Partyflock
 
Forumonderwerp · 1058200
 
Praat hier gezellig mee over de Deutsche Tourenwagen Masters:D..
Uitspraak van verwijderd op woensdag 30 december 2009 om 12:24:
05/09 GBR Brands Hatch

i'll be there! :)
 
Opel overweegt terugkeer in DTM, beslissing binnen twee maanden

Opel overweegt om net als BMW terug te keren in de Deutsche Tourenwagen Masters. De Duitse fabrikant bekijkt momenteel of het interessant is om met de Insignia deel te gaan nemen in het prestigieuze toerwagenkampioenschap. Momenteel zijn alleen Mercedes en Audi actief in de klasse, waarin onder meer oud F1-coureurs David Coulthard en Ralf Schumacher rijden. Door de nieuwe regelgeving is het voor fabrikanten interessanter om in te stappen, en ook Opel heeft dat ingezien. Komend seizoen zal in elk geval BMW terugkeren in het kampioenschap.

"De autosport staat op onze shortlist van belangrijke beslissingen", meldde Opel-woordvoerder Volker Brien tegenover Motorsport Aktuell. "Een beslissing over de DTM zal in de komende twee maanden genomen worden." Opel nam in het verleden al deel aan het kampioenschap, maar stapte in 2005 uit de klasse. BMW gaf zogezegd eerder al aan in 2012 deel te gaan nemen aan het kampioenschap, en ook Citroen, Lexus, Infiniti en Jaguar toonden de afgelopen jaren interesse, al trad geen enkele fabrikant daadwerkelijk toe.
 
Uitspraak van Astaloca op zaterdag 10 juli 2010 om 15:15:
i'll be there!

Klein baantje (in het geval van de DTM), maar wel heel veel history:D
 
Uitspraak van verwijderd op maandag 26 juli 2010 om 23:25:
Opel overweegt terugkeer in DTM, beslissing binnen twee maanden

Opel wil Williams als partner voor DTM-programma

Het is nog niet zeker of Opel in 2012 terugkeert in toerwagenserie DTM, maar als dat gebeurt, dan gebeurt het mogelijk in samenwerking met het Formule 1-team van Williams. Dat bericht brengt Motorsport Aktuell.

Opel en Williams hebben al wat gesprekken gevoerd, maar van een definitief partnerschap is nog geen sprake. Williams-directeur Adam Parr laat echter geen twijfel over zijn standpunt bestaan. “Persoonlijk zou ik het graag doen, ik ben zeer geïnteresseerd.” Het is de bedoeling dat Williams de Insignia's van Opel in de DTM gaat runnen.
 
BMW laat WTCC of GT vallen bij toetreding tot DTM

Een terugkeer van BMW in de DTM in 2012 is nog niet definitief, maar als het gebeurt schrapt de Duitse autofabrikant of het WTCC-project, of het GT-project. Dat weet Autosport te melden. Motorsportbaas Mario Theissen verklaarde niet drie volwaardige programma's naast elkaar te willen draaien.

BMW heeft zich in het WTCC nog niet als fabrieksteam verbonden aan volgend seizoen. Het GT-programma is tot eind 2011 verzekerd. BMW is druk bezig met de ontwikkeling van een 1,6-liter turbomotor naar aanleiding van de nieuwe Super 2000-motorreglementen voor toerwagenseries en rallyrijden. Dit mag echter niet als teken gezien worden dat het zeker is dat BMW met de WTCC door gaat, de Duitse autofabrikant verwekte de krachtbron voor klantenteams van BMW en zal in elk geval ook de WRC-auto van Mini aandrijven.
 
Bruno Spengler blijft Audi-treintje voor in vrije training
Bruno Spengler heeft gisteren tijdens de vrije training van de DTM op de Nürburgring de snelste tijd gereden. De Canadees was in zijn Mercedes vier Audi-coureurs te snel af. Martin Tomczyk, die de race vorig jaar won, eindigde als tweede.

Audi domineerde lang de training met vier auto's aan kop, maar in zijn laatste rondje wist Spengler ze allemaal te verrassen. Martin Toomczyk was de snelste Audi op de tweede plaats, hij gaf hiermee 0.129 seconden toe op Spengler. Mike Rockenfeller, Markus Winkelhock en Alexandre Premat eindigden in hun 2008-bolides als derde, vierde en vijfde.

David Coulthard reed een sterke training en eindigde als zesde, gevolgd door Oliver Jarvis en Maro Engel. Regerend kampioen Timo Scheider kwam niet verder dan de negende tijd, terwijl Ralf Schumacher slechts een detiende tijd reed.

Audi domineert tweede vrije training op Nürburgring

Mike Rockenfeller heeft zojuist op de Nürburgring de snelste tijd gereden in de tweede vrije training. De Duitser was sneller dan vier van zijn Audi-collega's, waardoor de snelste Mercedes-coureur pas op de zesde plaats stond.

Rockenfeller was slechts 0.013 seconden sneller dan Martin Tomczyk en 0.055 seconden sneller dan Markus Winkelhock. Mattias Ekstrom en Miguel Molina completeerden de top-vijf voor Audi op respectievelijk twee en drie tienden achterstand.

Beste Mercedes-coureur was Paul di Resta op de zesde plaats. Oliver Jarvis en Timo Scheider waren de volgende Audi's op de zevende en achtste plaats, terwijl Ralf Schumacher de negende tijd reed. Gary Paffett maakte de top-tien compleet. Kampioenschapsleider Bruno Spengler eindigde als twaalfde, David Coulthard als vijftiende.
 
Mattias Ekstrom dominant op pole position op Nürburgring

Mattias Ekstrom heeft zojuist voor Audi de pole position opgeëist op de Nürburgring. De Zweed was maar liefst vier tienden sneller dan Mercedes-coureur én kampioenschapsleider Bruno Spengler. Jamie Green kwalificeerde zich als derde.

Ekstrom was in het laatste deel van de kwalificatie echt een klasse apart. De Audi-coureur was met zijn 1:23.817 maar liefst 0.395 seconden sneller dan Bruno Spengler. De kampioenschapsleider was de snelste Mercedes-coureur in de kwalificatie en eindigde vlak voor teamgenoten Jamie Green en Paul di Resta.

De verwachte dominantie van het complete Audi-team bleef dus uit met vijf Mercedessen in de top-zes. Ook Gary Paffett en Ralf Schumacher kwalificeerden zich namelijk bij de beste zes. Miguel Molina was knap de tweede Audi-coureur op de zevende stek, gevolgd door regerend kampioen Timo Scheider. Oliver Jarvis en David Coulthard completeerden de top-tien, terwijl Martin Tomczyk niet verder kwam dan de elfde tijd.
 
Tomczyk raakt kwalificatietijden kwijt

Martin Tomczyk is na afloop van de kwalificatie van de DTM op het F1 circuit van de Nurburgring bestraft door de organisatie. De coureur van Audi brak direct na de kwalificatie de regels van het Parc Fermé en werd daarom teruggezet.

De Duitser kwalificeerde zich in eerste instantie als elfde, maar zag al zijn tijden uit de tweede kwalificatiesessie geschrapt worden. De winnaar van de races in 2007 en 2009 start de race van vanmiddag daarom slechts als tiende. Het team verwijderde in het Parc Fermé de banden en dat is nu net verboden.
 
Zware regenbuien maken DTM-race op Nurburgring onzeker

Zware regenbuien hebben het programma van de Deutsche Tourenwagen Masters op het F1-circuit de Nurburgring flink in de war geschopt. Vanmorgen om half 10 zouden de coureurs een warming-up sessie rijden, maar tot op heden is er nog geen enkele bolide op de baan geweest. Ook twee races in het bijprogramma zijn afgelast vanwege de zondvloed en de gevaarlijke situatie op het circuit.

In de Duitse Eifel kunnen de weersomstandigheden snel veranderen, dus het is nog onduidelijk of de race van de toerwagentoppers daadwerkelijk om 14.00u van start gaat. Mocht dat wel zo zijn dan is spektakel gegarandeerd, want door de droge omstandigheden in de afgelopen dagen heeft geen enkel team een regenset-up kunnen uitproberen.

[update]

Noodweer in Duitsland zorgt voor problemen: race gewoon om 2 uur

Noodweer op het F1-circuit van Nurnberg heeft het tijdschema flink in de war geschopt. De warm-up moest vanochtend al verreden worden, maar dit bleek onmogelijk. Inmiddels heeft de organisatie een nieuwe planning vrijgegeven.
Om 12 uur is de warm-up verreden. Twee uur later, om 14.00 uur precies wordt zoals gepland de race verreden. De wedstrijden van de Formule 3 Euro Series en de Seat Supercopa worden na de DTM gestart.
laatste aanpassing
 
Bruno Spengler is heer en meester op de Nürburgring

Nüburgring - Voor de tweede keer dit seizoen heet de winnaar bij een DTM-race; Bruno Spengler. Bij de vijfde DTM-race op de Nürburgring verschalkte de Canadees met zijn Mercedes-Benz pole-sitter Mattias Ekström bij de start. Hierna maakte Spengler keurig zijn pitstops en reed zo onbedreigd naar de overwinning.

Mattias Ekström kende een moeilijkere race. De Zweed moest meteen al bij de start alle Mercedes-Benz coureurs aanzich voorbij laten gaan, omdat hij zich verremde in de eerste bocht. Ekström eindigde race uiteindelijk als zevende. Hierdoor was het podium geheel voor Mercedes-Benz naast Spengler stonden Paul di Resta en Gary Paffett om zo een 1-2-3 te scoren.

Ralf Schumacher die in zijn Formule 1 tijd in 2003 de Grand Prix van Europa nog wist te winnen op de Nürburgring, scoorde zijn eerste DTM-punten. Met een zesde positie pakte de Duitser drie punten.
Markus Winkelhock en Susie Stoddart kende minder geluk. Meteen na de start kwamen zij met elkaar in aanraking en eindigde de race na een paar meter in de grindbak.

Ook Alexandre Prémat wist de finishvlag niet te halen. De Fransman uitkomend voor Audi Sport Team Phoenix verremde zich, waarna er een tik volgde van merkcollega Oliver Jarvis. Hierdoor schoot Prémat van de baan en belandde in de bandenstapel.

Uitslag DTM-race Nürburgring

01. Bruno Spengler Mercedes-Benz Bank AMG 49 laps
02. Paul Di Resta AMG Mercedes C-Klasse +02.843
03. Gary Paffett Salzgitter AMG Mercedes +08.586
04. Timo Scheider Audi Sport Team Abt +15.308
05. Jamie Green Junge Sterne AMG Mercedes +21.590
06. Ralf Schumacher Laureus AMG Mercedes +22.332
07. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline +27.268
08. Maro Engel GQ AMG Mercedes C-Klasse +29.771
09. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Phoenix +33.942
10. David Coulthard Deutsche Post AMG Mercedes +39.560
11. Oliver Jarvis Audi Sport Team Abt +46.630
12. CongFu C1heng stern AMG Mercedes +59.353
13. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline +1:13.187
14. Miguel Molina Audi Sport Rookie Team Abt +1:14.196
15. Katherine Legge Audi Sport Team Rosberg +1 lap
--. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix D.N.F.
--. Markus Winkelhock Audi Sport Team Rosberg D.N.F.
--. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes D.N.F.
 
Mercedes- Audi: 5-0

Audi en Mercedes zijn de laatste jaren de eeuwige rivalen in het Deutsche Tourenwagen Masters beter bekend als DTM. In de aanloop naar de DTM-race op Zandvoort heeft Mercedes laten zien dat het de zaken beter voor elkaar heeft dan Audi. Ondanks dat Mercedes veel investeert in de F1, gaat dit niet ten kosten van de prestaties in het DTM. Vooralsnog troeft de Silberpfeile getuige de statistieken haar concurrent Audi af op alle fronten.

