The Outside Agency - The Dogs Are Listening
9 december 2012
Artiest | The Outside Agency |
Genre: industrial hardcore
Na Scenocide 101 en Scenocide 202 presenteert het duo The Outside Agency weer een nieuw artiestenalbum. Tijdens deze muzikale expeditie, getiteld 'The Dogs Are Listening', worden we enkele malen flink verrast.
Vorig jaar nog presenteerden Eye-D en DJ Hidden één van de hoogst gewaardeerde albums uit 2011. Het duo liet op 'Peer To Peer Pressure' horen dat ze uitstekende dubstep en drum and bass tracks kunnen produceren. Sindsdien hebben ze absoluut niet stil gezeten. Naast een aantal verschillende solo projecten hebben de mannen onder de naam The Outside Agency flink wat materiaal uitgebracht de afgelopen maanden. Zo waren er releases op onder andere PSPCT XTRM, Union Recordings en hun eigen label Genosha Recordings. Verder hebben ze enkele remixen gemaakt voor artiesten als Angel, Dr. Strange en Lenny Dee. Vooral de remix van Lenny Dee's ''Fucking Hostile'' is het afgelopen jaar compleet grijs gedraaid, op zowel de grote als de wat kleinere feestjes. Als kers op de taart presenteert het duo uit Goes Noord ook nog eens gloednieuw album: 'The Dogs Are Listening'. Ter promotie van deze cd is de 46e editie van de Signal Flow Podcast gemixt, welke hieronder te beluisteren is. Tijdens deze mix, die maarliefst vier uur(!) duurt, komen ook alle tracks van het album langs.
Dubstep, hardstyle en meer
Na Scenocide 101 en Scenocide 202 is dit inmiddels het derde artiestenalbum van The Outside Agency. Op dit nieuwste schijfje, uitgebracht op Ad Noiseam, krijgen we elf gloednieuwe tracks voorgeschoteld. Het eerste nummer dat we te horen krijgen is ''Godspeed'', een stevige dubstep plaat die meteen de toon weet te zetten. Heftige bassen worden gecombineerd met sfeervolle samples en synths. Direct hierna volgt een enorme verrassing; een (raw)hardstyle plaat. ''The Strangers'' is een plaat die ongetwijfeld door de DJ's uit de Theracords stal zal worden opgepikt, want het duo laat hier een sterke melodie horen die begeleid wordt door rauwe, gepitchte kicks. Één van de sterkste tracks op dit album is ongetwijfeld ''Fabric Of Life''. Na een heerlijke en vooral stevige intro volgt een erg sfeervolle break. Wat daarna uit de speakers wordt geblazen is werkelijk geniaal; de plaat barst los in een soort pure chaos, waarin toch alles lijkt te kloppen. Er wordt een heus geluidsbombardement op de luisteraar afgevuurd, met hevige kicks, snerpende hi-hats en overdonderende snares die je geen seconde met rust laten. Pas tijdens de kalmerende outro lijkt de rust wedergekeerd. Tijdens ''Dream Denial'' kunnen we gelukkig ook nog even naar adem happen, want dit is een wat rustigere plaat. Net op het moment dat het een eentonige track lijkt te worden, volgt nog een lekker stukje dubstep. Hierna krijgen we met ''Cautionary Tale'' wederom een erg sterk nummer te horen. Kenmerkend voor dit nummer zijn vooral de kicks die telkens verspringen, maar ook de gebruikte samples zijn een fijne toevoeging. Tijdens ''The Wandering Mind'' gaat het tempo ineens flink omlaag, naar 'slechts' 110 beats per minuut. Maar het zijn wel 110 mokerslagen per minuut die je als luisteraar te verduren krijgt. Heerlijke trage, meeslepende kicks, met op de achtergrond wat mystieke geluiden en samples.
Natuurlijk is er ook nog wat crossbreed te vinden op dit schijfje. Als één van de eersten lieten de heren een samensmelting horen tussen (industrial)hardcore en drum and bass, met hier en daar wat invloeden uit dubstep en soms zelfs wat vleugjes ambient. Het is een sound die tegenwoordig flink aan populariteit wint, maar er zijn maar weinig andere producers die de kwaliteit weten te halen van platen als ''A Perfect World'' en ''Centipedes & Sentinels''. Het zijn nummers die hardcore en drum and bass moeiteloos met elkaar laten samenvloeien, met op de achtergrond erg sfeervolle melodieën. Tijdens de laatste twee nummers schroeven de heren het tempo nog even flink omhoog. Allereerst krijgen we ''Backpack Wisdom'' op ons afgevuurd. Dit is een heerlijke plaat die behoorlijk wat hiphopsamples bevat. Verder zijn er een hoop breaks te horen en stevige kicks, waardoor deze plaat een beetje richting de rauwe kant van UK Hardcore nijgt. Het tempo ligt inmiddels al vrij hoog, maar dan krijgen we nog met de eindbaas te maken. Tijdens de afsluitende track krijgen we maarliefst 240 beats per minuut te verduren. De meeste nummers op dit tempo vallen al snel onder de noemer 'simpel beukwerk' (niet dat daar iets mis mee is), maar tijdens 'End Boss' worden de snelle kicks gecombineerd met een zeer sfeervolle melodie. Al met al een heerlijke track om een topalbum mee af te sluiten.
