Hadouken! - Every Weekend

anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
Hadouken! - Every Weekend
26 juni 2013
ArtiestHadouken!
Van de arcade naar de mainstage

Hadouken! Een beetje gamer kent deze kreet natuurlijk uit de game Street Fighter. Dat er in Engeland ook gegamed wordt blijkt wel aan de liveact die we vandaag gaan reviewen, zij zijn zelfs zó fan dat ze zichzelf naar deze aanvalstechniek vernoemd hebben. Het begon voor de band allemaal in 2006 wanneer zanger en producer James Smith samen met zijn vriendin Alice Spooner, Daniël Rice, Nick Rice en later Chris Purcell bij elkaar komen. Na wat jammen en demo's inleveren hebben ze in de gaten dat ze een geslaagde combinatie van stijlen te pakken hebben. Met plaatselijke gigs wordt de naam langzaam door Londen gefluisterd en krijgt de toekomstige plaat 'That Boy That Girl' zowaar landelijke bekendheid door op de radio gedraaid te worden. Het is het begin van iets moois want met het uitbrengen van die track op hun eigen 'Surface Noise Records' inclusief een video word een enorme internet hype ontketend, wat leidt tot de next big thing voor de toekomst. De band vergroot hun populariteit met de release van hun 12-track mixtape: 'Not Here To Please You' in 2007. In mei 2008 verschijnt het debuutalbum: 'Music For an Accelerated Culture' waarna in 2010 het tweede album 'For The Masses' volgt. Inmiddels meten ze zich met de grote namen uit de UK Bass scene en mogen wij het derde album, vers van de pers onder de loep gaan nemen.

Het weekend

Onze vrijdagavond begint met 'The Vortex' en heeft een oldschool sound. De bekende 'Hoover synth' is de rode draad door de dubstep achtige beats en geeft die lekkere ravey feel. Hoe we ons weekend gaan beleven volgens Hadouken! is simpel; we moeten helemaal los! Dat doen we dan ook maar want het is een coole, duistere opener.
'Levitate'. Ja hoe kunnen we hier omheen? Het was de soundtrack van 'People Are Awesome 2013' welke één van de méést bezochte filmpjes van YouTube ter wereld werd, met meer dan 20 miljoen views in de eerste week (de video heeft inmiddels al over de 89 miljoen views). Mede door dat filmpje werd de track populairder dan ze ooit hadden durven dromen. Dat het nummer (geproduceerd door Loadstar, die meer dan één duit in de zak doet op dit album) dan ook ideaal is voor dit soort beelden staat mag duidelijk zijn, oordeel zelf:

'Bliss Out' is mede geproduceerd door Neerlands trots Noisia en voor de FIFA 13 speler onder ons de meest bekende plaat van Hadouken! Dat de beats in orde zijn lijkt me duidelijk en maken dit samen met het zeer aanstekelijke refrein toch één van de betere tracks op het album. Om in de dubstep flow te blijven zorgen 'Bad Signal' (let op de bekende sample), 'Spill Your Guts' (grime met een zweverig refrein) en 'The Comedown' welke wat mainstreamer is, voor lekkere tracks. Typische Engelse dubstep met een makkelijk verteerbare dansbaarheid. Lekker dus als je de rauwe, diepe en donkere dubstep even zat bent. Voor de stevige dance liefhebber hebben we 'As One' en 'Stop Time' welke alle elementen hebben voor een dancefloor klapper; Knife Party meets Guetta kunnen we haast zeggen.Toffe melodieën, stevige beats en catchy vocals. Wederom twee erg sterke nummers welke je prima in een set kan draaien. De drum and bass liefhebber krijgt 2 toetjes: 'Daylight' is de eerste, samen met Drumsound & Bassline Smith. De lyrics kunnen we ons denk ik allemaal wel in vinden, namelijk: het wakker worden en kijken naar een nieuwe dag vol kansen. De productie staat als een huis en is goed dansbaar. 'Parasite' doet erg Pendulum aan. Niet vreemd ook als je weet dat zij een grote inspiratiebron waren voor Hadouken! Aan de tekst te horen is iemand zijn geliefde kwijt, want het Parasite slaat op hetgeen dat iemand compleet is verorberd door een parasiet en alles heeft weg genomen. Serieuze teksten die toch erg lekker klinken. De dikke bassline doet de rest en sluit ons weekend af.

De cd bevat nog 2 bonustracks: 'Mecha Love' is een vlotte dancetrack met een coole melodie maar niet meer dan dat. 'Oxygen' is vet! Waarom ze deze als bonustrack op de cd hebben staan is mij een raadsel want de track had absoluut niet misstaan als 'officiële' track op het album. Een pakkend stukje tekst met een spacey intro begint nog braaf, hierna gaat het los en hebben we ook diezelfde oxygen nodig om bij te komen.

Een geslaagd weekend, of een brakke maandagmorgen?

'Every Weekend' galmt na uit de speaker. Ook het derde album laat weer horen waarom Hadouken! nog steeds grote stappen maakt. Mocht je de band overigens nog niet live gezien hebben, doen! als de mogelijkheid zich voordoet. Het album heeft genoeg variatie en de producties zijn sterk, wat mede ten dele komt aan producers Loadstar, Noisia, Blokhead en Reph. Hou je van een Chemical Brothers gerecht, met een vleugje Pendulum, een snufje The Prodigy, een tikje Foreign Beggars, een hint Knife Party en een goed glas Engels bier? Dan is dit jouw cd'tje om het weekend in te knallen!

Every Weekend
  1. The Vortex
  2. Levitate
  3. Bliss Out
  4. As One
  5. Parasite
  6. Bad Signal
  7. Stop Time
  8. Spill Your Guts
  9. The Comedown
  10. Daylight (Drumsound & Bassline Smith ft. Hadouken!)
  11. Mecha Love
  12. Oxygen

Dit album is zo'n knaller, mijn favo van 2013 tot nu toe. Wel jammer dat de reviewer niet de deluxe versie met Vessel heeft geluisterd. Vessel is namelijk mijn favo plaat op het hele album.

Uitspraak van Too Many Daves op maandag 1 juli 2013 om 00:46:
Wel jammer dat de reviewer niet de deluxe versie met Vessel heeft geluisterd

Vreemd genoeg stond deze niet op de versie die ik gekregen heb, raar want het scheelt maar 1 extra track.
Uitspraak van actief op maandag 1 juli 2013 om 00:57:

Staat op de Japanse release. Japanse albums krijgen meestal 1 of 2 extra tracks die nergens anders op het album verschijnen omdat Japanse cd's heel erg duur zijn. (rond de 50 euro). Het is om te voorkomen dat Japanners het album illegaal downloaden of het overzees bestellen.
10.Daylight (Drumsound & Bassline Smith ft. Hadouken!) :worship: