Darkroom Dubs Vol. 3 - Mixed by Silicone Soul

9 februari 2013
Het Britse label Darkroom Dubs bestaat inmiddels tien jaar. Dit kan natuurlijk niet onopgemerkt voorbij gaan, dus voor de komende maanden staan er enkele speciale releases en events op het programma. De labelbazen , beter bekend als Silicone Soul, geven het startschot voor dit jubileumjaar met de mix 'Darkroom Dubs Vol. 3'. In 2005 zag deze serie het licht en vijf jaar later volgde het tweede deel van deze reeks. Sinds 2010 is er het nodige topmateriaal uitgekomen op het Schotse label. Op dit compilatiealbum worden de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar aan elkaar geregen door het duo uit Glasgow.

I think a man only needs one thing in life
''And that's someone to love. If you can't give him that, give him something to hope for; if you can't give him that, then just give him something to do.'' Met deze tekst, afkomstig uit de film 'Flight Of The Phoenix', worden we verwelkomd. Direct hierna wordt je als luisteraar ondergedompeld in een bad gevuld met warme beats en sfeervolle producties. Zo komen er sterke tracks langs als ''Neuland'', van Extrawelt. De Duitsers zorgen met deze sfeervolle plaat voor een heerlijk kalmerend gevoel, welke ruim vijf minuten lang de aandacht vast weet te houden. Ook de platen die hierna komen zijn zorgvuldig geselecteerd door het Schotse duo, waardoor de hoogtepunten elkaar in rap tempo opvolgen . Zo zijn er nog enkele sterke platen in de mix verwerkt als ''Scared'', van Terje Saether en Malin Pettersen. De mannen hebben zelfs gekozen voor twee versies van deze track, namelijk die van Gregorythme en van Of Norway. De gezamenlijke speeltijd bedraagt maarliefst 13 minuten, maar beide versies weten op een eigen manier te boeien. De verveling slaat geen moment toe en door de subtiele veranderingen die telkens te horen zijn blijft het boeiend om te luisteren.

Ook de tweede helft van de mix barst van de kwalitatief hoogstaande platen. Zo is er bijvoorbeeld een nummer als ''The Woods'' in de Patlac remix. Een heerlijke en meeslepende plaat vol met warme beats. Ook ''Keep It On'' van Alex Niggemann en Marc Poppcke en ''Honey From Within'' van Freska zijn enkele sfeervolle topproducties die langskomen. Verder horen we in dit laatste deel nog enkele platen van Silicone Soul zelf. Zo is er allereerst ''Smokestak'', een nummer met fijne beats en wat geweldig saxofoonspel. Iets later horen we de tracks ''Time Mariner's Mirrour'' en ''Alive From The Opium Den''. De eerstgenoemde is wederom een heerlijk diep nummer, ditmaal met warme beats en wat mysterieuze gitaarrifjes. De afsluitende plaat zorgt voor een passend einde, met natuurlijk weer wat diepere klanken en mysterieuze achtergrondgeluiden.

Scotland's Finest
Een man heeft waarschijnlijk meerdere dingen nodig in zijn leven, wie weet wel goede muziek. En dat is wat we krijgen, want het Schotse duo levert met 'Darkroom Dubs Vol. 3' een ijzersterk mixalbum af. De warme beats, de meeslepende vocalen, de sfeervolle klanken; alleen de beste tracks zijn geselecteerd door de mannen van Silicone Soul. Ook mixtechnisch laten de twee horen dat ze absolute toppers zijn. Kortom; Scotland's Finest. Kom maar op met die speciale jubileumreleases!

1. Silicone Soul - One Thing (Ghost FX)
  2. Of Norway - Blot Ditt Lam (Frisvold & Lindbaek Remix)
  3. Extrawelt - Neuland (Robag Wruhme Rekksmow 001)