Ton, voordat ik aan mijn vragen begin, wil ik graag eerst iets weten wat ik me al jaren afvraag: het zal je waarschijnlijk al 1000 keer gevraagd zijn, maar wat betekent nou precies TB? Is het een bijnaam of een afkorting van iets? En hoe ben je aan die bijnaam gekomen?
Het is een afkorting van The Butcher hahaha, Robin Albers heeft dat eens een keer in de ether geroepen toen hij nog het programma ‘For Those’ deed. Sindsdien gingen promotors adverteren met ‘The Butcher’. Ik heb dat in 1994 afgekort tot Ton TB omdat men dacht dat ik heel hard draaide vanwege de wat obscure naam, wat dus niet het geval was.
Je carrière staat behoorlijk op z’n kop de laatste tijd, op een goede manier welteverstaan. Zo stond je op Tiësto’s afsluiting van het Amsterdam Dance Event in Paradiso. En je bent je eigen agency Globaltwist Music gestart, hoe is dat tot stand gekomen? Is het altijd je droom geweest om 100% eigen baas te zijn, zoals je nu bent?
Nou, ik ben in principe altijd eigen baas geweest, maar ik had toch andere ideeën wat betreft management en het hele boekingsgebeuren. En ik wilde al een poosje een eigen agency starten omdat ik ook andere DJ’s graag op weg wil helpen, er is in Nederland erg veel talent dat vaak door verkeerd management net niet de top haalt. Als je het over talenten hebt, is Jordy Lishious zich op dit moment een goed voorbeeld, als je kijk hoe hij zich momenteel ontwikkelt, is dat echt fantastisch. Wij hebben hem exclusief aan onze agency verbonden en we doen daarnaast de muzikale producties voor hem in de studio die aan ons Globaltwist Music Headquarters vast zit. Jordy gaat mede daardoor als een speer, binnenkort wordt er een speciale bootleg uitgebracht door Spinnin’ Records en Jordy’s release ‘Raw’ (met op de b-kant ‘Slick’) komt vier december onder zijn eigen naam uit op het roemruchte Big & Dirty label van Be Yourself Music (voormalig ID&T). Verder hebben we sinds één oktober Cor Fijneman en Mark Norman toegevoegd aan onze stal, die al bestond uit Montana, Boy Lamoen, Jordy Lishious en MC Gunner en mijzelf natuurlijk. Check www.globaltwistmusic.com voor alle info over de jongens, altijd leuk om te lezen.
Wat is het doel van je bedrijf? Heb je een bepaalde visie die je naar buiten uit wil dragen? Is het niet een beetje het heruitvinden van het wiel?
Nee, ik denk niet dat we iets gaan heruitvinden, we willen wel iets verbeteren. Veel agency’s storten zich vooral op artiesten die al populair zijn en aardig wat gigs hebben staan. Wat wij doen, is een artiest creëren en managen vanaf het punt waarop hij bij ons binnenkomt, dat geldt voor zowel de jongens die al naam hebben als voor de talenten die we in ons bedrijf opnemen. Dat gebeurt mede door onze bookers, die op alles moeten letten wat er in de carrière van de artiest gebeurt. Ze moeten elke kans aanpakken om de artiest te voorzien van publiciteit, waardoor ze ook meer munitie hebben om de DJ’s aan promoters aan te bieden. Wat we naar buiten willen uitdragen, is dat we een enthousiast en gedreven bedrijf zijn en dat we alles willen ‘handlen’, inclusief een eigen platenmaatschappij. Daar ben ik nu druk mee bezig. Globaltwist Music moet staan voor kwaliteit en een super leuke groep dj’s en andere artiesten die samen ervoor zorgen dat we kwaliteit en plezier uitstralen. De guys zijn te boeken via bookings@globaltwistmusic.com, daar kun je alle informatie opvragen over prijzen en beschikbaarheid.
Valt het allemaal wel een beetje te combineren? Want naast je bedrijf draai je ook veel in binnen- en buitenland en ben je ook nog eens de trotse vader van twee kinderen. Ben je überhaupt nog wel eens vrij? En wat doe je in de spaarzame vrije tijd die je hebt?
Haha ja inderdaad tijd is erg veel waard en kom elke dag tijd tekort. Ik probeer toch zoveel mogelijk tijd te maken voor mijn dochters, voor je het weet zijn ze volwassen en heb je hun jeugd aan je neus voorbij zien gaan. Maar eigenlijk gaan mijn gedachten de hele dag onbewust naar het bedrijf, omdat ik nog zoveel wil doen en moet regelen. Maar ja, ik denk dat ik gewoon niet zonder kan, ik moet gewoon een bepaalde druk voelen, I love the stress and the stress loves me!
