Flume - Flume

Flume - Flume
7 november 2012
Toen Harley Streten dertien jaar oud was vond hij in een doos met cornflakes een softwareprogramma om muziek mee te produceren. Muziek maken werd zijn grootste passie, zo bleek na een aantal experimenten met het programmaatje. Vorig jaar, toen Flume slechts negentien jaar oud was, werd zijn eerste EP uitgebracht, getiteld ''Sleepless''. Het titelnummer van deze single is overigens meteen de oudste productie op dit album, de overige dertien platen zijn gloednieuw. Verder heeft de jonge Australiër inmiddels een aantal sterke remixen op zijn naam staan, die je op zijn Soundcloud kan beluisteren. In Australië zijn deze producties niet onopgemerkt voorbij gegaan. Door dit succes heeft de jongeman een mooi jaar achter de rug, waarin hij bijvoorbeeld heeft mogen optreden op het grote Australische festival Parklife. Hier stond hij tussen grote namen als Plan B, Nero, Justice en Robyn. Ook heeft hij al mogen optreden in het wereldberoemde Opera House in Sydney, tijdens een feest van het label Future Classic. Op dit label brengt de Australiër nu zijn debuutalbum uit, dat de creatieve titel 'Flume' heeft meegekregen.

Flumestep
De jonge Australiër staat inmiddels bekend om zijn sfeervolle tracks, vol met meeslepende beats en zweverige synths. Het is echter vrij lastig om Flume in een hokje te plaatsen. Er worden wat elementen gebruikt uit pop, house, dubstep, hiphop en hier en daar zijn zelfs wat vleugjes ambient te horen. Deze genres heeft hij op een geweldige manier weten samen te smelten om zo een unieke stijl te ontwikkelen. Zo nu en dan duikt de benaming 'Flumestep' op, een term die de lading prima lijkt te dekken, zo blijkt na het beluisteren van dit schijfje.

Het album begint met de lekkere track 'Sintra', een rustig nummer dat wat meer popachtige invloeden bevat. Hierna krijgen we direct de geweldige plaat 'Left Alone' te horen. Deze ijzersterke productie bevat vocalen van Chet Faker, een zanger afkomstig uit Melbourne. En wát een schitterende stem heeft deze man! Na een sterke break volgt nog een erg aanstekelijk fluitje, begeleid door de treffende beats en relaxte synths van Flume. Een andere gastartiest die we horen op de cd is rapper T.Shirt. Deze man horen we tijdens het nummer ''On Top'', wat ook een zeer goede productie is. De Amerikaanse rapper zorgt voor prima vocalen, Flume zorgt voor de heerlijke instrumentalen, welke hier overigens weer wat meer richting de house kant nijgen. Zangeres Moon Holiday horen we met haar schitterende stem tijdens ''Insane''. Wederom een geweldige samenwerking, die meteen vanaf de start weet te boeien. Wat volgt zijn nog veel meer overtuigende tracks, waarin Flume laat horen dat hij nu al een erg goede producer is. Alle tracks bevatten fijne samples, heerlijke synths en klinken toch allemaal compleet anders. De wijze waarop de Australiër genres weet te combineren is bewonderenswaardig.

Een nummer dat er tussenuit springt is ''More Than You Thought'', vanwege het opvallende begin. Deze track start met wat donkere, maar zeer relaxte dubstep. Na een tijdje zijn daar dan weer de typische zweverige synths. Na een fijne break, die lastig met woorden te beschrijven is, gaat de track fijn verder met de duistere dubstep en zalige synths. Wederom een sterke productie waarin een aantal genres subliem samen worden gesmolten. Bij ''Bring You Down'' horen we de stem van George Maple. Ook deze zangeres heeft een schitterende stem, die op een fijne manier ondersteuning krijgt van de warme klanken van de Australiër. Het album eindigt in stijl, met ''What You Need'' en ''Star Eyes''. De eerstgenoemde is een fantastische cross-over tussen dubstep en pop, met het typische Flume sausje er overheen gegoten. Ook dit is één van de vele platen die vanaf de start tot en met de laatste klanken weet te boeien. Bij de afsluitende plaat is dit eveneens het geval, want ook dit is een geweldige, sfeervolle en melodieuze plaat.

Miraculeuze cornflakes
Wat er nog meer in die cornflakes heeft gezeten zal voorlopig nog een raadsel blijven, maar het moet wel een wondermiddeltje geweest zijn. Want wat Harley Streten hier laat horen is werkelijk sensationeel! Slechts twintig lentes jong en toch klinkt zijn muziek al zó volwassen. Het album staat bomvol met geweldige tracks, welke allemaal op een eigen manier weten te boeien, vanaf het begin tot en met het eind. Het is energiek, swingend, meeslepend, sfeervol en melodieus tegelijkertijd. Kortom; het is Flumestep. De gasten die hun stem hebben geleend voor dit album verdienen overigens ook een grote pluim, want de vocale bijdrages zijn erg sterk. Wij zijn zeer benieuwd naar wat deze knul nog meer gaat brengen in de toekomst!

1. Sintra
  2. Left Alone (Feat. Chet Faker)
  3. Sleepless (Feat. Jezzabell Doran)
  4. On Top (Feat. T.Shirt)
  5. Stay Close
  6. Insane (Feat. Moon Holiday)
  7. Change
  8. Ezra
  9. More Than You Thought
  10. Space Cadet
  11. Bring you Down (Feat. George Maple)
  12. Warm Thoughts
  13. What You Need
  14. Star Eyes

7 opmerkingen

nieuwsgierigheid zeer zeker gewekt, lijkt me een topproducer
Dit was een verrassend sterk album, top 10 van dit jaar voor mij. Heel vernieuwend is de sound niet, zeker niet als je Purity Ring's album Shrines gehoord hebt. Het Flumestep noemen vind ik dan ook wel erg veel credits.
Uitspraak van Too Many Daves op donderdag 8 november 2012 om 08:42:
Heel vernieuwend is de sound niet, zeker niet als je Purity Ring's album Shrines gehoord hebt. Het Flumestep noemen vind ik dan ook wel erg veel credits.

Om eerlijk te zijn zegt Purity Ring me niet zo heel veel. Zal het binnenkort eens checken!