Onderstaande discussie had oorspronkelijk plaats in het topic http://vip.partyflock.nl/flocktopic/91018:Intelligent_Design en is verplaatst omdat:
a. Intelligent Design zich niet uitspreekt over de designer;
b. de kwestie een eigen topic verdient.
a. Intelligent Design zich niet uitspreekt over de designer;
b. de kwestie een eigen topic verdient.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 14:31:Hap snap las ik wat dingen hier, en wou graag in gaan op het idee dat 'bewustzijn' ten grondslag zou liggen, of de intelligentie is die de ontwikkeling van het bestaan stuurt.
Bewustzijn is een latere creatie uit de oerbron, die ontstaan is toen de drift in de wereld zelfreflexief werd, en zijn eigen drang herkende in de wereld, wat geschiedde in de mens. Het Zijn is daar bewust geworden, het voelt zijn eigen wils besluiten. Maar de kern van die wil is het gewoel van het bestaan, hetzelfde gewoel als dat ten grondslag ligt aan de zwakke kernkracht, of de aantrekking van massa. Maar wat wij identificeren met ons bewustzijn, is een hoger order fenomeen, dat opgebouwd is uit de lagere krachten. Zo is er in ons bottenstelsel een transmutatie opgetreden van de kristallisatie processen van kalk. Op eenzelfde manier is er in de hoog gestructureerde orde van een organisme een soort sensibiliteit ontstaan voor de fundamentele bewegingen van het bestaan. Doordat het tot zichzelf is gaan verhouden op reflexieve wijze, heeft het zich een soort vrijheid verworven, doordat het op zichzelf gericht is, wordt de wil als het ware losgeslagen, en kan het steeds meer potentialiteit aanboren en zich steeds sneller ontwikkelen. Vandaar dat wij ook zo creatief zijn, zoveel potentie in de wereld kunnen aanboren, zoveel dingen kunnen transmuteren, met steeds snellere innovatie.
Onze intelligentie is opgebouwd uit het bestaan, het bestaan niet uit onze intelligentie. Het zijn zomaar bewust noemen, omdat wij dat toevallig zijn, en het bij ons het bewustzijn is dat zorgt voor de creatieve capaciteit, kun je niet zomaar extrapoleren naar het hele bestaan. Dan noemen we antropomorfisme.
Uitspraak van Multidimensional Infinity op donderdag 8 januari 2009 om 16:17:
Ik zag laatst ergens dat we wat betreft schedelgrootte (bijna?) het maximum aan intelligentie bereikt hebben. Als het brein nog groter zou worden zou de afstand tussen verschillende hersendelen dermate groot worden dat het uiteindelijk langzamer gaat werken.
Misschien is het daarom hoog tijd dat we ons intelligentie doorgeven aan een systeem dat in staat is meer intelligentie te ontsluiten: cybernetica. Op die manier externaliseren we de intelligentie door de materie te transmuteren naar iets dat meer vermogen bezit dat de limiet van ons schedeldak. Maarja, welk mens zou de mens op willen geven, ten dienste van een creatie van onszelf?
Uitspraak van Coming soon op zondag 11 januari 2009 om 15:24:Amit Goswami is het er niet mee eens:
Materialism and epiphenomenalism. The materialist maintains that subjective mental phenomena are but epiphenomena of matter. They can be reduced to material brain stuff alone. In order to understand quantum objects, however, we seem to need to inject consciousness - our ability to choose - according to the complementary principle and the idea of subject-object mixing. Moreover, it seems absurd that an epiphenomenom of matter can affect matter: If consciousness is an epiphenomenon, how can it collapse the spread-out wave of a quantum object to a localized particle when it takes a quantum measurement?
The Self-Aware Universe: how consciousness creates the material world, blz. 46.
Dreadmanneke ik kan je dat boek aanbevelen, het is niet alleen harde wetenschap maar ook een flinke dosis filosofie.
laatste aanpassing 11 januari 2009 15:26
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 16:45:Dat is geenszins wat ik beweerd heb, ik huldig geen reductionistisch materialisme of epifenomalisme. Eerder dat wat op fundamenteel, lage niveau, keuzes maakt, is niet bewustzijn. Ik vind dat gewoon de verkeerde term. Het bestaan is daar nog niet: medeweten, con-scienta, bewust-zijn. Dat geschied in een reflexief systeem die al die lage orde systemen van de natuurkrachten in zich heeft opgenomen, en zich daarvan bewust is. Alles affecteert elkaar, maar die affectie is nog geen consciousness, alhoewel consciousness wel werkt mét die affecties, maar geenzins louter te reduceren is tot die affecties. Een bewust systeem heeft dat alles in zichzelf opgenomen, maar is meer dan de som der delen, omdat het al die affecten samenbundelt tot iets dat niet slechts een hoop fysische krachten is. Vergelijk het met een stel atomen die samenkomen in het molecuul, waarin ze samen fundamenteel iets anders zijn geworden: iets nieuws, wat niet slechts een functie is van de eigenschappen van de delen. Samen worden ze iets nieuws, net zoals de cel ook iets nieuws is, een nieuwe functie heeft. Zo klimt het als het ware op. Vergelijk het zo: het bestaan is scientia, in de mens is het con-scient. Daarom noemt mens ons al sinds de oudheid de kroon van de schepping
Vergelijk het met de taal en de functies van letters en woorden.