Ik zou bijna nog vergeten dat je ook regelmatig in de studio zit, wat in het verleden o.a. de monsterhits ‘Three Drives – Greece 2000’ en ‘Electronic Malfunction’ opleverde. Hoe staat het met je producties? Ik ving iets op over een album dat over niet al te lange tijd in de winkels ligt? Wat kunnen we daarvan verwachten? Ik heb heel lang geleden een album van je alias ‘Three Drives’ gekocht, gaat het een beetje die kant op of is het iets totaal nieuws dat we te horen krijgen?
Sterker nog: het album komt deze week in de winkels (week43). Hij wordt gereleased op Black Hole Recordings, waar voor ik al een aantal mix cd’s heb gedaan. Het is een beetje een mengelmoes van wat trancy dingen en wat vocale, meer progressive klinkende tracks. Mijn nieuwe single ‘Jewels In Time’ staat er ook op, die inmiddels al in de platenzaken ligt. Op de bonusdisc van het album staat een chill out mix van vierendertig minuten waar ik een paar van mijn tracks in verwerkt heb, ideaal om tot rust te komen of voor in de auto. Verder ben ik druk met totaal andere producties, daarover binnenkort meer.
Waar haal je je inspiratie vandaan? Veel DJ’s die ook produceren krijgen hun beste ideeën tijdens en/ of na hun optredens, is dat bij jou ook zo? Of kijk je bijvoorbeeld naar hoe je kinderen aan het spelen zijn en krijg je dan ineens een geweldig idee voor een track in je hoofd?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon begin in de studio en de inspiratie komt vaak uit het niets wanneer ik wat beats opzet. En daarna ga ik gewoon wat freaken met knopjes, geluiden, synths en effectenbakken, en de rest gaat eigenlijk vanzelf. Als het opzetje helemaal in de computer staat, ga ik alles uitwerken om het vervolgens nog een keer uit te mixen.
Je bent in het buitenland erg populair, je Dream By Daylight album tour gaat door o.a. Brazilië, België, Polen en Qatar. Hoe staat het met je bekendheid in die landen? Is de scene waarin je werkzaam bent daar net zo als in Nederland of merk je grote verschillen? Zo ja: wat is er anders aan die landen in vergelijking met Nederland?
Inderdaad draai ik meer in het buitenland, ik denk dat de mensen en de promotors daar mijn producties beter kennen. Wij, Erik de Koning en ik, maken namelijk niet echt van die harde clubtrance die in Nederland zo populair is/ was. Ik sta vaak in de wat meer underground en de wat trendy clubs in alle uithoeken van de wereld, zoals op Mauritius, in Brazilië, Los Angeles en andere zonnige bestemmingen. Maar ik sta ook regelmatig dichter bij huis zoals La Rocca in het Belgische Lier of in het Hongaarse Boedapest.
Je bent een DJ van de ‘oude garde’, je hebt de hele opkomst van de dance meegemaakt. Zijn er dingen die je mist van vroeger? Of is het alleen maar verbeterd in de periode vanaf de geboorte van dance tot aan nu? Zijn er dingen die je zou willen veranderen in ‘het wereldje’?
Ik mis vaak de saamhorigheid en het echt uitkijken naar een feest. Vroeger was het natuurlijk allemaal best wel nieuw voor veel mensen, nu is het allemaal iets gewoner geworden. Ook de muziekstijlen werden vroeger door de hele avond gemixt, er was niet echt sprake van ‘ik draai dit en jij draait dat’. Het is momenteel wel veel beter gesteld met de producties, veel platen zijn van een hoog niveau qua sound en ideeën, iets dat je vroeger niet altijd kon zeggen. Een nadeel is, en ja daar komt het weer: het illegaal downloaden. Mensen weten niet wat ze aanrichten in de muziek- en filmindustrie. Hopelijk wordt daar nog eens wat tegen uitgevonden, want het gaat op den duur ten koste van de artiesten die echt veel talent hebben.
Natuurlijk nog het gebruikelijke vragenlijstje:
Drukke stad of rustig dorpje? Rustig dorpje.
CD of vinyl? Beiden.
Portemonnee of geld los in je zakken? Portemonnee.
Typen of schrijven? Typen.
Sinaasappel of mandarijn? Sinaasappel.
Trance of progressive? Progressive.
The Police of Duran Duran? The Police.
