Defected Most Rated Ibiza 2010

anoniem gepubliceerd op , waardering: 70/100
Defected Most Rated Ibiza 2010
18 oktober 2010
LabelDefected Records
De Most Rated compilaties van het Defected label beslaan altijd een bepaalde periode of event en bestaan immer uit twee cd’s met op elke cd tien volledige en ongemixte nummers. Aan het eind van het jaar kunnen we een Most Rated 2010 verwachten, daar waar we eerder dit jaar al een Miami (Winter Music Conference) compilatie voorgeschoteld hebben gekregen. De meest recente uitgave van de reeks is echter Most Rated Ibiza 2010, met daarop een verzameling tracks die het deze zomer erg goed gedaan hebben op het Spaanse eiland.

Van een aantal tracks konden we al voorspellen dat ze op deze compilatie terug te vinden zouden zijn. Zo zijn Tensnake, DJ Gregory & Gregor Salto, Copyright en The Shapeshifters artiesten uit de Defected stal die onlangs de nodige hit(je)s hebben gescoord. De simpele maar pakkende melodie van ‘Comacat’ (Tensnake) zal iedereen bekend in de oren klinken. Bovendien bracht Tensnake onlangs ook een eigen mix-compilatie op het label uit (‘In The House’, waarvan binnenkort ook een recensie op onze site zal verschijnen). De fijne opzwepende latin beats van Gregory & Gregor (‘Canoa’) zorgen zoals gewoonlijk voor schuddende heupen en billen, daar waar de uitsmijter van de eerste cd afkomstig is van Lake & Lys vs Copyright met de knallende mashup ‘La Tromba Risin’’. De heren van Copyright horen we overigens ook op de tweede cd terug, met hun ‘Someday’ in de Siege Remix. In vergelijking met het origineel is deze remix wat meer ‘tech’ gericht en zijn er wat meer effecten aan toegevoegd. Het zijn stuk voor stuk prima nummers, al moeten we bekennen dat het weinig nieuws onder de (Spaanse) zon is. We hebben ze namelijk allemaal al - soms meerdere malen - op voorgaande Defected compilaties voorbij horen komen.

Toch kent de tracklist ook een aantal minder bekende, maar daardoor niet minder lekkere, nummers. Op de eerste cd bijvoorbeeld het soulful en funky ‘Feeling You’ van Omar, dat een kleine techno twist heeft meegekregen in de Henrik Schwarz Remix. Of het warme en zwoele ‘The Sun Rising’ van The Normalites, een passend Ibiza nummer. Laten we ook de swingende latin tracks ‘Ya No Pueda Mas’ en ‘One Night in Havana’ niet vergeten, lekkere nummers met een zomers tintje. De onderscheidende tracks van de tweede cd komen onder andere van de hand van Mark Knight, die onder begeleiding van de saxofoon met ‘Sax’ een funky en swingend nummer aflevert. Maar ook de Johnny D Remix van ‘Pride’ weet op te vallen en laat zijn kenmerkende sound horen, welke als ingetogen maar ook als funky en soulful bestempeld kan worden. Zo zijn het dus niet alleen de populaire en catchy house- en techhouse tunes die we terug vinden op deze compilatie, ook de wat minder bekende en warme en soulful nummers ontbreken ook zeker niet.

Er worden jaarlijks nogal wat cd’s uitgebracht met het Ibiza predicaat, ook het Defected label doet hier dus aan mee. Bovendien kennen zij ook nog hun jaarlijkse Ibiza editie uit de ‘Defected in the House’ serie. Je kunt je afvragen of er geen overkill is aan Ibiza releases, temeer het merendeel geen toegevoegde waarde kent. Heeft deze release dat wel? Het weet zich te onderscheiden door volledige en ongemixte nummers aan te bieden (interessant voor de DJ’s onder ons), voor het overige is de compilatie niet zo onderscheidend. Most Rated Ibiza 2010 is een degelijke en solide verzamelaar, maar kan best eens een jaartje overgeslagen worden.

1. Tensnake - Coma Cat
  2. Omar - Feeling You (Henrik Schwarz Remix)
  3. The Normalites - The Sun Rising (Shur-I-Kan Vocal)