Born Out Of Resistance

Born Out Of Resistance
30 mei 2013
OrganisatieThe Third Movement Site
LabelThe Third Movement
13 jaar "The Third Movement". Dat is zeker niet onopgemerkt gebleven. Vanaf het begin af aan stelde labelvoorman DJ Promo hoge eisen aan de releases. Met de regelmaat van de klok leverden de diverse artiesten spraakmakende producties af. Dankzij het label zijn een aantal van hen (D-Passion, Alex-B, T-Junction (Sinds 2009 bij Masters of Hardcore), N-Vitral en Void Settler) dan ook niet meer weg te denken uit de huidige scene. Alle artiesten hebben hun eigen stijl en samen vormen ze één geheel. The Third Movement is zowel melodieus als rauw. Van prettige mainstream hardcore tot zware industrial en alles wat daartussen valt, het wordt vakkundig naar buiten gebracht. Nieuwe talenten (Frame of Mind, The Empire en Ruffryder) krijgen de kans zich te ontplooien en reeds gearriveerde artiesten hebben de vrijheid om hun sound uit te diepen. En nog steeds verbazen ze 'vriend en vijand' met hun vooruitstrevende producties.
Nu we aangekomen zijn bij de 200e release op het label, is dat natuurlijk een mooi moment om even stil te staan bij het punt waarop het allemaal begon. Een nieuw geluid brengen binnen de hardcore-scene van toen en nu. Niet stil blijven staan, maar altijd vooruit blijven kijken. Niet beetje bij beetje jezelf verbeteren, maar met rasse schreden naar voren treden. "The Third Movement" was jong en zou de oude garde laten zien dat de jeugd de toekomst had. "Born Out Of Resistance" sluit daar mooi op aan. Deze jubileum release bevat 16 nieuwe tracks van de meest productieve en langst producerende artiesten van het label, waarbij ze met z'n allen hebben geprobeerd hun visie met betrekking tot het label te uiten.

Natuurlijk opent Promo (ft Minckz) het bal met de titeltrack "Born out of Resistance". Zo als een kameleon van kleur verandert, zo verandert deze track met de minuut van geluid en sfeer. Ook onder zijn alter ego Rude Awakening heeft Promo een bijdrage geleverd aan deze cd. "Rise" is langzaam agressief en indringend. Met deze twee tracks wordt eigenlijk de hele cd samenvat. Creatief ingenieuze tracks worden afgewisseld met bruut stompende tracks. Alle aspecten binnen het industriële genre, wat TTM te bieden heeft, komen voorbij. Zo laat D-Passion zijn bekende piepende en trommelvlies verscheurende synthesizers op ons los in "Taking back our Rights" en "The Process" welke een fusie is tussen zijn stijl en het subtielere geluid van Promo. Rauw en gevarieerd. Dat geldt ook voor zowel Ruffryder en The Empire, die beiden qua stijl veel overlap lijken te hebben met D-Passion. Hier gaan we nog veel plezier aan beleven. Lost Origin zorgt voor de meer up-tempo mainstream georiënteerde sound. Deze kerel heeft een hele frisse kijk op hoe een track moet klinken. Zijn productie staat in ieder geval als een huis.

N-Vitral, The DJ Producer en met name Frame of Mind zorgen voor het lomp beukende werk. Waarbij "N-Vitral – Kombat Aktion" voornamelijk doet denken aan "Welcome to the Killzone", "Hard Times" je boxen volledig naar de knoppen helpt, zo distorted klinken de bassen en andere geluiden in deze track en The DJ Producer in zijn typische echoënde en haperende stijl een redelijk monotoon industrieel geluid uit zijn apparatuur weet te toveren, wat toch weer blijft fascineren. Zowel Igneon System en Deathmachine vertegenwoordigen de crossbreed hoek. "Igneon System – Mind Control" bevat een mooie intro/melodie-lijn welke later in de track terug komt en waardoor er een goed contrast is tussen melodie en bass-partijen. " Fighting for a new World" is meer 'straight in your face', energiek en 'rauw op je dak'.

Tussendoor worden we nog blij verrast met een langzame sfeervolle intrigerende track van Mindustries, een snelle hyperactieve track van Sandy Warez, vol snelle beats en een waanzinnige bombastische outro. Ook Peaky Pounder's houtje-touwtje stijl met stompende kick en wazige percussie brengt een glimlach op het gezicht. Dit is gewoon de moderne versie van "Poing". Last but certainly not least, hebben we dan nog de meest creatieve producer van het label "Void Settler". De man die het liefst hele sprookjesboeken samenvat in een track of op een album. "Pressure" is een sferische dramatische meeslepende track die langzaam op gang komt, maar daarna uiteindelijk behoorlijk freaky blijkt te zijn en een waardig afsluiter van deze jubileum release.

Na 16 tracks kunnen we concluderen dat alle mannen van The Third Movement een puike track hebben afgeleverd. Al missen we wel de inbreng van Armageddon Project, The Wishmaster en OMI. Desondanks is deze 200ste release voor de fans zeker de moeite van het aanschaffen waard. Helaas is het dan weer jammer dat het hier een digitale release (320kbs) betreft. Dit had een mooi collectors item kunnen zijn, wanneer het als fysieke cd in beperkte oplage was uitgebracht. Echter, de beste tracks zullen hun weg naar de diverse mix-cd's toch wel vinden.

Born Out of Resistance
  1. Promo feat. Minckz - Born out of Resistance
  2. N-Vitral - Kombat Aktion
  3. The Dj Producer - Resistance Attack Mode
  4. D-Passion - Taking back our Rights
  5. Mindustries - Reclaim
  6. Igneon System - Mind Control
  7. Lost Origin - The Collapse
  8. Frame of Mind - Hard Times
  9. Promo & D-Passion - The Process
  10. Deathmachine - Fighting for a new World
  11. Ruffryder - Genuine
  12. Peaky Pounder - Sota on ohi
  13. The Empire - Tribute
  14. Rude Awakening - Rise
  15. Sandy Warez - This is War
  16. Void Settler - Pressure

10 opmerkingen

N-Vitral - Kombat Aktion

Gewoon lekker hard blazenG die shit :respect:
had toch wel verwacht dat deze op double vinyl uitgebracht zou worden...........
Uitspraak van Tripmeister™ op zaterdag 1 juni 2013 om 16:39:
N-Vitral - Kombat Aktion

Gruwelijke plaat inderdaad! Rise van meneer r_AW ook een absolute topper.
En de rest mag er ook zekers wezen, hele mooi release (y)
Artiest Exxon
het mooiste vind ik dat ze niet mee gaan met de rest maar gewoon hun eigen stijl behouden
en van de beste cd's van dit jaar :)

4.D-Passion - Taking back our Rights beste nummer, goed gevolgt door

N-Vitral - Kombat Aktion
Werkzaam bij Het Betere Ragwerk
Artiest {SHOWLIST artist 16079, 34072}
Denk zo'n beetje de eerste keer dat ik een "CD" digitaal gekocht heb! Meestal heb ik toch liever de fysieke schijf, maar kon niet wachten :D Later bleek dus ook dat dat wachten érg lang geduurd zou hebben 8)
Artiest Phaeton
Uitspraak van Pigmans op zondag 9 juni 2013 om 12:17:
en van de beste cd's van dit jaar :)