Een Italiaanse modeketen heeft voor opschudding gezorgd met een advertentie waarin een naakte vrouwelijke anorexiapatiënt is afgebeeld. De campagne, die samenvalt met de Milan Fashion Week, is bedoeld om het bewustzijn over de eetstoornis te vergroten.
De Nolita-advertentie verscheen maandag in een aantal Italiaanse kranten en op billboards. Boven de foto van de uitgemergelde vrouw staat de slogan 'No Anorexia'. Brein achter de campagne is fotograaf Oliviero Toscani, die in 1992 voor wereldwijde controverse zorgde met een Benetton-campagne waarin een aan AIDS stervende man in figureerde.
Flash & Partners, eigenaar van het Nolita-merk, stelde in een verklaring dat Toscani met het beeld van de naakte vrouw het publiek wil confronteren met de realiteit van de ziekte, die volgens het concern vaak veroorzaakt wordt door het opgedrongen schoonheidsideaal van de modewereld.
De vrouw op de foto is de Isabella Caro, een 27-jarige Française die al 15 jaar anorexia heeft. Ze weegt slechts 31 kilo en lijdt aan de huidziekte psoriasis. "Ik heb mezelf te lang verstopt en verborgen gehouden," zei ze woensdag in een interview met het blad Vanity Fair. "Nu wil ik mezelf zonder angst laten zien, al weet ik dat mijn lichaam afstotelijk is."
Minister van Gezondheid Livia Turco prijst de Nolita-campagne als een manier om het anorexiaprobleem onder de aandacht te brengen. Ook uit de modewereld klinken positieve geluiden. Maar veel Italianen reageren geschokt op de advertentie. De foto is volgens een vereniging die onderzoek doet naar de ziekte 'te hard' en zou anorexialijders zelfs aan kunnen zetten tot meer gewichtsverlies, uit jaloezie voor het figuur van Caro.
Anorexia staat in de mode-industrie hoger op de agenda sinds een 21-jarig Braziliaans model in november 2006 stierf aan de eetstoornis. De organisatie van de Madrid Fashion Week weerde meisjes van de catwalks omdat ze te dun waren. Ook in Milaan zijn maatregelen genomen; volgens een nieuwe gedragscode moeten modellen medisch kunnen aantonen dat ze niet aan de ziekte lijden.
De Nolita-advertentie verscheen maandag in een aantal Italiaanse kranten en op billboards. Boven de foto van de uitgemergelde vrouw staat de slogan 'No Anorexia'. Brein achter de campagne is fotograaf Oliviero Toscani, die in 1992 voor wereldwijde controverse zorgde met een Benetton-campagne waarin een aan AIDS stervende man in figureerde.
Flash & Partners, eigenaar van het Nolita-merk, stelde in een verklaring dat Toscani met het beeld van de naakte vrouw het publiek wil confronteren met de realiteit van de ziekte, die volgens het concern vaak veroorzaakt wordt door het opgedrongen schoonheidsideaal van de modewereld.
De vrouw op de foto is de Isabella Caro, een 27-jarige Française die al 15 jaar anorexia heeft. Ze weegt slechts 31 kilo en lijdt aan de huidziekte psoriasis. "Ik heb mezelf te lang verstopt en verborgen gehouden," zei ze woensdag in een interview met het blad Vanity Fair. "Nu wil ik mezelf zonder angst laten zien, al weet ik dat mijn lichaam afstotelijk is."
Minister van Gezondheid Livia Turco prijst de Nolita-campagne als een manier om het anorexiaprobleem onder de aandacht te brengen. Ook uit de modewereld klinken positieve geluiden. Maar veel Italianen reageren geschokt op de advertentie. De foto is volgens een vereniging die onderzoek doet naar de ziekte 'te hard' en zou anorexialijders zelfs aan kunnen zetten tot meer gewichtsverlies, uit jaloezie voor het figuur van Caro.
Anorexia staat in de mode-industrie hoger op de agenda sinds een 21-jarig Braziliaans model in november 2006 stierf aan de eetstoornis. De organisatie van de Madrid Fashion Week weerde meisjes van de catwalks omdat ze te dun waren. Ook in Milaan zijn maatregelen genomen; volgens een nieuwe gedragscode moeten modellen medisch kunnen aantonen dat ze niet aan de ziekte lijden.