Overwinningen: Mercedes 4 - Audi 1
Pole positions: Mercedes 3 - Audi 2
Snelste ronden: Mercedes 3 - Audi 2
Ronden aan de leiding: Mercedes 218 - Audi 49
Punten: Mercedes 124 - Audi 71
 
'Jahreswagen' en 'Zwei-Jahreswagen'

De spectaculaire raceauto’s van Audi en Mercedes-Benz zijn dit weekend te aanschouwen op Circuitpark Zandvoort. Het Britse vakblad “Autosport” koos de DTM enkele jaren geleden in een internationale vergelijking tot spectaculairste raceklasse vanwege de auto’s die er rondrijden. Inderdaad spreken de krachtige bolides van Audi en Mercedes-Benz enorm tot de verbeelding met hun indrukwekkende spoilers en de onmiskenbare sound van de circa 470 pk sterke vierliter V8-motoren. Elektronische hulpmiddelen als ABS of tractiecontrole zijn verboden, evenals de toepassing van dure en exotische materialen als titanium of beryllium. Een doordacht reglement met uniforme onderdelen als versnellingsbak en vleugelprofielen zorgt ervoor dat de kosten binnen de perken blijven, uiteraard zonder dat het spektakel in de race daaronder lijdt.

Veiligheid speelt belangrijke rol
Uiteraard speelt ook de veiligheid een grote rol. Naast een stevige rolkooi van sterke stalen buizen zijn alle DTM-auto’s voorzien van een monocoque van koolstofvezel, waarin de stoel, de pedalen en de stuurkolom zijn ondergebracht. Deze structuur, vergelijkbaar met een formulewagen, biedt de rijder optimale bescherming bij een ongeval. De hoofd- en nekbescherming HANS (Head-And-Neck-Support) is in de DTM al sinds 2002 voorgeschreven.

Kostenbesparing: technische ontwikkeling ‘bevroren’
De auto’s waarmee dit jaar in de DTM, en dus ook op Circuit Park Zandvoort, wordt geracet, zijn exact dezelfde auto’s die ook vorig jaar al werden gebruikt. Voor het eerst in de historie van de DTM werd in goed onderling overleg tussen de deelnemende fabrikanten Audi en Mercedes-Benz, serie-organisator ITR e.V. en de Duitse autosportfederatie DMSB besloten om uit economische overwegingen voor het seizoen 2010 geen nieuwe auto’s te bouwen. Na de race op de Nürburgring op 17 augustus 2009 werd de technische ontwikkeling ‘bevroren’. Na afloop van die race hebben beide fabrikanten een groot aantal onderdelen van hun auto’s in een door de DMSB beschikbaar gestelde en verzegelde container gedeponeerd. Deze onderdelen dienen als referentie bij de technische controle.

Uiteenlopende basisgewichten zorgen voor meer gelijke kansen
Waar er vroeger in de DTM nog sprake was van actuele auto’s en ‘Jahreswagen’, wordt er nu dus eigenlijk gereden met ‘Jahreswagen’ en ‘Zwei-Jahreswagen’. In de praktijk wordt er echter nog steeds gesproken van actuele auto’s als de 2009-modellen worden bedoeld, en ‘Jahreswagen’ als verwijzing naar de auto’s uit 2008. Om te zorgen dat ook coureurs met een 2008-auto betere kansen hebben op een goede klassering, zijn de onderlinge gewichtsverhoudingen enigszins aangepast. Zo rijden de 2009-auto’s dit jaar met een minimumgewicht van 1050 kilogram, terwijl het gewicht voor de 2008-auto’s met vijf kilogram werd verlaagd tot 1025 kilogram. Bovendien werd voor dit seizoen het systeem met handicapgewichten naar aanleiding van de behaalde resultaten afgeschaft. Iedereen rijdt het hele seizoen met hetzelfde gewicht. Dat is wel zo duidelijk.
 
BMW heeft intentieverklaring ondertekend



Dit weekend zijn de Deutsche Tourenwagen Masters voor het tiende jaar op Circuit Park Zandvoort. Op dit moment is Erik Weijers, directeur van CPZ, met DTM promotor ITR in onderhandeling over een meerjarige verlenging van de afgelopen verbintenis. "Op dit moment heb ik het idee dat men graag verder wil met Zandvoort. Er liggen echter kapers op der kust. Men zoekt naar alternatieven", aldus Weijers.

Weijers doelt daarmee op het TT-circuit Assen. Ook ITR is niet ontgaan dat na de spektakel jaren, de laatste seizoenen de bezoekersaantallen in de badplaats zijn teruggelopen. Natuurlijk is dit mede te wijten aan het ontbreken van Nederlandse inbreng en het afhaken van autofabrikant Opel in 2005.
De prestigieuze merkenstrijd werd daarmee gereduceerd tot nog maar twee merken, Mercedes en Audi.

De toekomst ziet er echter zeer rooskleurig uit. Inmiddels heeft BMW een intentieverklaring ondertekend om na komend seizoen haar opwachting te maken in de DTM. Zoals u al eerder kon lezen wil de organisatie nog steeds gaan samenwerken met het Japans GT-kampioenschap, waardoor de kans bestaat dat op termijn ook Japanse merken, als Toyota en Honda, kunnen toetreden. Dit seizoen is Mercedes dominant in het kampioenschap. Na vijf van de elf gereden races worden de eerste vier posities ingenomen door Mercedes-coureurs.
 
Audi zet de toon op Zandvoort: topdrie eerste training

ZANDVOORT - De eerste vrije training van de DTM op Circuit Park Zandvoort is met de snelste drie tijden afgesloten door Audi-coureurs. Alexandre Prémat reed 1:33.274 over een rondje, terwijl merkgenoten Mike Rockenfeller en Mattias Ekström een halve seconde moesten toegeven.

Maro Engel was de beste Mercedes-piloot met een tijd die nipt geen zeven tienden van een seconde langzamer was dan die van Prémat. De topvier van het kampioenschap leek verstoppertje te spelen óf er is daadwerkelijk nog veel werk te verzetten. Kampioenschapleider Bruno Spengler zette de dertiende tijd en zijn directe concurrenten kwamen met moeite bij de toptien. Gary Paffett eindigde als tiende, terwijl Paul di Resta en Jamie Green het met een elfde en veertiende tijd moesten doen.

Voormalig F1-sterren David Coulthard en Ralf Schumacher waren tevens niet vooraan te vinden. Coulthard zette de vijftiende tijd neer, Schumacher eindigde als zestiende.

Uitslag eerste training DTM op Circuit Park Zandvoort:
1. Prémat/FRA, TV Movie Audi A4 DTM, 1:33.274
2. Rockenfeller/GER, S line Audi A4 DTM, +00.519
3. Ekström/SWE, Red Bull Audi A4 DTM, +00.589
4. Engel/GER, GQ AMG Mercedes C-Klasse, +00.685
5. Scheider/GER, GW:plus/Top Service Audi A4 DTM, +00.851
6. Winkelhock/GER, Playboy/GW:plus Audi A4 DTM, +01.046
7. Tomczyk/GER, Red Bull Cola Audi A4 DTM, +01.094
8. Jarvis/GBR, Tabac Original Audi A4 DTM, +01.111
9. Stoddart/GBR, TV Spielfilm AMG Mercedes C-Klasse, +01.150
10. Paffett/GBR, Salzgitter AMG Mercedes C-Klasse, +01.254
11. Di Resta/GBR, AMG Mercedes C-Klasse, +01.265
12. Molina/ESP, Audi Bank A4 DTM, +01.417
13. Spengler/CDN, Mercedes-Benz Bank AMG C-Klasse, +01.480
14. Green/GBR, Junge Sterne AMG Mercedes C-Klasse, +01.503
15. Coulthard/GBR, Deutsche Post AMG Mercedes C-Klasse, +01.686
16. Schumacher/GER, Laureus AMG Mercedes C-Klasse, +01.790
17. Cheng/CHN, stern AMG Mercedes C-Klasse, +02.091
18. Legge/GBR, Glamour Audi A4 DTM, +02.295
 
Positieve signalen voor de toekomst; Meer merken interesse in DTM

De autosport blijft altijd zoeken naar positieve veranderingen. Dat geldt niet alleen voor de F1, maar ook voor de DTM. Achter de schermen wordt op allerlei fronten hard gewerkt aan de toekomst van de DTM. Zo wordt er in 2012 een nieuw technisch reglement van kracht, waarin nog meer wordt gelet op kostenreductie, uiteraard zonder dat dit ten koste gaat van het spektakel. Meer details over het reglement worden naar alle waarschijnlijkheid dit najaar bekendgemaakt.

Mede naar aanleiding van deze ontwikkelingen heeft BMW in april van dit jaar te kennen gegeven, deelname aan de DTM vanaf 2012 te overwegen, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Ook andere merken hebben al serieus interesse in de DTM getoond.

Om de mogelijkheden voor het racen met DTM-auto’s wereldwijd te vergroten, voert de DTM-organisatie ITR e.V. geregeld gesprekken met organisaties van raceklasses en autosportfederaties uit vele andere landen, waaronder Japan en de Verenigde Staten.
 
Audi domineert ook tweede DTM-training Zandvoort

ZANDVOORT - Audi bleek ook in de tweede DTM-training op Zandvoort het sterkst. Mattias Ekström dook met de Red Bull Audi A4 als enige rijder onder de één minuut 32. Timo Scheider volgde op vier tienden van een seconde en zag Miguel Molina, rijdend met 2008 Audi, achter zich eindigen.

Paul di Resta was op plaats vier de beste Mercedes-rijder, maar moest een halve seconde toegeven op Ekström. Kampioenschapleider Bruno Spengler eindigde vlak achter zijn merkgenoot als vijfde, voor Gary Paffett.

Voormalig Formule 1-sterren Ralf Schumacher en David Coulthard kwamen ook in deze training er niet aan te pas. De Mercedes-coureurs kwamen een seconde te kort en eindigden de sessie als dertiende en veertiende.

Uitslag tweede vrije training DTM op Circuit Park Zandvoort:
1. Ekström/SWE, Red Bull Audi A4 DTM, 1:31.665
2. Scheider/GER, GW:plus/Top Service Audi A4 DTM, +00.429
3. Molina/ESP, Audi Bank A4 DTM, +00.511
4. Di Resta/GBR, AMG Mercedes C-Klasse, +00.515
5. Spengler/CDN, Mercedes-Benz Bank AMG C-Klasse, +00.527
6. Paffett/GBR, Salzgitter AMG Mercedes C-Klasse, +00.628
7. Winkelhock/GER, Playboy/GW:plus Audi A4 DTM, +00.729
8. Prémat/FRA, TV Movie Audi A4 DTM, +00.734
9. Rockenfeller/GER, S line Audi A4 DTM, +00.798
10. Green/GBR, Junge Sterne AMG Mercedes C-Klasse, +00.845
11. Jarvis/GBR, Tabac Original Audi A4 DTM, +00.849
12. Engel/GER, GQ AMG Mercedes C-Klasse, +00.910
13. Schumacher/GER, Laureus AMG Mercedes C-Klasse, +00.977
14. Coulthard/GBR, Deutsche Post AMG Mercedes C-Klasse, +01.284
15. Stoddart/GBR, TV Spielfilm AMG Mercedes C-Klasse, +01.326
16. Tomczyk/GER, Red Bull Cola Audi A4 DTM, +01.380
17. Cheng/CHN, stern AMG Mercedes C-Klasse, +01.531
18. Legge/GBR, Glamour Audi A4 DTM, +01.646
 
Scheider op pole in Zandvoort, Mercedes in achtervolging

Timo Scheider heeft de pole position op Circuit Park Zandvoort veilig gesteld. De Audi-coureur bleef in de shoot-out voor pole Mercedes-piloten Gary Paffett en Paul di Resta voor. Miguel Molina (Audi) was de beste rijder met een 2008-auto op plaats vier. "We hebben alles gegeven en dit geeft ons een geweldig gevoel", aldus Scheider na het behalen van zijn pole. Hij hoopt dat het tij zal keren.

