Goed, dit stukje begon als een column voor PF maar werd wel ERG lang. Daarbij spreekt het de doelgroep in dit subforum meer aan. Er zullen vast nog wat spelling en grammaticale fouten inzitten maar ik voel er niet veel voor om die er nog uit te slopen.
PF: mochten jullie dit toch nog als column willen hebben (je weet nooit) dan graag even contact opnemen.
Here we go:
Ik ben van plan om te gaan draaien, wat heb ik nodig?
Dit is de meest gestelde vraag in dj gerelateerde topics hier op Partyflock maar ook op nagenoeg elke website die met dj’ing te maken heeft. Hoewel de vraag op zichzelf goed is het een enorm lastige vraag om te beantwoorden, vooral keer op keer, op keer, op keer, op keer.
Laat ik vooral beginnen te stellen dat er geen universeel antwoord is om wel of niet met dj’ing te beginnen. Net zoals dat er geen universeel antwoord is of je wel of niet een topic op Partyflock moet open, zoals we elke week wel zien, maar vooral deze week met dit stukje tekst.
De beste adviezen die je kan geven komen uit je eigen ervaringen en die worden dan ook gebruikt. Het wilt niet zo zijn dat ik echt belachelijk veel ervaring heb als dj zijnde, ik doe deze hobby een kleine 5 jaar en ik heb denk ik op maximaal 10 verschillende locaties gestaan. Dat is echter een keuze, net als succes.
Dus, wat heb je nodig als dj?
Geduld & doorzettingsvermogen
Al het begin is kut. De draaitafels hier hadden het vooral de eerste twee jaar moeilijk. Vooral de ontslag procedures via het raam naar de stoep (een kleine 5 meter naar beneden) dreigde elke dag, maar ze bleven toch staan. Langzaam maar zeker ging het beter (ook voor de tafels) en er onstond een band. Ze bleven op hun plaats wat er ook mis ging. De fout lag niet bij de tafels, maar bij degene die hen bedienden.
Hoewel de tafels hier nog steeds staan te schitteren op diezelfde plek, zijn er tegenwoordig vele nieuwe opties om te draaien. De regel geld echter nog steeds, fouten liggen niet bij de apparatuur, maar bij de degene die ze bediend. Ik ga hier trouwens niet vertellen wat ik de beste equipment vind om mee te draaien. Dit stukje gaat over doorzettingsvermogen en het vinden van de juiste gear voor jou hoort daarbij.
Een van de meest frusterende dingen die je kan overkomen als een beginnende dj is dat anderen om je heen het beter kunnen dat jij kan en dat dat opgemerkt word. Dit kan een enorme inspiratie bron zijn, maar het levert zeker in het begin alleen maar frustratie op. Dit gebeurd vooral als die personen (in jouw ogen) kwalitatief niet beter zijn, maar een iets vlottere babbel hebben en zodoende zich naar een podium lullen.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het podium niet je doel moet zijn, wat wel je doel moet zijn daar kom ik later op terug, maar als je niet verder wilt lezen onthou dan dit:
Doe je eigen ding, op je eigen tempo, doe dat goed en je komt ook op dat podium, het kan alleen wat langer duren dan bij anderen.
Liefde voor de muziek
Er is nog nooit een geweldige mix geweest die uit het niets kwam, zelfs al doet een dj een mix die hij nog nooit eerder heeft gedaan, dan heeft deze nog steeds een achtergrond. Deze achtergrond is de liefde voor zijn muziek.
Het genre maakt niet uit, commercieel als David Guetta or underground als DJ Whatshisname.
De liefde voor muziek is je drijfveer. Jij wilt die nummers keer op keer, op keer, op keer, op keer horen voordat je ze (goed) kan draaien, maar je wilt ook dat met anderen delen. Je wilt een stap extra doen voor dat nummer. Je koopt de limited editie vinyl. Je zorgt ervoor dat je eerste bent op de mailinglist van het label zodat je elke scheet in hun catalogus hoort. Je klikt elke 5 minuten op een soundcloud sample van 2 minuten, wetende dat dat nummer pas over 2 maanden uit komt en je ergert je eraan dat je het niet NU volledig kan laten horen aan anderen.