Scotch & Soda of Armani? Scotch & Soda
TV of internet? Internet.
En de altijd terugkerende, meest onmogelijke vraag: muziek of vrouwen? Muziek.
Het is een afkorting van The Butcher hahaha, Robin Albers heeft dat eens een keer in de ether geroepen toen hij nog het programma ‘For Those’ deed. Sindsdien gingen promotors adverteren met ‘The Butcher’. Ik heb dat in 1994 afgekort tot Ton TB omdat men dacht dat ik heel hard draaide vanwege de wat obscure naam, wat dus niet het geval was.
Je carrière staat behoorlijk op z’n kop de laatste tijd, op een goede manier welteverstaan. Zo stond je op Tiësto’s afsluiting van het Amsterdam Dance Event in Paradiso. En je bent je eigen agency Globaltwist Music gestart, hoe is dat tot stand gekomen? Is het altijd je droom geweest om 100% eigen baas te zijn, zoals je nu bent?
Nou, ik ben in principe altijd eigen baas geweest, maar ik had toch andere ideeën wat betreft management en het hele boekingsgebeuren. En ik wilde al een poosje een eigen agency starten omdat ik ook andere DJ’s graag op weg wil helpen, er is in Nederland erg veel talent dat vaak door verkeerd management net niet de top haalt. Als je het over talenten hebt, is Jordy Lishious zich op dit moment een goed voorbeeld, als je kijk hoe hij zich momenteel ontwikkelt, is dat echt fantastisch. Wij hebben hem exclusief aan onze agency verbonden en we doen daarnaast de muzikale producties voor hem in de studio die aan ons Globaltwist Music Headquarters vast zit. Jordy gaat mede daardoor als een speer, binnenkort wordt er een speciale bootleg uitgebracht door Spinnin’ Records en Jordy’s release ‘Raw’ (met op de b-kant ‘Slick’) komt vier december onder zijn eigen naam uit op het roemruchte Big & Dirty label van Be Yourself Music (voormalig ID&T). Verder hebben we sinds één oktober Cor Fijneman en Mark Norman toegevoegd aan onze stal, die al bestond uit Montana, Boy Lamoen, Jordy Lishious en MC Gunner en mijzelf natuurlijk. Check www.globaltwistmusic.com voor alle info over de jongens, altijd leuk om te lezen.
Wat is het doel van je bedrijf? Heb je een bepaalde visie die je naar buiten uit wil dragen? Is het niet een beetje het heruitvinden van het wiel?
Nee, ik denk niet dat we iets gaan heruitvinden, we willen wel iets verbeteren. Veel agency’s storten zich vooral op artiesten die al populair zijn en aardig wat gigs hebben staan. Wat wij doen, is een artiest creëren en managen vanaf het punt waarop hij bij ons binnenkomt, dat geldt voor zowel de jongens die al naam hebben als voor de talenten die we in ons bedrijf opnemen. Dat gebeurt mede door onze bookers, die op alles moeten letten wat er in de carrière van de artiest gebeurt. Ze moeten elke kans aanpakken om de artiest te voorzien van publiciteit, waardoor ze ook meer munitie hebben om de DJ’s aan promoters aan te bieden. Wat we naar buiten willen uitdragen, is dat we een enthousiast en gedreven bedrijf zijn en dat we alles willen ‘handlen’, inclusief een eigen platenmaatschappij. Daar ben ik nu druk mee bezig. Globaltwist Music moet staan voor kwaliteit en een super leuke groep dj’s en andere artiesten die samen ervoor zorgen dat we kwaliteit en plezier uitstralen. De guys zijn te boeken via bookings@globaltwistmusic.com, daar kun je alle informatie opvragen over prijzen en beschikbaarheid.
Valt het allemaal wel een beetje te combineren? Want naast je bedrijf draai je ook veel in binnen- en buitenland en ben je ook nog eens de trotse vader van twee kinderen. Ben je überhaupt nog wel eens vrij? En wat doe je in de spaarzame vrije tijd die je hebt?
Haha ja inderdaad tijd is erg veel waard en kom elke dag tijd tekort. Ik probeer toch zoveel mogelijk tijd te maken voor mijn dochters, voor je het weet zijn ze volwassen en heb je hun jeugd aan je neus voorbij zien gaan. Maar eigenlijk gaan mijn gedachten de hele dag onbewust naar het bedrijf, omdat ik nog zoveel wil doen en moet regelen. Maar ja, ik denk dat ik gewoon niet zonder kan, ik moet gewoon een bepaalde druk voelen, I love the stress and the stress loves me!
