Rudimental - Home

anoniem gepubliceerd op , waardering: 89/100
Rudimental - Home
6 juni 2013
ArtiestRudimental Site
Als er een plaat de sound van mijn zomer van vorig jaar weergeeft, is het wel 'Feel The Love' van Rudimental. Ontelbare keren is deze jongen uit zijn plaat gegaan op die ongelooflijk funky, zomerse feestplaat van het Britse collectief. De eerste single en meteen gigantische hit van Rudimental was/is zo'n track die van begin tot einde helemaal klopt, van de heerlijke vocals tot de subtiele saxofoon die her en der opduikt. Toegegeven, we werden ermee dood gegooid waardoor een deel van de charme verloren ging, maar het deed ons wel uitkijken naar meer van de Britten... en met 'Home', het eerste album van Rudimental, kunnen we meteen kijken of ze verwachtingen kunnen waarmaken.

Wie van de titeltrack verwacht dat het een tweede 'Feel The Love' is, komt van een koude kermis thuis. 'Home' is een stuk donkerder dan de eerder genoemde immense hit, diepe bassen en blazers ondersteunen de wat droevige, maar prachtige zang. Om de muziek die het kwartet uit Engeland maakt zomaar het etiket drum & bass op te plakken, doe je Rudimental veels te kort. De twee opvolgers van 'Feel The Love'; 'Not Giving In' en het geweldige 'Waiting All Night' hebben nog een beetje de touch van die eerste hit, maar wat we verder op 'Home' vinden gaat werkelijk alle kanten uit.

Het geweldige 'Hell Could Freeze' bijvoorbeeld, waar de vliegensvlugge rhymes van Angel Haze de R&B getinte beats begeleiden. Ook het wondermooie 'Free', waar Emili Sandé de vocalen voor haar rekening neemt, is een track waarvoor de repeat knop voor uitgevonden is, een knap staaltje producewerk om heerlijk bij weg te dromen. Op 'Home' springen de vier heren werkelijk alle kanten uit. Van soul volle tracks als 'Hide', met Sinead Harnett als vocale ondersteuning verkennen ze zelf even de grenzen van R&B, zonder daarbij fout te klinken. Op Home vinden de Rudimental heren nergens het wiel uit, wel recycleren ze vanuit alle muzikale hoeken op wondermooie wijze waardoor Home een heel sterk geheel is, zonder ook maar een mindere track.

Het was een goede zet van het viertal uit Engeland om niet zomaar voort te borduren op het gigantische succes dat 'Feel The Love' hen gaf. Iets waar ze het zelf, naar eigen zeggen, wel moeilijk mee hadden. Maar uit eindelijk hebben ze de juiste keuze gemaakt, iets waar we erg blij om mogen zijn, 'Home' is een ontzettend sterke plaat, vol met heerlijke blazers, funky beats en schitterende vocalen, een must have voor elke muziekfan. Mocht je ergens de kans krijgen de mannen live aan het werk te zien, zeker doen, want ook daar zorgen ze voor een show van jewelste!

Score: 89/100

1. "Home" 3:42
  2. "Feel the Love" (featuring John Newman) 4:05