Partyflock
 

Markus Schulz - Do You Dream?

door , gepubliceerd op , waardering: 68/100
‘Without You Near’ was zijn artiestendebuut, ‘Progression’ vormde de opvolger en intussen dromen we alweer drie jaar lang van een nieuw Markus Schulz album. Aan mixcompilaties van de man gelukkig geen gebrek, jaarlijks verwent hij zijn fans met een aflevering uit zijn kwalitatief zeer hoogstaande city-tour serie. Daarvan kwam zelfs een ‘Best of 2009’ op de markt, een plaat die voor mij persoonlijk aan muzikale genotsperfectie grenst. En een jaar geleden was er het sublieme Dakota album ‘Thoughts Become Things’… over perfectie gesproken. Het is dus logisch dat ik, en vele liefhebbers met mij, reikhalzend heb uitgekeken naar ‘Do You Dream’. Het derde artiestenalbum van de huidige nummer acht van de wereld, Markus Schulz. Zet de droomvlucht maar in!

Sterk begin

Een sprookjesachtig mooi en filmmuziekachtig intro, getiteld ‘Alpha state’, doet het haar op mijn armen direct rijzen en vertelt me één ding. Hier komt een onvergetelijk fantastisch album aan. Wanneer de overgang naar de eerste echte track dan ook nog meesterlijk klinkt, kan mijn dagdroom al niet meer stuk! De zang op ‘Away’ is van Sir Adrian, de helft van het zo succesvolle producersduo Raz Nitzan en Adrian Broekhuyse. De vocalen bevallen me wat minder, maar muzikaal is dit een heerlijk diepe Dakota-achtige plaat. De track die erop volgt is genoemd naar Club Rain in Las Vegas en dit ‘Rain’ is ook een goed klinkende, warme productie.

Diep dal

Helaas breekt na deze uitstekende openingsfase een zeer teleurstellend gedeelte aan. Van ‘Dark heart waiting’ vind ik de vocale afwerking afschuwelijk en het ontbreekt de productie aan gevoel. Nog erger is ‘Not the same’, pijnlijk gekweeld door Jennifer Rene die ik doorgaans toch wel wat hoger heb zitten. ‘Surreal’ met zang van Ana Criado is saaier dan een bruine boterham met kaas in een plastic zakje. En bij ‘Unsaid’ hoor je overduidelijk dat Markus Schulz zich schikt in de verkoopdoelstelling van Armada. De track is puur vanuit commercieel oogpunt gecomponeerd, inclusief de radiovriendelijke stem van Susana. ‘Lifted’ is zowel muzikaal als qua zang ook totaal niets bijzonders. Het album bevindt zich dan al bij track 10 en van mijn droomvlucht is niets over… eerder hoor ik zachtjes een nachtmerrie beginnen te hinniken. De enige twee nummers die me tussen deze tegenvallers wel kunnen bekoren zijn de Uplifting Mix van het reeds op single verschenen ‘Do you dream’ en het overtuigende ‘Last man standing’. Daarop is de zang van Kaz tenminste ongemoeid gelaten en die komt daarmee veel sterker over. Mooie downtempo danceplaat met een diep geluid en een emotionele lading.

Herstel

Groot is mijn geluk wanneer mijn held zich herstelt van zijn Markus onwaardige middenstuk. Ingezet met een werkelijke fenomenale bewerking van de tijdloze klassieker ‘Perception’ van Cass & Slide schotelt Schulz de beste productie van dit album voor. Dat die beste productie van zijn album geen plaat van hem zelf is, dat geeft te denken, maar daarover doe ik niet moeilijk bij zes minuten pure goddelijkheid. Resteert de vraag waarom Markus deze plaat, één van zijn eigen favorieten waarvan het origineel alweer uit 1999 stamt, als eigen track presenteert. Iemand?

Een prima herstel dus, het sluitstuk van dit album. Waartussen ‘Lightwave’ jammerlijk uit de toon valt, een slappe song met de diepgang van een theezakje in een glas koud water. Daaromheen gloreren het sterke Evolution thema ‘The new world’ (in een veel te korte versie) en de ronduit fantastische track ’65.4 Hz’. Wat mij betreft dé klapper van dit album, de beste en beslist lekkerste productie van allemaal. De laatste twee tracks zijn ook prima: de vocaalloze stamper ‘What could have been’ en de qua sound behoorlijk afwijkende samenwerking met de Canadese producer Max Graham, toepasselijk getiteld ‘Goodbye’.

