Trance The Ultimate Collection 2011 Vol. 3

door , gepubliceerd op , waardering: 68/100
16 oktober 2011
OrganisatieCloud 9 Music Site
LabelCloud 9 Dance
Trance is nog altijd springlevend. De stijl die zich in de vorige eeuw ontwikkelde wordt vandaag de dag beïnvloed door verschillende andere stijlen, zoals house en progressive. Ook in 2011 weet deze muziekstijl zijn zieltjes te winnen. Kijk maar eens naar de populariteit van dj's als Ferry Corsten en Markus Schulz. De trance van vroeger is door ontwikkeld tot een mengelmoes van stijlen met een trancy basis. Niet iedereen weet dit te waarderen, maar verandering is de enige manier om vooruitgang te boeken.

Deze derde editie van 2011 is wederom een dubbel-cd met de populairste tracks van het moment. De eerste cd opent met een zeer harmonieus en melodieus samenspel van Dennis Shepard en Cold Blue. De ingetogen melodie samen met de vocalen van Ana Criado, maken het tot een prachtige openingstrack. De tweede track is de Ørjan Nilsen Superchunk remix van Armin van Buuren & Ferry Corsten's "Minack". Als recensent heb je geen geheimen voor je lezers, dus maak ik met veel plezier wereldkundig dat ik Ørjan Nilsen hoog in het vaandel heb staan. En dat is ook niet verwonderlijk met al die vette tracks en remixen die hij aflevert. En deze remix past goed in de mix en is erg lekker om naar te luisteren. Er zit een goede sfeer in de eerste mix mede mogelijk gemaakt door tracks als Markus Schulz presents Dakota's "Katowice", "Slacker" van Mike Shiver en Matias Lehtola en Ferry Corsten's "Check It Out". Het geluid van Markus Schulz is in dit geval een dieper progressive geluid. Daarentegen kent "Slacker" van Mike Shiver een zomer gevoel waar je 'u' tegen zegt. "Check It Out" van Ferry Corsten kent wat rauwere techy elementen afgewisseld met wat meer uplifting trance. Een veel voorbijkomende track in de dj sets van Markus Schulz is Beat Service's "Outsider". Deze track is uiteraard ook opgenomen op deze cd. "Apollo Road" van ATB en Dash Berlin zorgt aan het einde van deze mix voor het beter melodieuze beukwerk. Een ideale combinatie wat ons betreft.

De tweede schijf opent met "Intensify" van Cliff Coenraad, een plaat met een tech-trance karakter. Het is alleen jammer dat de overgang naar "Maldives" van Blake Jarrell niet soepel verloopt. Hardwell timmert de laatste jaren aardig aan de weg en heeft zijn weg ook gevonden naar deze mixcompilatie. "The World" is een techhouse track die goed past die goed past in deze mix. Echter er zullen ook mensen zijn die van mening zijn dat Hardwell niet thuishoort op een compilatie als deze. Desalniettemin verdient hij respect voor wat hij op jonge leeftijd al bereikt heeft. Een opvallende, maar zeker niet minder swingende samenwerking is de track "Groove Machine" van Paul Oakenfold en Marco V. Een erg goed in het gehoor liggende track. Zijn er geen gebreken te vinden van deze mixcompilatie? Wat er jammer is dat sommige tracks nogal abrupt afgebroken worden en soms is het over mixen niet helemaal goed gegaan. Dit leidt ertoe dat je mix een beetje een rommelig karakter krijgt.

Trance The Ultimate Collection 2011 Vol. 3 is weer een leuke compilatie geworden. Verdeeld over de twee cd's kom je veel grootheden uit de scene tegen, wat de compilatie een commerciëler karakter geeft. Dit is absoluut niet erg, maar waar bij volgende delen wel opgelet moeten worden is het mixwerk. Voor de rest is deze compilatie prima geschikt voor mensen die de (trance)scene niet echt op de voet volgen, maar gewoon op z'n tijd een cd opzetten met lekkere herkenbare sounds.

Score: 68/100

1. Dennis Sheperd & Cold Blue feat. Ana Criado - Fallen Angel
  2. Armin van Buuren vs Ferry Corsten - Minack (Orjan Nilsen SuperChunk Remix)
  3. Markus Schulz presents Dakota - Katowice
  4. Linnea Schössow - Someone Like You (Alex M.O.R.P.H.'s Darth Morph Rework)
  5. Mike Shiver vs Matias Lehtola - Slacker
  6. Ferry Corsten - Check It Out (Instrumental Mix)
  7. Alex Kunnari - Lost (Tom Fall Remix)
  8. Arty - Around The World
  9. Andrew Rayel - Drapchi (Original Piano Edit)
  10. Beat Service - Outsider
  11. Armin van Buuren feat. Nadia Ali - Feels So Good (Tristan Garner Remix)
  12. DJ Shog - ComeBack
  13. Kyau & Albert - A Night Like This
  14. Triple A - Winter Stayed (Armin van Buuren's On the Beach Mix)
  15. ATB with Dash Berlin - Apollo Road
  16. Ruben de Ronde - Timide (Andrew Rayel Remix)
  17. Sebastian Brandt - Ashes
  18. Paul Oakenfold - Full Moon Party
  1. Cliff Coenraad - Intensify
  2. Blake Jarrell - Maldives
  3. Hardwell - The World
  4. TyDi feat. Tania Zygar - Why Do I Care? (Clashback Remix)
  5. Paul Oakenfold & Marco V - Groove Machine
  6. Cramp - RU116
  7. Grace - Not Over Yet (Max Graham vs Protoculture Remix)
  8. Marcel Woods - Sunrise (Shy Brothers Remix)
  9. Jochen Miller - One Day
  10. Andain - Promises (Myon & Shane 54 Summer Of Love Mix)
  11. Protoculture feat. Shannon Hurley - Sun Gone Down
  12. Ashley Wallbridge - Jynx
  13. Signum feat. Julie Thompson - Never Be The Same (Myon and Shane 54 Monster Mix)
  14. Orjan Nilsen - Between The Rays
  15. Scot Project + DJ Sabu - Feel
  16. Dash Berlin feat. Jonathan Mendelsohn - Better Half Of Me
  17. Betsie Larkin With Super8 &¬ Tab - All We Have Is Now
  18. Ralphie B - Bullfrog

Staan inderdaad heerlijke nummers op het album .. erg lekker hoor (Y)

Teveel housy spul en totaal geen stevigere trance, en dus per definitie (trance omvat niet alleen de housy en proggy en 'normale' maar ook de hardere sound) de titel onwaardig. Was bij eerdere edities van deze CD wel anders, waar gewoon Cosmic Gate (toen ze nog goed waren) op stond.

Jammerlijke misser weer, vooral omdat ik totaal niet warm of koud meer word van allemaal die overgehypete Armada-crap.

:z

Prima albumpje hoor...(Y)