De wetten der natuur zijn onveranderlijk, net als de letters in het alfabet. De letters komen samen, in allerlei mogelijke constellaties, en vormen woorden. De betekenis van die woorden is niet te reduceren tot de inhoud en betekenis van die individuele letters, het is van een andere, hogere orde, die veranderlijk geworden is, veel meer wordt mogelijk. Woorden vormen zinnen: nog meer verandering, nog meer mogelijk. Zinnen vormen verhalen die samen de geschiedenis samenweven. Elke volgende stap is als het ware net als hoe natuurwetten samen een atoom vormen, hoe de atomen een molecuul vormen, moleculen die eiwitten vormen, eiwitten die cellen vormen, cellen die wezens vormen, wezens die groepen vormen. Elke laag kent zijn eigen dynamiek, die niet te verklaren is vanuit de lagere gebieden, alhoewel het die lagere gebieden wél in zich opneemt, en er uit bestaat.
Zoals de basale natuurwetten onveranderlijk zijn, zijn de dingen die daaruit onstaan dat niet. Met letters kun je ontelbare talen spreken. Met woorden kun je vele dingen aanduiden. Met zinnen kun je ontelbare verhalen samenweven. Met ontelbare verhalen kun je de hele geschiedenis beschrijven. Maar geen enkele geschiedenis kun je begrijpen uit louter de letters waarmee het geschreven is.
De reductie van consciousness tot het maken van keuzes lijkt me nogal kort door de bocht, om daarmee dan maar gelijk het hele bestaan zelfbewust te maken. Dat is niet proper. Begripsverwarring.
Harde wetenschap bestaat niet.
laatste aanpassing 11 januari 2009 16:55
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 17:01:Als je dit soort denken je interesseert, zou je schopenhauer's 'Wereld als wil en voorstelling' (1818!!!) eens moeten lezen. Zijn hele betoog draait er om, om aan te tonen dat wat wij de wil noemen in ons bewustzijn, exact hetzelfde is als dat wat de wereld drijft. Daarmee moet je dan alleen niet de fout maken om dat wat er in ons mensen gebeurt, dat wat wij bewustzijn noemen, te identificeren met dat wat het zijn drijft en bindt. Het komt er uit voort, zoals alles uit de bron van het zijn voortkomt, maar het is niet hetzelfde.
Wees trouwens ook zeer op je hoede met al het gebruik van kwantum mechanica in populaire wetenschap. Zelfs de experts snappen niet welke conclusies wel of niet er uit getrokken kunnen worden. Het is een paard die door allerlei contradictoire groepen voor hun karretje wordt gespannen. Wat precies de rol is van objecten en subjecten (is daar uberhaubt sprake van buiten ons eigen hoofd?) is maar de vraag.
laatste aanpassing 11 januari 2009 17:06
Uitspraak van Coming soon op zondag 11 januari 2009 om 17:05:Je hebt gelijk inzoverre dat het geheel meer is dan de som der delen. Ik zie echter niet de mens/de fysieke realiteit als het geheel, maar de bron. De bron is consciousness, en is de som van het bewustzijn van alles in de fysieke realiteit (en meer). Hoe verder zich van de bron (= hoge orde) begeeft, via ziel - astraal lichaam - ego - persoon (= laagste orde en ik vergeet een paar stappen) des te beperkter het bewustzijn is.
Maar voor jouw redenatie is ook wel wat te zeggen.
Uitspraak van Coming soon op zondag 11 januari 2009 om 17:50:Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 17:01:
schopenhauer's 'Wereld als wil en voorstelling'
Klinkt interessant.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 16:45:
Harde wetenschap bestaat niet
en dat is harde wetenschap.
Oftewel:
We kunnen met zekerheid zeggen, dat we niets met zekerheid kunnen zeggen.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 21:00:Daarom noemde de oude wijsgeren zich wijs-geer, en niet gewoon wijs. Ze wisten dat ze enkel konder streven, en het nooit konden halen.
Het enige wat we soms met zekerheid kunnen zeggen is dat bepaalde uitspraken totaal niet adequaat zijn.