Droom verder

Dan weer een ijzersterke track, dan weer een plaat die niet om aan te horen is: het niveau op ‘Do You Dream’ zwabbert heen en weer als een Jabulani in de ijle lucht van Johannesburg. Marketingtechnisch is het allemaal wel verklaarbaar, een album om zoveel mogelijk Dance Smashes van te kunnen trekken, maar persoonlijk vind ik het erg jammer dat Markus op een deel van dit album niet onafhankelijk klinkt. Het wachten is op de ongetwijfeld veel interessantere versies van diverse tracks op een Do You Dreamix album. En ondertussen droom ik verder. Van een nieuwe Dakota cd.

Score: 68/100


http://doyoudream.markusschulz.com
www.markusschulz.com
www.armadamusic.com

Tracklist

  1. Alpha State
  2. Away (feat. Sir Adrian)
  3. Rain
  4. Dark Heart Waiting (feat. Khaz)
  5. Not The Same (feat. Jennifer Rene)
  6. Do You Dream (Uplifting Vocal Mix)
  7. Last Man Standing (feat. Khaz)
  8. Surreal (feat. Ana Criado)
  9. Unsaid (feat. Susana)
  10. Lifted (feat. Angelique Bergere)
  11. Perception (feat. Justine Suissa)
  12. The New World
  13. Lightwave (feat. Angelique Bergere)
  14. 65.4 Hz
  15. What Could Have Been
  16. Goodbye (With Max Graham feat. Jessica Riddle)

30 opmerkingen

 
Album kent een aantal sterke tracks, maar is over het algemeen veel te mager voor iemand van het kaliber van Markus Schulz.
Hoop commerciele/poppy, tien-in-een-dozijn nummers die niet boeien. Erg zonde :(
Je verslagen worden steeds leuker om te lezen (Y) :D
idd een aantal heerlijk nummers, maar ook nummers waar ik niet warm of koud van wordt, misschien verandert het wel als hij een tijdje in auto zit :)
Kunnen we overslaan dus :)
Heeeerlijke review Mars!

En wat betreft Markus: wordt met de dag meer mainstream. Erg jammer. :(
(h.)Eerlijk geschreven review (y). Al ben ik het niet op alle punten met je eens ,maar dat is ieders mening :).
Wat mij opgevallen is aan dit album, dat een aantal tracks beter tot hun recht komen in een club. Ik was over bepaalde tracks ook niet te spreken, totdat we bij zijn releaseparty dezelfde tracks live hoorde. Desondanks blijft het album een "teleurstelling" in vergelijking met zijn andere albums :(

En de vraag betreft Perception.. Ik snap hem ook niet :nee:
Wow! Ben in shock...

Zal dan mijn mening ook maar even in het forum plakken.

Ik vind dat er op Do You Dream aan aantal erg goede nummers staan... Hoe dat intro overloopt in "Away" is echt waanzinnig!!! Heerlijke bassline; "Not The Same" maakt iedere trance liefhebber gelukkig ; "Dark Hart Waiting" is een goede anthem achtige track, maar zeker mooi, lekker zweven; "Surreal" en "Lifted" zijn lekker diep, relaxed en echt helemaal perfect opgebouwd, heel mooi en "65.4 hz" is gewoon om helemaal uit je plaatje te gaan, rollend, uplifting, fijne break, echt fantastisch.

Vind "Rain" een beetje een kopie van "Do You Dream" en "The New World", welke overigens prima nummers blijven. Een remake van "Perception" doen is natuurlijk gewoon geniaal, als je als DJ/Producer zulke tracks nieuw leven inblaast ben je gewoon echt... briljant!

Nummer zoals "Last Man Standing", "Unsaid" en "Lightwave" horen een beetje bij een artiesten album. Vind "Lightwave" wel aardig maar verder zijn het meestal dat soort tracks die mij niet zo heel erg kunnen boeien.

Dus: ondanks dat Schulz inderdaad steeds wat commerciëler te werk gaat (wat jammer is) vind ik het toch een lekker album met een aantal erg lekker platen.

Mooi geschreven trouwens ;)
laatste aanpassing
Hieronder mijn goed beargumenteerde mening:

Ik vind het standaardtracks met baggervocals!!
Markus kan/kon veel beter.....

45/100 :-)
Van een nieuwe Dakota cd.