The Gods are listening
The Outside Agency laat hier hardcore horen in de meest brede zin van het woord. Er worden flink wat hokjes aan diggelen geslagen om zo een album te presenteren dat barst van de variatie. Van dubstep tot hardstyle, van 110 beats per minuut tot een vernietigende 240; alles komt voorbij tijdens deze muzikale reis. Één ding hebben alle tracks wel gemeen; het productieniveau ligt gigantisch hoog. Wat het duo uit Goes hier laat horen is verplicht luistervoer voor alle liefhebbers van de hardere stijlen, want 'The Dogs Are Listening' is zonder twijfel één van de sterkste hardcore albums van 2012. Voorlopig blijven de honden (of Goden?) nog wel eventjes trouw luisteren.
Score: 93/100
www.theoutsideagency.com
www.adnoiseam.net
Dubstep, hardstyle en meer
Na Scenocide 101 en Scenocide 202 is dit inmiddels het derde artiestenalbum van The Outside Agency. Op dit nieuwste schijfje, uitgebracht op Ad Noiseam, krijgen we elf gloednieuwe tracks voorgeschoteld. Het eerste nummer dat we te horen krijgen is ''Godspeed'', een stevige dubstep plaat die meteen de toon weet te zetten. Heftige bassen worden gecombineerd met sfeervolle samples en synths. Direct hierna volgt een enorme verrassing; een (raw)hardstyle plaat. ''The Strangers'' is een plaat die ongetwijfeld door de DJ's uit de Theracords stal zal worden opgepikt, want het duo laat hier een sterke melodie horen die begeleid wordt door rauwe, gepitchte kicks. Één van de sterkste tracks op dit album is ongetwijfeld ''Fabric Of Life''. Na een heerlijke en vooral stevige intro volgt een erg sfeervolle break. Wat daarna uit de speakers wordt geblazen is werkelijk geniaal; de plaat barst los in een soort pure chaos, waarin toch alles lijkt te kloppen. Er wordt een heus geluidsbombardement op de luisteraar afgevuurd, met hevige kicks, snerpende hi-hats en overdonderende snares die je geen seconde met rust laten. Pas tijdens de kalmerende outro lijkt de rust wedergekeerd. Tijdens ''Dream Denial'' kunnen we gelukkig ook nog even naar adem happen, want dit is een wat rustigere plaat. Net op het moment dat het een eentonige track lijkt te worden, volgt nog een lekker stukje dubstep. Hierna krijgen we met ''Cautionary Tale'' wederom een erg sterk nummer te horen. Kenmerkend voor dit nummer zijn vooral de kicks die telkens verspringen, maar ook de gebruikte samples zijn een fijne toevoeging. Tijdens ''The Wandering Mind'' gaat het tempo ineens flink omlaag, naar 'slechts' 110 beats per minuut. Maar het zijn wel 110 mokerslagen per minuut die je als luisteraar te verduren krijgt. Heerlijke trage, meeslepende kicks, met op de achtergrond wat mystieke geluiden en samples.
Natuurlijk is er ook nog wat crossbreed te vinden op dit schijfje. Als één van de eersten lieten de heren een samensmelting horen tussen (industrial)hardcore en drum and bass, met hier en daar wat invloeden uit dubstep en soms zelfs wat vleugjes ambient. Het is een sound die tegenwoordig flink aan populariteit wint, maar er zijn maar weinig andere producers die de kwaliteit weten te halen van platen als ''A Perfect World'' en ''Centipedes & Sentinels''. Het zijn nummers die hardcore en drum and bass moeiteloos met elkaar laten samenvloeien, met op de achtergrond erg sfeervolle melodieën. Tijdens de laatste twee nummers schroeven de heren het tempo nog even flink omhoog. Allereerst krijgen we ''Backpack Wisdom'' op ons afgevuurd. Dit is een heerlijke plaat die behoorlijk wat hiphopsamples bevat. Verder zijn er een hoop breaks te horen en stevige kicks, waardoor deze plaat een beetje richting de rauwe kant van UK Hardcore nijgt. Het tempo ligt inmiddels al vrij hoog, maar dan krijgen we nog met de eindbaas te maken. Tijdens de afsluitende track krijgen we maarliefst 240 beats per minuut te verduren. De meeste nummers op dit tempo vallen al snel onder de noemer 'simpel beukwerk' (niet dat daar iets mis mee is), maar tijdens 'End Boss' worden de snelle kicks gecombineerd met een zeer sfeervolle melodie. Al met al een heerlijke track om een topalbum mee af te sluiten.