Je verdiept je in de geschiedenis van het genre zodat je weet welke route het genomen heeft om te komen tot wat het nu is. Hetgeen wat jij nu zo verschrikkelijk tof vind om te horen. Dankzij die geschiedenis reis leer je zo nieuwe muziek kennen buiten dance om, of dacht je dat dance uit het niets kwam?
Er is trouwens een kans dat je de mist in gaat als je begint met draaien wat betreft je liefde voor muziek. Ikzelf ben begonnen met (inmiddels) early hardcore en techno maar het duurde een goed jaar voordat ik drum & bass toch echt interessanter vond. Je voorkeur voor wat je draait en wat je luistert hoeft trouwens niet overhoop met elkaar te liggen. Ik geniet nog steeds van goede hardcore en techno mixes, maar mijn hart ligt bij drum & bass. Bij de andere genre’s had ik niet de behoefte om zover te gaan met het uitpluizen van de muziek, de roots, de subgenres en het vinden van gelijk gestemden.
.Networking & Product
Er word altijd gezegd dat (vlot) kunnen netwerken een noodzaak is. Je moet de juiste mensen op het juiste moment kennen om ergens aan de bak te komen. Dit klopt, tot op zekere hoogte.
Het mag duidelijk zijn dat als jij als stamgast in je lokale kroeg eerder een optie krijgt om eens een setje te doen dan iemand die voor het eerst binnenloopt in de zaak. De eigenaar van de zaak zal je misschien een kans geven, maar als je set een drama is hoef je geen tweede kans te verwachten.
Je product moet dus in orde zijn. Het product wat je levert is je set. Deze moet dus goed in elkaar steken. Maar wat is goed? Er zijn lagen in de dance bevolking die geen genoegen nemen met minder dan 200 bpm, echter als je dat in je in je lokale kroeg speelt dan is de kans aanwezig dat de eigenaar je na 15 minuten afkapt.
Jij hebt volop je best gedaan, de 15 minuten die je had gingen goed, je vrienden gingen mee voor support en alsnog ging het mis. Wat nu?
Welcome zeh interwebs.
Het is gigantisch moeilijk om een onderwerp te vinden op het web wat nog niet besproken is, dus de kans is groot dat jouw genre ook besproken word. Als iets besproken wordt, dan heeft het volgers.
Maak gebruik van dat test publiek! Doe je ding en zet dat online bij de groepen die jij zoekt en die dezelfde interesses delen of je nou 200 of 100 bpm draait.
De gebruikers van het net kunnen zeer grof en direct zijn, maar willen diep van binnen ook een helpende hand bieden met hetgeen wat je doet. Ze kunnen veel eerlijker zijn dan degene om je heen om, het net is immers anoniem en er zijn geen persoonlijke invloeden die hun oordeel beinvloeden.
Als voorbeeldje, er zouden mensen in mijn directe omgeving zijn die Andre Hazes goedkeuren in een mix omdat ik het ben, wetende dat ik (zacht uitgedrukt) niet veel met die artiest heb..
Geloof me, je wilt liever een ongezouten mening van iemand in Thailand die je niet kent, die Hazes niet kent en zegt dat het bagger is. Die luistert namelijk alleen naar de mix en de selectie, die luistert niet naar de persoon. Waarom zou hij? Hij heeft geen idee wie ik ben.
Het net is dus een zeer krachtig middel om je zelf te profileren tegenwoordig, zelfs zo krachtig dat ik op het moment wereldwijd meer naamsbekendheid heb als dj dan in Nederland.
Om dit uit te leggen moet ik helaas wat reclame toepassen, maar het doel heiligt de middelen. Sinds een kleine twee jaar ben ik (radio) dj op het webradiostation www.jungletrain.net. Vanuit mijn kamer doe ik livesets die via een stream waarop iedereen via het web kan luisteren. Hoewel het aantal luisteraars relatief laag is, zijn ze wel zeer internationaal varierend komende vanuit Duitsland, Engeland, VS, Australie, Rusland en zo’n beetje alles wat er tussen ligt.
Een gemiddelde show brengt 250+ luisteraars met zich mee en ik doe de show nu iets meer dan 2 jaar. Daar tegenover heb ik een keer of 10 live opgetreden in NL voor laten we zeggen 100 man gemiddeld. Die 1000 nederlandse mensen wegen niet op tegen het aantal internationale mensen die mij online beluisteren en daar ligt de kracht van elke beginnende dj. Wie weet is een van die luisteraars wel een organisator van een leuk feestje.
