit genomen die de mix tot een vloeiend geheel kneden. Kode9 heeft het wel zodanig opgebouwd dat het van relatief rustig steeds meer naar een hoger tempo gaat. De overgangen zijn bijna niet te horen en dat komt de sfeer van de mix alleen maar ten goede.

Vooral vanaf "What Must I Prove 2 U" begint de mix helemaal de goede richting op te gaan. Dit heeft een heel erg nostalgisch gevoel over zich en werpt de oudere luisteraar deels terug naar de topperiode uit de early 90's. Dat is ook het algemeen gevoel dat deze mix oproept. Professionals in de scene staan bijna versteld dat dit het in deze tijden nog zo goed doet, maar wij staan daar minder versteld van. In alle genres is er in die periode veel kwaliteit uitgebracht. Muziek dat daarnaar neigt, heeft dan meestal ook al een streepje voor. Kode9 heeft in deze mix een ultieme tracklist samengesteld. En het blijft niet beperkt tot één welbepaalde stijl. Breakbeat, early rave (niet de Nederlandse soort), maar ook dub, dubstep en hiphop komen allemaal voorbij. Toppertje het vermelden waard is zeker "Chill Burrito". Maar dit is niet het enige.

Naarmate Kode9 naar het einde van de mix gaat, wordt die zo mogelijk gekker en interessanter. De tracks wisselen elkaar in raptempo af en de tracks worden kwalitatief steeds beter en beter. Het valt wel op dat tegen het einde voor Dj Rashad de grote vertegenwoordiger is. Bijna uniek, maar zeker niet slecht. Want ook zijn tracks zijn gevarieerd genoeg om het einde boeiend te houden. Zijn stijl is kenmerkend, maar niet eentonig, noch saai. Kode9 heeft met Rinse:22 een sublieme mix afgeleverd en het is bijna niet te geloven dat dit niet meer bekendheid heeft. Mensen die houden van eclectische stijlen en de genres die hierboven staan vermeld zullen ongetwijfeld kwijlend naar deze mix luisteren. Toprelease!

Score: 87/100

1. Burial - Truant
  2. Theo Parrish - Kites on Pluto