Solarstone - Electronic Architecture 2

door , gepubliceerd op , waardering: 78/100
Solarstone - Electronic Architecture 2
12 juni 2011
ArtiestSolarstone Site
De vorige Electronic Architecture is alweer van twee jaar geleden. In de tussentijd zijn we muzikaal gezien aardig wat rijker geworden van de dj/producer Solarstone, denk aan "Rain Stars Eternal", "Rsemix (remixalbum van Rain Stars Eternal)" en "Touchstone". Sinds 2006 staat Solarstone op eigen benen, maar hij is al actief in de muziekindustrie sinds 1994. Voorheen produceerde Solarstone (echte naam Richard Mowatt) samen met Andy Bury. Tracks waar de Engelse Richard Mowatt bekend mee is geworden zijn onder andere "Seven Cities" en "Solarcoaster". Met de laatstgenoemde track heb ik kennis gemaakt ten tijde van de release van "In Search of Sunrise 3" van Tiësto. Een op zijn zachtst gezegd wonderschone productie. Vandaag de dag houdt Solarstone zich bezig met zijn eigen label "Solaris Recordings" en natuurlijk heeft hij, net als vele collega dj's, een eigen radioshow getiteld "Solaris International".

Wat al meteen opvalt is dat het artwork in de puntjes is verzorgd en echt een "futuristisch" stijltje herbergt, wat zeker vandaag de dag erg goed past bij de ontwikkeling van de techniek. Net als bij het eerste deel heeft het artwork toegevoegde waarde, omdat het een symboliek is van de architectuur van de beide mixen. Het onderscheidend vermogen met covers van andere (mix)compilaties is daarbij zeer groot, zeker als bij bepaalde cd's een artiest in zijn volle hoedanigheid op de cover staat.

Na een eerste blik geworpen te hebben op de tracklist begonnen er bij de meeste platen niet direct belletjes te rinkelen. Des te beter, want dan kan een mixcompilatie je verrassen. Vol verwachting met een kloppend hart starten we met de eerste cd. Chille luistermuziek is waar de cd mee opent, een genre waar Solarstone ook ervaring mee heeft, naast het produceren/draaien van trance en dergelijke. Gewoon lekker rustig aan het begin van de mix met een mooie "Intro" van Reconstructed. Direct daarna een relaxt progressive plaatje van Matvey Emerson, genaamd "Prizma". De overgang van deze plaat naar "Mist"van Piotro loopt zo lekker, dat je helemaal wegzwijmelt. Gaandeweg de mix komt er wat meer tempo, maar het chille Balearic stijltje blijft behouden in al zijn pracht en praal. Waar Piotro met zijn "Mist" al de aandacht wist te grijpen, doet hij dat weer met "Uncontrollable". Ook Solarstone zelf komen we nog tegen met "Big Wheel". Dit is een track met wat meer tempo en een heel erg diepe sound, wat erg passend is in deze mix. Het laatste regime aan platen van deze mix zijn mij allen onbekend, maar datgene wat ze moeten doen, doen ze goed. De sfeer die er hangt in deze mix vasthouden en langzaam aan het tempo opvoeren.

Nog zwaar onder de indruk van de eerste schijf, begin ik aan de tweede, niet wetend wat me te wachten staat. We trappen de tweede mix af met "A New Dawn" van Aeron Aether & Embliss. Net als bij de intro van de eerste schijf, weet deze track meteen de aandacht vast te pakken. Na een climaxgerichte intro komen we in een euforische stemming terecht. Wat heeft deze plaat een prachtige opbouw. De toon is direct weer gezet! Deze mix heeft ook weer zo'n heerlijke chille sfeer, die teweeggebracht wordt door de eerste vier platen. Vanaf "Touchstone" van Solarstone gaat het tempo omhoog. Meteen na het horen van de remix van Finse Orkidea worden we weer uitzinnig blij, wat een meesterwerk van een plaat. Met het diepere begin en de zweverige break past ook "Searchers Lane" van Baltic Sound in het rijtje thuis. Van de tiende track wordt het geheel een beetje meer trancy, waar op vakkundige wijze naar toe is gewerkt. Platen als "Escapade" van Majera, "I Dream" van Tilt en "Vanity" van Active Limbic System zorgen voor een passend einde. Laatstgenoemde plaat zorgt in ieder geval voor een zeer actief limbische systeem, de blijheid slaat weer toe (voor de mensen die het niet weten, het limbische systeem in de hersenen reguleert de emotionele reacties).