Nu heeft niet iedereen de luxe om ergens wekelijks te mogen draaien, maar we hebben inmiddels wel de luxe van soundcloud, mixcloud, partyflock, facebook en andere social networks. Dit zijn de middelen om jezelf online bekend te maken. Er zijn wel een paar voorwaarden daaraan verbonden, je product moet goed en zijn en je moet eerlijk zijn.
Eerlijkheid
Met de komst van het internet en vooral met de komst van cd spelers is het verleidelijk om het hele net kaal te plukken met illegale downloads. Als beginnende dj kan ik mij voorstellen dat je niet de financieele middelen hebt om alles te kopen wat je wilt en wat dat betreft knijp ik een oogje toe. Ikzelf ben ook niet heilig en snap de verleiding, zeker in het begin. Toch komt er een punt waarbij je een keuze maakt wat je wilt gaan draaien en dat dien je gewoon legaal je muziek aan te schaffen. Je hebt een keuze gemaakt qua genre waar je achterstaat en als het goed is WIL je zelfs investeren daarin. De producers krijgen hun geld krijgen en kunnen nieuwe nummers maken daarvan. Toegegeven, er zal een hoop stront uitkomen met jouw geld, maar die paar juweeltjes per jaar zouden het helemaal goed moeten maken.
Een andere vorm van eerlijkheid is je product, je set. Met alle technische mogelijkheden van tegenwoordig is het mogelijk om een perfecte demo te maken. Een set kan in meerdere takes opgenomen worden, in elkaar geknutseld worden en klinken als een geheel. De gehele set klinkt foutloos en is perfect. Dat is echter het werk van een computer en die computer helpt je niet als je uitgenodigt wordt voor een optreden. Doe jezelf een lol en hou het bij wat jijzelf kan en niet de computer. Het insturen van een demo die minder perfect is dan de rest van de inzendingen kan misschien nadelig zijn, maar denk je dat perfect mixen de enige eis is? Bij de genres die ik draai is selectie nog steeds belangrijker dan (perfecte) techniek. Sterker nog, een dj contest waar ik aan mee deed kreeg ik te horen dat ik technisch als stront draaide, maar dat de selectie alles goed maakte. Dat kwam ook nog eens van mensen die ik hoog heb zitten in de scene.
Ikzelf kan meer genieten van een geweldige selectie die onwijs kut gemixt is dan een kut selectie die strak gemixt is.
Hiermee zeg ik niet dat het mixgedeelte verwaarloosd kan worden, maar een foutje hier of daar moet kunnen en upcoming dj's moet daarop niet afgerekend worden, zeker niet als de selectie beter is dan de ‘perfecte’ dj die echt stront draait. Zorg er gewoon voor dat je live na kan doen wat je instuurt met een demo, dan ben jij, de organisatie en het publiek uiteindelijk niet teleurgesteld.
Maargoed, voordat je zover bent heb je geduld, doorzettingsvermogen, liefde voor de muziek, .networking, product en eerlijkheid nodig.
Geld?
Er is zeker geld te verdienen in de dj wereld en ik wil niet zeggen dat degene die er geld mee verdienen niet voldoen aan de bovenstaande eigenschappen. Toch is echter ook een reden waarom dit zo laat in dit stuk behandeld wordt.
Het boeit mij niet welk genre je van houdt, welk genre je in wilt draaien, als dj ben je in 2010 niets meer wat geld betreft. Het gaat om producties en als je daarbij toevallig nog een dj bent, of zelfs een dj wordt omdat je producties maakt dan krijg je geld. Dus het beste kan je het idee om geld te verdienen met dj’en uit je hoofd zetten.
Mocht je uiteindelijk een keer een envelop in je handen gedouwd krijgen na een avondje dan is dat alleen maar mooi meegenomen maar het moet niet de reden zijn waarom je begint. De investering krijg in het algemeen niet terug, maar dat zou je niet moeten uitmaken want elke hobby kost geld, zelfs het verzamelen van postzegels.
