Neneh Cherry - Blank Project

door , gepubliceerd op , waardering: 78/100
Neneh Cherry - Blank Project
2 april 2014
ArtiestNeneh Cherry Site
De Zweedse Neneh Cherry, een vrouw die met recht een pop diva genoemd mag worden, boekte ruim 25 jaar geleden haar eerste successen. Met de track "Buffalo Stance" zette ze zichzelf in 1988 bij haar grote doorbraak direct in de picture als veel belovend artiest en dat heeft ze met de jaren ook absoluut waargemaakt. Denk bijvoorbeeld aan "7 Seconds", een duet met Youssou N'Dour, of aan "Woman", een prachtige track waaraan menig triphop liefhebber veel plezier heeft beleefd.

Na 16 jaar relatieve radiostilte is onlangs eindelijk haar vierde solo studioalbum uitgebracht. Voor het produceren van dit album getiteld 'Blank Project' heeft de nog steeds goed bij stem zijnde Neneh Cherry samengewerkt met RocketNumberNine en Four Tet. Het album dat in vijf dagen opgenomen en gemixt is en een bijzonder experimenteel karakter heeft, bevat ook een samenwerking met Robyn, een landgenote van Neneh Cherry die ook de nodige succes behaald heeft binnen de internationale muziekwereld.

Het album kent een speelduur van een krappe vijftig minuten en bevat tien tracks. Het album wordt afgetrapt met "Across The Water", een track waarin alleen ingetogen drums te horen zijn naast de vocalen van Neneh Cherry. Met "Blank Project" wordt uit een heel ander vaatje getapt. Deze uptempo productie heeft een wat zeurderig karakter, maar zal live ongetwijfeld het aanwezige publiek flink in beweging krijgen. "Naked" is daarentegen weer een behoorlijk ingetogen plaat met een diepgravende vocalen en melodie. Met "Spit Three Times", komt een wat minder diepe plaat voorbij in vergelijking met wat op de rest van het album te horen is. Het uptempo "Weightless" zal net als "Blank Project" het publiek bij een concert flink in beweging gezet worden. Met "Cynical" komt één van de fraaiste tracks van dit album voorbij. De vocalen van Neneh Cherry in deze swingende plaat mogen behoorlijk aanstekelijk genoemd.

Met het fraaie en bijzonder ingetogen "422" wordt het laatste deel van het album afgetrapt. Direct hierna komt "Out Of The Black" voorbij. Deze prettig wegluisterende samenwerking met Robyn is onlangs uitgebracht als single en geldt als de meest toegankelijke plaat van dit album. Dit houdt echter niet dat deze plaat plat genoemd mag worden. "Dossier" mag als bijzonder funky beschreven worden en geldt ook als één van de betere producties van dit album. Als afsluitende plaat is het experimenteel klinkende "Everything" te horen.

Na zestien jaar van relatieve radio stilte rond Neneh Cherry levert ze met "Blank Project" een meer dan degelijk album af. Het album dat geproduceerd is in samenwerking met RocketNumberNine en Four Tet behoeft enige luisterbeurten voordat de schoonheid echt naar voren komt.

Score: 78/100

1. Across The Water (3:28)
  2. Blank Project (4:04)