Tritonal - Piercing The Quiet

Tritonal - Piercing The Quiet
29 mei 2011
ArtiestTritonal
LabelEnhanced Recordings
Als er één album was waar ik de afgelopen weken naar uitkeek dan was het wel het debuutalbum van het Amerikaanse tranceduo Tritonal. De twee Texaanse muziekmakkers Chad Cisneros en David Reed zijn, nadat ze elkaar vonden op een online muziekforum, samen dik drie jaar actief in de voorste linies van het trancecircuit. Vanaf het eerste moment dat ze samen de studio in doken, werd de route naar succes ingezet. Met hun veelal vocale trance waarbij zweverige, emotioneel geladen en melodieuze uplifting melodieën en ferme beats op een eigen manier samenkomen, maakte het tweetal niet alleen furore op labels als Levare Recordings van Ferry Corsten en het Engelse Enhanced Recordings. Met hun net opgezette Air Up There label en de vele gelijknamige remixen (herinnert u zich die prachtige remix van Ferry Corsten's "We Belong" nog?) hebben de mannen inmiddels een behoorlijke status vergaard. Met meer dan honderd losse producties en remixes werd het wel eens tijd een stapel nieuwe tracks te bundelen op een eerste album. 'Piercing The Quiet' is de titel van het album dat nu dan eindelijk voor me ligt.

Piercing The Quiet

Net nu het duo mij goed in de greep houdt met buitengewoon schitterende vocale platen als "Lifted" en "Broken Down" is daar dan dus eindelijk dat debuutalbum, bestaande uit vijftien tracks. 'Piercing The Quiet' bestaat voor het overgrote deel uit vocale nummers, met veel oprecht mooie lyrics en nóg meer tekstloze zang, waarmee (vanzelfsprekend) bepaalde emotionele snaren geraakt gaan worden. Dat zweverige en weekmakende in combinatie met die vocalen komt redelijk naar voren, al halen de twee eerder genoemde nummers wel een niveau apart. Neem nu de koele stem van Winter Kill's Meredith Call ("Broken Down"), welke optimaal gedragen wordt door een emotionele en dromerige progtrance opbouw en break en uitmondt in een langzaam opkomende hartverwarmende, melodieuze climax. Buitenaards! "Lifted" is van hetzelfde kaliber. De mooie, om bij weg te zwijmelen vocalen van Tritonal's eigen Cristina Soto, de hemelse break met een dromerige melodie en een wakkerschuddende uplifting finale biedt de vocaltrance liefhebber andermaal een muziekstuk om voor lange tijd in de armen te sluiten.

En de rest dan? Dat steekt in zijn geheel genomen simpelweg ook erg mooi en aangenaam in elkaar. De vele details en de diverse lagen in het gebrachte geluid zijn zeer zeker een genot voor het oor. Toch kent het album naar mijn smaak net iets te weinig afwisseling. De toon is in bijna alle nummers emotioneel beladen uplifting met een dromerige, zweverige en bij vlagen energieke uitloop. Naast die kenmerkende 'Tritonal Air Up There'-sounds zijn er wel een paar producties die opvallen, zoals de twee downtempo nummers waarin Cristina Soto ("Everafter" en "Still With Me") mag excelleren en weer voldoende emotie in de schaal weet te leggen. Over zang gesproken, de robotische stem in "Shapes Revolve" komt, heel gewaagd, van David Reed zelf. Een mindere plaat is nu juist die ("Slave") met de ervaren (Kathy) Fisher en dat heeft alles te maken met de simpele Britney Spears-achtige lyrics in combinatie met het gehijg van de dame in kwestie. Gelukkig maken de Emery-aanse melodieën het nog een acceptabel nummer. Naast de stortvloed aan teksten doen het atmosferische "Poem Of Angels" (eigenlijk een te lange intro), "Ziziki" en "Murakami" het juist prima met alleen tekstloze en sfeerverhogende vrouwklanken.

