MASSE

Staatsballett Berlin en Berghain. Twee grotere contrasten zijn haast niet denkbaar. Brave en strak gechoreografeerde dansjes aan de ene kant, rauwe techno in een smerige fabriekshal aan de andere kant. Toch sloegen de twee partijen begin 2013 de handen ineen voor een nieuw project: 'MASSE'. Het beste van beide werelden is nu tot leven gekomen in een spetterende show, compleet in een industriële setting natuurlijk. In de Halle Am Berghain werden vanaf mei de eerste voorstellingen opgevoerd. Dertig dansers van de groep Staatsballett Berlin op de muziek van vijf graag geziene Berghain-gasten. Dat kan alleen maar een spektakel opleveren, toch?

Vijf zwaargewichten in de mix
De show is opgesplitst in drie delen, om zo alle aspecten van het woord massa te kunnen belichten. Het eerste deel, 'Balletsuite #1', komt van de hand van Henrik Schwarz. De man uit de Innervisions stal opent zijn deel met de prachtige compositie ''Unknown Touch'', waarin onder andere wat akoestische gitaren te horen zijn. Het is een heerlijk melodieus stuk met vooral erg veel sfeer. Het is opvallend hoeveel klassieke invloeden zijn verwerkt en dat de echt stevige techno sound achterwege blijft. Ook de nummers ''I Am Not Responsible For That'' en ''When Things Are Difficult'' nodigen niet echt uit tot een dansje, behalve dan misschien voor mensen die (demi)pointes aan hun voeten hebben. Toch zijn het wel erg mooie platen, met veel gevoel en sfeer. Met ''When Things Are Difficult'' flirt Schwarz nog een beetje met techno, door wat diepere bassen te combineren met een duistere synth. Het eerste deel eindigt met ''Couple Are Strong'', een ruim zes minuten durend piano spektakel. Wederom een schitterende plaat die aan het einde kalm wegebt.

Het tweede deel is geproduceerd door twee Mann-en die ook al aardig wat jaartjes meedraaien; Marcel Dettmann en Frank Wiedemann. De eerste staat vooral bekend om zijn onbegrensde passie voor Berghain en techno, de tweede kennen we natuurlijk als de helft van het duo Âme. Hun deel 'Menuett' begint ''Accelerando'', een zwaar spacende plaat vol met diepe klanken. Het is een track die zorgvuldig wordt opgebouwd, met een vooral een hoop vreemde geluiden. Die zijn ook in hoge mate aanwezig bij ''Martellato'', wederom een aparte track die toch ruim tien minuten lang weet te boeien. Een brouwsel bomvol met obscure geluiden, vreemde piepjes en dreigende tromroffels. Wederom met militaire precisie opgebouwd. Het tweede deel vloeit vervolgens soepel over in de laatste track van dit deel, ''Spiritoso''. Het is een nummer met zeer sfeervolle beats en een vrij aparte synth. Toch weet ook deze plaat zes en een halve minuut de aandacht vast te houden.

Speciaal voor dit project is ook een nieuwe alias opgezet: DIN. De mannen die deel uitmaken van dit nieuwe duo zijn Marcel Fengler en Efdemin. De eerstgenoemde is met zijn Berghain-sound vaak te bewonderen in de legendarische club, terwijl Efdemin vaak lof vergaard met zijn sublieme mix tussen deephouse, techhouse en techno. Een zenuwachtige piano introductie vormt het begin van dit laatste deel van de voorstelling, getiteld 'Evolve'. Het pianospel wordt ineens bruut verstoord en dan duikt het duo de diepte in met het nummer ''Creation''. Vrij stevige bassen worden gecombineerd met een hoop duistere geluiden. Zo ook tijdens ''Variation'', die vooral heerlijke ratelende snares bevat. Na ''Oscilation''en ''Division'', twee zweverige tochten die beide twee minuten duren, is daar ineens ''Generation''. Het is een ietwat industrieel getinte track waarin de beats elkaar op aparte wijze opvolgen, alsof het een knipoogje is richting dubstep. Ongetwijfeld één van de dikste tracks die langskomt. De afsluitende plaat ''Conclusion'' is er ook weer eentje die staat als een huis. Relaxte beats, zweverige synths en zorgvuldig in elkaar gezet door twee vakmannen. Om het maar als een soort tracktitel te beschrijven: Perfection.

Gesamtkunstwerk
Kijk je naar de namen Henrik Schwarz, Marcel Dettmann, Frank Wiedemann, Marcel Fengler en Phillip Sollmann, dan verwacht je waarschijnlijk genadeloze fabriekshal techno. Niets blijkt minder waar, want de mannen blijken ook een zachtere kant te hebben. Mooi om die eens te horen, al is het waarschijnlijk nóg indrukwekkender om de show in zijn totaliteit te aanschouwen. Want het ligt wel voor de hand dat 'MASSE' een bijzonder project is geworden. Om gewoon te luisteren is het overigens ook geschikt, al is concentratie wel een vereiste. Want de vijf heren leveren hier materiaal af dat vrij zwaar op de maag kan vallen. Al is hierdoor nog maar eens onderstreept dat alle mannen erg creatieve muzikanten zijn, dat is duidelijk te horen. Complimenten voor deze vijf grootgewichten, die tezamen een schitterend schijfje hebben afgeleverd!

1. Henrik Schwarz - Balletsuite #1 - Masse
  2. Unknown Touch
  3. Affect Structure