door , gepubliceerd op , waardering: 89/100
DJ-KiCKS - Apparat
21 november 2010
Organisatie!K7 Site
ArtiestApparat Site
Label!K7 Records
Mede dankzij albums als Walls, Live, en Orchestra of Bubbles (samen met Ellen Allien), en zijn samenwerking met Modeselektor als Moderat geldt Apparat (Sascha Ring) als een van de meest vooruitstrevende artiesten van dit moment. Kenmerkend voor Apparat’s sound is de samensmelting van lang uitgesponnen melodieën in composities die variëren van levendig en opbeurend tot ijzingwekkend kil met een melodramatische ondertoon, en combinaties daarvan. Ritmes, melodielijnen, en tal van genres worden naar hartelust vervormd en het is pure emotie dat de hoofdrol speelt in de man’s producties, remixen en compilaties, en op deze nieuwste editie in de fameuze DJ-KiCKS reeks.

“Een mix heeft behoefte aan dynamiek,” zegt Apparat zelf. “Ik wilde graag een paar ‘vreemde’ tracks gebruiken (…), en had daarnaast een aantal tracks nodig om bepaalde delen in de mix aan elkaar te plakken”. Apparat’s mix is min of meer geworden zoals je van de man zou verwachten. Aan de hand van 24 tracks van zeer uiteenlopende artiesten wordt een uiterst diepe flow gepresenteerd die een perfecte weergave is van Apparat’s huidige muzikale visie. Het is een mix die tijdens haar gehele speelduur blijft boeien door de inventieve samensmelting van de tracks maar nog meer door haar bitterzoete karakter. Apparat trekt meteen alle registers open op de openingstrack, zijn eigen beeldschone ‘Circles’. De woelige ondertoon, gecombineerd met dromerige vocalen, vormt een prima prelude voor opvolgende tracks zoals het kippenvel opwekkende ‘Lengthening Shadows’ van Telefon Tel Aviv, het bezwerende ‘Legendary’ van Oval, en het welbekende gepingel op Patrice Bäumel’s ‘Sub’.

Vanaf de diepe, dubby house op Ripperton’s volvette ‘Echocity’ wordt de mix op elegante wijze voorzien van nieuwe lagen en een wat meer ongrijpbare sfeer. Jagende, gefreakte ritmes -hoewel nergens uptempo- en zinnenprikkelend, bij vlagen episch synthesizerwerk nemen gaandeweg de overhand, waardoor de mix als geheel wordt voorzien van een duisterder randje. Zo kent het housy ‘Moth’ van Burial & Four Tet een bepaalde dramatiek die men niet vaak aantreft in platen in haar genre, terwijl Thom Yorke’s typische stemgeluid op het desolaat aandoende maar werkelijk geniale ‘Harrowdown Hill’ het absolute hoogtepunt vormt van deze compilatie. Het einde nadert, maar van een afbouw is zeker nog een sprake. Het stuwende ‘The Shrew Would have Cushioned The Blow’ van Joy Orbison, en het speciaal voor deze DJ-KiCKS gecompileerde ‘Sayulita’ van Apparat zelf zijn twee ijzersterke platen die nog eens extra goed uitkomen dankzij hun perfecte positie in de mix, waarna Tim Hecker’s ‘Borderlands’ de mix afsluit met een briljant staaltje ambient.

De verwachtingen waren hooggespannen, maar Apparat’s DJ-KiCKS mix maakt deze meer dan waar. Het ingenieuze mixen, de plaatsing van iedere track afzonderlijk in deze mix, het samenspel tussen genres en de fenomenale sfeer die Apparat hier neerzet maken van deze editie in de reeks een ongekend avontuurlijke luisterervaring. Kortom, een meer dan overtuigende compilatie, en opnieuw een schot in de roos voor !K7.

Score: 89/100

1. Apparat – Circles
  2. 69 – Rushed
  3. Telefon Tel Aviv – Lengthening Shadows
  4. Apparat – Interlude
  5. Luke Abbott – More Room
  6. Oval – Legendary
  7. Patrice Bäumel – Sub
  8. Martyn – Miniluv (Original Mix)
  9. Ripperton – Echocity
  10. Cosmin TRG – Tower Block
  11. Scorn – Falling (Autechre “FR 13″ Remix)
  12. Born Ruffians – I Need A Life (Four Tet Remix)
  13. Pantha Du Prince – Welt Am Draht
  14. Phon.o – Intervall
  15. Burial + Four Tet – Moth
  16. Vincent Markowski – The Madness Of Moths
  17. Ramadanman – Tempest
  18. Thom Yorke – Harrowdown Hill
  19. Spherix – Lesser People
  20. Oval – TV Power
  21. Joy Orbison – The Shrew Would Have Cushioned The Blow
  22. Apparat – Sayulita (DJ-KiCKS)
  23. T++ – Worn Down
  24. Tim Hecker – Borderlands

13 opmerkingen

topalbum, vooral die four tet remix van i need a life is geniaal!!

Orchestra of Bubbles

Blijft een heerlijk album, dat ik nog steeds graag opzet (Y)

Over deze compilatie; het deed mij eigenlijk niet zoveel in de eerste instantie. Maar nu ik deze mooie en positieve review lees, heb ik zoiets vna misschien moet ik hem er toch nog eens bijpakkene nog een kans geven :)
Mooie review van een zeer mooi album! MOTH <3
Artiest Maay
hier komen we de winter mee doorrrr!