Ik zou bijna nog vergeten dat je ook regelmatig in de studio zit, wat in het verleden o.a. de monsterhits ‘Three Drives – Greece 2000’ en ‘Electronic Malfunction’ opleverde. Hoe staat het met je producties? Ik ving iets op over een album dat over niet al te lange tijd in de winkels ligt? Wat kunnen we daarvan verwachten? Ik heb heel lang geleden een album van je alias ‘Three Drives’ gekocht, gaat het een beetje die kant op of is het iets totaal nieuws dat we te horen krijgen?
Sterker nog: het album komt deze week in de winkels (week43). Hij wordt gereleased op Black Hole Recordings, waar voor ik al een aantal mix cd’s heb gedaan. Het is een beetje een mengelmoes van wat trancy dingen en wat vocale, meer progressive klinkende tracks. Mijn nieuwe single ‘Jewels In Time’ staat er ook op, die inmiddels al in de platenzaken ligt. Op de bonusdisc van het album staat een chill out mix van vierendertig minuten waar ik een paar van mijn tracks in verwerkt heb, ideaal om tot rust te komen of voor in de auto. Verder ben ik druk met totaal andere producties, daarover binnenkort meer.
Waar haal je je inspiratie vandaan? Veel DJ’s die ook produceren krijgen hun beste ideeën tijdens en/ of na hun optredens, is dat bij jou ook zo? Of kijk je bijvoorbeeld naar hoe je kinderen aan het spelen zijn en krijg je dan ineens een geweldig idee voor een track in je hoofd?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon begin in de studio en de inspiratie komt vaak uit het niets wanneer ik wat beats opzet. En daarna ga ik gewoon wat freaken met knopjes, geluiden, synths en effectenbakken, en de rest gaat eigenlijk vanzelf. Als het opzetje helemaal in de computer staat, ga ik alles uitwerken om het vervolgens nog een keer uit te mixen.
Je bent in het buitenland erg populair, je Dream By Daylight album tour gaat door o.a. Brazilië, België, Polen en Qatar. Hoe staat het met je bekendheid in die landen? Is de scene waarin je werkzaam bent daar net zo als in Nederland of merk je grote verschillen? Zo ja: wat is er anders aan die landen in vergelijking met Nederland?
Inderdaad draai ik meer in het buitenland, ik denk dat de mensen en de promotors daar mijn producties beter kennen. Wij, Erik de Koning en ik, maken namelijk niet echt van die harde clubtrance die in Nederland zo populair is/ was. Ik sta vaak in de wat meer underground en de wat trendy clubs in alle uithoeken van de wereld, zoals op Mauritius, in Brazilië, Los Angeles en andere zonnige bestemmingen. Maar ik sta ook regelmatig dichter bij huis zoals La Rocca in het Belgische Lier of in het Hongaarse Boedapest.
Je bent een DJ van de ‘oude garde’, je hebt de hele opkomst van de dance meegemaakt. Zijn er dingen die je mist van vroeger? Of is het alleen maar verbeterd in de periode vanaf de geboorte van dance tot aan nu? Zijn er dingen die je zou willen veranderen in ‘het wereldje’?
Ik mis vaak de saamhorigheid en het echt uitkijken naar een feest. Vroeger was het natuurlijk allemaal best wel nieuw voor veel mensen, nu is het allemaal iets gewoner geworden. Ook de muziekstijlen werden vroeger door de hele avond gemixt, er was niet echt sprake van ‘ik draai dit en jij draait dat’. Het is momenteel wel veel beter gesteld met de producties, veel platen zijn van een hoog niveau qua sound en ideeën, iets dat je vroeger niet altijd kon zeggen. Een nadeel is, en ja daar komt het weer: het illegaal downloaden. Mensen weten niet wat ze aanrichten in de muziek- en filmindustrie. Hopelijk wordt daar nog eens wat tegen uitgevonden, want het gaat op den duur ten koste van de artiesten die echt veel talent hebben.
Natuurlijk nog het gebruikelijke vragenlijstje:
Drukke stad of rustig dorpje? Rustig dorpje.
CD of vinyl? Beiden.
Portemonnee of geld los in je zakken? Portemonnee.
Typen of schrijven? Typen.
Sinaasappel of mandarijn? Sinaasappel.
Trance of progressive? Progressive.
The Police of Duran Duran? The Police.
Scotch & Soda of Armani? Scotch & Soda
TV of internet? Internet.
En de altijd terugkerende, meest onmogelijke vraag: muziek of vrouwen? Muziek.