Modeselektor - We Are Modeselektor

anoniem gepubliceerd op , waardering: 75/100
Modeselektor - We Are Modeselektor
30 juni 2013
ArtiestModeselektor Site
Hoe kun je een dvd reviewen als de beelden voor zich spreken? We gaan het toch proberen en prikken de dvd in de speler. De documentaire (gemaakt door Romi Agel en Holger Wick) is een kijkje in het leven van Sebastian Szary en Gernot Bronsert, beter bekend als Modeselektor. Dat de band inmiddels geen introductie nodig heeft moge duidelijk zijn, maar met de docu krijgen we toch een hoop nieuws te weten. We leren Szary en Gernot kennen als twee ingetogen Duitsers die al van jongs af aan met elkaar opgroeien. De plek waar de twee vol plezier over hun jeugd praten is tevens de plek waar het vroeger allemaal gebeurde. Er wordt gesproken over de kindertijd (begeleidt door foto's van mama's Szary en Gernot) en hoe de gezamenlijke interesses van skateboarden en graffiti elkaar van het straatleven naar de ondergrondse techno leidde. Leuke amateurbeelden geven ons een indruk van Szary's eerste feestjes in zijn eigen kelder, de Seilscheibenpfeile-parties en het Kültürhaus in Rüdersdorf waar de serieuzere feesten gegeven werden. De roadtrips naar Tresor, de underground techno feesten en hun residency als dj's van Labstyle waar werkelijk alles kon: van rave naar techno en hiphop.

Als Gernot en later Szary in Berlijn gaan wonen ontmoeten zij veel huidige vrienden, waaronder Pfadfinderei. Samen besluiten ze na wat try-outs een visual-audio album te doen wat een hit werd in het eerder genoemde Labstyle. Ook zien we hun oude jeugdclub ALL waar de eerste mixtapes en producties ontstaan. Wat volgt is een gesprek met Ellen Allien die hen tekende bij Bpitch Control en hun de mogelijkheid gaf om hun eerste EP 'In Loving Memory' uit te brengen. Tussendoor zien we veel vrienden en collega's aan het woord waaronder ex bandlid van Gernot's vroegere band Illuminati: Gordon Boerger, flatvrienden uit Berlijn, Siriusmo en mede bandlid van Moderat: Apparat, allemaal spreken zij vol lof over het duo. We zien vette beelden van de world tour in 2006 maar ook huidige shots van gigs in het buitenland met een stagedivende Szary, uitzinnige fans en backstage footage. Dat het leven van een artiest niet altijd over rozen gaat blijkt uit beelden van de tourbus waar de twee wel eens verlangen naar thuis.
Het laatste kwartier bestaat uit een opsomming van (kleine) feiten zoals het ontstaan van het apenlogo en de hype die daarna ontstond, hun eigen label Monkeytown Records, de innige band met Radiohead en het bezoek aan het échte Monkeytown in Amerika. Wat na dik een uur opvalt is dat beide heren een enorme passie voor muziek hebben en niet in hokjes denken. Stoppen denken ze nog lang niet aan en als ze de nuchterheid en kwaliteit net zo weten te combineren in de volgende 15 jaar, dan kijken wij reikhalzend uit naar hun tweede dvd.

Kortom: absoluut verplichte kost voor Modeselektor fans, maar ook voor de electronische muziekliefhebber die een kijkje achter de schermen wil nemen van het leven als artiest en de weg daar naartoe.

We Are Modeselektor

Leuke docu voor de echte fans, maar iets te veel gemaakt door vrienden van het duo. Ik miste de samenwerking met Apparat en ik vond het wrang dat nergens het woordje 'drugs' viel. Ik las ooit ergens dat ze tegenstanders waren, volgens mij had dit best in de docu gemogen. Wel zijn de vroege beelden van hun eerste 'pure feestjes' prachtig en ook de band met Pfadvinderei is mooi neergezet.