Als bewustzijn de bron is, waarom kwam dat pas zo laat tot openbaring in de evolutie van de mens? Waarom zou het beginnen met bewustzijn? Wat betekent het begrip bewustzijn dan? Wees voorzichtig met de termen die je gebruikt, maak er altijd meer woorden aan vies. Verwacht niet dat mensen eenzelfde beeld hebben bij wat je bedoeld. Voorkom spraak verwarring, leg je denken uit! Waarom je ergens bij komt, niet met holle gekopieerde uitspraken, waarvan je wel de klepel hebt horen luiden, maar niet weet hoe dat geluid dan uit de klok gekomen is.
Weetje waar het begrip ziel vandaan komt? Hoe het in de oudheid werd opgevat? De ziel was het beginsel van de beweging, dat een levend wezen in zichzelf heeft, dat wat een plant aanzet te groeien, en een mens aanzet te denken. Als de ziel zowel aanwezig is in een plant, en in een mens, maar alleen de mens 'zelfreflexief bewustzijn bezit' (consciousness), en een plant slechts kan groeien volgens zijn wezen. Waarom dan alles consciousness toeschrijven, wanneer blijkt dat op lagere niveaus die drijfveer, dat beginsel van beweging, zich niet als zelfreflexief openbaart?
Begrippen gaan soms een eigen leven leiden. Het christendom heeft de ziel verpest, als iets dat allen zou toebehoren aan de mens. Dat is daarna door Descartes nog verder verprutst, die dichtte de ziel het denken toe, het bewustzijn. Het lichaam was slechts een levenloos mechaniek. Zulke dingen zijn er diep ingesleten. De ziel van een plant kan niet kennen.
Consciousness is een verschijning van een bepaalde drijfveer van het leven zoals hij zich openbaart in de mens, in zijn reflectieve vermogen. Die drijfveer is niet hetzelfde als het bewustzijn dat er uit voortgekomen is, net zo min het molecuul hetzelfde is als de verzameling van losse atomen.
Kijk mijn vernaamste bezwaar is dat consciousness een connotatie heeft die je moeilijk kan associeren met alles in het bestaan. Dit doen is geen zorgvuldig begrip gebruik. Helder formuleren zorgt er voor dat men je niet misverstaan. Ik denk dat bewustzijn toeschrijven aan alles, een verkeerd beeld geeft, juist omdat mensen met bewustzijn dat associeren met wat zij ervaren wanneer ze zijn. Maar niet alles is zoals de mens is. Het bewustzijn is nu juist datgene wat zich alleen heel expliciet toont in de mens.
Hoge en lage orde begrippen zijn verwarrend door hun relatieve aard. Want waar begin je? De bron is het begin, de laagste, de eerste trap van het ontvouwen van de wereld. Daar toont zich de Big Bang, het grote bellenblaas der planeten en zonnen, waarin de materie naar steeds complexere, hogere vormen kon groeien. In de botsing en strijd van de wetten van de natuur ontstonden steeds grotere complexen, waarin zich steeds weer nieuwe trappen openbaarde van potentie die besloten lag in het bestaan. Zo werd het leven zich steeds bewuster van de wereld, todat het in de mens een bewustzijn heeft bereikt die rijkt tot de sterren en het ontstaan van het heelal, waar het in het begin slecht het aftasten was van de directe omgeving met de trilharen rond een premordiale cel.
Wat ik wel weer erken is dat wat bij ons bewustzijn is, in wezen hetzelfde is als dat wat zich in al het gewoel van de wereld openbaart, alleen dan in hoogst geraffineerde vorm. Het heeft immers deel aan datzelfde gewoel. Precies om die reden kan dus zo'n 'epifenomeen' materie affecteren, omdat het zijn materie is.
excuus voor de iets wat verwarde expositie van mijn gedachten. Dit is allemaal materie waar ik me de laatste maanden in hebt verdiept (via schopenhauer), en nog niet helemaal ten volle beheers, vandaar dat het nog wat rommelig overkomt. Mijn eigen gedachten zijn nog niet helemaal op een rijtje.
Maargoed, voor the sake of the argument zou ik graag verder ingaan op het beeld wat jij hebt, dat het bewustzijn de bron van alles is. Ik zou je dan ook expliciet willen vragen om serieus in te gaan op de vragen die ik je daaromtrent heb gesteld.
Uitspraak van Coming soon op zondag 11 januari 2009 om 23:47:Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 21:00:
Als bewustzijn de bron is, waarom kwam dat pas zo laat tot openbaring in de evolutie van de mens? Waarom zou het beginnen met bewustzijn? Wat betekent het begrip bewustzijn dan?