Eerste sessie
In het eerste gedeelte van de kwalificatie stond Timo Scheider lange tijd op kop, totdat Alexandre Prémat met één tiende van een seconde onder de tijd van de Duitser dook. Mattias Ekström stond tegen het einde van de sessie als vijftiende geklasseerd en dat zou betekenen dat hij het tweede gedeelte niet zou halen. Eén snelle ronde had de Zweed nodig om een vierde tijd te claimen. David Coulthard strandde wel in deze ronde. Nadat hij eerder een uitstapje naast de baan had gemaakt reed hij zeventiende tijd. Alleen ConFu Cheng was langzamer. Ook de dames Susie Stoddart en Katherine Legge mochten niet door.

Tweede sessie
Prémat kon zijn prestatie in de tweede sessie niet herhalen. Tijdens zijn eerste vliegende ronde verloor de Fransman in het Scheivlak de controle over zijn Audi. Hij spinde en kon zijn weg vervolgen, maar kwam vlak voor het einde van de sessie tijd te kort om een ronde neer te zetten die goed genoeg was om door te mogen naar de derde sessie.

Bruno Spengler, Timo Scheider en Mattias Ekström sloten dit gedeelte van de kwalificatie af in de topdrie en namen naast Prémat ook afscheid van Mike Rockenfeller, Martin Tomczyk, Jamie Green, Markus Winkelhock en Maro Engel.

Derde sessie
Gary Paffett, Paul di Resta, Miguel Molina en Timo Scheider waren binnen drie tienden van een seconde van elkaar verwijderd en mochten door naar het vierde gedeelte waarin zij voor pole position konden strijden. Ekström viste nipt achter het net en eindigde als vijfde. Samen met Oliver Javis, Bruno Spengler en Ralf Schumacher mochten zij niet door naar de laatste ronde.

Vierde sessie
Scheider zette als eerste zijn tijd neer. Een ronde van 1:31.590 was beduidend langzamer dan zijn voorgaande tijden. Vervolgens moest Molina 1,6 seconden toegeven. Desondanks een sterke prestatie van de jonge Spanjaard die met een 2008-auto racet. Di Resta kwam er een ronde later ook niet aan te pas. Gary Paffett perste als laatste alles uit zijn Mercedes, maar moest zeven tienden van een seconde toegeven.

Timo Scheider redde de eer voor Audi en start zondag vanaf pole position. De Audi-coureur kwam dit seizoen nog niet verder dan twee vierde plaatsen tijdens de races in Valencia en de Nürburgring. "We hebben het erg lastig gehad en het gaat nu de goede kant op. Eerlijk gezegd had ik van te voren niet gedacht dat we op pole zouden staan", vertelde Scheider. "In de trainingen ging het al de goede kant op en om nu pole position te behalen is geweldig."

Gary Paffett won de race op Circuit Park Zandvoort in 2005 en 2009 en is blij om de race van zondag vanaf de eerste rij te kunnen starten. "Ik vind het leuk om hier te racen en ik ben blij met mijn plaats op de eerste startrij", zei Paffett die moeite had om met gebruikte banden een snelle ronde te rijden. Merkgenoot Paul di Resta had hetzelfde probleem. "Het was geen goede laatste ronde. Ik maakte geen fouten, maar het was gewoon 'messy'", legde Di Resta uit. "Derde is een goede positie om mee te beginnen. Hopelijk kunnen we de auto nog iets verbeteren zodat we minstens als derde kunnen eindigen."

Uitslag DTM-kwalificatie op Circuit Park Zandvoort:
1. Scheider/GER, GW:plus/Top Service Audi A4 DTM, 1:31.590
2. Paffett/GBR, Salzgitter AMG Mercedes C-Klasse, 1:32.286
3. Di Resta/GBR, AMG Mercedes C-Klasse, 1:32.363
4. Molina/ESP, Audi Bank A4 DTM, 1:33.203
--
5. Ekström/SWE, Red Bull Audi A4 DTM, 1:31.464
6. Jarvis/GBR, Tabac Original Audi A4 DTM, 1:31.503
7. Spengler/CDN, Mercedes-Benz Bank AMG C-Klasse, 1:31.710
8. Schumacher/GER, Laureus AMG Mercedes C-Klasse, 1:32.106
--
9. Rockenfeller/GER, S line Audi A4 DTM, 1:31.495
10. Tomczyk/GER, Red Bull Cola Audi A4 DTM, 1:31.629
11. Green/GBR, Junge Sterne AMG Mercedes C-Klasse, 1:31.783
12. Winkelhock/GER, Playboy/GW:plus Audi A4 DTM, 1:31.836
13. Prémat/FRA, TV Movie Audi A4 DTM, 1:32.065
14. Engel/GER, GQ AMG Mercedes C-Klasse, 1:32.112
--
15. Stoddart/GBR, TV Spielfilm AMG Mercedes C-Klasse, 1:32.571
16. Legge/GBR, Glamour Audi A4 DTM, 1:33.046
17. Coulthard/GBR, Deutsche Post AMG Mercedes C-Klasse, 1:33.065
18. Cheng/CHN, stern AMG Mercedes C-Klasse, 1:33.850
 
Paul di Resta fenomenaal in DTM warm-up

In de half uur voorbereidende training voor de DTM-wedstrijd op Circuit Park Zandvoort, heeft Paul di Resta zijn visitekaartje afgegeven. Vanaf de start van de sessie was de Mercedes-piloot zeer constant onderweg en liet de snelste tijd noteren. Hij start de race vanaf plaats drie.

Matthias Ekström volgde op minder dan een tiende van een seconde voorsprong en zag tegen het einde van de sessie Jamie Green met de 2008 Mercedes achter zich eindigen. Miguel Molina was op zijn beurt met de 2008 Audi sterk onderweg en liet de vierde tijd noteren.

Timo Scheider scoorde in de kwalificatie pole position, maar kwam in de warm-up niet verder dan plaats elf achter Ralf Schumacher. David Coulthard was voor het eerst dit weekend verder vooraan te vinden met een zesde tijd.

Uitslag DTM warm-up op Circuit Park Zandvoort:
1. Di Resta/GBR, AMG Mercedes C-Klasse, 1:33.367
2. Ekström/SWE, Red Bull Audi A4 DTM, +00.063
3. Green/GBR, Junge Sterne AMG Mercedes C-Klasse, +00.310
4. Molina/ESP, Audi Bank A4 DTM, +00.672
5. Winkelhock/GER, Playboy/GW:plus Audi A4 DTM, +00.745
6. Coulthard/GBR, Deutsche Post AMG Mercedes C-Klasse, +00.757
7. Paffett/GBR, Salzgitter AMG Mercedes C-Klasse, +00.790
8. Jarvis/GBR, Tabac Original Audi A4 DTM, +00.822
9. Prémat/FRA, TV Movie Audi A4 DTM, +00.843
10. Schumacher/GER, Laureus AMG Mercedes C-Klasse, +00.843
11. Scheider/GER, GW:plus/Top Service Audi A4 DTM, +00.865
12. Spengler/CDN, Mercedes-Benz Bank AMG C-Klasse, +00.895
13. Rockenfeller/GER, S line Audi A4 DTM, +00.914
14. Tomczyk/GER, Red Bull Cola Audi A4 DTM, +00.965
15. Stoddart/GBR, TV Spielfilm AMG Mercedes C-Klasse, +01.142
16. Engel/GER, GQ AMG Mercedes C-Klasse, +01.262
17. Cheng/CHN, stern AMG Mercedes C-Klasse, +01.397
18. Legge/GBR, Glamour Audi A4 DTM, +01.516
 
Mercedes wint op Zandvoort na dramatische start van Scheider

Mercedes heeft met Gary Paffett en Paul di Resta maximaal geprofiteerd van de zeer slechte start van Timo Scheider, die tijdens de DTM-wedstrijd op Circuit Park Zandvoort vanaf pole position mocht vertrekken. De Duitser bleek één van de sterkste rijders van het veld en knokte zich van plaats tien terug naar het podium.

Scheider kende grote problemen bij de start en moest zich vanaf plaats tien terug naar voren knokken. “Het was totaal mijn fout”, zei de Audi-coureur met grote teleurstelling. “De eerste anderhalve meter ging goed, daarna sloeg de auto af. Ik kon de motor herstarten en verder rijden.” Paffett nam dankbaar de koppositie over terwijl merkgenoot Di Resta aansloot. Scheider zette zijn tanden in het stuur. Eerst passeerde hij Mike Rockenfeller en een ronde later Ralf Schumacher die bij het aanremmen van de Tarzanbocht een fout maakte. Martin Tomczyk maakte het zijn merkgenoot gemakkelijk door hem te laten passeren.

Paffett en Di Resta hadden een marge van zo’n acht seconden opgebouwd voordat de pitstraat open ging. Kampioenschapleider Bruno Spengler kwam als één van de eerste vanaf plaats zes binnen voor zijn eerste bandenwissel. Scheider was de één na laatste piloot die zijn pitstop inloste. Hij kwam op plaats zes midden in een groepje terecht achter Spengler en voor Oliver Jarvis. Aan kop was er weinig veranderd. Paffett en Di Resta waren het leidende duo, na de pitstops met ruim tien seconden voorsprong op Matthias Ekström die de derde positie had overgenomen van Miguel Molina.

Scheider zette Spengler onder grote druk, maar de Duitser vond er geen weg langs. Hij moest wachten tot de pitstops om te profiteren van de vroege tweede stop van zijn concurrent. In zijn vrije ronden perste hij het uiterste uit zijn Audi en zijn strategie werkte. Bij het opkomen van de baan kwam hij op plaats drie pal voor de auto van merkgenoot Ekström terecht.

Spengler zat na zijn pitstop vast achter Audi-piloten Jarvis en Rockenfeller. Tien ronden voor het einde ging het mis. De Mercedes-coureur dook bij Rockenfeller naar binnen, waardoor de Duitser in de rondte werd getikt. Spengler schoof op naar plaats zeven terwijl zijn tegenstander de wedstrijd als veertiende vervolgde.

Timo Scheider had meer dan tien seconden achterstand op het leidende Mercedes-duo en probeerde het gat middels het aanscherpen van de snelste raceronde dicht te rijden. “De auto was erg goed vandaag en heb gestreden tot het bittere eind”, vertelde Scheider. “Als je van pole mag starten wil je niet derde worden, maar het is belangrijk dat het goede gevoel terug in de auto is en we kijken als team positief vooruit. We mogen alleen geen fouten maken.”

Paffett en Di Resta waren voor Scheider aan de horizon verdwenen en het Mercedes-duo zag als eerste de finishvlag. “Ik had gerekend op een stevig gevecht, niet dat ik als eerste de Tarzanbocht in zou gaan”, vertelde Paffett achteraf. “We zijn zonder te pushen erg snel en constant. We hebben het gat naar de kampioenschapleider Bruno Spengler kunnen dichten, maar we zijn nog steeds negen punten van hem verwijderd. Hij heeft nu een minder weekend gehad, maar zal zeker terugkomen. Hopelijk kunnen we iedere race een paar punten inlopen.”

Ekström eindigde als vierde, voor Molina die zijn Audi na de finish naast de baan parkeerde. Jarvis hield Spengler achter zich en eindigde als zesde. Tomczyk eindigde als zevende nadat hij in de eindfase van de wedstrijd Schumacher van zich af moest houden. Jamie Green maakte de toptien compleet.

Uitslag DTM-race op Circuit Park Zandvoort (onder voorbehoud):
1. Paffett/GBR, Salzgitter AMG Mercedes C-Klasse, 42 ronden in 1:07:04.346
2. Di Resta/GBR, AMG Mercedes C-Klasse, +00.396
3. Scheider/GER, GW:plus/Top Service Audi A4 DTM, +12.238
4. Ekström/SWE, Red Bull Audi A4 DTM, +18.659
5. Molina/ESP, Audi Bank A4 DTM, +19.310
6. Jarvis/GBR, Tabac Original Audi A4 DTM, +20.568
7. Spengler/CDN, Mercedes-Benz Bank AMG C-Klasse, +20.886
8. Tomczyk/GER, Red Bull Cola Audi A4 DTM, +21.706
9. Schumacher/GER, Laureus AMG Mercedes C-Klasse, +22.113
10. Green/GBR, Junge Sterne AMG Mercedes C-Klasse, +22.880
11. Prémat/FRA, TV Movie Audi A4 DTM, +33.747
12. Coulthard/GBR, Deutsche Post AMG Mercedes C-Klasse, +36.578
13. Rockenfeller/GER, S line Audi A4 DTM, +44.528
14. Legge/GBR, Glamour Audi A4 DTM, +48.892
15. Stoddart/GBR, TV Spielfilm AMG Mercedes C-Klasse, +49.235
16. Cheng/CHN, stern AMG Mercedes C-Klasse, +1:19.178
17. Engel/GER, GQ AMG Mercedes C-Klasse, +40 ronden

Scheider zakt door het ijs bij start DTM Zandvoort

Timo Scheider veroverde de pole position voor de Deutsche Tourenwagen Masters in Zandvoort, maar op het voormalige F1-circuit in de duinen gooide een uiterst belabberde start roet in het eten. De Audi-coureur kwam slecht weg en zakte binnen een paar seconden terug naar de tiende plek.

laatste aanpassing
 
Hockenheimring ingekort voor race in oktober

De DTM-coureurs en teams krijgen in oktober, wanneer ze voor de tweede keer dit seizoen de Hockenheimring aandoen, te maken met een andere configuratie van het circuit. Dat maakte ITR, de organisatie van de DTM, bekend.

De hairpin aan het einde van de Parabolika wordt uit het parkoers gehaald. In plaats daarvan komt eerder in de Parabolica een dubbele bocht naar rechts, waardoor de coureurs sneller terugkeren in het stadion-gedeelte. De lengte van een rondje daalt daardoor met twintig procent en ITR doet dat zodat de toeschouwers langs de baan de auto's vaker voorbij zien komen.
 
Ook Nissan overweegt overstap naar Deutsche Tourenwagen Masters

Nissan heeft aangegeven dat het de mogelijkheid bekijkt toe te treden tot de Deutsche Tourenwagen Masters. De vicepresident van de fabrikant, Carlos Tavares, gaf aan dat Nissan ‘enkele interessante plannen voor de toekomst’ aan het evalueren is. Bovendien liet hij weten dat er gesprekken zijn geopend met ITR, de organisatoren van de prestigieuze toerwagenklasse. Door de nieuwe reglementen die in 2012 ingevoerd gaan worden is de klasse interessanter voor nieuwe merken. Ook BMW zal na het stoppen van het F1-project toetreden tot het sterke kampioenschap.

“We hebben gesprekken gevoerd met de ITR, maar we hebben nog geen beslissing genomen”, zei Tavares tegenover Autosport. “De DTM is om diverse redenen zeer interessant, en een van de belangrijkste punten zijn de hoge toeschouwersaantallen. Op korte termijn blijven het FIA GT1 World Championship en de Super GT Series onze belangrijkste speerpunten. Voor de toekomst is het interessant als we met dezelfde auto in meerdere klassen kunnen rijden. Elk scenario dat de reglementen van diverse kampioenschappen over de gehele wereld gelijk trekt wordt gewaardeerd, want daardoor kunnen we meer racen voor hetzelfde geld.”
 
Scheider behoudt derde plaats Zandvoort

Na de DTM race in Zandvoort was de derde plaats van Timo Scheider in gevaar. De Duitser pakte in Zandvoort zijn eerste podiumfinish van het seizoen, maar zag deze in gevaar toen bleek dat een streepjescode op de band ontbrak.

Deze streepjescode identificeert de band, waardoor de technisch afgevaardigden direct kunnen zien of een coureur de juiste banden gemonteerd heeft. Na intensieve gesprekken en analyses kwam men tot de conclusie dat de Audi coureur de juiste banden gebruikt had, waardoor het resultaat uit Zandvoort van voorlopig naar definitief veranderd wordt en Scheider gewoon als derde op de lijst blijft staan.
 
Paul di Resta pakt pole in Brands Hatch

Paul di Resta heeft op Brands Hatch de pole voor zich opgeëist. De Schot was tijdens elke kwalificatiesessie de snelste, waardoor het pakken van de pole slechts een formaliteit leek.
Tijdens de kwalificatie was het een spel van duizendsten van een seconde. Het Indy circuit van Brands Hatch is het kortste op de kalender en rondjes duren net iets langer dan veertig seconden. Hierdoor zaten de tijden enorm dicht bij elkaar.

Zo was Maro Engel in de eerste kwalificatie nipt door. Hij had een voorsprong van slechts éénduizendste op Katherine Legge. En Gary Paffett miste de laatste sessie op slechts vijfduizendsten.

Maar op Di Resta stond vandaag geen maat. Na de eerste sessie was hij ruim ééntiende van een seconde sneller dan de concurrentie, na de tweede sessie zelfs meer dan tweetienden! In de derde sessie kwam Scheider relatief dichtbij en was het gat met de Mercedes coureur 'slechts' 0,097 seconden. Het leek dan ook appeltje eitje te worden voor de Mercedes coureur.

Maar dan moet je wel op de baan blijven. In de laatste sessie, waarbij de vier snelste coureurs individueel op de baan rijden en één snelle ronde rijden bezweek de Schot. Di Resta mocht als laatste de baan op en pakte direct een enorme (zeker voor zo'n kort circuit) voorsprong op Bruno Spengler, die tot dan toe de snelste tijd neer had gezet. Maar in de laatste sector maakte hij een klein foutje. De hartslag schoot ongetwijfeld omhoog en Di Resta zag zijn vrij zekere pole al uit zijn handen glippen. Op start/finish bleek het gat met Spengler echter net groot genoeg te zijn voor de Schot en pakte hij alsnog de pole.

Opvallend was ook de prestatie van Ralf Schumacher. De Duitser heeft lastige tijden gekend, maar sinds de race op de Norisring, waarbij hij pole pakte, gaat het de goede kant op. Met een vierde plaats had hij weer een goede kwalificatie. Ook Miguel Molina heeft de stijgende lijn weer te pakken. Na een sterk debuut, zwakte de Spanjaard weer wat af, maar in Zandvoort stond hij er weer goed bij en ook vandaag was dat met een achtste positie niet anders. Hiermee was hij tevens de beste coureur met oud materiaal.

Uitslag kwalificatie:
01. Paul di Resta - Mercedes - 41.278s
02. Bruno Spengler - Mercedes - 41.330s
03. Timo Scheider - Audi - 41.513s
04. Ralf Schumacher - Mercedes - 41.751s

05. Gary Paffett - Mercedes - 41.291s
06. Mattias Ekstrom - Audi - 41.413s
07. Oliver Jarvis - Audi - 41.437s
08. Miguel Molina - Audi - 41.447s

09. Jamie Green - Mercedes - 41.446s
10. Martin Tomczyk - Audi - 41.453s
11. Alexandre Prémat - Audi - 41.498s
12. Maro Engel - Mercedes - 41.544s
13. Mike Rockenfeller - Audi - 41.551s
14. David Coulthard - Mercedes - 41.826s

15. Katherine Legge - Audi - 41.662s
16. Susie Stoddart - Mercedes - 41.755s
17. Cong Fu Cheng - Mercedes - 41.784s
18. Markus Winkelhock - Audi - 41.873s
laatste aanpassing
 
Di Resta oppermachtig op Brands Hatch, Coulthard en Schumacher stellen teleur

BRANDS HATCH – Force India F1-testrijder Paul di Resta heeft voor het eerst dit seizoen een wedstrijd van de Deutsche Tourenwagen Masters op zijn naam geschreven. De eerste helft van de race bouwde hij een flinke voorsprong op, zodat hij later wat rustiger aan kon doen.

Kampioenschapsleider Bruno Spengler kon zijn teamgenoot Di Resta geen moment in gevaar brengen en was erg te spreken over zijn tweede plek. Hij werd af en toe flink onder druk gezet door Timo Scheider, maar de Audi-rijder kwam in de slotfase snelheid tekort om een aanval in te zetten.

Scheider moest zelfs alle zeilen bijzetten om merkgenoot en rookie Miguel Molina van zich af te houden. De Spanjaard wist door een alternatieve strategie op te klimmen naar de vierde plek en probeerde een podiumplaats in de wacht te slepen, maar bleef steken op P4.

Door zijn goed uitgekiende strategie eindigde Molina voor Gary Paffett, Oliver Jarvis en Martin Tomczyk. Paffett had het zwaar op zijn thuiscircuit en kon daarom niet meedoen om het podium. Het laatste punt werd gepakt door Alexandre Premat.

Voormalig F1-coureurs David Coulthard en Ralf Schumacher kwamen niet goed uit de verf. De Schot miste de snelheid en werd slechts twaalfde, terwijl Schumacher de finish niet haalde.


Pos Driver Car Time/Gap
1. Paul di Resta Mercedes 1h10m05.552s
2. Bruno Spengler Mercedes + 7.443s
3. Timo Scheider Audi + 10.258s
4. Miguel Molina Audi + 10.719s
5. Gary Paffett Mercedes + 12.780s
6. Oliver Jarvis Audi + 23.830s
7. Martin Tomczyk Audi + 23.986s
8. Alexandre Premat Audi + 25.689s
9. Mike Rockenfeller Audi + 26.193s
10. Jamie Green Mercedes + 26.573s
11. Maro Engel Mercedes + 26.951s
12. David Coulthard Mercedes + 31.748s
13. Cong Fu Cheng Mercedes + 1 lap
14. Katherine Legge Audi + 1 lap

Retirements:
Markus Winkelhock Audi 75 laps
Ralf Schumacher Mercedes 30 laps
Susie Stoddart Mercedes 7 laps
Mattias Ekstrom Audi 2 laps
 
Kort nieuws omtrent BMW

Nog is niks officieel bevestigd, maar langzaamaan komen er steeds wat meer details naar buiten over het team van BMW, dat nog altijd serieuze plannen heeft om terug te keren in de DTM.

Speedweek meldt dat BMW heel misschien aankomend raceweekend in Oschersleben al bekend maakt naar de DTM te komen, maar die datum is allerminst zeker. Min of meer zeker is echter wel dat het team zes M3's in gaat zetten in 2012. Deze worden door drie teams geprepareerd: Schnitzer, RBM en een nog onbekend team.

Bovendien is BMW al op zoek naar beschikbaar technisch personeel op de DTM paddock. Met de komst van RBM lijkt de kans aannemelijk dat BMW het WTCC programma stil gaat leggen en dat Andy Priaulx en Augusto Farfus mogelijk een overstap naar de DTM kunnen maken.
 
Scheider voert kwartet Audi's aan op Oschersleben

De vrije training van de DTM op het circuit van Oschersleben is gedomineerd door Audi. De Duitse autofabrikant bezette de eerste vier posities. Timo Scheider was van het Audi-kwartet de snelste, voor Mattias Ekstrom, Oliver Jarvis en Miguel Molina.

Paul di Resta bestuurde de best geklasseerde Mercedes. Kampioenschapleider Bruno Spengler reed de zesde tijd. Oud Formule 1-coureur Ralf Schumacher en David Coulthard haalden de top tien niet. Schumacher eindigde als elfde, Coulthard noteerde de vijftiende tijd.

Timo Scheider blijft aan kop tijdens afsluitende training

Timo Scheider heeft, nadat hij in de eerste training gisteren al de snelste was, vandaag ook de beste tijd laten noteren. De Duitser was op het circuit van Oschersleben ruim twee tienden sneller dan Mercedes-coureur Gary Paffett.

Scheider is nog de enige hoop voor Audi om het kampioenschap binnen te halen. De tweevoudig kampioen heeft de strijd ook nog niet opgegeven en liet zien dat er rekening met hem moet worden gehouden dit weekend. Zijn 1:21.163 was ruim twee tienden sneller dan de tijd van Paffet, die op zijn beurt weer sneller was dan de Audi's van Martin Tomczyk en Miguel Molina.

Paul di Resta, de winnaar van de laatste race in Brands Hatch, reed de vijfde tijd, gevolgd door het Audi-duo Mattias Ekström en Alexandre Premat op de zevende plaats. Hij bleef kampioenschapsleider Bruno Spengler met drie duizendsten voor, terwijl Ralf Schumacher de negende tijd reed. David Coulthard eindigde als vijftiende.
 
Paul Di Resta pakt zijn twee overwinning op rij

OSCHERSLEBEN - De achtste DTM-race van het seizoen op de Motorsport Arena Oschersleben is gewonnen door Paul Di Resta (Mercedes-Benz). Het is voor hem de tweede zege op rij, nadat Di Resta eerder al de overwinning pakte op Brands Hatch. Nu wist de reserve-coureur van Formule 1 team Force India na 50 ronden op het 3,696 kilometer lange circuit vlak bij Magdeburg wederom als eerste over de streep te gaan.
Bruno Spengler finishte achter merkgenoot Di Resta en maakte zo de 1-2 voor Mercedes-Benz compleet. Mattias Ekström eindigde de race als derde met zijn Audi A4 DTM.

De van Pole-Position vertrokken Di Resta wist bij de eerste bocht zijn leidende positie te behouden. Deze zou de Schot niet meer afstaan en reed onbedreigd naar de overwinning. De enige vorm van 'bedreiging' moest van Timo Scheider komen. De Duitser wist steeds in de buurt te blijven van de twee Mercedes-Benz coureurs Di Resta en Spengler. Na de eerste pitstop wist Scheider voor Spengler te komen, maar moest deze tweede positie weer opgeven. Scheider reed namelijk te ver over te curbstones en beschadigde hierbij zijn band. Dit resulteerde in een extra pitstop. De Duitser verloor hier zoveel tijd mee dat hij uiteindelijk als elfde zou finishen.

01. Paul Di Resta AMG Mercedes C-Klasse 50 laps 1:11:05.254
02. Bruno Spengler Mercedes-Benz Bank AMG +01.271
03. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline +03.562
04. Gary Paffett Salzgitter AMG Mercedes +04.602
05. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Phoenix +21.896
06. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix +26.001
07. Jamie Green Junge Sterne AMG Mercedes +26.709
08. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline +30.251
09. Ralf Schumacher Laureus AMG Mercedes +35.541
10. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes +51.086
11. Timo Scheider Audi Sport Team Abt +56.715
12. Maro Engel GQ AMG Mercedes +1:00.734
13. Oliver Jarvis Audi Sport Team Abt +1:12.896
14. David Coulthard Deutsche Post AMG Mercedes +1:15.711
--. Katherine Legge Audi Sport Team Rosberg D.N.F.
--. Markus Winkelhock Audi Sport Team Rosberg D.N.F.
--. CongFu Cheng Stern AMG Mercedes D.N.F.
--. Miguel Molina Audi Sport Rookie Team Abt D.N.F
 
Haug: "Onszelf bijna in het been geschoten"

Mercedes is bezig aan een ijzersterk seizoen in de Deutsche Tourenwagen Masters. In acht races kwam een Mercedes-coureur zeven maal als overwinnaar over de streep. De laatste twee wedstrijden werden gewonnen door Force India F1-testcoureur Paul di Resta, die met de Canadees Bruno Spengler strijd om de titel. De concurrenten van Audi zijn nagenoeg uitgeschakeld. Mattias Ekstrom is de best geklasseerde Audi-rijder, en heeft met nog drie races te gaan 26 punten achterstand. In Oschersleben bleek afgelopen weekend dat Mercedes vooral zelf de fouten kan maken. Na slechte pitstops van Spengler en Di Resta en een iets te enthousiaste inhaalactie van Paffett kwam regerend kampioen Timo Scheider sterk opzetten, maar een lekke band leverde toch weer een dubbel op voor Mercedes. Motorsportchef Norbert Haug was na afloop dan ook content.

"We hadden onszelf bijna in het been geschoten doordat de pitstop van Paul twee keer zo lang duurde als gepland. Ook Bruno had geen perfecte stop en kwam daardoor achter Timo Scheider terecht. De grote voorsprong die zij na twintig ronden hadden was plotseling verdwenen. Paul en Bruno vochten zich echter terug en boekten een mooie 1-2. Timo had zonder zijn bandenproblemen na onze mislukte stops een kans om met ons de strijd aan te gaan. Het is jammer voor hem, want als je tien punten wil pakken en je gaat naar huis met nul dan doet dat pijn. Gary Paffett zorgde voor een sterke race. Zonder zijn straf, die ik totaal niet begrijp, was een derde in plaats van een vierde positie mogelijk geweest. Een sterk resultaat als je bedenkt dat hij als tiende moest starten. Nu kijken we al enorm uit naar de laatste race in Duitsland op Hockenheim en de seizoensfinales in Adria en Shanghai."

Dr. Wolfgang Ullrich likt zijn wonden: "Dit is vooral pijnlijk"

OSCHERSLEBEN - Het is niet het seizoen van Audi in de Deutsche Tourenwagen Masters. De regerende kampioenen kunnen dit jaar geen vuist maken tegen de sterke rijders van Mercedes, en boekten dit seizoen slechts één overwinning. Regelmatig krijgt het merk van Motorsportchef Wolfgang Ullrich te maken met pech, zo ook afgelopen weekeinde in Oschersleben, waarin concurrent Mercedes met Force India F1 tester Di Resta de zege pakte. Regerend kampioen Timo Scheider streed lange tijd mee om de podiumplaatsen, maar een lekke band gooide roet in het eten van de Duitser. Daardoor is zijn kans op titelprolongatie minimaal. Mattias Ekstrom is de enige rijder die nog een kleine kans heeft op het kampioenschap. Zijn achterstand is echter al wel 26 punten met nog drie races te gaan.

"Een overwinning lag dit weekend buiten ons bereik", blikte Ullrich realistisch terug. "Dat is vooral pijnlijk omdat onze prestaties en strategie erg goed waren. Het eindresultaat werd echter bepaald door iets waar wij geen invloed op hadden. Voor Timo is het met name teleurstellend, want zijn titelstrijd is nu over. Ekstrom heeft in elk geval nog een theoretische kans. De prestatiecurve van de rijders en het team is in de afgelopen races gestegen. We willen dit nu bijzonder graag omzetten in een overwinning. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat zodra we een overwinning weten te pakken, er zonder problemen meer kunnen volgen."
 
DTM 2011: Elf races op kalender, in mei naar Zandvoort, RedBull Ring nieuw

Het DTM-seizoen 2010 heeft nog drie races voor de boeg, maar de organisatie is op de achtergrond al hard aan het werk om de kalender voor volgend seizoen rond te krijgen. De populaire toerwagenklasse, waar onder meer voormalig F1-coureurs Ralf Schumacher en David Coulthard hun loopbaan hebben voortgezet, zal komend seizoen elf races rijden, verdeeld over zes landen.

Traditioneel wordt het seizoen geopend op de Hockenheimring. Op 1 mei zullen de snelle Audi’s en Mercedessen over het Grand Prix-circuit razen. Al op 15 mei is de Duitse toerwagenklasse te gast op Circuit Park Zandvoort, een stuk eerder in het seizoen dan voorgaande jaren.

Nieuw voor 2011 is de race op de Oostenrijkse Red-Bull-Ring nabij Spielberg. Dit circuit is met hulp van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz helemaal opgeknapt en dus klaar om een klasse als de DTM te ontvangen. Ook kan het grote publiek op 17 juli van dichtbij kennismaken met de DTM. Op deze datum wordt er namelijk een showevenement georganiseerd in het Olympisch Stadion van München.

Kalender Deutsche Tourenwagen Masters 2011

Datum Circuit Land
1 mei Hockenheimring Duitsland
15 mei Circuit Park Zandvoort Nederland
5 juni Red-Bull-Ring Oostenrijk
19 juni EuroSpeedway Lausitz Duitsland
3 juli Norisring Duitsland
17 juli Showevenement München Duitsland
7 augustus Nürburgring Duitsland
4 september Brands Hatch Groot-Brittannië
18 september Oschersleben Duitsland
2 oktober Valencia Spanje
23 oktober Hockenheimring Duitsland
6 november Shanghai China
 
Opel neemt binnenkort besluit over DTM-terugkeer: "Geen F1 of Le Mans"

Opel zal binnenkort besluiten of het terugkeert in de Deutsche Tourenwagen Masters. Voor het einde van dit jaar wil Opel-topman Nick Reilly een beslissing genomen hebben. Een derde merk is hard nodig voor de toerwagenklasse, waar sinds het vertrek van hetzelfde Opel alleen Audi en Mercedes nog aan de start verschijnen. De Duitsers hebben ook de F1 en Le Mans overwogen.

“De DTM is een mogelijkheid, daar kijken we zeker naar”, vertelde Alain Visser tegenover Focus. “Autosport en Opel horen samen als een echtpaar. Autoracen is emotie. Wel zien we graag dat de auto’s waarmee we racen op onze productiewagens lijken. Daarom zijn de Formule 1 en Le Mans afgevallen.”
 
'BMW maakt morgen terugkeer naar DTM wereldkundig'

BMW zal mogelijk morgen meer bekendmaken over hun plannen om terug te keren naar de DTM. Het Duitse Bild meldt dat de autofabrikant vrijdag zal bevestigen dat het terug zal keren naar de DTM vanaf 2012.

Eerder werd een beslissing van BMW op 4 december 2010 verwacht, maar volgens Bild zal de bekendmaking morgen al zijn. Een woordvoerder van BMW wilde er niet teveel over vertellen: "Wij doen niet mee aan geruchten als deze. We zijn op de goede weg, maar nog niet alle zaken zijn geregeld", vertelde Jörg Kottmeier.

Ook van Opel wordt nog voor het einde van 2010 een beslissing verwacht over een eventuele terugkeer naar de DTM.
 
Officieël: BMW maakt in 2012 terugkeer naar DTM met M3

BMW heeft zojuist bekend gemaakt dat het vanaf 2012 terug zal keren naar de Deutsche Tourwagen Masters. Over anderhalf jaar zal BMW met de M3 opnieuw de strijd aangaan met Mercedes en Audi, waardoor het Duitse automerk voor het eerst sinds 1994 weer in de DTM te zien zal zijn.

BMW liet in april van dit jaar al weten een terugkeer naar de DTM te overwegen. Na maanden van gesprekken met Audi, Mercedes en de organisatie van de DTM over de nieuwe reglementen van 2012, heeft het Duitse automerk besloten terug te keren. BMW zal dan na 18 jaar afwezigheid weer terugkeren op de DTM-grid.

"Het hele team van BMW Motorsport staat met veel enthousiasme in dit project", vertelde BMW-motorsportbaas Mario Theissen. "We hebben in april al wat technische voorbereidingen getroffen en we zijn langzaam begonnen met het denken over een competitieve bolide voor 2012. Dat er nu groen licht is gegeven voor de terugkeer betekend dat we nu met volle kracht kunnen doorwerken aan het project."

DTM-baas Werner Aufrecht: "Dit is een nieuwe mijlpaal"

BMW maakte eerder vandaag bekend dat het vanaf 2012 weer terug zal keren naar de DTM. Hierdoor zullen er minimaal drie autofabrikanten op de grid staan in 2012, met de mogelijkheid dat Opel zich daar nog bij gaat voegen. DTM-baas Werner Aufrecht is uiteraard erg tevreden over de beslissing van BMW om terug te keren.

"We zijn blij met de beslissing van BMW dat ze zich vanaf 2012 bij de DTM gaan voegen", vertelde Aufrecht. "Dit is een nieuwe mijlpaal voor onze populaire raceklasse en dit laat zien dat onze inspanningen van de afgelopen jaren zich aan het uitbetalen zijn. We hebben de basis voor deze terugkeer gelegd samen met de DMSB en Audi en Mercedes-Benz. Hiervoor wil ik alle betrokken partijen dan ook bedanken."

