Partyflock
 
Profiel · 253166

Agenda

Laatst bezochte feest was op zondag 27 mei 2018: Lente Kabinet Festival, Het Twiske, Oostzaan

Statistieken

± 144127·pagina's bekeken
22Partyflockvrienden
233·favorieten
241·evenementen bezocht
57·oude interessante evenementen
16·winactie deelnemingen
1·flock
196×geciteerd
317·opmerkingen
19·waarderingen
2·forumonderwerpen
201·forumberichten (onderwerpenlijst)
2·flockberichten (onderwerpenlijst)
7×positieve karma
6·positievelingen
5×negatieve karma
4·negatievelingen
783·privéberichten verzonden
572·privéberichten ontvangen

soundcloud Recente muziek

mixcloud Recente muziek

Normally dj'ing is a craft, some are good at mixing, some can compose a wonderfull set, with records that really sound great together but with Derrick May it becomes art. He takes music, and makes new music out of it, he tells a story a composition of soul, techno and funk. Worlds best DJ in my opinion. He is beyond and above the rest. Hearing him play is historic and something I'll tell my grandchildren, like when people impress me, cause they have been to a concert of Miles Davis.....

"TECHNO"

Techno is een elektronische muziekstijl die het levenslicht zag in de jaren '70 van de twintigste eeuw, maar zich met name in de jaren '80 in ontwikkelde in onder andere Detroit en Frankfurt. De term techno is vanaf het begin van de jaren negentig in Amerika in gebruik geraakt als verzamelnaam voor een veel groter geheel aan elektronische muziekstijlen.


GESCHIEDENIS

Techno ontstond als genre op diverse plaatsen in de wereld, maar voornamelijk in Amerika en Duitsland en ontstond eind jaren '70. Het genre kwam voort uit electro in combinatie met minimal, en industrial. In het begin van de jaren '80 is het genre nog duidelijk in ontwikkeling en kent het in Duitsland vooral een industrial-geluid. Een bekende dj uit die tijd, Talla2XLC, richtte in 1983 de allereerste club op die techno (en Electronic Body Music) als uitgaanspunt had. Later zou de Duitse techno meer melodie krijgen, mede door opkomst van house en New Wave.

De Amerikaanse techno evolueerde via een iets melodischere versie van het genre, die meer uitnodigt tot dansen en waar men helemaal in kon opgaan, maar nog altijd het industriële geluid had. Het is dan ook niet vreemd de Amerikaanse versie van het genre in Detroit het levenslicht zag omdat daar, midden jaren 80, een grote crisis in de auto-industrie was.

Het woord techno werd voor het eerst gebruikt door de Amerikaanse futuroloog Alvin Toffler in zijn boek "The Third Wave" en is afgeleid van "technology", omdat Detroit in die tijd een sterk ontwikkelde stad was.

De elektronische muziek uit Detroit kent een aantal golven (of waves), die zich met toenemend succes over de rest van de wereld hebben verspreid.


De Amerikaanse techno-evolutie

FIRST WAVE
Juan Atkins, Derrick May en Kevin Saunderson kenden elkaar van de middelbare school in Belleville en staan dan ook bekend als de Belleville Three. Juan Atkins, die al muzikale successen gekend had met de groep Cybotron, was de oudste van de drie en gold als grootste inspiratiebron voor de anderen.

In navolging van de house-dj's uit Chicago maten ze zich een epitheton ornans aan: Juan Atkins werd Magic Juan Atkins (door de magische rust die hij uitstraalt), Kevin Saunderson werd Kevin Master Reese Saunderson (naar het Reese Project waar hij deel van uitmaakte) en enfant terrible Derrick May werd eenvoudigweg Mayday. Ook richtten ze alle drie hun eigen platenlabel op: Metroplex (Atkins), KMS (Saunderson) en Transmat (May).

Er wordt ook nog wel eens een vierde bij genoemd: Eddie "Flashin'" Fowlkes.

Het triumviraat van de Techno werd sterk beïnvloed door de wekelijkse radioshow "Midnight Funk Association" van de legendarische dj The Electrifying Mojo, een radioprogramma dat al vanaf 1977 op de radio liep en de elektronische muziek van elektronicapioniers als Kraftwerk en Tangerine Dream met de ruwe Funk van George Clinton combineerde. Onder dit gesternte begonnen ze met het maken van de eerste technoplaten. Derrick May ontpopte zich al snel tot een eigenzinnige en vernieuwende dj, wiens muzikale vernieuwingen op de dansvloer niet altijd meteen door iedereen gesmaakt werden; er zijn verhalen bekend van feestjes waarop het publiek uit protest op de dansvloer ging zitten, tot ontsteltenis van Derrick May. De Music Institute club groeide echter uit tot een vertrekbasis voor de Techno muziek die weldra de wereld zou veroveren.

De eerste grote technohits waren van de hand van Kevin Saunderson, onder zijn pseudoniem Inner City. Met Big fun en Good life scoorde hij wereldwijd een hit. Onder andere Nude photo en Strings of life, beiden van Rhythim is Rhythim (een pseudoniem van Derrick May), worden tegenwoordig wel gezien als klassiekers, maar hebben nooit op dezelfde schaal gescoord als de hits van Inner City. De oorspronkelijk foutief gespelde naam Rhythim is Rhythim werd gewoon behouden! Ondanks enkele muzikale hits hebben de pioniers van de techno pas laat erkenning gekregen voor hun inspanningen en tot hun grote frustratie gingen veel Europese "techno"-artiesten en dj's met de eer strijken.


SECOND WAVE
Hiermee bedoelt men een tweede generatie zwarte artiesten die in de vroege jaren negentig de fakkel overnamen: Eddie Fowlkes (al hoort die ook bij de eerste golf artiesten), Carl Craig, Kenny Larkin, Blake Baxter, Richie Hawtin (Plastikman), John Acquaviva, Stacey Pullen en Alan Oldham.

Naast deze artiesten trad ook een aantal artiesten van het platenlabel Underground Resistance (UR) naar voren: Jeff Mills (in de begindagen als dj bekend onder de naam "The Wizard"), Mike Banks, James Pennington ("The Suburban Knight"), Robert Hood en Drexciya. Uit de muziek van de UR-artiesten sprak een zekere frustratie over de toestand van de zwarte gemeenschap in Amerika en het gebrek aan erkenning voor de elektronische muziek uit Detroit. Met Underground Resistance werd techno meteen een stuk agressiever. Een aantal UR-artiesten, zoals het elektrogezelschap Drexciya, hulde zich in de anonimiteit en maten zich een pseudomystiek imago aan.


THIRD WAVE
Moodyman, Theo Parrish, Terrence Parker, ...


THIRD WAVE en het tijdspad daarna...
Daarna nam de muziekstroming een grote vlucht, hoewel het wel meer een muziekstroming blijft van liefhebbers. Techno is nooit echt doorgebroken naar het grote publiek, het is altijd al underground-muziek geweest. Het minimalistische karakter en het meestal ontbreken van vocalen zijn daarvoor de belangrijkste oorzaken.