Ik hoop dat dit stukje je geholpen hebt met je keuze om dj te worden en zolang je jezelf geen Redje noemt komt het allemaal wel goed op dj gebied.
PF: mochten jullie dit toch nog als column willen hebben (je weet nooit) dan graag even contact opnemen.
Here we go:
Ik ben van plan om te gaan draaien, wat heb ik nodig?
Dit is de meest gestelde vraag in dj gerelateerde topics hier op Partyflock maar ook op nagenoeg elke website die met dj’ing te maken heeft. Hoewel de vraag op zichzelf goed is het een enorm lastige vraag om te beantwoorden, vooral keer op keer, op keer, op keer, op keer.
Laat ik vooral beginnen te stellen dat er geen universeel antwoord is om wel of niet met dj’ing te beginnen. Net zoals dat er geen universeel antwoord is of je wel of niet een topic op Partyflock moet open, zoals we elke week wel zien, maar vooral deze week met dit stukje tekst.
De beste adviezen die je kan geven komen uit je eigen ervaringen en die worden dan ook gebruikt. Het wilt niet zo zijn dat ik echt belachelijk veel ervaring heb als dj zijnde, ik doe deze hobby een kleine 5 jaar en ik heb denk ik op maximaal 10 verschillende locaties gestaan. Dat is echter een keuze, net als succes.
Dus, wat heb je nodig als dj?
Geduld & doorzettingsvermogen
Al het begin is kut. De draaitafels hier hadden het vooral de eerste twee jaar moeilijk. Vooral de ontslag procedures via het raam naar de stoep (een kleine 5 meter naar beneden) dreigde elke dag, maar ze bleven toch staan. Langzaam maar zeker ging het beter (ook voor de tafels) en er onstond een band. Ze bleven op hun plaats wat er ook mis ging. De fout lag niet bij de tafels, maar bij degene die hen bedienden.
Hoewel de tafels hier nog steeds staan te schitteren op diezelfde plek, zijn er tegenwoordig vele nieuwe opties om te draaien. De regel geld echter nog steeds, fouten liggen niet bij de apparatuur, maar bij de degene die ze bediend. Ik ga hier trouwens niet vertellen wat ik de beste equipment vind om mee te draaien. Dit stukje gaat over doorzettingsvermogen en het vinden van de juiste gear voor jou hoort daarbij.
Een van de meest frusterende dingen die je kan overkomen als een beginnende dj is dat anderen om je heen het beter kunnen dat jij kan en dat dat opgemerkt word. Dit kan een enorme inspiratie bron zijn, maar het levert zeker in het begin alleen maar frustratie op. Dit gebeurd vooral als die personen (in jouw ogen) kwalitatief niet beter zijn, maar een iets vlottere babbel hebben en zodoende zich naar een podium lullen.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het podium niet je doel moet zijn, wat wel je doel moet zijn daar kom ik later op terug, maar als je niet verder wilt lezen onthou dan dit:
Doe je eigen ding, op je eigen tempo, doe dat goed en je komt ook op dat podium, het kan alleen wat langer duren dan bij anderen.
Liefde voor de muziek
Er is nog nooit een geweldige mix geweest die uit het niets kwam, zelfs al doet een dj een mix die hij nog nooit eerder heeft gedaan, dan heeft deze nog steeds een achtergrond. Deze achtergrond is de liefde voor zijn muziek.
Het genre maakt niet uit, commercieel als David Guetta or underground als DJ Whatshisname.
De liefde voor muziek is je drijfveer. Jij wilt die nummers keer op keer, op keer, op keer, op keer horen voordat je ze (goed) kan draaien, maar je wilt ook dat met anderen delen. Je wilt een stap extra doen voor dat nummer. Je koopt de limited editie vinyl. Je zorgt ervoor dat je eerste bent op de mailinglist van het label zodat je elke scheet in hun catalogus hoort. Je klikt elke 5 minuten op een soundcloud sample van 2 minuten, wetende dat dat nummer pas over 2 maanden uit komt en je ergert je eraan dat je het niet NU volledig kan laten horen aan anderen.
Je verdiept je in de geschiedenis van het genre zodat je weet welke route het genomen heeft om te komen tot wat het nu is. Hetgeen wat jij nu zo verschrikkelijk tof vind om te horen. Dankzij die geschiedenis reis leer je zo nieuwe muziek kennen buiten dance om, of dacht je dat dance uit het niets kwam?