"Zelf kijk ik ook erg uit naar de terugkeer van BMW. De drie grote merken Audi, BMW en Mercedes-Benz zullen weer de strijd met elkaar aangaan op het circuit. Onze fans hebben er lang op moeten wachten."
 
Timo Scheider pakt de laatste Duitse Pole-Postion

Timo Scheider heeft bij de DTM (Duitsland) finale op de Hockenheimring de pole-position gepakt. De laatste race vindt niet zoals gebruikelijk plaats op de Hockenheim maar in China, vandaar dat onze Oosterburen erg blij zijn dat de laatste Pole in Duitsland behaald is door een Duitser. Bruno Spengler deed over het 3,736 kilometer lange circuit 1:37.399 minuten. Hierma kwam de Canadees op de elfde positie terecht. De omstandigheden waren dan ook moeilijk, de coureurs hadden te maken met verraderlijke omstandigheden.

De tweede startpositie werd behaald door merk-collega van Scheider; Mike Rockenfeller. Hiermee was Rockenfeller tevens de snelste jahreswagen (jaargang 2008). Voor het Meisterschaft (kampioenschap) heeft Gary Paffett de beste papieren in handen. De Brit kwalificeerde zich als derde. De ex-Formule 1 coureurs Ralf Schumacher en David Coulthard bleven dicht bij elkaar. Schumacher start morgen vanaf de dertiende positie. Coulthard moet genoegen nemen met de plaats naast Schumacher en gaat dus morgen van start vanaf P14.

De negende race op de DTM-kalender wordt morgen vereden over 47 ronden vanaf 14:00h

01. Timo Scheider Audi Sport Team Abtm 1:37.399
02. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Phoenix +00.457
03. Gary Paffett Salzgitter AMG Mercedes +00.583
04. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix +02.803
05. Paul Di Resta AMG Mercedes C-Klasse
06. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline
07. Markus Winkelhock Audi Sport Team Rosberg
08. Miguel Molina Audi Sport Rookie Team Abt
09. Oliver Jarvis Audi Sport Team Abt
10. Jamie Green Junge Sterne AMG Mercedes
11. Bruno Spengler Mercedes-Benz Bank AMG
12. Maro Engel GQ AMG Mercedes
13. Ralf Schumacher Laureus AMG Mercedes
14. David Coulthard Deutsche Post AMG Mercedes
15. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline
16. Katherine Legge Audi Sport Team Rosberg
17. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes
18. CongFu Cheng stern AMG Mercedes
 
DTM steekt de oceaan over: "Er blij met nieuwe samenwerking"

De samenwerking tussen de DTM en de GRAND-AM is een feit. In 2013 gaat een Amerikaanse versie van de DTM van start. Er wordt gereden in het voorprogramma van de GRAND-AM Rolex Sports Car Series, de NASCAR Sprint Cup en de NASCAR Nationwide Series.

“Een paar dagen na de bekendmaking van de terugkeer van BMW in de DTM is dit nog meer goed nieuws over de toekomst van de DTM”, vertelde Hans Werner Aufrecht, de grote baas bij organisator ITR. “Internationalisering is ons doel geweest, zodat er op meer plekken op de wereld gereden kan worden met wagens die voldoen aan het DTM-reglement. We zijn erg blij met deze nieuwe samenwerking.”

“We zien er naar uit deze fantastische wagens te verwelkomen in de Verenigde Staten”, vertelde Tom Bledsoe van de GRAND-AM. “Na deze bekendmaking kunnen we op zoek naar mediapartners, circuits en teams. De toevoeging van een sprintrace in DTM-stijl zal meer fans aantrekken, waardoor de GRAND-AM verder kan groeien.”

Paul di Resta zorgt voor vuurwerk bij Mercdes op de Hockenheimring

Paul di Resta heeft voor vuurwerk gezorgd bij de Duitse DTM-Finale. De Schot wist de wedstrijd te winnen en doet hiermee goede zaken voor het kampioenschap. Door de uitvalbeurt van Bruno Spengler is Di Resta nu de leider met 63 punten. Spengler volgt hem met 60 punten. De vanaf Pole-Position vertrokken Timo Scheider finishte de race als tweede. Scheider is hiermee uitgeschakeld in de strijd om het kampioenschap. Als derde kwam Mike Rockenfeller over de streep.

Na de start wist iedereen keurig door de eerste bocht te komen, zonder schade. Echter in bocht vier was het raak en vlogen de brokstukken in het rond. Het betreft hier een nieuwe bochten combinatie waardoor de coureurs niet meer de Spitzkehre (de hairpin) gebruiken, maar eerder rechts afslaan. Bij de crashes in die bocht vielen zes coureurs uit. Ook David Coulthard en Ralf Schumacher waren hierbij betrokken en moesten opgeven.

Jamie Green en Alexandre Prémat kwamen elkaar tegen in de pitstraat tijdens de reguliere pitstops. Green werd weggestuurd door zijn team, maar raakte hierbij Prémat aan diens voorkant. Hierbij beschadigde de auto van de Fransoos dus danig, dat hij een ronde later zijn Audi A4 DTM moest parkeren in de pitbox. Green werd door de wedstrijdleiding bestraft met een drive through penalty.

Ex-kampioenschapsleider Bruno Spengler wist het einde van de race niet halen. De Canadees kreeg problemen met zijn linkerachterwiel ophanging. Na een extra pitstop om het probleem te verhelpen reed Spengler met moeite nog een aantal ronden. Dit ging zo moeizaam, dat bij Mercedes werd besloten om Spengler naar binnen te halen. Spengler verliest hiermee zijn leiding in het kampioenschap.

Uitslag DTM-race Hockenheimring

01. Paul Di Resta AMG Mercedes C-Klasse 47 laps
02. Timo Scheider Audi Sport Team Abt +10.532
03. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Phoenix +14.702
04. Gary Paffett Salzgitter AMG Mercedes +19.541
05. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline +20.006
06. Oliver Jarvis Audi Sport Team Abt +20.337
07. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes +20.946
08. Jamie Green Junge Sterne AMG Mercedes +21.276
09. Maro Engel GQ AMG Mercedes C-Klasse +1 lap
--. Bruno Spengler Mercedes-Benz Bank AMG D.N.F.
--. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix D.N.F.
--. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline D.N.F.
--. David Coulthard Deutsche Post AMG Mercedes D.N.F.
--. CongFu Cheng stern AMG Mercedes C-Klasse D.N.F.
--. Markus Winkelhock Audi Sport Team Rosberg D.N.F.
--. Miguel Molina Audi Sport Rookie Team Abt D.N.F.
--. Ralf Schumacher Laureus AMG Mercedes D.N.F.
--. Katherine Legge Audi Sport Team Rosberg D.N.F.
 
Deutsche Tourenwagen Masters gaan racen in Olympisch stadion Munchen

In 2011 kunnen de fans van de Deutsche Tourenwagen Masters uitkijken naar een zeer bijzonder evenement. Op 16 en 17 juli zal het Olympisch stadion van Munchen het decor zijn van een tweedaagse race. Op zaterdag zullen de kwalificaties plaatsvinden, en op zondag wordt er in het stadion geracet. In elke ronde nemen twee coureurs het op tegen elkaar. Ze starten op hetzelfde circuit maar op een andere plaats, zodat de toeschouwers exact in de gaten kunnen houden hoe de stand is. De race zal gehouden worden op een 1.192 kilometer lange asfaltbaan, die speciaal is aangelegd. Bovendien voldoet het circuit aan alle strenge eisen van de klasse. Beide dagen zal er een spectaculair bijprogramma plaatsvinden, met onder meer een demo van het Red Bull F1 Team. Ook de Red Bull X-Fighters zijn aanwezig en zullen een spetterende freestyle-show weggeven.

Op zaterdag wordt bekeken welke Audi- en Mercedes-coureur het snelste zijn, en die nemen het vervolgens tegen elkaar op in een direct gevecht. Na een proloog zullen de rijders de strijd aangaan met hun teammakkers. De resultaten hiervan zullen gebruikt worden voor de race van zondag. In totaal worden dan zestien ronden verreden, waarbij Audi en Mercedes het tegen elkaar op gaan nemen. De winnaar gaat door naar de volgende ronde, de verliezer mag naar huis.
 
Pole-Position voor Gary Paffett bij de Europese seizoenfinale op Adria

Het Deutsche Tourenwagen Masters kampioenschap begint aan de laatste twee races van het seizoen. De Duitse bolides komen nu in actie op het Italiaanse circuit Adria International Raceway. Het is de laatste Europese race van het seizoen, waarna de finalerace volgt in China. De kwalificatie was weer zoals altijd erg spannend aan het einde van de sessie. Dit keer wist Gary Paffett de Pole-Position te bemachtigen. Merkgenoot Bruno Spengler kwam in de top 4 shoot-out net niet aan de tijd van Paffett. De Canadees moest +00.010 seconden toegeven en start daarom morgen vanaf P2. Ook Mattias Ekström kende een goede kwalificatieronde en pakte de derde tijd. Ekström was slechts +00.089 van een seconde langzamer dan Paffett.

De tijden zitten er dicht bij elkaar dus voor morgen beloofd het dan ook een spannende race te worden. Kampioenschapleider Paul di Resta haalde Q4 niet en begint de race vanaf P6. Uittredend kampioen Timo Scheider moet vanaf de vijftiende startplaats vertrekken en zal er alles aan willen doen om nog punten te pakken. Oud F1-coureurs Ralf Schumacher en David Coulthard zijn wederom niet in de top tien terecht gekomen. Schumacher eindigde op P14, Coulthard deed het nog een stukje slechter met zijn Mercedes en eindigde de kwalificatie met een zestiende tijd.

01. Gary Paffett Salzgitter AMG Mercedes 1:10.471
02. Bruno Spengler Mercedes-Benz Bank AMG +00.010
03. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline +00.089
04. Jamie Green Junge Sterne AMG Mercedes +00.229
05. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Phoenix
06. Paul Di Resta AMG Mercedes
07. Oliver Jarvis Audi Sport Team Abt
08. Miguel Molina Audi Sport Rookie Team Abt
09. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline
10. Markus Winkelhock Audi Sport Team Rosberg
11. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix
12. Maro Engel GQ AMG Mercedes
13. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes
14. Ralf Schumacher Laureus AMG Mercedes
15. Timo Scheider Audi Sport Team Abt
16. David Coulthard Deutsche Post AMG Mercedes
17. CongFu Cheng stern AMG Mercedes
18. Katherine Legge Audi Sport Team Rosberg
 
Scheider van P15 naar zege, mega crash voor Prémat (+ video)

Adria, halverwege het plotseling toegevoegd en voorafgaand aan de race waren er toch wel kritische geluiden te horen. Zo zou inhalen bijvoorbeeld lastig zijn. Maar de weergoden hadden andere plannen in petto en een regenachtige zondag zorgde voor een natte baan. En regen in combinatie met autosport zorgt meestal voor flink wat actie en dat was er dan ook volop. Wie na gisteren zijn geld op een overwinnning van Timo Scheider had gezet, zou rijk geworden zijn. Alexandre Prémat beleefde een mega crash, maar stapte ogenschijnlijk ongedeerd uit, Paul di Resta's Mercedes trok massaal Audi's aan en Bruno Spengler staat weer aan de leiding van het kampioenschap.

Gary Paffett lag te slapen bij de start en zag direct Bruno Spengler aan zich voorbij komen. Scheider heeft vanaf de vijftiende plaats een geweldige start en pakt direct een aantal posities. Dat is ook waar Di Resta op gehoopt had, maar de Schot komt in de eerste ronde Mike Rockenfeller tegen. Rockenfeller heeft flink wat afstand tot Di Resta, maar door de licht vochtige baan, rijden de coureurs verschillende lijnen. Om teamgenoot Oliver Jarvis achter zich te houden, snijdt Rockenfeller de bocht scherp aan, terwijl Di Resta een buitenlijn pakt en dan naar binnenstuurt. Dat is het moment dat beiden met elkaar in aanraking komen en naast de baan nog verder tegen elkaar aanrijden. Rockenfeller wint dat duel en is als eerste de baan weer op, terwijl Di Resta spint.