Supermatige cd. Zijn mixcds vind ik wel goed en dakota natuurlijk :)
Eens met de totaalconclusie, maar heb andere uitschieters ;)

Alpha State en Away zijn een subliem begin.
Rain vind ik ronduit saai en heeft het geloof ik slechts één keer van begin tot eind gehaald.
Dark heart waiting moest ik inderdaad ook erg wennen aan de vocalen (en het commerciele gehalte), maar inmiddels is het een plaat die het in de auto erg goed doet (nou ja deed, want de cd-speler heeft het helaas begeven)
Not the same gaf me vorig jaar oktober (o.a. ADE) al kippevel en vind ik nog altijd heerlijk :lief:
Daarna volgt eigenlijk een hele reeks weinigzeggende platen. Unsaid is gewoonweg een drama. Waar Susana's stem me normaal goed bevalt, heeft het hier meer weg van een man-wijf (sorry :$)
Ik vind alleen Lifted en met name 65.4 HZ er dan nog positief uitspringen

Uitspraak van Maffe! op donderdag 8 juli 2010 om 12:06:
Wat mij opgevallen is aan dit album, dat een aantal tracks beter tot hun recht komen in een club. Ik was over bepaalde tracks ook niet te spreken, totdat we bij zijn releaseparty dezelfde tracks live hoorde. Desondanks blijft het album een "teleurstelling" in vergelijking met zijn andere albums :(

Hierbij moet ik me vwb Perception inderdaad volledig bij aansluiten. Ik vind de album versie meer dan een zware teleurstelling, waarbij de vocalen echt een slap aftreksel zijn van het door mij zo geliefde origineel.
Echter de versie die Markus in Londen draaide, bracht toch wel een hoop genot en emotie naar boven. Terwijl ik daarvoor nog met een aantal internationale mede-partygangers tot dezelfde negatieve conclusie was gekomen, kwamen we na de track stuk voor stuk op onze woorden terug :o Wat een plaat. En al vind ik nog steeds de originele vocalen mooier, een slappe hap is het zeker niet :lief:
 
Ik ben niet zo snel kritisch als het over Markus gaat maar helaas moet ik hier een uitzondering maken, het is een erg mainstream album geworden met weinig uitschieters, dat terwijl progression echt heerlijk was.
Toppertjes:
65.4Hz
Not The Same
Perception(in mindere mate, het origineel is gewoon te goed}
surreal
De rest doet me vrij weinig en vindt het dan ook erg jammer, hij heeft hier iets van 1,5 jaar over gedaan, om 4 leuke platen te maken en de rest bijna direct in mijn prullenbak zou belanden. Aa het Dakota album had ik hoge verwachtingen die hij helaas niet inlost. Wat verder overblijft zijn de city compilations die nog steeds erg goed bevallen. Ik kijk iig uit naar de coldharbour 100 release met oude tracks in nieuwe remixes van oa tucandeo en rex mundi:)
@ scamp: In Londen draaide hij zover ik heb gehoord alleen de Super8&Tab remix van Perception en dus niet de album version:)
laatste aanpassing
Toronto 09, dat was/is een cd !
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 9 juli 2010 om 01:11:
@ scamp: In Londen draaide hij zover ik heb gehoord alleen de Super8&Tab remix van Perception en dus niet de album version

Zowel de super8&Tab als een eigen (niet-album)mix (ja, hij draaide m gewoon twee keer en niemand had bezwaar :lol: )
Artiest {SHOWLIST artist 13109, 55359, 47652}
Kunnen we niet gewoon met zn allen in opstand komen tegen dat gedoe met pop-vocals in trance? Ik erger me er echt groen en geel aan, ik zie dat er hier dus ook weer een paar van dat soort nummers op staan. Waar is de tijd gebleven dat een vocale trancer je kippenvel op je ziel bezorgde? As The Rush Comes, Beautiful Things, Too Late To Turn, zucht...
Zeer vet Album!!
Uitspraak van Charly Rocks op vrijdag 9 juli 2010 om 21:59:
As The Rush Comes

Die bezorgt me tegenwoordig meer kippenvel van afgrijzen :[

Maar verder wel eens hoor ;)
Matig album met gelukkig een enkele positive uitschieter. Het dal gaat diep, erg diep en ik vind persoonlijk 'zijn' nummer Perception het diepste dal van de gehele schijf. Geen goed woord voor over!

Daarentegen is ’65.4 Hz’ een topper!
het niveau op ‘Do You Dream’ zwabbert heen en weer als een Jabulani in de ijle lucht van Johannesburg.

