Clyde Narain, overdag een hele normale jongen die de wereld rondreist, maar 's avonds…dan komt het beest los. Chuckie heeft in zijn carriere al de nodige dingen meegemaakt, maar 2013 was het ultieme. De koning en koningin op bezoek, een nieuwe single, talloze dj-gigs en natuurlijk de voorbereidingen voor het 10 jarig bestaan van Dirty Dutch. Chuckie was even in Nederland en waar ik met hem over gesproken heb, dat lees je hieronder…
Het gaat goed. Ik ben op dit moment heel erg druk met de voorbereiding voor het 10 jarig bestaan van Dirty Dutch, wat op 1 februari 2014 gaat plaatsvinden. Het thema zegt het al: 'Back To The Original Core', we gaan echt helemaal terug naar de essentie. Daar waar het allemaal begonnen is. Dus ik heb het druk. Volgende heb ik een tour door Azië en voor je het weet is het Kerst.
In eerste instantie moest ik alle platen censureren, waarin scheldwoorden zaten. Daar heb ik een hele middag over gedaan. Op een gegeven moment als je aan het draaien bent, dan hoor je het niet eens meer. Je hebt het gewoon niet meer door. Ik heb alles zelfs nog dubbel gecheckt. Maar qua muziek heb ik als laten horen, zoals ik altijd doe. Ik wilde juist aan hun laten horen wat ik doe, überhaupt wat dance eigenlijk inhoudt. Ik denk dat ze daar eigenlijk weinig besef van hebben. En het is natuurlijk een mooie moment als ze daar zijn voor jou en zien wat je doet. Ze krijgen het op die manier mee; 'koud erin stappen en het ging helemaal los.' Dus ook gelijk een goede voor dance muziek in het algemeen, denk ik.
Ik heb het optreden van Armin van Buuren niet meegekregen, maar ik weet wel dat ze mijn hele set hebben gehoord (anderhalf uur lang). Dat is toch wel gaaf. Ze kwamen ook nog het podium op.

Ik had een sessie gepland met Stargate in New York. Die hebben heel veel grote hits geproduceerd, onder andere Rihanna's 'Umbrella.' Zij houden ervan om veel samen te werken met verschillende artiesten. Zo heb ik ook een single samen met hun geproduceerd voor Marina And The Diamonds, genaamd 'Radioactive'. Toen wilde Stargate nog een sessie doen. We hebben toen nog een sessie gedaan in New York. We waren toen met een beat bezig en daar is 'Skydive' uitgerold. Als instrumental eerst, welke ik toen heb afgemaakt. Uiteindelijk is Stargate met een songwriter uit Engeland aan de slag gegaan en die hebben de song erbij geschreven, wat de uiteindelijke versie van 'Skydive' is geworden. En toen vroeg ze aan mij wat ik ermee wilde doen, waarop ik heb geantwoord dat ik de plaat wel wilde hebben. Die heb ik toen als single uitgebracht. Ik had zoiets van; 'Ik release alleen maar clubmuziek, dus het werd wel weer eens tijd voor een echte radioplaat.' Vandaar 'Skydive.'
Heel verschillend, omdat mensen geen vocale platen gewend zijn van mij. Maar tot dusver goed. Het is een echte meidenplaat. De dames vragen hem constant aan als ik ergens aan het draaien ben. Maar er zijn natuurlijk ook clubversies.
Het meest trots ben ik toch wel op de plaat 'Let The Bass Kick', omdat die heeft gezorgd voor mijn internationale carrière. Toen ik die track voor had gemaakt en hij verscheen als eerste op de Sensation cd, werd het door velen bestempeld als pannekoekenhouse. Maar het is wel de plaat die mij internationaal heeft doen doorbreken en ten tweede werd de aandacht op Nederland gevestigd, met name op de sound. Het was de eerste plaat in die sound, die het internationaal goed deed. Vanaf dat punt heeft de 'Dutch sound' zich ontwikkeld en uiteindelijk heeft dat voor iedereen goed gewerkt. Daar ben ik eigenlijk heel blij mee.
Tien jaar is zo voorbij gevlogen. Het voelt alsof ik twee jaar geleden ben begonnen met 'Dirty Dutch.' Toen was het een wilde droom. Die wilde droom werd heel snel werkelijkheid, toen de Heineken Music Hall in één keer uitverkocht bij de eerste editie. Het was wel een risico. Toen der tijd verkocht niemand zo'n grote zaal uit, behalve Tiësto. Het was dat we toen ook gast dj's hadden, welke bijna allemaal lokale helden waren, of in opkomende lokale helden. Die kregen allemaal een groot podium en dat was heel gedurfd. Dat het uiteindelijk goed heeft uitgepakt, is toch wel gaaf. Maar ook qua productie heb ik zoveel geleerd in de afgelopen jaren.