Ook Alexandre Prémat heeft moeite met de laatste bocht. De coureur komt slecht uit de laatste bocht en Ralf Schumacher kan hem voorbij. Ook Maro Engel heeft meer snelheid en probeert de Fransman op het rechtstuk aan de linkerkant voorbij te gaan. Die stelt dat echter niet op prijs, stuurt naar links om de deur dicht te gooien, maar Engel rijdt daar al. Prémat rijdt tegen de Mercedes aan, vliegt naast de baan, wordt gelanceerd, stuitert een paar keer over de kop, komt in aanraking met de vangrail en komt uiteindelijk op de zijkant tegen de vangrail terecht. De Audi is half zo hoog geworden, compleet afgeschreven, maar Prémat heeft een engeltje op zijn schouder zitten en stapt ogenschijnlijk ongedeerd uit.

De wedstrijdleiding besluit direct om de race stil te leggen en na een minuut of twintig wordt de race achter de safety car herstart. Door de code rood mogen de monteurs op de grid en worden er flink wat motorkappen gewisseld en beschadigde auto's opgelapt. Di Resta moet van achteraf beginnen, terwijl Spengler de leiding behoudt als de safety car naar binnen gaat. Paffett volgt, voor Jamie Green en Mattias Ekström. De Zweed heeft de druk er vol op staan, maar Green maakt in eerste instantie geen enkele fout. Uiteindelijk heeft Green het beste van zijn regenbanden gevergd en ziet hij eerst Ekström aan zich voorbij komen en vervolgens de rest van de Audi Armada. Meerdere coureurs klagen over hun banden, maar het pitstop venster is nog niet open, waarop de coureurs toch maar buiten blijven om een extra pitstop uit te sparen.

Zodra het pitstopvenster open gaat, stoppen er een aantal coureurs, waaronder Mattias Ekström en Jamie Green. Scheider rijdt hierdoor op de derde plaats rond, maar krijgt de tweede plaats in de schoot geworpen als Paffett spint. De Duitser rijdt lang door op zijn eerste set banden en lijkt absoluut geen problemen te hebben met zijn banden. Niemand neemt overigens de gok om slicks te laten monteren. Het regent weliswaar niet echt meer, maar een droge lijn is ook nog niet echt zichtbaar. Spengler verliest per ronde tienden op Scheider, terwjl ook Paffett de aansluiting weer heeft gevonden met zijn teamgenoot. Als Spengler zijn tweede en laatste pitstop maakt, komt Scheider binnen voor zijn eerste. Paffett volgt kort daarna met zijn tweede stop en komt voor Spengler de baan weer op.

Di Resta rijdt inmiddels weer in de punten en heeft het wederom aan de stok met een Audi. Hij ligt eerst in de clinch met Miguel Molina, die later met een gebroken ophanging en een onbestuurbare auto tegen de witte Mercedes van Di Resta aanrijdt. De Schot spint, maar kan zijn race met een flink beschadigde auto vervolgen. Hij rijdt nog in de punten en met Spengler die op een derde plaats rijdt, en daardoor de leiding in het kampioenschap terug zou veroveren, is voor Di Resta elk punt meegenomen. Maar door de klap met Molina is de auto zwaar beschadigd en mist de Schot snelheid. In de eindfase komt Mattias Ekström dan ook erg dichtbij en de Zweed zou uiteindelijk het laatste punt afpakken van Di Resta, die eerst drie punten voorsprong had op Spengler, maar nu, met nog één race te gaan, een achterstand heeft van drie punten.

Scheider rijdt een heroische race door vanaf de vijftiende plaats de overwinning te pakken. Was de Duitser gisteren nog pislink na de kwalificatie, dat was vandaag ongetwijfeld vergeten. Paffett houdt met zijn tweede plaats zijn titelkansen nog miniem open, terwijl Spengler met zijn derde plaats goede zaken doet in het kampioenschap. Achter de top drie komt Markus Winkelhock als vierde over de meet, voor Oliver Jarvis, Martin Tomczyk, Maro Engel en Mattias Ekström.

Uitslag race:
01. Timo Scheider - Audi 1h15m01.965s
02. Gary Paffett - Mercedes +8.912s
03. Bruno Spengler - Mercedes +9.738s
04. Markus Winkelhock - Audi +16.965s
05. Oliver Jarvis - Audi +18.008s
06. Martin Tomczyk - Audi +22.527s
07. Maro Engel - Mercedes +34.424s
08. Mattias Ekstrom - Audi +41.246s
09. Paul di Resta - Mercedes +43.757s
10. David Coulthard - Mercedes +47.033s
11. Mike Rockenfeller - Audi +47.953s
12. Ralf Schumacher - Mercedes +52.417s
13. Jamie Green - Mercedes +57.321s
14. Cong Fu Cheng - Mercedes +58.240s
15. Susie Stoddart - Mercedes +1m04.430s
16. Katherine Legge - Audi +1m09.289s

Niet geklasseerd:
Miguel Molina - Audi
Alexandre Premat - Audi

 
Opel volgt weg van BMW: Terugkeer in Deutsche Tourenwagen Masters

De terugkeer van Opel in de Deutsche Tourenwagen Masters is definitief. De Duitse fabrikant zal in 2012 net als BMW terugkeren in de prestigieuze klasse, en daar de strijd aan gaan met Mercedes en Audi. BMW besloot recentelijk, na de terugtrekking uit de F1, terug te keren in het vooraanstaande kampioenschap. Opel zal over twee seizoenen voor het eerst sinds 2005 weer in actie gaan komen in de klasse, zo meldt het Duitse nieuwsagentschap SID. De fabrikant zal daarbij gaan samenwerken met het Britse team van Ray Mallock.

Mallock is met zijn team ook verantwoordelijk voor Chevrolet in het WTCC, en is dus een zeer ervaren kracht op het gebied van de toerwagenracerij. Opel was naast de DTM ook de opties voor een toetreding tot de Formule 1 en de Le Mans Series aan het bekijken, maar die plannen belanden voorlopig in de ijskast. De definitieve bekendmaking zal over enkele weken naar buiten gebracht worden, zo meldt het nieuwsagentschap.
 
Audi ontslaat Alexandre Premat op staande voet; O'Young rijdt seizoensfinale

Alexandre Premat is door Audi aan de kant gezet en moet zijn zitje in de Deutsche Tourenwagen Masters per direct afstaan. De Fransman zal tijdens de seizoensfinale in Shanghai niet meer in actie komen voor de Duitse fabrikant. Zijn positie wordt ingenomen door Darryl O’Young. Premat maakt sinds 2007 deel uit van de Audi-familie, en reed zowel in de toerwagenklasse als in de LMP1. Zo won hij in 2008 samen met Mike Rockenfeller de titel in de Le Mans Series. De relatie tussen rijder en fabrikant kwam eerder dit jaar onder druk te staan na een aanrijding in Lausitz.

“De beslissing om Alexandre Premat niet in actie te laten komen voordat zijn contract afloopt was geen eenvoudige”, gaf Audi-motorsportchef Wolfgang Ullrich aan. “Helaas hadden we de laatste tijd te vaak een verschil van mening. We willen hem bedanken voor zijn werk in de afgelopen vier jaar en we wensen hem veel succes in de rest van zijn carrière. Darryl zal hem vervangen en heeft veel ervaring in de GT-racerij.”

Ook de Deutsche Tourenwagen Masters krijgt nieuwe bandenleverancier

Niet alleen de F1-bolides zullen in 2011 nieuw rubber gemonteerd krijgen, ook de rijders uit de Deutsche Tourenwagen Masters zullen volgend seizoen op andere banden rijden. Dunlop heeft zojuist bekendgemaakt de sport aan het einde van dit seizoen te verlaten. De bandenfabrikant leverde het rubber aan de deelnemende teams sinds de heroprichting van de klasse in 2000.

Thomas Betzler, vicevoorzitter van de klassepromotor ITR, liet weten: "Het verlies van Dunlop is een groot verlies, zij maken al lange tijd deel uit van de DTM-familie. Maar de goede relatie tussen beide partijen zegt genoeg over onze samenwerking." Het kampioenschap bekijkt de komende periode welke leverancier in de aanstaande seizoenen actief zal zijn als bandenfabrikant, maar de kans is groot dat Hankook dat gaat worden. In oktober waren voormalig kampioenen Gary Paffett en Mattias Ekstrom al aan het testen met banden van die leverancier.
 
Crashes gooien titelstrijd DTM overhoop: Di Resta op pole, Spengler P17

SHANGHAI - De titelstrijd in de DTM gaat een zinderende ontknoping tegemoet. Klassementsleider Bruno Spengler crashte tijdens de kwalificatie en moet als zeventiende vertrekken, terwijl grote concurrenten Paul di Resta en Gary Paffett morgen als eerste en tweede zullen vertrekken. Force India F1-testrijder Di Resta lijkt nu de beste kaarten in handen te hebben.

Op het stratencircuit van Shanghai draaide de kwalificatie uit op een grote chaos, Q4 werd uiteindelijk niet eens meer verreden. Jamie Green zorgde namelijk voor een rode vlag bij het ingaan van zijn eerste snelle ronde in Q4. De tijden uit Q3 bepaalden daarom ook de startvolgorde van de beste vier rijders. Di Resta was in de derde sessie de snelste en pakte zo de pole, gevolgd door Paffett en Green.

Timo Scheider noteerde de vierde tijd. In de slotseconden van de kwalificatie bezorgde hij Audi een flink pak werk door de muur in te vliegen in de laatste bocht. Teamgenoot Martin Tomczyk kon hem maar net ontwijken.

Ook Spengler haalde het einde van de kwalificatie niet. Na zijn crash in de vrije training ging hij opnieuw de fout in. In bocht twee ging hij wijd, om vervolgens op de muur te knallen. Door de rode vlag die volgde besloot de organisatie iedereen mee te laten doen in Q2. Veel hielp dit niet voor de Canadees. Even was er nog hoop, want ook Q2 werd geschrapt na een crash van Darryl O'Young. Opnieuw werd iedereen doorgelaten naar de volgende ronde. Spengler kwam de baan wel op, maar door de rode vlag voor de crash van Scheider restte niets anders dan P17.

Markus Winkelhock pakte de vijfde plaats met een achterstand van zo'n drie tienden op Di Resta, gevolgd door David Coulthard, Miguel Molina en Martin Tomczyk.


Pos Driver Car Time Gap
1. Paul di Resta Mercedes 58.937s
2. Gary Paffett Mercedes 59.045s + 0.108s
3. Jamie Green Mercedes 59.218s + 0.281s
4. Timo Scheider Audi 59.277s + 0.340s
5. Markus Winkelhock Audi 59.301s + 0.364s
6. David Coulthard Mercedes 59.322s + 0.385s
7. Miguel Molina Audi 59.431s + 0.494s
8. Martin Tomczyk Audi 59.483s + 0.546s
9. Mattias Ekstrom Audi 59.522s + 0.585s
10. Oliver Jarvis Audi 59.573s + 0.636s
11. Ralf Schumacher Mercedes 59.678s + 0.741s
12. Susie Stoddart Mercedes 59.750s + 0.813s
13. Mike Rockenfeller Audi 59.763s + 0.826s
14. Katherine Legge Audi 1m00.084s + 1.147s
15. Maro Engel Mercedes 1m00.114s + 1.177s
16. Cong Fu Cheng Mercedes 1m00.381s + 1.444s
17. Bruno Spengler Mercedes 1m01.010s + 2.073s
18. Darryl O'Young Audi
 
Gary Paffett wint seizoensfinale, titel voor Paul di Resta

Mercedes heeft het seizoen in de Deutsche Tourenwagen Masters op passende wijze afgesloten. Het merk met de ster domineerde al het gehele seizoen en hoefde slechts twee overwinningen af te staan aan concurrent Audi. In de nauwe straten van Shanghai ging de winst naar Gary Paffett, terwijl Paul di Resta de titel voor zich opeiste. De F1-testers domineerden de seizoensfinale, terwijl uittredend kampioen als derde naar het podium mocht. Kampioenschapleider Bruno Spengler eindigde teleurstellend als dertiende en zag zijn titelkansen in rook op gaan.

