door , gepubliceerd op
Megarave
12 januari 2005
Genre: hardcore
INTRO:

Megarave is al jaren een begrip in hardcore-land. Megarave is vooral bekend als party-organisator, maar daarnaast releasen ze ook regelmatig cd’s, platen & dvd’s en hebben ze eigen merchandise. Op oudejaarsavond 2004 werd Megarave gehouden. Aangezien het de laatste tijd nogal gebruikelijk is om van een feest een bijbehorende cd uit te brengen, is het ook deze keer weer raak. De cd Megarave 2005 bevat drie schijfjes. Twee daarvan zijn gevuld met audio en de derde met videobeelden in dvd formaat. De tracks op de audio cd’s zijn afkomstig van gevestigde namen (zoals Dione, Dr. Z-Vago en Paul Elstak en nieuwkomers (zoals Alex B en D-Xtreme en K.V.N.). De titel van de dvd is Megarave ’99 Energiehal Rotterdam - The Lost Tapes welke voor zich spreekt.

De cd begint met de track Dione - We Are Still here. Met dit nummer bewijst Erik Ypma wederom waarom zijn producties zo gewild zijn de laatste tijd. Het is een lekker opzwepend nummer met een goede drive. Er zitten weliswaar een aantal door Erik veelgebruikte samples in, maar hij heeft deze dusdanig toegepast dat het niet hinderlijk onorigineel overkomt. Na deze track vinden we een productie van Alex B, een producer die nog niet zo heel lang meedraait in de scene. ‘Endless Combinations’ is voor Third Movement-begrippen (Alex B zit bij Third Movement) een vrij standaard nummer wat niet heel vernieuwend is. Desondanks is het toch een redelijke track die niet zal misstaan op een feest. Verderop de cd, op nummer zeven om precies te zijn, staat de track ‘Getcha Damn Hands Up!’ van Headbanger vs. Delirium. Dit is een track die totaal niet vernieuwend is. Het klinkt niet slecht, maar de synth waarmee de melodie gemaakt is, is dezelfde die Headbanger al heel lang gebruikt. Daarnaast zijn de kicks, claps en stemsamples ook vrij standaard. Een paar tracks later vinden we een track van D-Xtreme. ‘The Clock Is Ticking’ is de naam. De stijl van deze track is lekker rauw en duister. De melodie lijkt in eerste instantie wat standaard ‘rititieuw’, maar doordat er wat effecten op losgelaten zijn (zoals een echo) is het toch net iets anders, waardoor het best een aardige track is. Daarnaast past het qua stijl perfect bij Megarave. De afsluitende track is, net zoals de openingstrack van deze cd, van Dione. Ditmaal is het de track ‘Our Future’. Het is een lekkere afsluiter, al is de ‘melodie’ die gebruikt wordt tot de break iets teveel van het goede en had dat misschien iets minder op de voorgrond gekund.

Het eerste wat opvalt is dat er een fout in de tracklist zit. De titel van track twee wordt aangegeven als Trashcore - Moleculez, maar dat moet andersom zijn (Moleculez - Trashcore). Dat de titel verkeerd staat op de cd-hoes doet verder niks af aan het nummer. Het is lekker distort met een aparte melodie erin, erg variërend en verveelt niet snel. Track vijf en zes zijn vertegenwoordigt door twee producers die hard aan de weg timmeren (Sound Abuse en Archetype). Beide tracks zitten goed in elkaar en zijn niet vervelend om naar te luisteren. Ondanks dat missen ze allebei the feeling om ze als heel goed te bestempelen. De track ‘Dominatrix’ van Sound Abuse (track vijf) is wat saai en mist de drive en Archetype - Uncontrollable Urges (track zes) klinkt wat aan de lege kant. Het negende nummer op deze cd komt van Matt Green. Deze producer komt de laatste tijd steeds meer in de picture. Zijn stijl is duister, rauw en veel trucjes met kicks en claps. Dat is ook in dit nummer het geval. De eerste minuut doet vermoeden dat het een rustig en relaxed nummer is, maar dan komt er een typische Matt Green kick doorheen waarna de track lekker losgaat. De laatste track op deze cd is ‘Kokane’ van Justice. Dit is een lekkere uptempo track die heerlijk doorgaat. De break is wat aan de droge kant (er wordt in gezongen) waarna de kick er weer zonder pardon inkomt en ie weer lekker losgaat.

DVD

Bij deze cd zit een gratis dvd. De dvd duurt ongeveer veertig minuten en is gevuld met beelden van Megarave in de Energiehal. Het geluid is helaas niet live (op het laatste stukje na). Speciaal voor deze dvd heeft Jason S een Megarave Mix gemaakt met daarin allerlei tracks die doen denken aan Megarave van toen en nu. De dvd begint met een kort stukje van de opbouw. Snel daarna volgen de beelden van het feest. Een aantal artiesten zoals Bass-D, Buzz Fuzz, Lady Dana, The Darkraver, Gizmo en Rotterdam Terror Corps komen voorbij. Daarnaast ontbreken ook de nodige shows niet zoals de danseressen, elektrische stoel, vuurspuwen, lasers en natuurlijk het slopen van de auto. Verder bestaat de dvd voor het grootste deel uit beelden van het publiek dat lekker uit zijn dak gaat voor de camera (de één nog gekker als de ander). Het zijn unieke beelden ( Rige dacht dat het deze beelden kwijt was, maar toch zijn ze ergens opgedoken). Daarnaast was het één van de laatste Megaraves in de Energiehal. Helemaal aan het einde van de dvd is er een klein stukje live geluid waarin wordt afgeteld naar het nieuwe jaar (1999).

CONCLUSIE

Megarave 2005 is een redelijke cd met diverse tracks geproduceerd door verschillende artiesten. Op een paar tracks na zijn alle tracks toch wel redelijk dezelfde soort hardcore waardoor de cd niet heel gevarieerd is. Desondanks is het geheel toch de moeite waard om aan te schaffen. Helemaal nu er een dvd bij zit die voor partypeople die naar Megarave zijn geweest een leuke terugblik is.

M-Base

1. Dione - We are still here
  2. Alex B - Endless combinations