ID&T is natuurlijk onze partner bij Dirty Dutch en ik denk dat we wel het meeste van hen hebben geleerd. Om een feest op zo'n grote schaal op te zetten, wat dat betreft hebben we veel geleerd van ID&T. Nu doen we het meeste zelf en heeft ID&T een adviserende rol. We moesten natuurlijk elk jaar een groot feest neerzetten en omdat je hoge eisen aan jezelf stelt, kan het niet anders dan dat je ervan leert.
Je begint eigenlijk bij de basis, een soort van basis idee voor de volgende editie. In dit geval wil ik graag terugblikken op 10 jaar Dirty Dutch. Maar natuurlijk wel in een modern jasje. Het wordt geen Dance Classics feestje, dat zeker niet! Vanuit het basis idee begin je met een tekening van het podium en daar bouw je eigenlijk alles omheen. Daarna is het een kwestie van uitvoeren, maar dat is heel veel werk. Gelukkig hebben we al jaren een fantastisch team bij Dirty Dutch, die alles mooi weten neer te zetten. Dus dat gaat helemaal goed komen. Het was mijn hobby en is nu mijn werk geworden. Er zijn veel concepten in Nederland en veel daarvan hebben we zien komen en gaan. Dirty Dutch is er gelukkig nog steeds.
Het zal een ode worden aan de mensen die mij muzikaal hebben beïnvloedt. Dat wil ik graag terugbrengen op de avond zelf en daar heb ik een aantal gave ideeën over.
Oh, dat is makkelijk. Eén van mijn persoonlijke hoogtepunten is dat ik 2013 begon met tweemaal Oud & Nieuw. Eerst in Sydney en toen ben ik teruggevlogen naar Las Vegas en daar heb ik nog een keer Oud & Nieuw gevierd. Ander hoogtepunt was het Electric Festival op Aruba, wat eigenlijk het eerste en het grootste electronische muziekfestival is van het Caribisch gebied. En niet te vergeten, mij dj-set voor koning Willem-Alexander en koningin Maxima.
Dieptepunten…uhh..Dit jaar kent eigenlijk geen dieptepunten.
Oud & Nieuw ga ik lekker in Las Vegas vieren, lekker uitbundig. Helemaal los en heel extravagant. Je stoutste dromen komen nog niet eens in de buurt van wat daar allemaal gebeurd. En dat zie ik maandelijks. Echt een prima plek om Oud & Nieuw te vieren.
Nee, ik raak daar nooit aan gewend. Elke ochtend wordt ik wakker en denk ik: 'Jezus, wat heb ik gisteren nu weer meegemaakt?' Elke keer als je denkt dat het niet gekker kan, dan wordt het nog gekker. Op een gegeven moment werd ik geridderd op Suriname tot Commandeur in de Orde van de Gele Ster. Dus ik ben nu officieel Sir Clyde Narain en dat is wel heel stoer. Nu denk je ik heb alles gehad en dan wordt het dus nog gekker. De koning ontmoet en dan denk je: 'Dit is het echte hoogtepunt.' God, mag weten wat hierna nog gaat gebeuren. Het zou bijna niet hoger kunnen. Wat ik trouwens ook wel cool vond, eigenlijk iets heel simpels. Ik ben gebeld door Timbaland. Hij wilde graag de studio in. Ook al houd je niet van hiphop, voor hem heb je gewoon respect.
Ik heb goede voornemens voor 2014. Eén daarvan is minder touren en meer in de studio zitten. En wat vaker mijn vrienden opzoeken. Door het touren ben ik zoveel van huis en raak je een beetje het persoonlijk contact kwijt met je vrienden.

Als het Nike teken op de sneakers staat, dan kan het bijna niet fout gaan. Bij een pet, het moet simpel zijn, maar het moet een element hebben wat het tof maakt. Mooi gebruik van stof, een mooi logo enzovoort. Maar het hoeft geen grote kermis te worden op mijn hoofd.
Ik heb ongeveer 500 paar sneakers en 400 petten. Petten geef ik altijd wel weg, als ik ze een keer gedragen heb. Weet je, op een gegeven moment krijg je het ook allemaal toegestuurd. Volgens mij heb ik 200 paar schoenen, die nog nooit gedragen zijn.
Meer qua pasvorm en niet zozeer qua geluid. Ik moet wel zeggen dat ik V-Moda's goede koptelefoons vind. Die zijn ook gemaakt door vrienden van mij. De laatste tijd gebruik ik Muzik koptelefoons. Het is eigenlijk heel simpel, als je het vaak draagt dan went het vanzelf. Je moet even wennen. Wat dat betreft zijn ze qua geluid eigenlijk allemaal hetzelfde.
Ik houd hem al twee jaar in de gaten, hij heet Deorro. Hij komt uit Los Angeles, maar de grap is dat hij eigenlijk die typische Dutch sound heeft. Hij doet het echt heel goed en ik denk dat hij heel groot gaat worden. Van eigen bodem denk ik dat Martin Garrix een grote superster gaat worden. Is ook wel gaaf natuurlijk want die jongen is pas 17 jaar oud.
Voor de rest… het zijn er zoveel. Het zijn eigenlijk jongens die ik niet eens wil noemen, omdat ze al heel groot zijn. Zoals bijvoorbeeld Porter Robinson. Ook Avicii, die ook nog heel jong en die heeft zijn piek nog steeds niet bereikt. Van Hardwell heb je ook nog niet alles gezien. Ik denk dat hij nog veel invloed gaat hebben in popmuziek. Wat mensen in het buitenland niet beseffen is het feit dat wij Hardwell al heel lang kennen. Hij komt van zo ver en dat beseffen ze niet in het buitenland. Waar ik wel trots op ben, als ik dan bij hem thuis kom, dan staat er nog steeds een klein fotootje van ons beiden op het aanrecht.
Het tienjarig bestaan van Dirty Dutch wordt te gek. Ik heb er hele hoge verwachtingen van. Dus, komt dat zien!