Gary Paffett nam na de eerste pitstops de leiding over van zijn teamgenoot nadat de Schot te lang stil stond vanwege een probleem met zijn rechterachterwiel. Di Resta kwam vervolgens onder druk van Scheider en Tomczyk, maar zijn titel werd veiliggesteld toen een crash tussen Mike Rockenfeller en Susie Stoddart zes minuten voor de finish de rode vlag naar buiten bracht. Jamie Green lag lange tijd derde maar de Brit verloor zijn positie aan Tomczyk na de stops, en zijn gevecht met de Duitser zorgde er bij de tweede stop voor dat ook Scheider hem nog kon passeren. David Coulthard eindigde als achtste en bekroonde zijn debuutseizoen met de eerste punten uit zijn carrière.


Pos Driver Car Time/Gap
1. Gary Paffett Mercedes 51m57.657s
2. Paul di Resta Mercedes + 3.751s
3. Timo Scheider Audi + 4.212s
4. Martin Tomczyk Audi + 5.341s
5. Miguel Molina Audi + 16.306s
6. Jamie Green Mercedes + 18.152s
7. Markus Winkelhock Audi + 19.469s
8. David Coulthard Mercedes + 21.835s
9. Mattias Ekstrom Audi + 23.554s
10. Ralf Schumacher Mercedes + 24.182s
11. Susie Stoddart Mercedes + 35.086s
12. Mike Rockenfeller Audi + 35.319s
13. Bruno Spengler Mercedes + 36.120s
14. Katherine Legge Audi + 39.710s
15. Cong Fu Cheng Mercedes + 47.386s
16. Maro Engel Mercedes + 1 lap
17. Oliver Jarvis Audi + 2 laps
 
Volgend jaar BMW weer terug ?
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 30 november 2010 om 18:19:
Volgend jaar BMW weer terug ?

Nee dat is pas in 2012, als goed is komt dan ook Opel terug in de DTM. Volgend jaar moeten we het helaas nog doen met Audi en Mercedes
 
Premat plant comeback met BMW voor 2012

Alexandre Premat heeft het hoofdstuk DTM nog niet afgesloten. De Fransman werd één race voor het einde van het seizoen dit jaar aan de kant gezet door Audi, maar voor 2012 hoopt Premat terug te keren naar de Duitse toerwagenklasse.

Premat en Audi gingen eerder dit jaar door meningsverschillen over enkele zaken uit elkaar, maar daarmee is het DTM-gedeelte voor de Fransman nog niet voorbij. BMW debuteert in 2012 in de DTM en wil, zoals het er nu naar uitziet, zes auto's inzetten. Wellicht is één daarvan voor Premat bestemt.

"Voor 2011 hoop ik in de Le Mans Series te kunnen rijden", vertelde Premat over zijn toekomstplannen. Voor 2012 is het plan om terug te keren naar de DTM. Ik ken de klasse inmiddels erg goed en vind het leuk om erin te racen. ik wil echter wel graag in een nieuwe auto kunnen rijden en ik onderhandel op dit moment met meerdere teams. BMW wil zes auto's inzetten. Augusto Farfus en Andy Priaulx lijken vrij zeker voor een stoeltje en Nick Heidfeld is in gesprek. We zullen zien."
 
Geen nieuwere auto voor David Coulthard

Met een aannemelijke kans dat Paul di Resta als kampioen de DTM verlaat en in 2011 in de Formule 1 rijdt, zou het betekenen dat er een 'nieuwe' bolide vrij komt bij het team van Mercedes. Nieuw tussen aanhalingstekens, want hier geldt de kantlijn dat het reglement technisch is bevroren tot en met het aankomende seizoen en dat de nieuwste auto ook alweer twee jaar meegaat.

Voor de PR van Mercedes zou het een stunt zijn om David Coulthard te promoveren en met Ralf Schumacher twee voormalig Formule 1 coureurs te hebben bij HWA, maar de Schot liet weten daar geen interesse te hebben, zolang er andere coureurs zijn die meer recht hebben op het nieuwste materiaal. Nu bevestigt ook Mercedes Motorsport baas Norbert Haug dat er weliswaar onderhandelingen lopen met Coulthard, maar dat er geen sprake is van een promotie naar nieuwe materiaal.

"Ik hoop dat David doorgaat en daar praten we over", verklaart Haug tegenover Autosport.com. "Ik denk dat hij een goed eerste seizoen had waarin hij punten heeft gepakt en de snelste ronde in de laatste race. De 2008 en 2009 auto's zijn relatief gelijk, waardoor promotie niet ter discussie staat. Je kan namelijk ook prima je kunnen laten zien met oud materiaal. David had misschien betere resultaten kunnen behalen dit jaar, maar hij zat nog in een leerfase."

Als Di Resta volgend seizoen zijn Formule 1 debuut maakt, lijkt de enige logische opvolger Jamie Green te zijn, die eerder al bij HWA reed, maar terug werd gezet ten faveure van Ralf Schumacher. "We ondersteunen Paul bij zijn Formule 1 ambities. Als hij volgend jaar in de Formule 1 rijdt, dan vindt er een verandering plaats in de DTM. Jamie is erg ervaren en rijdt al een aantal jaren voor ons, dus we zullen zien."
 
Doornbos in gesprek met Mercedes

Robert Doornbos is druk met onderhandelingen met Mercedes-Benz voor een DTM-stoeltje in 2011. Nadat de Rotterdammer de Formule 1 verliet kwam hij onder andere in actie in de Indycars en Superleague Formula. In 2011 hoopt Doornbos dus op een zitje in het Duitse toerwagen kampioenschap.

“Ik heb nog een aantal goede jaren voor mij en wil graag weer in een IndyCar in actie komen, maar het is erg moeilijk de benodigde sponsoren te vinden”, laat Doornbos weten.

Het management van Doornbos laat weten dat ze gesprekken voeren met Mercedes-Benz over een DTM-stoeltje. “We zijn tevens in gesprek met teams in de IndyCar Series en de Superleague Formula. DTM is echter zijn eerste keuze.” Doornbos is al meerdere malen in Stuttgart geweest en laat weten dat hij denkt dat de DTM een goede stap voor zijn toekomst kan zijn.Nieuwkomers in de DTM lopen komend jaar echter wel tegen een probleem op. Eind 2011 zal er namelijk een en ander veranderen in de DTM. Niet alleen Doornbos, maar ook Edoardo Mortara, die hoopt op een auto bij Audi, zullen daarom meteen goede resultaten moeten neerzetten.

Met de komst van BMW in 2012, zullen beide fabrikanten het aantal auto’s waarschijnlijk tot zes reduceren, waardoor er bij beide fabrikanten drie coureurs zonder zitje achter blijven. Bij BMW is naast de beide fabriekscoureurs Augusto Farfus en Andy Priaulx ook Nick Heidfeld een goede kandidaat.

Tevens heeft Alexandre Prémat, die in November aan de kant werd gezet door Audi, laten weten interesse te hebben in een cockpit bij BMW. “Mijn doel is om in 2012 weer in de DTM te rijden”, liet de Fransman eerder weten. “De rijstijl van de DTM bevalt me goed, omdat voorlopig alleen BMW toetreedt zal ik contact opnemen met hen.”
 
Hankook officieel nieuwe bandenleverancier in DTM

De test daags na de race op Hockenheim met afgeplakte banden deed het vermoeden al rijzen dat de DTM mogelijk afscheid zou moeten nemen van de jarenlange samenwerking met Dunlop. Dat nieuws werd al snel bevestigd, maar omtrent de nieuwe bandenleverancier bleef het bij geruchten. Hankook was overigens het enige merk dat werd genoemd, maar een officiële bevestiging bleef uit tot vandaag.

Want vandaag is officieel bevestigd dat het Koreaanse merk een driejarige deal heeft gesloten met de ITR.

"We zijn erg blij met de lange termijn overeenkomst met Hankook. Gedurende de onderhandelingen werd direct duidelijk hoe gemotiveerd de leidinggevenden bij Hankook zijn. Iedereen was ook direct overtuigd van de prestaties van de banden", aldus ITR voorzitter Hans Werner Aufrecht.

Europa CEO van Hankook Jin-Wook Choi reageert: "De DTM is een van de meest professionele series en we zijn blij dat ons merk het vertrouwen heeft gekregen van de organisatie, Mercedes en Audi en zijn trots dat wij de komende jaren als exclusieve bandenleverancier in de DTM actief mogen zijn. Vanaf nu zullen we er alles aan doen om ons motto 'Driving Emotion' dichterbij de fans te brengen en tevens middels onze hoogwaardige producten spannende races te demonstreren."



Tijdens een recente test heeft Jamie Green de nieuwe banden aan de tand gevoeld en hij was erg positief. "Mijn eerste indruk van de nieuwe DTM banden is positief. Hankook heeft de eisen voor het maken van een DTM band goed begrepen en heeft ons een band gegeven met een hoog grip level. De eerste tests met de nieuwe banden waren dan ook geweldig."

Net als Mercedes coureur Jamie Green was ook Audi coureur Mattias Ekström positief. "Ik kijk uit naar het aankomende seizoen met de nieuwe banden. Tijdens het testen had ik meteen al een goed en positief gevoel. Ik ben wel benieuwd hoe de band reageert op de verschillende circuits met verschillende grip levels, want dat is tenslotte waar het echt telt."
Werkzaam bij Partyflock
Uitspraak van verwijderd op donderdag 20 januari 2011 om 14:26:
Hankook officieel nieuwe bandenleverancier in DTM

:(
liever vredestijn
 
Dr. Wolfgang Ulrich zoekt naar frisse wind: "Er staat nogal wat op het spel"

De jacht op een stoeltje bij Audi of Mercedes in de Deutsche Tourenwagen Masters is definitief geopend. Vol spanning wordt afgewacht welke rijders over enkele weken worden gepresenteerd en komend jaar in het prestigieuze toerwagenkampioenschap mogen rijden. Veel namen worden al in verband gebracht met beide fabrikanten. Nog enkele zitjes zijn beschikbaar, maar de positie is zeer gewild. De klasse wordt dan ook niet voor niets gezien als de 'F1 met een dakje'.



Audi-coureur Alexandre Premat is niet langer fabrieksrijder. De Fransman werd ontslagen nadat hij tijdens zijn herstelperiode na een hevige crash in Adria deelnam aan de New York Marathon. Tijdens de seizoensfinale verving Darryl O'Young hem, maar hij wordt niet gezien als topkandidaat voor het stoeltje. Audi overweegt nieuwe rijders aan te trekken om een frisse wind te laten waaien na het teleurstellende seizoen 2010.

Elk jaar organiseert Audi een meeting om alle potentiële kandidaten te ontmoeten en te testen. Dit jaar vond dat plaats in Almeria, waar tien rijders actief waren. Audi Sportchef Wolfgang Ullrich verklaarde daarover in het Duitse Donaukurier: "De analysen van de test liggen voor onze neus, maar de gesprekken met de rijders zijn nog niet afgesloten. Begin februari zullen wij volledige duidelijkheid hebben. Wij geven nergens commentaar op, en we zeggen ook niet welke rijders uitgenodigd waren. Als een coureur zelf wat naar buiten brengt is dat iets dat wij natuurlijk niet kunnen verhinderen. Het kan zeker zo zijn dat wij alleen die rijders aantrekken die beter presteerden dan onze fabriekscoureurs. Er komen minstens twee plaatsen vrij, dus er staat nogal wat op het spel."