24 augustus 2020
Functie | 3 × zangeres |
Geslacht | vrouw |
Geboortedatum | |
Leeftijd | 68 |
Herkomst | Nederland |
Genres | blues, jazz |
Site | greetjebijma.com |
Links |
Biografie
Greetje Bijma is sinds het begin van de jaren tachtig actief als improviserend zangeres. Met haar soepele stem en haar theatrale kwaliteiten trok ze al gauw de aandacht, ook buiten het circuit van jazzpodia. Een succesvol concert met haar toenmalige kwintet op het internationale jazzfestival in Berlijn in 1989 bracht haar op een groot aantal Europese podia.
In 1990 ontving ze als eerste vrouw de Boy Edgarprijs, de belangrijkste onderscheiding die in de jazz en geïmproviseerde muziek wordt toegekend.
Ze werkte in diverse combinaties met Alan Laurillard, Willem Breuker, Marilyn Crispell, Mark Dresser en Jasper van 't Hof. In 1992 werd een KRO-productie, waarin ze zich samen met Louis Andriessen liet inspireren door poëzie van Sybren Polet, onderscheiden met de internationale Prix Italia. In 1993 daagde de organisatie van 'Antwerpen Culturele Hoofdstad' haar uit tot het maken van een soloprogramma voor kinderen.
Eind 1998 ging een solovoorstelling van Greetje Bijma in première, 'Songs and Lyrics'. Ze heeft dit programma inmiddels tientallen malen gebracht in theaters en op muziekpodia in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
Sinds vijf jaar geeft Greetje Bijma rond de jaarwisseling een serie concerten onder de titel Winterlûd (Fries voor 'wintergeluiden'). Samen met organist/harmoniumspeler Klaas Hoek brengt ze een programma, waarin improvisatie en klassieke liedkunst elkaar afwisselen. De bij BVHaast verschenen cd met gelijknamige titel is inmiddels aan een derde persing toe. Trouw schreef: "Eindelijk een kerst-cd waar je warm van wordt".
In mei 2004 debuteerde Greetje Bijma in het Lincoln Center in New York. Een recensent van de New York Times vond haar "een adembenemende theaterpersoonlijkheid" en roemde haar vocale kwaliteiten. In maart 2005 noemde een criticus haar 'de koningin van de avond', nadat ze in Stuttgart de vocale partij zong in een stuk voor symfonie-orkest en bigband.
Haar samenwerking met Klaas Hoek kreeg in 2008 een succesvol vervolg met het project 'Finster op it Suden / Summer Songs' waarin muzikale bewerkingen van poëzie centraal stonden. Er werd onder meer werk van W.B. Yeats (Engeland) en de Friese dichters Simon Oosting en Abe de Vries (de titel is afkomstig uit een van zijn gedichten) uitgevoerd. Belangrijke drijfveer achter 'Finster op it Suden / Summer Songs' was het spelen met klanken van het orgel/harmonium in samenhang met de klankexperimenten van Greetje Bijma. "Klassiek en soul omarmen elkaar", schreef het Haarlems Dagblad.
Verder treedt Greetje Bijma regelmatig duo op met de Malinese kora-speler en internationaal is ze vooral actief met toetsenist Jasper van 't Hof.
Begin maart 2008 vierde stemkunstenares Greetje Bijma haar jubileum als podiumkustenares onder het motto 'Greetje Bijma 25 years on stage' in het Amsterdamse BIMhuis. Ze trad er op met de Chinese pipa-speelster Yang Jing en met een sextet met de bekende pianist en componist Michiel Braam: "De top van de Nederlandse geïmproviseerde muziek stijgt met Greetje als katalysator ver boven zichzelf uit. Het swingt, klankkleuren spetteren en Bijma gaat helemaal op in de karakters die ze zingt, een kindje, een huisvrouw met een stalker, een neuroot in de file", schreef Armand Serpenti in Trouw.
In 1990 ontving ze als eerste vrouw de Boy Edgarprijs, de belangrijkste onderscheiding die in de jazz en geïmproviseerde muziek wordt toegekend.
Ze werkte in diverse combinaties met Alan Laurillard, Willem Breuker, Marilyn Crispell, Mark Dresser en Jasper van 't Hof. In 1992 werd een KRO-productie, waarin ze zich samen met Louis Andriessen liet inspireren door poëzie van Sybren Polet, onderscheiden met de internationale Prix Italia. In 1993 daagde de organisatie van 'Antwerpen Culturele Hoofdstad' haar uit tot het maken van een soloprogramma voor kinderen.
Eind 1998 ging een solovoorstelling van Greetje Bijma in première, 'Songs and Lyrics'. Ze heeft dit programma inmiddels tientallen malen gebracht in theaters en op muziekpodia in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
Sinds vijf jaar geeft Greetje Bijma rond de jaarwisseling een serie concerten onder de titel Winterlûd (Fries voor 'wintergeluiden'). Samen met organist/harmoniumspeler Klaas Hoek brengt ze een programma, waarin improvisatie en klassieke liedkunst elkaar afwisselen. De bij BVHaast verschenen cd met gelijknamige titel is inmiddels aan een derde persing toe. Trouw schreef: "Eindelijk een kerst-cd waar je warm van wordt".
In mei 2004 debuteerde Greetje Bijma in het Lincoln Center in New York. Een recensent van de New York Times vond haar "een adembenemende theaterpersoonlijkheid" en roemde haar vocale kwaliteiten. In maart 2005 noemde een criticus haar 'de koningin van de avond', nadat ze in Stuttgart de vocale partij zong in een stuk voor symfonie-orkest en bigband.
Haar samenwerking met Klaas Hoek kreeg in 2008 een succesvol vervolg met het project 'Finster op it Suden / Summer Songs' waarin muzikale bewerkingen van poëzie centraal stonden. Er werd onder meer werk van W.B. Yeats (Engeland) en de Friese dichters Simon Oosting en Abe de Vries (de titel is afkomstig uit een van zijn gedichten) uitgevoerd. Belangrijke drijfveer achter 'Finster op it Suden / Summer Songs' was het spelen met klanken van het orgel/harmonium in samenhang met de klankexperimenten van Greetje Bijma. "Klassiek en soul omarmen elkaar", schreef het Haarlems Dagblad.
Verder treedt Greetje Bijma regelmatig duo op met de Malinese kora-speler en internationaal is ze vooral actief met toetsenist Jasper van 't Hof.
Begin maart 2008 vierde stemkunstenares Greetje Bijma haar jubileum als podiumkustenares onder het motto 'Greetje Bijma 25 years on stage' in het Amsterdamse BIMhuis. Ze trad er op met de Chinese pipa-speelster Yang Jing en met een sextet met de bekende pianist en componist Michiel Braam: "De top van de Nederlandse geïmproviseerde muziek stijgt met Greetje als katalysator ver boven zichzelf uit. Het swingt, klankkleuren spetteren en Bijma gaat helemaal op in de karakters die ze zingt, een kindje, een huisvrouw met een stalker, een neuroot in de file", schreef Armand Serpenti in Trouw.