Gareth Emery - The Sound Of Garuda Chapter 2

door , gepubliceerd op , waardering: 81/100
8 oktober 2011
ArtiestGareth Emery Site
LabelGaruda
De adelaar symboliseert niet alleen kracht, moed, vooruitzien en onsterfelijkheid, maar staat eveneens figuur voor de koning van de lucht. Als we deze symboliek doortrekken naar de inmiddels immens populaire Engelsman Gareth Emery is het niet verwonderlijk dat hij deze kwieke arend als wapendier voor zijn aanwassend Garuda label heeft gekozen. Garuda loopt, zweeft en vliegt als een tierelier in 2011 dankzij een zeer aansprekende en kenmerkende catalogus met luchtbazige en krachtige tracks van niet alleen aanstormende publiekslievelingen als Mark Eteson, Ben Gold en Craig Connolly maar ook oudgedienden als M.I.K.E. Push. en Alex M.O.R.P.H.. Baas Gareth zelf teert nog een beetje op zijn vorig jaar verschenen album Northern Lights en bewijst hiermee tegelijkertijd en onbedoeld dat zijn platenstal ook zonder zijn directe inbreng staat als een huis. Een kleine twee jaar na de eerste 'Sound of Garuda' showcase dient het vervolg zich dan eindelijk aan. Where does (t)his story end?

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is

Vergeleken met het eerste hoofdstuk uit de Garuda kroniek beslaat 'Chapter 2' maar een enkele schijf. Bijna vijfenzestig minuten duurt de mix die, ten tijde van de release, alleen exclusief voor dit album in de steigers gezette platen (twaalf in totaal) omvat. Veelal dat vertrouwde Emeryaans handelsmerk (melodieus, uplifting, dromerig, begeerlijk en ontladend) komt uitermate goed naar voren. Zo kent Gareth's mix een mooie opbouw waarin melodie (Plastic Boy nostalgen onder ons check M.I.K.E.'s "Ecstatic"!) vanzelfsprekend centraal staat en lekker binnen de voornamelijk trance omarmende sounds blijft, met één verder prima uitgewerkte met house gemengde "Astrolove" van Damian William daarbij. Naar mate de mix vordert neemt het dromerige én energiekere de bovenhand en is het, gedreven door een aangename flow, verre van een crime de hele Garuda trip uit te zitten.

Dat de Emery sound en vibe de laatste tijd goed is opgepikt door anderen laat tot voorheen de veelal onbekende (maar toch al zeker tien jaar bezig zijnde) Duitser Michael Jay Parker horen met zijn "Canberra". Die benevelende en hypnotiserende tune zal zelfs de grootste upliftingcriticus een mellow gevoel bezorgen en heeft dus alles in zich wat een Garuda parel zou moeten hebben. Als dan ook nog eens Mark Eteson met Audrey Gallagher aan zijn zijde je de hemel in weet te schieten met zijn "Breathe On My Own" (in de iets rustigere, maar zeker niet mindere Daniel Kandi versie) en onze Engelse Gerrit met zijn evenknie Ben Gold en Paul Webster als iets molligere spiegelbeeld van John O'Callaghan er een meeslepend en teder losgaand eind aan breien, weet je als uplifting liefhebber dat ook dit deel uit het Garuda tijdboek weer een vogeltje voor de kat is.

The story continues

Met dit tweede kapittel omtrent de sounds van Gareth Emery's Garuda repertoire laat de jonge Engelsman horen dat het karakteristieke uplifting geluid van zijn kindje weer een hoogtepunt bereikt heeft, met dank aan de steun van een inmiddels groeiende groep even talentvolle platenmakers cq. dj's. Hoewel niet ieder nummer even origineel klinkt in deze niche (who cares anyway?), biedt Emery wel een mooi gebalanceerde en prima wegluisterende mix vol grotendeels melodieuze, pakkende en opstijgende trance dat voor deze gelegenheid gemaakt is. En dat maakt 'Chapter 2' een bijna onmisbare prooi voor iedere gulzige en hoogvliegende roofvogel onder ons en mag ik stellen dat het boek nog lang niet uit is voor Emery en zijn Garuda.

Score: 81/100

1. Gareth Emery & Ashley Wallbridge - Mansion
  2. Craig Connelly - Manchester AM
  3. Damian William - Astrolove
  4. Filo & Peri feat. Sara Crocket - The Hardest Thing
  5. M.I.K.E. - Ecstatic
  6. Ben Gold & Jonas Stenberg - Day Break
  7. Alex M.O.R.P.H. & Chris Ortega - Ocean Drive
  8. Michael Jay Parker - Canberra
  9. Triarchy - Replication
  10. Mark Eteson feat. Audrey Gallagher - Breathe On My Own (Daniel Kandi remix)
  11. Gareth Emery & Ben Gold - Flash
  12. Paul Webster - Reload

Zeer mooi omschreven recensie van een zeer fijne compilatie (Y)
Nice review mate :-)
Deze CD al vaak geluisterd. Heerlijk!

83/100
Thanks mates! :bier:

Het is dat ik deze hoorde in je auto Harry, anders was ik waarschijnlijk niet zo stellig in het claimen van deze cd voor een review. Genoeg andere collegae die 'm hadden willen bespreken. Ben blij dat ik 'm aan mijn collectie mag toevoegen. :)