Er is trouwens een kans dat je de mist in gaat als je begint met draaien wat betreft je liefde voor muziek. Ikzelf ben begonnen met (inmiddels) early hardcore en techno maar het duurde een goed jaar voordat ik drum & bass toch echt interessanter vond. Je voorkeur voor wat je draait en wat je luistert hoeft trouwens niet overhoop met elkaar te liggen. Ik geniet nog steeds van goede hardcore en techno mixes, maar mijn hart ligt bij drum & bass. Bij de andere genre’s had ik niet de behoefte om zover te gaan met het uitpluizen van de muziek, de roots, de subgenres en het vinden van gelijk gestemden.
.Networking & Product
Er word altijd gezegd dat (vlot) kunnen netwerken een noodzaak is. Je moet de juiste mensen op het juiste moment kennen om ergens aan de bak te komen. Dit klopt, tot op zekere hoogte.
Het mag duidelijk zijn dat als jij als stamgast in je lokale kroeg eerder een optie krijgt om eens een setje te doen dan iemand die voor het eerst binnenloopt in de zaak. De eigenaar van de zaak zal je misschien een kans geven, maar als je set een drama is hoef je geen tweede kans te verwachten.
Je product moet dus in orde zijn. Het product wat je levert is je set. Deze moet dus goed in elkaar steken. Maar wat is goed? Er zijn lagen in de dance bevolking die geen genoegen nemen met minder dan 200 bpm, echter als je dat in je in je lokale kroeg speelt dan is de kans aanwezig dat de eigenaar je na 15 minuten afkapt.
Jij hebt volop je best gedaan, de 15 minuten die je had gingen goed, je vrienden gingen mee voor support en alsnog ging het mis. Wat nu?
Welcome zeh interwebs.
Het is gigantisch moeilijk om een onderwerp te vinden op het web wat nog niet besproken is, dus de kans is groot dat jouw genre ook besproken word. Als iets besproken wordt, dan heeft het volgers.
Maak gebruik van dat test publiek! Doe je ding en zet dat online bij de groepen die jij zoekt en die dezelfde interesses delen of je nou 200 of 100 bpm draait.
De gebruikers van het net kunnen zeer grof en direct zijn, maar willen diep van binnen ook een helpende hand bieden met hetgeen wat je doet. Ze kunnen veel eerlijker zijn dan degene om je heen om, het net is immers anoniem en er zijn geen persoonlijke invloeden die hun oordeel beinvloeden.
Als voorbeeldje, er zouden mensen in mijn directe omgeving zijn die Andre Hazes goedkeuren in een mix omdat ik het ben, wetende dat ik (zacht uitgedrukt) niet veel met die artiest heb..
Geloof me, je wilt liever een ongezouten mening van iemand in Thailand die je niet kent, die Hazes niet kent en zegt dat het bagger is. Die luistert namelijk alleen naar de mix en de selectie, die luistert niet naar de persoon. Waarom zou hij? Hij heeft geen idee wie ik ben.
Het net is dus een zeer krachtig middel om je zelf te profileren tegenwoordig, zelfs zo krachtig dat ik op het moment wereldwijd meer naamsbekendheid heb als dj dan in Nederland.
Om dit uit te leggen moet ik helaas wat reclame toepassen, maar het doel heiligt de middelen. Sinds een kleine twee jaar ben ik (radio) dj op het webradiostation www.jungletrain.net. Vanuit mijn kamer doe ik livesets die via een stream waarop iedereen via het web kan luisteren. Hoewel het aantal luisteraars relatief laag is, zijn ze wel zeer internationaal varierend komende vanuit Duitsland, Engeland, VS, Australie, Rusland en zo’n beetje alles wat er tussen ligt.
Een gemiddelde show brengt 250+ luisteraars met zich mee en ik doe de show nu iets meer dan 2 jaar. Daar tegenover heb ik een keer of 10 live opgetreden in NL voor laten we zeggen 100 man gemiddeld. Die 1000 nederlandse mensen wegen niet op tegen het aantal internationale mensen die mij online beluisteren en daar ligt de kracht van elke beginnende dj. Wie weet is een van die luisteraars wel een organisator van een leuk feestje.