Hoe kom je er weer op...:roflol:
 
Ben het oneens met deze recensie, vond het album erg goed. Surreal is lekker rustig en bouwt erg goed op naar een climax en telkens als ik Do You Dream hoor denk ik weer aan de geweldige feesten van Markus. Evolution, Best Of Both Worlds, Trance Energy... wordt er helemaal nostalgisch van. Een zeer goed album met af en toe wat saaiere nummers maar de meeste zijn erg goed. A job well done by Markus!
Uitspraak van verwijderd op zondag 11 juli 2010 om 14:16:
als ik Do You Dream hoor denk ik weer aan de geweldige feesten van Markus. Evolution, Best Of Both Worlds, Trance Energy

Vond m zowel in Assen als op TE niet bijzonder draaien :/
Z'n openingsset op bobw vond ik daarentegen wel briljant :kwijl:
Uitspraak van Scamp op zondag 11 juli 2010 om 17:59:
Z'n openingsset op bobw vond ik daarentegen wel briljant

Dat was echt goed...
 
Artiest Ralphie J
Uitspraak van Scamp op zaterdag 10 juli 2010 om 13:55:
Die bezorgt me tegenwoordig meer kippenvel van afgrijzen

Kan dat nummer ook écht niet meer horen nee :/
Uitspraak van Barry007 op donderdag 8 juli 2010 om 10:15:
Je verslagen worden steeds leuker om te lezen

Dank u :)

Uitspraak van Vage Nico op donderdag 8 juli 2010 om 11:12:
Heeeerlijke review Mars!

:hug:

Uitspraak van Maffe! op donderdag 8 juli 2010 om 12:06:
(h.)Eerlijk geschreven review

:lief:

Uitspraak van Maffe! op donderdag 8 juli 2010 om 12:06:
dat een aantal tracks beter tot hun recht komen in een club

Je belt me maar hoor :D

Uitspraak van Ly op donderdag 8 juli 2010 om 12:20:
Mooi geschreven trouwens

Thanx :kusje2:
en ook voor je uitgebreide eigen review :)

Uitspraak van Harry Mossel op donderdag 8 juli 2010 om 16:45:
Hieronder mijn goed beargumenteerde mening

:lol: Kon ik het maar zo.

Uitspraak van Scamp op donderdag 8 juli 2010 om 20:31:
Eens met de totaalconclusie, maar heb andere uitschieters

Dank voor je uitgebreide reactie lieverd :kusje:

Uitspraak van :woep:Swift:woep: op vrijdag 9 juli 2010 om 11:04:
Toronto 09, dat was/is een cd !

Eens, zie m'n review van die geniale dubbelaar.
Maar is appels met peren vergelijken.

Uitspraak van AREA 51 op zondag 11 juli 2010 om 11:47:
Hoe kom je er weer op...

Linkerduim Ruud :p

Uitspraak van verwijderd op zondag 11 juli 2010 om 14:16:
Ben het oneens met deze recensie

Ben het oneens met jouw reactie ;) Markus kan zoveel beter!
Thanx voor je comment (y)
Ben het eigenlijk wel 100% eens met de recentie. Idd dan maar wachten op de nieuwe Dakota, zal waarschijnlijk een stuk beter zijn

Uitspraak van Scamp op zondag 11 juli 2010 om 17:59:
Z'n openingsset op bobw vond ik daarentegen wel briljant

Ik vond het begin zo briljant dat uiteindelijk de rest van het feest een beedje tegen viel
Geweldige cd!!! Markus heeft weer een mooi plaatje uitgeknald
 
meestal kan ik me wel vinden in de reviews van schwingg, maar deze keer niet. Vind het een heerlijk artistalbum van Markus! Staan een hoop goede nummers op, en eigenlijk geen hele slechte tracks. Uiteraard is het anders dat de mix albums die je in het begin van de review noemt, maar daarom is het ook een artiesten album.

Kan niet wachten om Markus weer live te zien, nog een paar daagjes :)
Is te doen :jaja:
Super album! :respect:
 
Toch nog maar even mijn (korte)commentaar op je recensie. Kan me er grotendeels in vinden en eerlijk gezegd was mijn mening na de eerste keren dat ik het hoorde nog wel wat negatiever dan jouw mening. Commerciele rommel heb ik het genoemd en ik kan me inderdaad niet aan de indruk ontrekken dat Markus hier zijn oren iets teveel heeft laten hangen naar de marketing deskundigen van Armada. In een live-set echter (zeker tijdens zijn 7hrs solo in The Gallery) staan die nummers als een huis. Eerlijk gezegd geen idee of hij er dan een andere versie van draait, maar is dan een stuk beter te pruimen dan vanaf cd. Enige track die mij echt kan bekoren is 65.4HZ en ik kan niet wachten tot daarvan de langere versie beschikbaar is.

Ondertussen wacht en hoop ik met je mee op een nieuw Dakota album.
Artiest Nendis
Lekker album hoor :D hele goeie recensie weer:P
Heb m paar keer geluisterd, daarna nooit meer aan gedacht/