John Askew - Rediscovered

door , gepubliceerd op , waardering: 90/100
John Askew - Rediscovered
9 juni 2010
ArtiestJohn Askew Site
Dat de gevierde Engelse dj/producer John Askew in het verleden amper de kans heeft gehad Nederlandse grond eens goed te doen trillen middels een wervelende UK-style trance set is eigenlijk een doodzonde. Zijn geestkrachtig oeuvre kan hier zeker niet de oorzaak van zijn. Een groot deel hiervan kende een release op John’s eigen, steevast gestaag groeiende Discover labels waarvan de wortels nog altijd goed gedijen in Engelse bodem en het naast de stevige en melodieuze basis (Discover) vertakkingen kent richting tech-trance (Discover Dark). Het maakt tezamen een bonte verzameling aan energieke en kenmerkende UK-beats die de mainstream trance ontstijgt, maar misschien toch net iets te vaak binnen de eigen landsgrenzen blijft steken. Terwijl er hier in ons land toch ook voldoende grond (of beter gezegd: vruchtbare bodem) voor te vinden is.
Verscheidene mixcompilaties en twee internationaal goed ontvangen albums (Lower the Tone en Z List Uber Star) verder mag Rediscovered als Askew’s derde verzameling eigen werk bestempeld worden. Goed, dit keer heeft de beste man er zelf vrij weinig voor heeft hoeven doen en zijn het bevriende collegae geweest die het smerige werk (met de nadruk op smerig) hebben mogen opknappen. John heeft alleen vuile handen gemaakt met het aaneenrijgen van de maarliefst 24 door de mangel gehaalde eigen ‘Discover (Dark)’ nummers. Want oh wat vies, smerig en nasty is deze compilatie geworden zeg! Een CD om zeker niet zonder handschoenen aan te pakken (beschermt ook tegen vette vingerafdrukken!), laat staan achteloos af te draaien over een goed uitgerust geluidsysteem, niet wetende wat er komen gaat.

The (re)discovery of heaven

Namen en rugnummers doen in dit verhaal eigenlijk niet zo ter zake, want daarvoor bevat deze compilatie teveel nummers, volgen de tracks elkaar in een net iets te rap tempo op, is het muzikale niveau simpelweg overal dik boven gemiddeld en steekt het geheel harmonieus in elkaar zodat je zorgeloos je oren de kost kunt geven. Toegegeven, de eerste nummers zijn ietwat zachtmoedig van aard en ideaal om lekker in de juiste vibe te komen, maar zo blijft het niet lang. Eenmaal aangekomen bij “Fuck Private Ryan” (#09) verandert het karakter van de mix al snel van een clubbende warm-up in een prikkelende dansvloervuller van waar verder opgebouwd wordt in hoofdzakelijk de tech/hard-trance sferen. Hemelse momenten volgen wanneer de monsterlijke Joint Operations Centre (alias van John O’Callaghan) techno bewerking van “Vandalism” (#10) ineens geweldig lekker doorkomt en deze niet veel later vol in botsing raakt met de verheven break in de Ehren Stowers remix van de Askew-classic ”Chime”.

Op deze grandioze wijze stoomt het geheel op een zeer aangename manier verder in een donderend tempo. Energieke fases worden dus hier en daar afgewisseld met welkome breaks waarin de oogjes eventjes gesloten kunnen worden. Niet zozeer een enkele plaat, maar juist het collectief aan herkenbare, diverse en vooral naadloos op elkaar aansluitende sounds van de (bekende maar ook minder bekende) ‘lads’ die niet vies zijn van pompende trance vormt de straffe maar toch veerkrachtige ruggengraat van deze mix. Het is simpelweg genieten van de diverse twists en het eigen karakter die de remixers het Discover materiaal hebben weten mee te geven. Van hard/melo held Sean Tyas tot de vuige Reaky, geen van allen heeft in zijn ‘remixcover’-taak verzaakt. Maar met alleen een uitstekend arsenaal ben je er nog niet. Het is John Askew himself die deze vers gefabriceerde munitie op ongekend vaardige wijze op je afgevuurt en hiermee geheel in stijl zijn hervonden kindjes aan ons presenteert. Zowel de timing qua mixen en als naadloze opeenvolging van kneiters van platen maakt dat je deze 24 nummers in de mix in een ruk uitluistert. Voortijdig afkappen is daarom ook onmogelijk, al lijkt de Londenaar zelf zich aan het eind hier niet echt aan te houden, gezien de onverwachte fade-out.

Rediscovered? Askew-blieft!

Het remix project gericht op John Askew’s repertoire op de Discover labels zal de boeken in gaan als ‘dik geslaagd’. Zijn naaste vakbroeders hebben puik nieuw materiaal aangereikt waarmee Askew zelf een overweldigend en stevig geheel heeft weten te smeden. De aangeleverde sounds zijn energiek, trancy en hier en daar zelfs lekker vies en geven de oude tracks vaak een persoonlijke, nieuwe dimensie. Als een bekwaam tuinbaas laat hij de tracks tezamen eensgezind naar grote hoogten groeien, als het ware er een flinke scheut Pokon aan toegevoegd is. En dat mag een prestatie genoemd worden, want een rappe, foutloze maar vooral erg genietbare powermix als deze droppen getuigd simpelweg van klasse. En daarmee scoort deze ‘herontdekking’ op alle fronten maximaal. Mocht je na enkele luisterbeurten toch de behoefte hebben enkele nummers op het gemakje te beluisteren: er liggen nog 3 album samplers met volledige versies te wachten. F@cking enjoy!

Score: 90/100

Tracklist:
  1. Beirut (Original vs. Thomas Datt Remix)