Nu heeft niet iedereen de luxe om ergens wekelijks te mogen draaien, maar we hebben inmiddels wel de luxe van soundcloud, mixcloud, partyflock, facebook en andere social networks. Dit zijn de middelen om jezelf online bekend te maken. Er zijn wel een paar voorwaarden daaraan verbonden, je product moet goed en zijn en je moet eerlijk zijn.
Eerlijkheid
Met de komst van het internet en vooral met de komst van cd spelers is het verleidelijk om het hele net kaal te plukken met illegale downloads. Als beginnende dj kan ik mij voorstellen dat je niet de financieele middelen hebt om alles te kopen wat je wilt en wat dat betreft knijp ik een oogje toe. Ikzelf ben ook niet heilig en snap de verleiding, zeker in het begin. Toch komt er een punt waarbij je een keuze maakt wat je wilt gaan draaien en dat dien je gewoon legaal je muziek aan te schaffen. Je hebt een keuze gemaakt qua genre waar je achterstaat en als het goed is WIL je zelfs investeren daarin. De producers krijgen hun geld krijgen en kunnen nieuwe nummers maken daarvan. Toegegeven, er zal een hoop stront uitkomen met jouw geld, maar die paar juweeltjes per jaar zouden het helemaal goed moeten maken.
Een andere vorm van eerlijkheid is je product, je set. Met alle technische mogelijkheden van tegenwoordig is het mogelijk om een perfecte demo te maken. Een set kan in meerdere takes opgenomen worden, in elkaar geknutseld worden en klinken als een geheel. De gehele set klinkt foutloos en is perfect. Dat is echter het werk van een computer en die computer helpt je niet als je uitgenodigt wordt voor een optreden. Doe jezelf een lol en hou het bij wat jijzelf kan en niet de computer. Het insturen van een demo die minder perfect is dan de rest van de inzendingen kan misschien nadelig zijn, maar denk je dat perfect mixen de enige eis is? Bij de genres die ik draai is selectie nog steeds belangrijker dan (perfecte) techniek. Sterker nog, een dj contest waar ik aan mee deed kreeg ik te horen dat ik technisch als stront draaide, maar dat de selectie alles goed maakte. Dat kwam ook nog eens van mensen die ik hoog heb zitten in de scene.
Ikzelf kan meer genieten van een geweldige selectie die onwijs kut gemixt is dan een kut selectie die strak gemixt is.
Hiermee zeg ik niet dat het mixgedeelte verwaarloosd kan worden, maar een foutje hier of daar moet kunnen en upcoming dj's moet daarop niet afgerekend worden, zeker niet als de selectie beter is dan de ‘perfecte’ dj die echt stront draait. Zorg er gewoon voor dat je live na kan doen wat je instuurt met een demo, dan ben jij, de organisatie en het publiek uiteindelijk niet teleurgesteld.
Maargoed, voordat je zover bent heb je geduld, doorzettingsvermogen, liefde voor de muziek, .networking, product en eerlijkheid nodig.
Geld?
Er is zeker geld te verdienen in de dj wereld en ik wil niet zeggen dat degene die er geld mee verdienen niet voldoen aan de bovenstaande eigenschappen. Toch is echter ook een reden waarom dit zo laat in dit stuk behandeld wordt.
Het boeit mij niet welk genre je van houdt, welk genre je in wilt draaien, als dj ben je in 2010 niets meer wat geld betreft. Het gaat om producties en als je daarbij toevallig nog een dj bent, of zelfs een dj wordt omdat je producties maakt dan krijg je geld. Dus het beste kan je het idee om geld te verdienen met dj’en uit je hoofd zetten.
Mocht je uiteindelijk een keer een envelop in je handen gedouwd krijgen na een avondje dan is dat alleen maar mooi meegenomen maar het moet niet de reden zijn waarom je begint. De investering krijg in het algemeen niet terug, maar dat zou je niet moeten uitmaken want elke hobby kost geld, zelfs het verzamelen van postzegels.
Ik hoop dat dit stukje je geholpen hebt met je keuze om dj te worden en zolang je jezelf geen Redje noemt komt het allemaal wel goed op dj gebied.
laatste aanpassing