Partyflock
 

Holland in the House - Ronald Tukker

door , gepubliceerd op , waardering: 75/100
Holland in the House - Ronald Tukker
10 december 2019
bekijk bij Bol.com
Boeken over dance zijn 'hot'. Er zijn de afgelopen jaren legio leeswerken uitgebracht. Veelal van 'insiders' die subjectief maar feitelijk hun ervaringen op papier zetten, maar we lazen zeker ook meer RTL Boulevardachtige, hijgerige, verhalen van zelfbevlekkers over drank, drugs, vrouwen en de over the top gekkigheden die, kennelijk, schering en inslag zijn in de muziekbusiness. Mijn nieuwsgierigheid was dan ook wel gewekt toen het voorwoord mij meldde dat artiesten als Gregor Salto, Joris Voorn, Wessel van Diepen en Jebroer het niet zouden hebben over roem, geld en excessen...

Het voorwoord vertelt geen leugen. Een paar feiten ter illustratie om een beeld te krijgen bij wat het boek je leert:

  • Gregor Salto vertelt onder andere waar hij zijn inspiratie vandaan haalt, maar ook hoe hij het zoveel jaren heeft volgehouden in de muziekwereld. Het afgelopen decennium is het natuurlijk steeds meer goud wat er blinkt, maar verdienen was niet altijd gemakkelijk. Welke track breng je uit en vooral hoe?
  • Wie kan er stil blijven staan wanneer 'Give it up' langskomt? Maar wie weet eigenlijk dat deze plaat van de hand is van de heren die we nu kennen als Chocolate Puma? Tot vijftien jaar geleden gebruikten ze voor bijna elke release een andere naam/alias...
  • Simulated van Marco V was eigenlijk helemaal geen tranceplaat. Zijn producties met Benjamin Bates werden eigenlijk nooit direct een commercieel succes. Door je plaat een titel te geven waarmee je met een druk op enter al je mp3-tjes kwijtraakt, win je natuurlijk ook geen populariteitsprijs.
  • Het boek schenkt ook aandacht aan vocaal succes: Pryme die met formatie King Bee zelfs in het voorprogramma van Madonna mocht optreden. Maar ook de nummers van eurodanceformatie Sonic Surfers kunnen jou als lezer niet zijn ontgaan.
  • Parkzicht is belangrijke basis geweest voor vele succesvolle artiesten. Ook Robin Albers was hier te vinden: hij toonde, op uitnodiging van Rob, lef door in de gabbertempel zijn mellow te draaien!
  • Tjeerd Oosterhuis is niet een naam die je direct zou verwachten, maar Total Touch was toch echt wel wat. In het voorprogramma van Michael Jackson sta je niet omdat je niets presteert. En ook de meer soulful house behoort een plek toe in het spectrum.
  • Wessel van Diepen is natuurlijk van onschatbare waarde waar het gaat om dansmuziek. Van toegankelijke vrolijkheid Vengaboys tot een podium voor allerlei jonge gasten en nieuwe stijlen (Van Diepens Dance Department) en met het benoemen van deze twee merken raak je nog maar net de oppervlakte van wat hij heeft gedaan.
  • Tja, Jebroer.....you either love him or you hate him. Op gang gebracht door oa Yellow Claw in 2012 (remember 'Nooit meer slapen'?), maar door de Herman Brood Academie te bezoeken heeft hij zijn talent weten door te ontwikkelen en staat hij symbool voor een nieuwe generatie met weer een nieuwe sound.
  • Gevoelsmatig een vreemde eend in de bijt in dit boek is zangeres Karsu Dönmez. Een optreden in DWDD betekende haar doorbraak in Nederland, die je overigens ook echt wel verdient als je in het befaamde Carnegie Hall optreedt op je 17e.
  • Joris Voorn behoeft natuurlijk geen introductie. Je leest over zijn klassieke achtergrond, wie zijn zijn inspiratiebronnen en zijn label ' Rejected'. Dit hoofdstuk voelt wel wat 'klein' in vergelijking met sommige andere interviews. Het verhaal had wat mij betreft wat meer uitgediept mogen worden.
  • Stefan Kruger, wie? Waarschijnlijk zeggen New Cool Collective en Zuco 103 je meer? Ook had hij de leiding over de band van Caro Emerald. Me dunkt dus iemand die het klappen van de zweep kent. Zijn mening over de Nederlandse muziekcultuur is in ieder geval het lezen zeker waard!
  • Arjen de Vreede is ook niet direct een naam die bij veel mensen een lichtje doet branden. Hij is echter actief als dj, producer en betrokken bij diverse bands en acts waarvan Urban Dance Squad wellicht het meeste succes behaalde. Voornamelijk buiten onze landsgrenzen.


Conclusie
Je moet echt geïnteresseerd zijn in de muziek. Een feestje pakken, een beetje opgaan in de scene is niet voldoende om dit boek echt interessant te vinden. Het gaat de diepte in en raakt de basis van de muziek die je hoort in de clubs en op de feesten. Maar het is niet alleen de echte house, het raakt ook genres als jazz, soul, urban. Heb je dus een brede muzikale interesse dan is dit zeker een aardig boek voor jou.

Snuiven, seks, stupiditeiten....het blijft echt leuk om te lezen wat er gebeurt in de wereld achter de schermen waar wij als publiek niet bij komen. Maar na het lezen van Ronald Tukkers boek beklijft toch ook weer een gevoel van trots. Rijkdom is meer dan alleen een hoop geld. Rijkdom is ook muziek creëren die mensen raakt, die verenigt en die gevoelens blootlegt en troost biedt bij verdriet of je doet glimlachen door het oproepen van herinneringen. Dat soort muziek vindt gelukkig best vaak zijn oorsprong in Nederland. Na het lezen van Holland in the House besef je weer dat een klein land groot en van betekenis kan zijn.

1 opmerking

Een echte aanrader voor deze donkere dagen: Holland in the House! Dit boek leest lekker weg met veel feitelijke info en anekdotes over de Nederlandse (elektronische) muziek industrie uit zowel het verleden als heden!!