Carl Craig - 20 F@#&ING Years: We Ain't Dead Yet

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
14 april 2011
ArtiestCarl Craig Site
LabelPlanet E
Genre: house, techno
Het gerenommeerde Planet E label van Detroit-held Carl Craig is dit jaar precies twee decennia verantwoordelijk voor het uitbrengen van hoge kwaliteit house en techno. Eigenlijk behoeven het label, haar artiesten en haar discografie weinig introductie. Gedurende haar bestaan bracht Planet E een indrukwekkende reeks releases uit van zowel Motor City-artiesten zoals Moodymann, Kenny Larkin en Kevin Saunderson als artiesten uit andere hoeken van de planeet zoals de Nederlandse Newworldaquarium en de Duitser Martin Buttrich. Wie jarig is trakteert, en een van de cadeautjes verscheen onlangs in de vorm van een 'Best Of' album met de veelzeggende titel Planet-E - 20 F@#&ING Years: We Ain't Dead Yet.

De compilatie als geheel is een fijne dwarsdoorsnede van de historie van het label geworden, dat door middel van een combinatie van zowel klassieke Detroit techno als hedendaagse sounds de essentie van het instituut op effectieve wijze blootlegt. Ondanks de diversiteit horen we in iedere plaat de inmiddels zeer bekende Planet E sound terug: diepe, vernuftig gestructureerde en organische tracks waarin de eigenzinnigheid van iedere artiest op het label maximaal wordt belicht. Gedurende haar speeltijd wisselt het, overigens ongemixte- album af tussen minimale composities, no-nonsens club tracks en zelfs aan jazz refererende platen, hetgeen de kracht en sound van iedere plaat afzonderlijk nog eens extra benadrukt. Na de zompige mid-tempo house track 'Dem Young Sconies' van Moodymann uit 1997 zorgen tracks zoals het gestripte maar uiterst trippy 'Club Silencio' van Lazy Fat People, Quadrant's overweldigende Detroit-knaller 'Hyperprism' en het uit 1995 stammende 'A Moment Of Insanity' van Gemini voor een meer dan aangename luisterervaring.

Na deze tracks schotelen Carl en zijn vrienden ons wat pittiger materiaal voor. Zo heeft 'Jam The Box' van 69, een nietsontziende ragger voortgedreven door in acid gedrenkte bassen na bijna zeventien jaar nog niets aan kracht en kwaliteit ingeboet, en ook het nerveuze 'Repeating Decimal' van Urban Tribe en de kalme maar onheilspellende electro van Flexitone's 'Pulse Of Revolution' blinken uit in effectiviteit. Een van de vele hoogtepunten is het obscure en overweldigende 'Demented' van Tres Demented, een project van Carl Craig zelf en een plaat die vandaag de dag nog veelvuldig wordt gedraaid door talloze DJ's. Het gebrul en geloei in deze track, gecombineerd met bleeps, ratelende drums en stampende bassen, bewees zich de laatste jaren als een effectieve weapon of choice voor DJ's die niet rusten voordat ze het laatste druppeltje zweet uit het club- en festivalpubliek hebben geperst.

Het mag eigenlijk geen verrassing zijn dat Planet-E - 20 F@#&ING Years: We Ain't Dead Yet een uitermate sterk overzicht is geworden van het heden en verleden van een van 's werelds meest geroemde labels. Bijna alle vijfentwintig tracks zijn een schot in de roos, en dat maakt van deze compilatie niets minder dan een release die niet mag ontbreken in de collectie van de house en techno-liefhebber voor wie het niet soulful genoeg kan zijn.

1. Moodymann - Dem Young Sconies
  2. Attias - Analysis
  3. Martin Buttrich - Full Clip