In het bijgeleverde boekje is een stukje te lezen geschreven door Tim Stark van het DJ Magazine over dit album. Tim Stark zet hierin uiteen de verschillen in de hedendaagse (mix)compilaties. Velen bevatten een zeer hoog Top 40 gehalte, zijn auto-mixed en afgeraffeld. Natuurlijk is dit een beetje gechargeerd, maar het punt van Tim Stark is toch wel duidelijk. In de muziekindustrie wordt men steeds luier en wil men zo snel mogelijk veel geld verdienen, wat vaak ten koste gaat van de kwaliteit van het product. Solarstone probeert zich te onderscheiden van de massa door zijn eigen artistieke integriteit te verwerken in zijn producties en mixen.

Uit het bovenstaande kunnen we concluderen dat Solarstone er weer ingeslaagd is om een mooi elektronisch bouwwerk voor te schotelen. Een mixalbum wat de veelzijdigheid van deze dj/Producer laat zien. Mixtechnisch zit het wel snor en ook qua platenkeuze. De lay-out, wat door sommigen als minder belangrijk wordt ervaren, heeft de nodige aandacht gehad en ziet er gelikt uit. Laat Electronic Architecture3 maar komen!

Score; 78/100

1. Reconstructed Intro
  2. Matvey Emerson - Prizma (Reconstruction)
  3. Piotro - Mist (Reconstruction)
  4. Nick Stoynoff - Tokyo Nights
  5. Daniel Mahuad - Winter Solstice (Sunn Jellie Remix)
  6. Piotro - Uncontrollable
  7. Abdomen Burst ft. Yavanndiel - Solar Eclipse
  8. Hybrid - Numb (Kill City Sounds 03 Remix Reconstruction)
  9. Solarstone - Big Wheel
  10. Alucard - Sliver
  11. Kazusa & Shingo Nakamura - Dice
  12. Aerium - Icedive (Reconstruction)
  13. Poonyk & Oxide - Weekend
  14. Elfsong - Eta Carinae
  1. Aeron Aether & Embliss - A New Dawn (Reconstruction)
  2. Janeiro &¬ Sovt - Dreams Of The Sea
  3. Mike St Jules - Vespera (Reconstruction)
  4. Jahawi - Nairobi to London
  5. Solarstone - Touchstone (Orkidea Remix)
  6. Medway - Resurrection (Proff Remix)
  7. Baltic Sound - Searchers Lane
  8. Ozo Effy - White Wind
  9. Peter Liu - City Of Dreams
  10. Majera - Escapade
  11. Tilt - I Dream (Nick Rowland Remix)
  12. Almar - Wasted Time
  13. Active Limbic System - Vanity
  14. DJ Orion & J.Shore Architect's Dream (Dub)

In ieder geval hangt deze cd van de epische melodielijnen aan elkaar, dit is tenminste nog muziek die de naam trance in ere houdt.

Geweldige cd is dit gewoon net als deel 1..
Artiest {SHOWLIST artist 59448, 60688, 114861, 26509}
deel 1 was echt geweldig :respect:

zeer benieuwd naar deze schijfjes :)
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 13 juni 2011 om 20:23:

Ik was al een tijdje op zoek naar iets nieuws in die stijl, ben heel erg benieuwd. :)
Wat niet onvermeld mag blijven is dat Rich in deze mix op diverse plekken met de stems van de tracks aan de slag is gegaan en dus niet alleen overgangen mixt maar ook de tracks zelf bewerkt om de mix vloeiender te maken. Dit is iets dat je in eerste instantie niet echt hoort omdat de tracks zo onbekend zijn. Maar als je naar de losse tracks luistert en ze vergelijkt met de mix dan hoor je wel degelijk allerlei subtiele verschillen. Het is niet zover doorgevoerd als Sasha in zijn Involver compilaties doet, maar er is duidelijk veel meer werk van gemaakt dan de zoveelste goedkoop in elkaar geflanste big name mix cd die amper het niveau van een gemiddelde radio show overstijgt en vooral bedoeld is om geld te verdienen en de muil van de geachte heer superster weer vooraan in de schappen te hebben.

Twee weken terug is er overigens ook nog een ambient edition van deze compilatie uitgekomen die buitengewoon chill is. Allebei aanraders.