door , gepubliceerd op , waardering: 70/100
First State - Full Circle
7 april 2014
ArtiestFirst State Site
LabelsBlack Hole Recordings
Magik Muzik
Sander van der Waal is een van die gevestigde waardes in de dance wereld. Net geen tien jaar geleden brak hij door met enkele releases op In Trance We Trust en niet lang daarna maakt hij de overstap naar Magik Muzik, waar hij zijn tweede album op uitbracht in 2010. Die beginfase was enorm veelbelovend voor deze Nederlander met ongelooflijk veel support van de fans en ook van collega-artiesten. Zijn muziek werd zeer gesmaakt en bij tijd en wijlen zelfs bejubeld als vooruitstrevend. Maar de laatste tijd krijgt hij meer kritiek te verwerken aangezien hij net als andere artiesten (zoals Marcel Woods) meer richting het zogenaamde commerciëlere stapt. Zijn trance is tegenwoordig meer een fusion met andere EDM-stijlen en house neemt daar een grote rol in. Spottend wordt deze stijl dan ook 'trouse' genoemd, maar of dit echt een verschrikkelijke stijl is, laten we in het midden. Het is in elk geval wel een nieuwe toevoeging aan de EDM-scene en het doet het zeer goed op de feesten en festivals heden ten dage.

'Full Circle' betekent voor Sander een afronding van een grote periode in zijn leven en carrière. De afgelopen tien jaar zijn een zeer interessante reis geweest met veel uitstappen naar andere genres en grote invloeden vanuit andere stijlen. Op dit studioalbum deed hij beroep op een groot aantal artiesten die hem met raad en daad bijstonden in het produceren van deze nieuwe tracks. Sarah Howells, Relyk, Tyler Sherritt, Neev Kennedy, Fenja, Quilla en Eric Lumiere passeren allemaal de revue. De opener staat nog wel volledig op zijn eigen naam en het staat onmiddellijk al garant voor de onvoorspelbaarheid van zijn tracks. In tegenstelling tot zijn grote trance-verleden is dit een grote smeltkroes tussen house, trance en zelfs electro. Fans kunnen dit absoluut niet smaken en het moet gezegd worden dat de kwaliteit met zijn oudere producties absoluut niet gehaald wordt. De electro-sound staat niet op het lijf van First State geschreven. Een sound die we helemaal niet meer terugvinden in "Skies On Fire" met Sarah Howells. Dit gaat veel meer richting de housy trance dat tegenwoordig zulke hoge toppen scheert. Toegegeven; de echte charme van pure trance is hier niet. Maar "Skies On Fire" is best een vermakelijk nummer met een catchy melodie en een krachtige zanglijn. Ook "I'll Never Die" haalt dat krachtige niveau.

Veel meer richting de house is dan weer "Worlds Apart". De pianostukken blijven trouw aan het trance concept, maar "Worlds Apart" kan helemaal in de lijn gezet worden van de house nummers. Het heeft verder weinig meer met trance te maken, maar qua kracht ligt het wel in de lijn van "Skies On Fire". Het valt wel op dat de nummers waarvoor hij beroep deed op anderen om de zanglijnen te verzorgen het beduidend beter doen, kwalitatief gezien, dan de anderen. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat deze zanglijnen ervoor zorgen dat het kernaspect van First State meer in de verf wordt gezet en dat is en blijft natuurlijk trance. Zonder die vocalen is het veel te veel house geworden, waar de vaste fan voor bedankt. Hetzelfde verhaal bij "Battle Of Hearts" samen met Fenja. Dit is nog het meest trancy nummertje op 'Full Circle.' "Lourdes"; een van de meest recente tracks; is dan nog een uitzondering op bovenstaande regel. Het bevat een krachtige melodielijn en zet een stevige progressive ondertoon in het album.

Er is veel verscheidenheid op het album, maar een absolute verrassing is zeker "Anunnaki". Het is een van de weinige tracks waar niemand anders aan meegewerkt heeft, maar het is tegelijk ook een van die weinige tracks waar alle trance uit verdwenen is en waar ook geen overdreven house invloeden in zitten die het op de festivals zo goed doen tegenwoordig. Het lijkt alsof Sander zich hier volledig kon laten gaan en hij heeft dat zeer goed gedaan. "Anunnaki" mag zeer terecht als een van de toppers van het album beschouwd worden. Net zoals het iets oudere "Seeing Stars", samen met Sarah Howells. Ook hier is bijna niets meer van trance terug te vinden en is het helemaal progressive house geworden.

What's in a name? Genres hebben geen grenzen meer, alleen de fans die de muziek beluisteren. First State heeft het pad van trance verlaten, maar niet zonder zijn roots te vergeten. Trance zal altijd zijn grote liefde blijven, maar (progressive) house en vooral een fusion aan stijlen, is de toekomst. "Humanoid" is eens te meer een bewijs hiervan met veel electro-synths en poppy sounds uit de 80's. Er is geen lijn te trekken in de producties op 'Full Circle' en het bewijst in zekere zin de stelling van Sander dat dit een afronding is van een reis door de muziek van de afgelopen tien jaar. Het lijkt alsof voor hem hiermee de cirkel rond is. 'Full Circle' is zeker geen slecht album, maar First State fans van enkele jaren geleden en mensen met neus voor hokjes zullen zich hier waarschijnlijk niet in kunnen vinden.

1. First State - I Need Your Love
  2. First State - Skies On Fire (featuring Sarah Howells)
  3. First State - Worlds Apart