Armada Trance 13

Armada Trance 13
4 oktober 2011
ArtiestRuben de Ronde
LabelArmada Music
Al vier jaar staat Armada Trance voor strakke mixen vol lekkere trance tunes van dé artiesten van dit moment. Naast dat het een sterke compilatiereeks is, geeft de serie een helder beeld van de laatste trends en bewegingen in de scene volgens Armada Music. 'De trance sound van vandaag kent geen grenzen', aldus Armada. Trance 'flirt' met progressive, techno en house. Het genre is gigantisch breed geworden en dat wijde spectrum komt ruim terug op de compilaties. Op dit 13e deel zijn dat twee cd's met gloednieuwe beats en sterke melodieën van onder meer Markus Schulz, Dash Berlin, Paul Oakenfold, tyDi en Armin van Buuren.

32/2
Op de dubbelaar staan 32 tracks in twee uiteenlopende mixen. De eerste mix is wat zoeter dan de tweede, met veel vocalen en opwekkende melodieën. De Amerikaan Josh Gabriel bijt het spits af en zet dit gevoel direct piekfijn neer met zijn track 'Hot As Hades'. De mannen van Space RockerZ zetten deze vibe samen met Tania Zygar soepeltjes voort; een mooi samenspel tussen vocals en opzwepende sounds. Halverwege de cd gaat de pet af voor Ørjan Nilsen die 'Minack' van Armin van Buuren & Ferry Corsten door een fijne remixmolen heeft gehaald. De pet blijft nog even af, voor Max Graham & Protoculture. Zij hebben de klassieker 'Not Over Yet' van Grace onder handen genomen en er een waardige nieuwe mix van gemaakt. Bij nummer twaalf wordt het verhaal wat meer uplifting als 'het succesvolle Nederlandse duo W&W voorbij komt. 'Beta' brengt de mix in een fijne stroomverstelling die bij elk nummer aan kracht wint.

De tweede mix heeft een wat serieuzere, meeslepende ondertoon en persoonlijk hou ik wel van deze vibe. Bij de start is dat nog niet goed te horen, maar vanaf nummer twee begrijp je wat ik bedoel. Mark Ottens 'Libertine' is diepzinnige progressive trance met veel gevoel. Hele fijne productie! CD2 zoekt wat sneller de stroomversnelling op. Bij 'Shotgun' van Skyfire - in de Alex M.O.R.P.H. remix - wisselt een kippenvel break af met big room trance. Het stroompje is sneller gaan lopen, maar bij 'Ask the Cat' van Heatbeat gaan we 'raften'. Wauw, wat een energieke opbouw in de break en een lekkere agressieve lift off. Kudos! Paul Oakenfold is lekker bezig met zijn 'Full Moon Party' en ook John O'Callaghan & Thomas Bronzwaer leveren topspul af. Eigenlijk is het tot het einde aan toe gewoon genieten!

Spaar ze allemaal
Iedereen die een beetje all round is in de trance kan deze serie bijna blindelings aanschaffen. Alle compilaties bestrijken een redelijk breed scala aan trance, zowel symfonisch als qua drive, dus van rustig tot energiek. Ruben de Ronde die de compilaties in elkaar zet, maakt er een lekkere luistermix van die ook niet zou misstaan op een feest. Zelfs de enorm korte edits (soms een krappe drie minuten inclusief in- en uitmix) zijn niet storend. Valt er dan helemaal niets af te dingen op dit optimistische verhaal? De techtrance mag naar mijn mening iets meer aandacht krijgen, evenals het echte uplifting segment van artiesten als Simon Patterson of Indecent Noise. Maar goed, zo is er altijd wat.

1. Josh Gabriel presents Winter K - Hot As Hades (Josh Gabriel Mix)
  2. Max Graham - F.Y.C. (Steve Haines Remix)
  3. Space RockerZ & Tania Zygar - Puzzle Piece (Daniel Heatcliff's Farewell Re)