Kenmerken van de Bron zijn o.a. Oneindige Bewustzijn, Intelligentie en Kennis. Dit betekent de kennis van al dat is, was, zal zijn, niet is, niet was en niet zal zijn. Het is Bewustzijn zoals wij dat ervaren (althans ik kan me niets anders voorstellen), maar het is zich bewust van al dat is, was, zal zijn, niet is, niet was en niet zal zijn. Op een zeker moment in een tijdsrekening die op ons geen betrekking heeft (of eigenlijk bestaat er alleen het nu), was er alleen de Bron dus de Bron was alles. Totdat het besloot dat het aan wat variatie toe was en dualisme wilde ervaren. Dus daartoe ontwierp het wezens die in staat zijn middels een beperkt bewustzijn/beperkte toegang tot de rest van het bewustzijn, zichzelf ervaren als afgescheiden van hun omgeving.
Het is alsof het continu naar een soapserie kijkt (As the world turns lijkt me een toepasselijk voorbeeld) maar behalve het publiek is het tevens alle acteurs, de scenarioschrijver, de regisseur en de studio.
Nu kun je zo'n wezen niet zomaar in een niet-universum plaatsen dus heeft het ook universa gecreëerd waar zo'n wezen biologisch tot stand kan komen. En ja dan duurt het even voordat je een mens hebt en het duurt even voordat die mens zijn bewustzijn wat meer gaat gebruiken, maar voor de Bron duurt dat 0.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 21:00:
Als de ziel zowel aanwezig is in een plant, en in een mens, maar alleen de mens 'zelfreflexief bewustzijn bezit' (consciousness), en een plant slechts kan groeien volgens zijn wezen. Waarom dan alles consciousness toeschrijven, wanneer blijkt dat op lagere niveaus die drijfveer, dat beginsel van beweging, zich niet als zelfreflexief openbaart?
In dat geval niet. Maar blijkt dat, en waaruit? Ik denk eerder dat een plant bewustzijn bezit dan een ziel. Dat dat zich aan ons niet als zelfreflectief openbaart komt misschien omdat ze niet zoveel praten. Met alle respect voor de Oudheid, maar ze zaten toen ook wel eens verkeerd. Kun jij aantonen dat een plant geen zelfreflectief bewustzijn heeft, anatomische correcties in acht genomen, dan geef ik toe dat ik verkeerd zit.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 21:00:
Begrippen gaan soms een eigen leven leiden.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 21:00:
Consciousness is een verschijning van een bepaalde drijfveer van het leven zoals hij zich openbaart in de mens, in zijn reflectieve vermogen. Die drijfveer is niet hetzelfde als het bewustzijn dat er uit voortgekomen is, net zo min het molecuul hetzelfde is als de verzameling van losse atomen.
Dat is dan jouw definitie en die lijkt weinig op de tientallen verschillende die op internet te vinden zijn. Als we verwarring willen voorkomen, laten we dan de definitie van een algemeen geaccepteerde authoriteit als Merriam-Webster gebruiken:
Main Entry: con·scious·ness
Pronunciation: \-ns\
Function: noun
Date: 1629
1 a: the quality or state of being aware especially of something within oneself b: the state or fact of being conscious of an external object, state, or fact c: awareness ; especially : concern for some social or political cause
2: the state of being characterized by sensation, emotion, volition, and thought : mind
3: the totality of conscious states of an individual
4: the normal state of conscious life <regained consciousness>
5: the upper level of mental life of which the person is aware as contrasted with unconscious processes
Voor de Bron dus 1 a en voor de mens hebben we het meestal over 1 a en 1 b.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 21:00:
Hoge en lage orde begrippen zijn verwarrend door hun relatieve aard.
Mee eens, maar ik dacht dat jij daar anders over dacht aangezien je ze zelf geïntroduceerd hebt.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 16:45:
lage orde
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 16:45:
hogere orde
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 21:00:
De bron is het begin, de laagste
Voor mij is de bron het hoogste, aangezien we er ook weer terug heen gaan. Maar je kunt het ook omgekeerd of zijwaarts of sferisch voorstellen dus laten we die begrippen maar niet meer gebruiken.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 21:00:
Wat ik wel weer erken is dat wat bij ons bewustzijn is, in wezen hetzelfde is als dat wat zich in al het gewoel van de wereld openbaart, alleen dan in hoogst geraffineerde vorm. Het heeft immers deel aan datzelfde gewoel. Precies om die reden kan dus zo'n 'epifenomeen' materie affecteren, omdat het zijn materie is.
Ga je hier nu wel of niet uit van bewustzijn als epifenomeen? Je zei van niet maar dat maak ik wel op uit je eerste post en uit je eerste vraag in de post hierboven. Zo ja, dan is het niet de materie. Voor het overige kan ik je stelling niet ontkrachten.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 21:00:
excuus voor de iets wat verwarde expositie van mijn gedachten.
Geen probleem.
Uitspraak van Dreadmanneke op zondag 11 januari 2009 om 21:00:
Ik zou je dan ook expliciet willen vragen om serieus in te gaan op de vragen die ik je daaromtrent heb gesteld.
Alstublieft.
laatste aanpassing 12 januari 2009 15:48