Dabruck & Klein - Hands on Armada

Dabruck & Klein - Hands on Armada
4 oktober 2011
Het eerste deel van "Hands On Armada" werd vorig jaar tot leven geroepen met de expertise van dj/producer Alex M.O.R.P.H. Deze Duitse trancegigant wist van zowel de klassiekers als de huidige platen iets unieks te maken, een ware verM.O.R.P.H.ing. Het bracht iets nieuws, waardoor de kunst van het remixen en de sound van deze Duitser de nodige aandacht kregen. Met deel twee van "Hands On Armada" blijven we in de Duitse sferen, en wel met Dabruck & Klein. Dit duo werkt al meer dan tien jaar samen en hebben niet alleen successen geboekt als dj's en producers, maar ook als labeleigenaren. In de afgelopen jaren hebben ze de nodige remixen op hun naam gezet, waaronder remixen voor Armin van Buuren, Moby, Mark Knight en ga zo maar door.

In 2010 hebben de heren hun debuutalbum "2:48AM" uitgebracht, een ode aan het extatische moment op de dansvloer. Eens kijken of ze dat gevoel ook weten te creëren met "Hands On Armada". Na analyse van zowel de tracklist van deel een, als deel twee kunnen we concluderen dat de insteek van Dabruck & Klein iets anders is geweest dan die van Alex M.O.R.P.H.. Twee tracks zijn op allebei de albums terug te vinden, namelijk Veracocha's "Carte Blanche" en Binary Finary's "1998".

We starten met een recente plaat van Dark Matters feat. Ana Criado, genaamd "The Quest of A Dream". Van het heerlijke origineel met de gevoelige vocalen van Ana Criado is een housy en catchy geheel gemaakt. Een pluspunt is dat de vocalen (eigenlijk de kracht van de originele versie) intact zijn gelaten. Over naar de Dabruck & Klein remix van "1998" van Binary Finary. Hoe vaak is deze track nu al onder handen genomen? De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de tel kwijt ben geraakt. Maar de vraag is wat hebben Dabruck & Klein ervan gemaakt? Een aardige remix, niets meer niets minder. De herkenbaarheid van het origineel zit er nog in, maar de toegevoegde beats zijn een beetje te kazig. Three Drives on A Vinyl's "Greece 2000", een andere klassieker waar menig liefhebbers het warm van krijgt, hebben de heren ook onder handen genomen. En hier is verrassend weinig aan gesleuteld, wat het geheel wel ten goede komt. Less is more! Ook Ørjan Nilsen kon niet aan een remixbeurt ontkomen. Zijn track "Nocturnal" heeft de afdruk van Dabruck & Klein meegekregen. En het resultaat mag er zeker wezen, een remix die neigt naar de progressive house kant met her en der een ruig electro randje. Oftewel een remix met vele gezichten. We sluiten af met "Save Me" van Shogun feat. Emma Lock

Ferry Corsten en Vincent de Moor, beter bekend als Veracocha, trappen de tweede schijf af met "Carte Blanche". Ook hier is niet veel aan gesleuteld, maar dat mag de pret niet drukken. Het is gewoon een goede bewerking van het origineel, welke lekker wegluistert. De transformatie van Vincent de Moor's "Sunflower" en Simon & Shaker's "Naco" liggen lekker in het gehoor en laten zien waar Dabruck & Klein goed in zijn, rauwe electrobeats. Als je een remixalbum voor je rekening neemt, moet je natuurlijk ook één van je eigen tracks een nieuw jasje aanmeten. Zo gezegd, zo gedaan. "I Found Love" is in een nieuw jasje gestoken. De aanstekelijke vocalen zijn nog steeds aanwezig met daaronder ruige baslijnen. Iets waar je altijd goed mee moet oppassen is tracks van Markus Schulz remixen. Dabruck & Klein hebben deze gevaarlijke taak op zich genomen, maar zijn er niet in geslaagd om de genialiteit van Markus zijn Dakota alias te evenaren met hun remix van "Chinook". We sluiten de tweede schijf af met een remix van het werk van labelbaas Armin van Buuren.

Twee handen op één buik?
Dabruck & Klein hebben op vakkundige wijze de Armada catalogus onder handen genomen. Niet elke track komt even goed uit de verf. Maar ja wat wil je ook als sommige originele versies al legendarisch zijn, dan is het een zware taak om zulke tracks te remixen. Desalniettemin is "Hands on Armada" een puike compilatie geworden.

1. Dark Matters feat. Ana Criado - The Quest Of A Dream (Dabruck & Klein Remix)
  2. Binary Finary - 1998 (Dabruck & Klein Remix)
  3. Billy Hendrix - Body Shine (Dabruck & Klein vs Stafford Bros. Remix)
  4. Lustral - Legacy (Dabruck & Klein Remix)
  5. Three Drives On A Vinyl - Greece 2000 (Dabruck & Klein Instrumental)
  6. Ørjan Nilsen - Nocturnal (In Dabruck & Klein's Opinion Mix)
  7. Dash Berlin feat. Emma Hewitt - Waiting (Dabruck & Klein Remix)
  8. Chris Reece - Salvation (Dabruck & Klein Remix)
  9. Ransom - My Dance (Dabruck & Klein Remix)
  10. Mischa Daniels feat. I-Fan - Child Of Love (Dabruck & Klein Remix)
  11. Shogun feat. Emma Lock - Save Me (Dabruck & Klein Remix)
  1. Veracocha - Carte Blanche (Dabruck & Klein Remix)
  2. Vincent de Moor - Sunflower (Dabruck & Klein Remix)
  3. Dabruck & Klein feat. Stella Attar - Light Coming Out of Your Eyes
  4. Simon & Shaker - Naco (Dabruck & Klein vs DBN Mix)
  5. Jerome Isma-Ae - Hold That Sucker Down (Dabruck & Klein vs Dohr & Mangold Remix)
  6. Dabruck & Klein feat. Ollie James - I Found Love (Dabruck & Klein Hands on Armada Remix)
  7. dA frESh - Yesterday (Dabruck & Klein & Laserkraft 3D Remix)
  8. Lustral - Everytime (Tocadisco vs Dabruck & Klein Remix)
  9. The Ultimate Seduction - The Ultimate Seduction (Dabruck & Klein Remix)
  10. Dakota - Chinook (Dabruck & Klein vs De Leon & Gum Me Remix)
  11. Armin van Buuren feat. Christian Burns - This Light Between Us (Dabruck & Klein Remix)

Heel leuk hoor al die remixen, maar zit iemand te wachten op die remixen van die (semi)klassiekers? Kan het me niet voorstellen deze release vaak verkocht gaat worden, hoogstens een paar individuele tracks via Beatport of een ander portaal.