Ulrich Schnauss - A Long Way To Fall

anoniem gepubliceerd op , waardering: 95/100
Ulrich Schnauss - A Long Way To Fall
20 mei 2013
Genre(s): ambient, elektronica/IDM, shoegazer

Iedere keer wanneer Ulrich Schnauss een nieuw album aankondigt tovert dit spontaan een lach op het gezicht van uw recensent. Schnauss is één van de weinige artiesten die kwalitatief gezien nooit teleurstelt. Zijn trademark geluid is herkenbaar uit duizenden en met classic albums als "Far Away Trains Passing By" en "A Strangely Isolated Place" wist hij aan het begin van het nieuwe millennium een trouwe fanbase op te bouwen.

A Strangely Isolated Place
Vooral "A Strangely Isolated Place" uit 2003 geldt als waar masterpiece en heeft, zoals kenners weten, buitenaards mooie sfeermuziek te bieden. Denk aan baanbrekende tracks als "On My Own", "Clear Day" en "A Letter From Home". Het album "A Strangely Isolated Place" is dan ook een pure klassieker die wat mij betreft tot de allerbeste albums van de jaren '00 gerekend mag worden. Ulrich Schnauss' laatste volwaardige album als soloartiest stamt uit 2007, "Goodbye" genaamd. Nadien bracht de meester overigens nog twee full length albums uit, maar dat waren duo-projecten met respectievelijk Jonas Munk en Mark Peters. Beide dik in orde overigens.

A Long Way To Fall
Op "A Long Way To Fall" bemerken we dat Schnauss meer glitch en elektronica/IDM invloeden aan zijn kenmerkende geluid heeft toegevoegd. Dat vertaalt zich vooral in gedetailleerde ritmische structuren, die als basislaag gelden voor de met ambient downtempo en shoegazer doordrenkte geluidswolken. De thema's zijn als altijd buitengewoon prettig en uiterst sfeervol. Toch bekruipt me soms het gevoel dat Ulrich Schnauss nooit meer zijn uitzonderlijk hoge niveau van een jaar of tien geleden zal benaderen. Echter, dat betekend nog altijd dat we met muziek van de absolute buitencategorie te maken hebben. Ook anno 2013 blijkt de muziek van Schnauss een pure verademing tussen al het 'minder essentiële werk' dat wekelijks met ladingen tegelijk uitkomt. Daarnaast kunnen we op "A Long Way To Fall" geen enkele uitglijder of mindere track ontdekken. Het niveau is akelig constant. Niets anders dan respect daarvoor!

Broken Homes, een gedetailleerd en verfijnd spektakelstuk
Absolute uitschieter op dit vierde album van Ulrich Schnauss is het meeslepende "Broken Homes". Deze track komt vol bij de luisteraar binnen en combineert creatief gevonden ritmes met kerkelijke invloeden en dikke lagen synthesizers/ambient soundpads. Ook de gedetailleerde opbouw is indrukwekkend te noemen. "Broken Homes", dat meer dan 7½ minuut klokt, is dan ook puur genieten! Ook de track "A Forgotten Birthday" van sensationele schoonheid en drijft de waarde van dit album flink op. Ondanks de ietwat 'zware' tracktitels van beide benoemde hoogtepunten klinkt de muziek luchtig en toegankelijk – mooi contrasterend.

Check ook de single "I Take Comfort In Your Ignorance" met remixwerk van onder andere Tycho. Deze single is net als het hier besproken album via het Scripted Realities label verschenen.

Score: 95/100

soundcloud.com/ulrich-schnauss