The Gods are listening
The Outside Agency laat hier hardcore horen in de meest brede zin van het woord. Er worden flink wat hokjes aan diggelen geslagen om zo een album te presenteren dat barst van de variatie. Van dubstep tot hardstyle, van 110 beats per minuut tot een vernietigende 240; alles komt voorbij tijdens deze muzikale reis. Één ding hebben alle tracks wel gemeen; het productieniveau ligt gigantisch hoog. Wat het duo uit Goes hier laat horen is verplicht luistervoer voor alle liefhebbers van de hardere stijlen, want 'The Dogs Are Listening' is zonder twijfel één van de sterkste hardcore albums van 2012. Voorlopig blijven de honden (of Goden?) nog wel eventjes trouw luisteren.
Score: 93/100
www.theoutsideagency.com
www.adnoiseam.net
Tracklist
- Godspeed
- The Strangers
- Forest Children
- The Fabric Of Life
- Dream Denial
- Cautionary Tale
- The Wandering Mind
- A Perfect World
- Centipedes & Sentinels
- Backpack Wisdom
- End Boss
47 opmerkingen
Ten eerste; een heldenalbum. Ten tweede vind ik het hardstyle hokje bij The Strangers een beetje selectief, het is maar net wat je wil horen. Ik denk alleen niet dat de heren dachten van: goh laten we eens onze visie op hardstyle laten horen. Het zou passen in een hardstyle set maar om nou te zeggen dat er hardstyle gemaakt is nee.
Uitspraak van actief op zondag 9 december 2012 om 23:47:Ten tweede vind ik het hardstyle hokje bij The Strangers een beetje selectief, het is maar net wat je wil horen. Ik denk alleen niet dat de heren dachten van: goh laten we eens onze visie op hardstyle laten horen. Het zou passen in een hardstyle set maar om nou te zeggen dat er hardstyle gemaakt is nee.
Moet zeggen dat ik je punt wel snap hoor. Hardstyle heeft natuurlijk niet een ''patent'' oid op gepitchte kicks. Heb ook lang getwijfeld hoe ik dit het beste kon verwoorden, maar uiteindelijk toch maar voor deze manier gekozen. Vooral omdat in de trailer ook een hardstyle track werd aangekondigd.
alleen in de recensie echter wel het CD+G gedeelte vergeten
Ik had het met alle liefde willen beschrijven, maar ik kreeg het met geen mogelijkheid werkend. Heb me helemaal rot gezocht maar het wil maar niet lukken Ik heb dus nog steeds geen idee wat de toevoeging überhaupt is.
Ik heb dus nog steeds geen idee wat de toevoeging überhaupt is.
Karafun player al geprobeerd? Is in het TOA topic wel aanbevolen en dat heeft bij mij prima gewerkt.
Ikzelf vond het niet ècht een enorme toevoeging overigens. Aan de flauwe kant en op een paar geresulteerde glimlachen na ben ik niet bijster veel interessants tegengekomen in het grafische gedeelte. De muziek echter, is zijn geld zeker waard.
Moet zeggen dat ik je punt wel snap hoor. Hardstyle heeft natuurlijk niet een ''patent'' oid op gepitchte kicks. Heb ook lang getwijfeld hoe ik dit het beste kon verwoorden, maar uiteindelijk toch maar voor deze manier gekozen. Vooral omdat in de trailer ook een hardstyle track werd aangekondigd.
Heb je goed gekozen dan, want Frank noemt het zelf ook gewoon zo
Ikzelf vond het niet ècht een enorme toevoeging overigens. Aan de flauwe kant en op een paar geresulteerde glimlachen na ben ik niet bijster veel interessants tegengekomen in het grafische gedeelte. De muziek echter, is zijn geld zeker waard.
Okee, vergeleken met de muziek is het zeker 'van mindere kwaliteit' maar het feit alleen al dat ze de moeite genomen hebben om zoiets erbij te maken, dat zegt in mijn ogen al heel wat
maar ik kreeg het met geen mogelijkheid werkend.
