Buraka Som Sistema - Komba

door , gepubliceerd op , waardering: 82/100
Buraka Som Sistema - Komba
20 november 2011
Wereldmuziek. Beelden van panfluitende Peruanen voor de V&D en door Afrika trekkende gitaristen met een iets te hoog Kinderen voor Kinderen-gehalte trekken aan ons netvlies voorbij bij het horen van deze term. Volledig onterecht natuurlijk, maar het lijkt wel alsof alle muziek die ook maar een beetje naar Afrika of Zuid-Amerika riekt de laatste jaren het predicaat wereldmuziek heeft gekregen. Het overmatig koketteren door platenmaatschappijen met zielloze persiflages op deze sound heeft de aandacht doen afleiden van waar het werkelijk om draait in dit genre, namelijk het vertalen van cultuur, tradities, en niet in de laatste plaats het leven an sich naar muziek. Dat je hiermee ook op gruwelijke wijze clubs en festival op zijn kop kan zetten bewijst het Portugese Buraka Som Sistema, dat onlangs haar tweede album Komba afleverde.

Op debuutalbum 'Black Diamond' (2008) bracht BSS de van oorsprong Afrikaanse kuduro sound naar de massa, zij het in een gepimpt jasje en gemixt met elementen uit de hiphop, dubstep, drum 'n bass, en fidget house. Op dit tweede album wordt deze sound verder uitgediept. De titel van de LP, 'Komba', refereert naar een traditioneel Angolees ritueel waarin het leven van een recent overledene op uitbundige wijze wordt herdacht door middel van een feest, en dit concept wordt op dit album op indrukwekkende wijze omgevormd tot wereldmuziek 2.0.

'Komba' is straat, rebels, donker, multicultureel en rauw als de hel. Vlijmscherpe raps, Afrikaanse chants, scheurende electronische baslijnen, gierende synths en opgefokte drumritmes vormen grofweg de basis van dit zeer energieke album dat luistert als een impressie van de wervelende live show van het Portugese viertal. 'Eskeleto' opent het album meteen sterk met gitzwarte mid-tempo beats, Afrikaanse raps en ultralage baslijnen en vormt zodoende een prima kennismaking met de geëvolueerde sound van de band. Tracks als 'Komba' en 'Voodoo Love' voeren het tempo iets op waarna het geweld pas echt goed losbarst op het licht poppy (We Stay) Up All Night, dat voortgedreven door stuiterende fidget beats en ratelende drums helemaal van nu is. Het album schakelt gedurende haar speeltijd van uptempo naar mid-tempo platen, maar als geheel is 'Komba' een bijzonder energiek geheel met een alternatieve maar overtuigende club sound. Een van de opvallendste en tevens beste platen op het album is het chaotische 'Lol & Pop', een explosieve fusie tussen beukende rave-rock en duistere dubstep met afwisselend koele als uitbundige vocalen. Ook het stoere 'Macumba' is met haar brommende bassen, jagende ritmes en bliepende tonen typisch zo'n plaat voor de multiculturele dansvloer.

Met 'Komba' levert Buraka Som Sistema andermaal een overtuigend album af waarop cultuur en muzikale tradities de basis vormen. De basis van de BSS sound is nog altijd diepgeworteld in kuduro, maar de band weet door middel van het gebruik van elementen uit 'straat'-genres zoals hiphop, drum 'n bass en dubstep er een totaal nieuwe twist aan te geven. Het resultaat is een avontuurlijk album met een rauw randje: wereldmuziek voor clubbers.

Score: 82/100

1. Eskeleto feat. Afrikan Boy
  2. Komba feat. Kaysha