Stilzwijgend verlangen… naar meer

Verwend door de twee (inmiddels welbekende) klasse platen "Broken Down" en "Lifted" waren de verwachtingen van dit album persoonlijk hoog gespannen. Gezien 'Piercing The Quiet' naast deze twee buitengewoon mooie platen eigenlijk geen andere producties herbergt die je meteen goed weten te pakken, was ik na mijn eerste luisterbeurt een beetje teleurgesteld. Maar opnieuw luisterend raakte ik toch onder de indruk van de productiekwaliteiten van het Tritonal duo. Dit album bevat voor het grootste deel vocale en karakteristieke Tritonal nummers met mooie upliftende melodieën in zweverige en emotioneel beladen beats. De vele lagen in de sounds en de over het algemeen zeer mooie lyrics geven de inhoud een extra (en veelal emotionele) lading mee en zorgen geregeld voor rillingen over je lijf. Doordat de eindjes van de vijftien tracks heerlijk aan elkaar geknoopt zijn, hebben we hier toch te maken met een verlichtend album met knap geproduceerd werk dat gewoon erg lekker weg luistert. Alleen dan zonder die buitenaards goede, nieuwe productie waar je, net als ik, vooraf misschien vurig op gehoopt had. Een aanrader voor iedere trancefanaat met gevoel in zijn of haar donder.

1. Poem Of Angels
  2. Can't Keep It In (feat. Jeza)
  3. Ziziki
  4. Broken Down (feat. Meredith Call)
  5. Retake
  6. Piercing Quiet (Album Mix)
  7. Sometimes I Wish (feat. Bethany)
  8. Something New (feat. Jenry R.)
  9. Everafter (feat. Cristina Soto)
  10. I Can Breathe (feat. Jeza)
  11. Lifted (feat. Cristina Soto)
  12. Murakami
  13. Slave (feat. Fisher)
  14. Shapes Revolve
  15. Still With Me (feat. Cristina Soto)

10 opmerkingen

Artiest {SHOWLIST artist 62105, 11259}
Eerlijk gezegd nog nooit van deze gasten gehoord :bloos: maar mijn interesse is meer dan gewekt met deze recensie! (y)
Uitspraak van MvDJ op dinsdag 31 mei 2011 om 13:30:
Eerlijk gezegd nog nooit van deze gasten gehoord

das een gebrek in je opvoeding;)
Eerlijk gezegd nog nooit van deze gasten gehoord maar mijn interesse is meer dan gewekt met deze recensie!

Dan zou ik zeer zeker dit album eens checken. Dan ben ik benieuwd naar welke plaat je het mooist vind. ;)
Werkzaam bij Funk-it!
Artiest {SHOWLIST artist 74664, 31522}
Naar mijn mening zijn deze heren. de beste trance upcomming artiesten van 2011:)

Zonde dat ze een album mix van Piercing Quiet hebben gemaakt; original mix is naar mijn mening vele malen beter en mooier. :)
Artiest {SHOWLIST artist 62759, 87262}
Een CD vol goede tracks, maar ik vind het persoonlijk te eenzijdig om ook van een goed album te kunnen spreken... Het is wel echt een CD lang van hetzelfde waarbij je nergens echt verrast wordt.. Maar goed, alle tracks op zich zitten goed in elkaar..
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 mei 2011 om 21:38:
Zonde dat ze een album mix van Piercing Quiet hebben gemaakt; original mix is naar mijn mening vele malen beter en mooier.

Precies, doe mij die ook maar!

Keek erg naar dit album uit, maar vond hem uiteindelijk toch wat tegenvallen eigenlijk.

Vooropgesteld, het album is goed geproduceerd en de nummers steken sterk in elkaar. Ik vind het alleen af en toe iets teveel van het goede, het klinkt me te gelikt, zoetsappig, commercieel, hoe je het ook wilt noemen.

Het album is bijna alleen maar vocaal, met zeker de nodige mooie nummers er tussen, maar iets meer afwisseling had geen kwaad gekund. Op den duur gaat het mij namelijk een beetje vervelen. En inderdaad wat je al zegt, Broken Down en Lifted, de nummers die we al kennen, zijn de hoogtepunten van het album. Waarbij ik overigens de Mat Zo Remix van Lifted veel vetter vind.
Heb de preview geluisterd. wordt er na een tijdje wel simpel van. Vocal trance preekt me zeker aan,maar dit nee.