Karafun player
Dat is voor Windows, weet niet of je Mac hebt.. maar daar kun je kJams gebruiken, werkt echt heel simpel.
Kijk dit is nou Hardcore. Niet van die domme melodieen met een zingend wijf en een zielig bassje, maar gwn keiharde gevarieerde tering herrie die gwn geweldig is. Echt respect voor deze mannen!
Das jouw mening!! De een houdt van dat en de ander an dit
Okee, vergeleken met de muziek is het zeker 'van mindere kwaliteit' maar het feit alleen al dat ze de moeite genomen hebben om zoiets erbij te maken, dat zegt in mijn ogen al heel wat
Zeker tof dat ze het hebben gedaan en de een vindt het vast een stuk leuker dan de ander, maar dit doet mij niet heel veel in ieder geval.
Ik denk dat wel met zekerheid gezegd mag worden, dat TOA hun werk nooit en te nimmer afraffelt.
Moet zeggen dat ik je punt wel snap hoor. Hardstyle heeft natuurlijk niet een ''patent'' oid op gepitchte kicks. Heb ook lang getwijfeld hoe ik dit het beste kon verwoorden, maar uiteindelijk toch maar voor deze manier gekozen. Vooral omdat in de trailer ook een hardstyle track werd aangekondigd.
ik vind het zelf enorm veel weg hebben van de doomcore eind jaren 90
Uitspraak van KristofDinh op dinsdag 11 december 2012 om 14:11:ik vind het zelf enorm veel weg hebben van de doomcore eind jaren 90
Ik zelf kreeg gelijk een T-wisted gevoel met "mark me" toen ik The strangers voor het eerst hoorde.
Pak van deze maar vanaf 2:03
Pak dan maar van deze track: 2:10
Desalniettemin vind ik beide tracks VET!!!!!!!!!
laatste aanpassing
Yor really can't compare the Scenocide's with this album. Those were more compilations of old tracks released in a timeframe of up to 5 years. This one is their new sound based on the direction their style has developed throughout the years. I actually dare to say it's getting better and better. Especially Eye-D surprised and convinced me on this one.
laatste aanpassing
Vind de door DJ Hidden geproduceerde tracks er uit springen.
Geweldig album
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 december 2012 om 19:30:Kijk dit is nou Hardcore. Niet van die domme melodieen met een zingend wijf en een zielig bassje, maar gwn keiharde gevarieerde tering herrie die gwn geweldig is. Echt respect voor deze mannen!
Das jouw mening!! De een houdt van dat en de ander an dit
Nee dat is niet waar. Als je alleen, maar naar Mainstream luisterd is er toch iets niet in orde met je.
Fantastisch gemaakt en super vaag alleen jammer dat veel mensen op een TD of ander hardcore feest hun niet zo weten te waarderen die mensen horen liever hitjes dan deze meester producties.
Ja dat zit mij ook dwars. Ik bedoel zij hebben Crossbreed op de wereld gebracht en die herrie is gwn zwaar awesome en 10x beter dan hitjes.
laatste aanpassing
Gewoon te ontoegankelijk voor de gemiddelde luisteraar, wat in mijn ogen helemaal niet zo vreemd is.
Zo werkt het nu eenmaal, er is een commerciële zijde en een ondergrondse zijde. Met vrijwel ieder genre het geval.
Als TOA populair wou worden hadden ze allang bij Endymion in het spreekwoordelijke schuitje gestapt.
En ja, ik vind TOA ook beter dan de meeste bekende tracks.
Zo werkt het nu eenmaal, er is een commerciële zijde en een ondergrondse zijde. Met vrijwel ieder genre het geval.
Als TOA populair wou worden hadden ze allang bij Endymion in het spreekwoordelijke schuitje gestapt.
En ja, ik vind TOA ook beter dan de meeste bekende tracks.
Ja dat zit mij ook dwars. Ik bedoel zij hebben Crossbreed op de wereld gebracht en die herrie is gwn zwaar awesome en 10x beter dan hitjes.
Dat zeg jij
Ben het totaal niet met je eens.
The Outside Agency maakte veel dikkere shit voordat ze begonnen met die crossbreed herrie.
Het enige nummer wat er voor mij een beetje uitspringt is 'The Strangers'
Uitspraak van Underground_Bunker_82 op donderdag 27 december 2012 om 19:49:Forest Children vindt ik nog het beste nummer op dit album maar smaken verschillen natuurlijk.
Zit zeker dik in elkaar